Gå til innhold

Selvskading

Anbefalte innlegg

Skrevet

3 timer siden, AnonymBruker skrev:

Hvis noen opplever eller føler at de blir fordømmt er det ikke så uvanlig å komme i skade for å utrykke at man blir dømmt.  Og ingen kan vite nøyaktig hvilke motiver mennesker har bak det de sier. Vi må alle gå i oss selv på dette området. Det faller lett for oss mennesker å dømme...  Hvis du feilaktig blir beskyldt for å være dømmende kan du jo bare avkrefte det.... I stede velger noen å dømme den andre personen for å ta feil og bli såret .... 

Anonymkode: 0b9d9...b2d

Det blir ganske vanskelig å snakke sammen dersom det å ha å en vanlig samtale med spørsmål plutselig skal bli sett på som "å være dømmende". Iblant er det nyttig å bare lese teksten slik den står skrevet og unngå å legge til for mye følelser og tolkninger av den.

Skrevet (endret)
8 timer siden, AnonymBruker skrev:

Nå tenker jeg ikke på noen spesielt men mener mer generelt : 
Opplever noen ganger at noen er mer opptatt av en liten kommentar fra trådstarter enn det som egentlig er problemet. At noen av de som svarer er mer opptatt av hvordan svarene deres blir mottatt enn å tenke på ts sin situasjon. 
Ts sier at hun opplever enkelte svar som fordømmende. Hvorfor noen da lar dette bli en stor sak forstår jeg ikke . Hun beklager dette og noen fortsetter likevel  å snakke om det ...... 
Det er utrolig mye man kan mene om en sak og det er lett å se andre mennesker sine feil..... Men noen ganger handler det mer om å gjøre rett enn å ha rett. 

Hvis noen opplever andre som fordømmende selv når det ikke er grunnlag for det, så tenker jeg at det faktisk er en del av problemet og likeledes at det så avgjort er å tenke på ts sin situasjon å kommentere på dette. Særlig når man allerede har mange utfordringer, så er det trist når man legger sten til byrden for sin egen del gjennom å tolke andre på måter som samsvarer dårlig med andres intensjoner.

Jeg tror vi har svært ulik oppfatning av hva det vil si "å gjøre rett" her.

Endret av frosken
AnonymBruker
Skrevet

Da får vi bare være ening om at man kan se på en sak på ulike måter :). Respekterer det. jeg hører gjerne på deres mening om saken og tar det til etterretning .. Har bare en liten følese av at dere egentlig ikke prøver å forstå hva jeg vil formidle ..... 

Skrevet
2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Da får vi bare være ening om at man kan se på en sak på ulike måter :). Respekterer det. jeg hører gjerne på deres mening om saken og tar det til etterretning .. Har bare en liten følese av at dere egentlig ikke prøver å forstå hva jeg vil formidle ..... 

Slik jeg ser det, så er vi kort og godt uenige. Jeg tror ikke det handler om å ikke forstå hva du ønsker å formidle, jeg mener det handler om at vi er uenige.

AnonymBruker
Skrevet
4 minutter siden, frosken skrev:

Slik jeg ser det, så er vi kort og godt uenige. Jeg tror ikke det handler om å ikke forstå hva du ønsker å formidle, jeg mener det handler om at vi er uenige.

Men det er helt greit det . Man må jo likevel vite hva den andre mener for å være uenig?. Tror kanskje vi fokuserer på forskjellige ting i denne tråen.. Det er lett å misforstå når man bare skriver ting... 

Det som gjorde at jeg reagerte er at noen forsatte å legge ut etter min mening helt unødvendig " belærende" selv om trådstarter spurte pent om å få slippe mer kommentarer ... 

Jeg er ikke dum. Har jobbet med psyke og syke i mange år.... Jeg forstår hva dere snakker om men prøver å se ting fra den andre siden også .... 

Andreaswell
Skrevet
18 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg må si meg enig i de fleste her, og si at jeg ser kun støttende svar av folk som vil hjelpe med det de kan. Hvis du vil bli forstått, så ikke ta avstand. Er du usikker på et svar, spør. Det er lett med misforståelser, og særlig om man ikke har det så bra kan man selv ta de beste råd negativt.

