Gå til innhold

Har så mange vondter.


stjernestøv

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

stjernestøv
1 time siden, ColaZero skrev:

Så du har sagt til spl at du ønsker å komme i bedre fysisk form og han har svart at det holder med at du henter posten og tar ut av oppvaskmaskinen?

Tror ikke dere forstår hvor dårlig jeg er. Skulle gå tur med min kontakt fra dagsenteret i dag, måtte bare gå hjem. Alt ble fjernt og det ble tåkete i hodet. Når jeg gikk hjem gikk alt rundt og rundt, måtte se ned i bakken men den og gikk rundt og rundt. Tok to vival og la meg på sofaen helt utslitt. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

stjernestøv
39 minutter siden, laban skrev:

Du var ikke veldig aktiv for tre måneder siden heller: http://forum.doktoronline.no/topic/416135-er-dette-akseptabelt/

Med fare for å gjenta meg selv til det kjedsommelige: Det funker ikke for deg å sitte i sofaen og tenke på at du burde vært mer aktiv.  Du må ha en fast plan, gjerne forpliktende på den måten at du gjør noe sammen med noen.  Jeg har foreslått tidligere at du eksempelvis kunne gå på turen med dagsenteret på mandager, dro i svømmehallen med venninnen din på onsdager og ble med samboeren din på et eller annet på fredager.  Nå har du i tillegg muligheten for å gå på trilletur med svigerdatteren din og barnebarnet.  Du trenger ikke starte med så mye som tre aktiviteter i uka, bare flere enn null.  Start med én fast ting og utvid når formen blir bedre.  Poenget er uansett at du må se dette som litt forpliktende, slik at du vet når du står opp på f.eks. onsdager at i dag skal du i svømmehallen kl. 13, ikke bare hvis dagsformen og været og alt annet er perfekt. 

Men jeg vet jo også at mandagsturene er for lange, du vil ikke vise deg i badedrakt og samboeren din er for sprek.  Så nå er jeg spent på å høre hvorfor du ikke kan lage en fast avtale med svigerdatteren din? :P  (Jeg provoserer deg litt nå, i håp om at du skal bestemme deg for å vise oss...) 

Dere forstår jo ingenting.....prøv å ha det sånn selv og gå ut!!!!!!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

stjernestøv
2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Det blir værre fordi du ikke er i aktivitet. Du må tvinge deg selv til å være mer aktiv. Ikke skyld på medisiner.

Anonymkode: 29c76...53e

Jo medisiner har noe å si!!!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

stjernestøv
1 time siden, Lillemus skrev:

Men du kan da gjøre ting selv om han ikke spesifikt har sagt at han venter det av deg?

Men forstår du ikke at jeg ikke klarer? Det er det han forstår. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

stjernestøv

Sykepleieren på dagsenteret ville kjøre meg hjem, men bilen var opptatt. Hun så jo hvor dårlig jeg var...dere forstår det ikke. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker
7 minutter siden, stjernestøv skrev:

Sykepleieren på dagsenteret ville kjøre meg hjem, men bilen var opptatt. Hun så jo hvor dårlig jeg var...dere forstår det ikke. 

Hvorfor sier du nei til innleggelse hvis du er så dårlig?

Anonymkode: 29c76...53e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
19 minutter siden, stjernestøv skrev:

Dere forstår jo ingenting.....prøv å ha det sånn selv og gå ut!!!!!!!

Gå ut i hagen. Sikkert nok å gjøre der nå på vårparten.

Anonymkode: 29c76...53e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

stjernestøv
Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Hvorfor sier du nei til innleggelse hvis du er så dårlig?

Anonymkode: 29c76...53e

Har ikke fått tilbud om innleggelse nå. Neste gang skulle hun komme hjem til meg, men poenget var jo at jeg skulle komme meg ut. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

stjernestøv
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Gå ut i hagen. Sikkert nok å gjøre der nå på vårparten.

Anonymkode: 29c76...53e

Ja kan prøve å være litt i hagen. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, stjernestøv skrev:

Tror ikke dere forstår hvor dårlig jeg er. Skulle gå tur med min kontakt fra dagsenteret i dag, måtte bare gå hjem. Alt ble fjernt og det ble tåkete i hodet. Når jeg gikk hjem gikk alt rundt og rundt, måtte se ned i bakken men den og gikk rundt og rundt. Tok to vival og la meg på sofaen helt utslitt. 

