Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Hei!

Min samboer og jeg har i nærmere 2 år prøvd å få barn. Da vi enda ikke har lykkes har vi begge oppsøkt våre respektive fastleger. Etter en tid venting fikk min samboer tilbakemelding fra laboratoriet.

I dette skjema står bla. følgende.

1) Viskositet - 3 arb(1-3) H (2-2)

2) Rask prog. sperm 9 % L >25

I tillegg står det en del andre verdier som er ganske så selvforklarende. Min samboer har kontaktet sin fastleg som ikke kunne forklare alt av verdier og henviste ham til laboratoriet på kvinneklinikken. De kunne meddele at han måtte kontakte sin fastleg (som ikke visste råd) for så og få time til spesialist. Etter å ha blitt henvist fram og tilbake tenke vi å bruke doktoronline.no for å få noen gode råd.

Mitt spørsmål er om det er noen som kan hjelpe oss med disse verdiene og forklare for oss om muligheten for å bli gravid.

Hvis ikke, hvilke alternativer har vi? og hvordan skal vi gå fram.

Hvis noen kan hjelpe oss med utfyllende forklaring ang. sædprøver og verdier som blir regnet med, setter vi veldig pris på dette.

På forhånd takk.

Hilsen et fortvilt samboerpar.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/42119-befruktning/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Mette Moen, Gynekolog

WHO (verdens helseorganisasjon) stiller følgende krav til optimal sædkvalitet:

Sædvolumen: 2-5 ml

Sædcelle antall: >20 millioner/ml

Bevegelighet: >50% skal vise god bevegelighet

(grad 3-4)

Utseende: >30% skal være normale

Leukocytter:

Jeg skjønner ikke helt forkortelsene laboratoriet bruker. Det siste kan være at det bare er 9% som viser god bevegelighet og at det er over 25 mill leukocytter, men det er bare gjettverk fra min side.

Antall og utseende er nok det viktigste. Ved dårlig sædkvalitet kan man tilby den spesielle prøverørsbehandling ICSI hvor man setter sædcellen direkte inn i egget.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/42119-befruktning/#findComment-158308
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...