Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Hei,

Jeg har vært på ultralyd i dag og der fikk jeg en helt annen termin enn den jeg har etter siste mens. Etter siste mens skal jeg være 19+0 uker og ultralyden viste 15+3. Beregningen ble gjort etter måling av hodet som var 36 mm. Legen sa at bildet var svært dårlig, og begrunnet det med at jeg har noen kilo for mye...:-) Jeg fikk derfor ny time om tre uker for å prøve å fastsette termin, altså har jeg fortsatt termin etter min mens.

Jeg hadde time hos jordmor rett etter ultralyden og etter hennes mening var jeg 19 uker gravid, da livmoren min rakk opp til navelen (symfyse-fundusmål 16 cm). Hun spurte også om legen hadde sett etter om det var tvillinger..... og det vet jeg ikke om han gjorde.

Er størrelsen på fosterene mindre hvis det er tvillinger?

Håper på hurtig svar, da jeg er bekymret for at fosteret ikke vokser som normalt eller at det er noe annet galt.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/41972-usikker-termin/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Trine Endsjø, jordmor

Jeg tror du kan regne med at tvillinger ville blitt påvist ved ultralyd, men jeg vet det har skjedd at det har blitt oversett. Jeg skjønner at du nå lurer på hvor langt du kan være på vei, om alt er normalt etc. Det høye SF-målet ditt kan komme av at du har noen kilo for mye, som du selv sier. Har du begynt å kjenne liv, er det grunn til å tro at din menstermin stemmer. Førstegangsgravide kjenner som oftest liv fra rundt 20 uker. Har du en fornemmelse av at det kan stemme at du har kommet litt kortere enn først antatt, er det nok store sansynligheter for at legen har rett, ut i fra størrelsen på barnets hode. Størrelsen på fostrene kan være litt mindre når det er tvillinger, men det er først senere i svangerskapet at dette er påtakelig. Jeg synes du skal vente til neste ultralydkontroll for å få klarhet i hva som kan være tilfelle.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/41972-usikker-termin/#findComment-157516
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...