Jeg forstår hvor dårlig du er. For jeg har vært der selv. Psykiateren min karakteriserer meg fremdeles som "alvorlig sinnslidende". Uten at dette skal være noen konkurranse :-) . Selv om jeg er psyk er livet mitt bedre enn før, for noen år siden. Det jeg har gjort for å bli bedre er: 1. Jeg har gått i langvarig terapi, en annen type terapi enn tidligere. 2. Jeg har tatt i mot innleggelser jeg har blitt tilbudt. 3. Jeg har tatt de medisinene psykiateren mener jeg bør ta. 4. Jeg har vært fysisk aktiv, veldig smått i starten, ble sliten av ingenting pga dårlig kondis, nå hver dag. 5.Jeg jobber med planene vi har lagt for meg. 

Min heldagsjobb er å følge dagsplaner. Og når arbeidsdagen er over kan jeg sette meg i sofaen med god samvittighet resten av kvelden. Hvis jeg vil det.

Vil føye til at om jeg en dag ikke får vært fysisk aktiv (om det bare så dreier seg om å spasere 10 min) så merker jeg det svært tydelig. Får masse tankekjør. 

Nå når du allikevel bruker denne Vivalen. Hvorfor ikke ta en stk en times tid FØR du går en tur? Da er muligheten større for at du gjennomfører. Bedre det enn å gjøre som i dag, avbryte, ta TO stk og legge seg. Det blir litt feil rekkefølge for meg. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

stjernestøv
1 minutt siden, ColaZero skrev:

Jeg forstår hvor dårlig du er. For jeg har vært der selv. Psykiateren min karakteriserer meg fremdeles som "alvorlig sinnslidende". Uten at dette skal være noen konkurranse :-) . Selv om jeg er psyk er livet mitt bedre enn før, for noen år siden. Det jeg har gjort for å bli bedre er: 1. Jeg har gått i langvarig terapi, en annen type terapi enn tidligere. 2. Jeg har tatt i mot innleggelser jeg har blitt tilbudt. 3. Jeg har tatt de medisinene psykiateren mener jeg bør ta. 4. Jeg har vært fysisk aktiv, veldig smått i starten, ble sliten av ingenting pga dårlig kondis, nå hver dag. 5.Jeg jobber med planene vi har lagt for meg. 

Min heldagsjobb er å følge dagsplaner. Og når arbeidsdagen er over kan jeg sette meg i sofaen med god samvittighet resten av kvelden. Hvis jeg vil det.

Vil føye til at om jeg en dag ikke får vært fysisk aktiv (om det bare så dreier seg om å spasere 10 min) så merker jeg det svært tydelig. Får masse tankekjør. 

Nå når du allikevel bruker denne Vivalen. Hvorfor ikke ta en stk en times tid FØR du går en tur? Da er muligheten større for at du gjennomfører. Bedre det enn å gjøre som i dag, avbryte, ta TO stk og legge seg. Det blir litt feil rekkefølge for meg. 

Ok. Ja jeg er vel ikke alene om dette, men dette er ikke noe liv. Jeg prøver...jeg lover men klarer ikke. Men kan jo ta vival før jeg går ut ja. Min svigerdatter vil jo ha meg med ut å trille, hvordan skal jeg klare det? Får ta vival å se om det går da, føler meg ødelagt som menneske. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

20 minutter siden, stjernestøv skrev:

Men forstår du ikke at jeg ikke klarer? Det er det han forstår. 

Ok, ta postkasseoppgaven. Når du er ved postkassa så ser du på klokka, eller setter stoppelokka på tlf på 5 minutter. Strt. Du går sakte i 5 min, snur og går tilbake. Det kan være dagens trim! 10 min om dagen i 5 dager (posten kommer jo ikke lør/søn) er 50 min i uka! Det er jo bra! Enig? Overkommelig?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

stjernestøv
1 minutt siden, ColaZero skrev:

Ok, ta postkasseoppgaven. Når du er ved postkassa så ser du på klokka, eller setter stoppelokka på tlf på 5 minutter. Strt. Du går sakte i 5 min, snur og går tilbake. Det kan være dagens trim! 10 min om dagen i 5 dager (posten kommer jo ikke lør/søn) er 50 min i uka! Det er jo bra! Enig? Overkommelig?

