Gå til innhold

Til jordmor - gravid etter keisersnitt

Anbefalte innlegg

Kjære jordmor!

Jeg har lest igjennom diverse innlegg og svar om nytt svangerskap etter keisersnitt, men har noen ekstra spørsmål som jeg håper du kan gi meg svar på.

Jeg er nå gravid, 13 uker på vei, med termin i begynnelsen av august. I slutten av juni 2001 fikk vi et barn som måtte tas med keisersnitt.

På overtidskontroll 14 dager etter termin ble det bestemt igangsetting av fødselen påfølgende dag pga stort barn, lite fostervann og overtidighet. Fødselen ble igangsatt ved at jordmor tok vannet, og jeg fikk raskt rier, men de var ineffektive. Barnets hode sto for høyt og sank ikke ned. Det ble beskrevet som avvikende bakhodefødsel, fordi nesen lå fremover i stedet for bakover.

Jeg fikk epidural mot smertene, men fikk tidlig trykketrang. Jeg fikk drypp for å forsøke å øke lengden på riene, men det lyktes ikke. Etter en periode med venting ble babyen stresset og hadde høy puls over lang tid, og keisersnitt ble bestemt.

Jeg opplevde ikke på noe tidspunkt fødselen eller avgjørelsen om keisersnitt som dramatisk. Alt ble forklart rolig og greit, det var ikke noe løping i gangene, men god tid. Og barnet kom til verden, stor, sterk og livskraftig. Jeg fikk full narkose fordi epiduralen ikke virket godt nok, så dessverre gikk jeg glipp av de første to timene med babyen.

Alt i alt opplevde jeg keisersnittet og oppholdet på fødeavdelingen og senere barsel som positivt.

Noen uker senere leste jeg en artikkel hvor det sto at ved senere fødsel etter keisersnitt var det økt risiko for at livmoren skulle sprekke, og at det derfor oftere ble tatt keisersnitt også ved fødsel nr. 2, enn om en hadde født vaginalt første gang.

Nå er jeg altså gravid igjen, og det blir 13-14 mnd mellom barna.

Så til spørsmålene:

1. Dersom jeg skulle komme til å gå langt over termindato igjen - vil da igangsetting bli vurdert, eller vil man i såfall gå direkte til keisersnitt?

2. Har barnets størrelse noen betydning for om en vurderer keisersnitt?

3. Er det riktig at jeg ved neste fødsel verken vil få epidural eller riestimulerende drypp - i såfall hva er grunnen til dette?

4. I bunn og grunn ønsker jeg meg keisersnitt denne gangen, mest fordi jeg er litt engstelig for påkjenningen på livmoren, men også fordi jeg opplevde keisersnitt som en svært positiv fødselsopplevelse - har det noen hensikt å ytre ønske om dette, eller vil det uansett ikke bli noe planlagt keisersnitt?

5. Er det riktig at setefødsel ikke vil tillates når man tidligere har hatt keisersnitt, og at et barn i seteleie derfor vil resultere i planlagt eller akutt keisersnitt?

6. Har det noe å si for vurderingen at jeg er nokså sterkt overvektig? (BMI 35-36)

7. Tror du min overvekt hadde noen betydning for avgjørelsen om akutt keisersnitt ved første fødsel?

8. Min tanke er at det er bedre og tryggere med et planlagt keisersnitt enn et akutt - og frykter en gjentagelse av forrige fødsel, dvs gå langt over termin, barn på over 4 kg, ineffektive rier, osv. Har jeg noen muligheter for å få planlagt keisersnitt, tror du?

9. Er det spesielle forholdsregler jeg bør ta dersom fødselen starter spontant, f.eks haster det med å komme på sykehuset, osv?

Mange spørsmål, dette, men jeg gruer meg på en måte litt til at fødselen skal nærme seg, mest fordi jeg er usikker på hvilken betydning det har at jeg har tatt keisersnitt en gang før. Rett etter keisersnittet fikk jeg beskjed på sykehuset at det var ingenting i veien for vaginal fødsel neste gang, men så kommer jeg over det ene etter det andre av opplysninger, og blir litt skremt.

Håper på svar!

Vennlig hilsen

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/42019-til-jordmor-gravid-etter-keisersnitt/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Trine Endsjø, jordmor

For å ta et spørsmål av gangen, kan vi starte med den neste fødselen og faren for at livmoren ikke skulle tåle påkjenningen ved vaginal fødsel hvis denne blir igangsatt. Jeg vil anta at de vil prøve å sette i gang fødselen hvis du går lenge over tiden, men de vil være raskere ute med å vurdere keisersnitt hvis det mot formodning ikke skulle bli god progresjon i fødselen. Det er grenser for hvor lenge man tillater den fødende å ligge med ineffektive rier hvis hun har tatt keisersnitt tidligere.

Barnets størrelse har iblant betydning for hvorvidt man vurderer keisersnitt, men da er det snakk om en størrelse langt over 4 kg, og spes. hvis det har vært komplikasjoner knyttet til barnets størrelse ved tidligere fødsel. Ved seteleie pleier man å si at barn over 4,5 kg må forløses ved keisersnitt.

Man er ofte restriktiv ved å gi kvinner med tidligere keisersnitt epidural under vaginal fødsel fordi det er viktig at kvinne har såpass smertefølelse at hun skal kunne kjenne det hvis det mot formodning skulle oppstå komplikasjoner som man frykter, at livmoren skal sprekke. Drypp kan man gi ved nøye overvåkning, men også her er man mer restriktiv enn ellers. Det varierer sikkert fra sykehus til sykehus hva slags retningslinjer man har i forhold til dette.

Jeg synes det er viktig at du snakker med fagfolk om hvorvidt de vil anbefale vaginal fødsel eller keisersnitt neste gang. Det oppstår sjelden problemer ved vaginal fødsel etter keisersnitt, så jeg synes ikke du bør foretrekke keisersnitt også neste gang, kun ut i fra redsel. Hvis du tar keisersnitt to ganger, vil det frarøve deg muligheten fra noen gang å oppleve vaginal fødsel. Din forrige fødsel endte i keisersnitt p.g.a. komplikasjoner som oppsto, men som overhodet ikke behøver å tilsi at det skal oppså det samme igjen.

Jeg har ikke kapasitet til å gå så nøye inn på alle spørsmålene dine, men jeg synes helt klart at du bør få en samtale med fagfolk som kan gi deg de svarene du trenger. Det er viktig at du vet hva du skal forholde deg til i god tid før fødsel, selv om ingen har noen garantig for at ting blir helt som planlagt.

Når det gjelder din overvekt, kan det godt tenkes at den blir tatt i betraktning når avgjørelsen om fødselsmetode blir tatt. I utgangspunktet foretrekker man ikke å ta keisersnitt på svært overvektige, så i så måte kan en vaginal fødsel være å foretrekke. Håper du går til en jordmor/lege som du har tillit til, så du kan få snakket ut om alle dine tanker i forbindelse med fødselen. Lykke til.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...