Andreaswell
Skrevet
5 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg er ikke dum. Har jobbet med psyke og syke i mange år.... Jeg forstår hva dere snakker om men prøver å se ting fra den andre siden også .... 

Nå henger jeg ikke med. Hvilken side prøcer du å se ting fra, og hvilken side ser vi ting fra? Hvordan kan du være så sikker på at vi ikke ser ting fra samme side?

Skrevet (endret)

Jeg synes det er galt å holde sin krenkbarhet som gissel i en diskusjon. Hvis man med en gang man opplever den minste motstand skal snakke om at man blir såret eller krenket, da er det virkelig ikke lett å ha en diskusjon. 

Når du går inn på et såpass ømtålig tema som selvskading, på et diskusjonsforum, så må du tåle å møte motforestillinger. Hvis man ikke tåler å få ulike tilbakemeldinger, så er kanskje ikke et diskusjonsforum rette plassen å lufte problemet. (nei, dette betyr ikke at jeg synes du skal forlate DOL, men du må stålsette deg litt ovenfor at du kan få svar du ikke liker. Og du må ikke svare på de som du svarte Bella, med at du omtrent ikke orker å leve). 

Alternativt kunne alle svart "vi forstår, og det er kanskje fornuftig å skade seg selv iblant". Men jeg har en liten mistanke om at det ville vært galt det også? 

Endret av issomethingwrong
AnonymBruker
Skrevet
1 time siden, issomethingwrong skrev:

Jeg synes det er galt å holde sin krenkbarhet som gissel i en diskusjon. Hvis man med en gang man opplever den minste motstand skal snakke om at man blir såret eller krenket, da er det virkelig ikke lett å ha en diskusjon. 

Når du går inn på et såpass ømtålig tema som selvskading, på et diskusjonsforum, så må du tåle å møte motforestillinger. Hvis man ikke tåler å få ulike tilbakemeldinger, så er kanskje ikke et diskusjonsforum rette plassen å lufte problemet. (nei, dette betyr ikke at jeg synes du skal forlate DOL, men du må stålsette deg litt ovenfor at du kan få svar du ikke liker. Og du må ikke svare på de som du svarte Bella, med at du omtrent ikke orker å leve). 

Alternativt kunne alle svart "vi forstår, og det er kanskje fornuftig å skade seg selv iblant". Men jeg har en liten mistanke om at det ville vært galt det også? 

Jeg forstår forumet bare er for de sterke. Det jeg ikke forstår er at det kalles forum for psykiatri

Anonymkode: 78848...013

Skrevet
2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg forstår forumet bare er for de sterke. Det jeg ikke forstår er at det kalles forum for psykiatri

Du har fått masse støtte i denne tråden, mange har på ulike måter prøvd å møte deg på en god måte. Kan du klare å formulere hva slags svar du skulle ønske at du fikk?

Jeg synes det er trist at du ikke ser ut til å få noe godt ut av manges forsøk på å gi deg forståelse og støtte.

Skrevet
18 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg greier ikke å følge deg helt nå. Selv er jeg absolutt ikke sterk, men føler at jeg både blir sett og hørt her inne. Kan jo bare snakke for meg selv da.

I perioder så tror jeg at alle er sinte på meg, tolker alt som at det er slik. Selv et vennlig smil blir til et hånlig smil. Da er det utrolig vanskelig å tro at noen er positive til meg.

Kan det være at du er litt kritisk til hvilken ordlyd enkelte har her? 

Det er vondt å føle seg kritisert, uansett hvorfor. 

AnonymBruker
Skrevet
5 timer siden, frosken skrev:

Du har fått masse støtte i denne tråden, mange har på ulike måter prøvd å møte deg på en god måte. Kan du klare å formulere hva slags svar du skulle ønske at du fikk?

Jeg synes det er trist at du ikke ser ut til å få noe godt ut av manges forsøk på å gi deg forståelse og støtte.

Dette svaret var basert på innlegget jeg svarte på, og mange tilsvarende svar fra før. Ikke på de andre svarene i denne tråden. Jeg har allerede beklaget hva jeg følte i forbindelse med noe. Det skulle jeg håpe var nok, og ikke at det var det som skulle diskuteres videre. Jeg har mer enn nok jeg sliter med nå. 

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...