Ja det er vel overkommelig!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

16 minutter siden, stjernestøv skrev:

Dere forstår jo ingenting.....prøv å ha det sånn selv og gå ut!!!!!!!

Du har fullstendig rett i at jeg ikke har personlig erfaring med å ikke være i stand til å gå rundt bordet eller i butikken.  Poenget mitt var at det sannsynligvis ikke blir bedre av seg selv, det hjelper heller ikke å (bare) skrive om det.  Du må enten får hjelp til å presse deg selv litt over noen av alle begrensningene dine, eller akseptere dem i større grad. 

Og hvis du velger å forsøke litt mer aktivitet, tror jeg det er lurt å gjøre den "obligatorisk", altså til noe forpliktende, i hvert fall i noen uker.  Hvis du bare kjenner etter hvor ubehagelig aktiviteten er, for så å kutte den ut fordi du ble utslitt, får du en stadig mindre verdensboble å leve i. 

Men som jeg også har skrevet før: Jeg synes det virker som om du har veldig tilfeldig oppfølging, basert på en slags prøve-og-feile-metode. Det synes jeg er både rart og leit, men jeg har ikke peiling på hvordan systemet fungerer.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

stjernestøv
1 minutt siden, laban skrev:

Du har fullstendig rett i at jeg ikke har personlig erfaring med å ikke være i stand til å gå rundt bordet eller i butikken.  Poenget mitt var at det sannsynligvis ikke blir bedre av seg selv, det hjelper heller ikke å (bare) skrive om det.  Du må enten får hjelp til å presse deg selv litt over noen av alle begrensningene dine, eller akseptere dem i større grad. 

Og hvis du velger å forsøke litt mer aktivitet, tror jeg det er lurt å gjøre den "obligatorisk", altså til noe forpliktende, i hvert fall i noen uker.  Hvis du bare kjenner etter hvor ubehagelig aktiviteten er, for så å kutte den ut fordi du ble utslitt, får du en stadig mindre verdensboble å leve i. 

Men som jeg også har skrevet før: Jeg synes det virker som om du har veldig tilfeldig oppfølging, basert på en slags prøve-og-feile-metode. Det synes jeg er både rart og leit, men jeg har ikke peiling på hvordan systemet fungerer.

 

Er bare så lei over hvor utilstrekkelig jeg er, prøver men klarer ikke. Kunne like godt vært død. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 minutter siden, stjernestøv skrev:

Ok. Ja jeg er vel ikke alene om dette, men dette er ikke noe liv. Jeg prøver...jeg lover men klarer ikke. Men kan jo ta vival før jeg går ut ja. Min svigerdatter vil jo ha meg med ut å trille, hvordan skal jeg klare det? Får ta vival å se om det går da, føler meg ødelagt som menneske. 

Ja, jeg synes absolutt du skal forsøke å ta vivalen FØR du går ut. Det var derfor jeg fikk vival, skulle ta den før aktiviteter for å klare å gjennomføre og etterhvert da kjenne mestringsfølelse. Og etterhvert halvertes vivalen for deretter å bli seponert. Fordi jeg greide det uten. Det blir litt som folk som tar vival fordi de er redde for å fly. De tar den jo FØR flyturen. Ikke etterpå!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

stjernestøv
1 minutt siden, ColaZero skrev:

Ja, jeg synes absolutt du skal forsøke å ta vivalen FØR du går ut. Det var derfor jeg fikk vival, skulle ta den før aktiviteter for å klare å gjennomføre og etterhvert da kjenne mestringsfølelse. Og etterhvert halvertes vivalen for deretter å bli seponert. Fordi jeg greide det uten. Det blir litt som folk som tar vival fordi de er redde for å fly. De tar den jo FØR flyturen. Ikke etterpå!

Ja det er sant. Får ta det før jeg går ut neste gang. Hater meg selv og alt dette. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 minutter siden, stjernestøv skrev:

Ja det er vel overkommelig!

Så bra!! Da får du nesten en time mosjon i uka! Bra å få kondis til trilleturene. 

 

2 minutter siden, stjernestøv skrev:

Ja det er sant. Får ta det før jeg går ut neste gang. Hater meg selv og alt dette. 

Ta en testtur ned til postkassa nå! Mener det seriøst. Så kan du dole mer om 15 min.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...