Gå til innhold

Deprimert innleggelse.


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Jeg er mye sengeliggende og svært depressiv. Ligger ofte i et mørkt rom og orker ikke aktiviteter og er sosial isolert. Spiser dårlig og sover dårlig. Er det god nok grunn for innleggelse? Jeg har også en vedvarende forhøyet selvmordsrisiko og jeg sliter med kroniske selvmordstanker.

Anonymkode: 765b9...e72

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

19 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg er mye sengeliggende og svært depressiv. Ligger ofte i et mørkt rom og orker ikke aktiviteter og er sosial isolert. Spiser dårlig og sover dårlig. Er det god nok grunn for innleggelse? Jeg har også en vedvarende forhøyet selvmordsrisiko og jeg sliter med kroniske selvmordstanker.

Anonymkode: 765b9...e72

Det tror jeg kommer an på hva du vil bruke en innleggelse til?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

stjernestøv
43 minutter siden, frosken skrev:

Det tror jeg kommer an på hva du vil bruke en innleggelse til?

Å få hjelp muligens?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
6 minutter siden, stjernestøv skrev:

Å få hjelp muligens?

Nettopp.

50 minutter siden, frosken skrev:

Det tror jeg kommer an på hva du vil bruke en innleggelse til?

Hva tror du en med alvorlige symptomer på hjerteinnfarkt eller diabeteskoma vil bruke en innleggelse til? Det er jo for å få hjelp. Men disse blir ikke spurt en gang, da det er en selvfølge med innleggelse.

Det som er leit er at alvorlig psykisk syke ofte blir mistenkeliggjort for å ville ha innleggelse på grunn av ønske om ferie på statens bekostning, eller fordi de har et "oppmerksomhetsbehov". Jeg beskylder ikke deg (frosken) for å mene dette, men jeg gjør meg bare noen tanker. Hadde det vært opp til meg hadde jeg lagt inn alle som følte de hadde behov for det, utredet og behandlet, og siden fulgt disse opp tett i etterkant.

Til TS: Håper du kan få en venn eller et familiemedlem til å kjøre deg til legevakta, hvis du opplever selvmordsfaren som akutt. Forhåpentligvis vil du bli vurdert som "verdig trengende" til en innleggelse. 

Anonymkode: 04928...4ed

Lenke til kommentar
Del på andre sider

stjernestøv
2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Nettopp.

Hva tror du en med alvorlige symptomer på hjerteinnfarkt eller diabeteskoma vil bruke en innleggelse til? Det er jo for å få hjelp. Men disse blir ikke spurt en gang, da det er en selvfølge med innleggelse.

Det som er leit er at alvorlig psykisk syke ofte blir mistenkeliggjort for å ville ha innleggelse på grunn av ønske om ferie på statens bekostning, eller fordi de har et "oppmerksomhetsbehov". Jeg beskylder ikke deg (frosken) for å mene dette, men jeg gjør meg bare noen tanker. Hadde det vært opp til meg hadde jeg lagt inn alle som følte de hadde behov for det, utredet og behandlet, og siden fulgt disse opp tett i etterkant.

Til TS: Håper du kan få en venn eller et familiemedlem til å kjøre deg til legevakta, hvis du opplever selvmordsfaren som akutt. Forhåpentligvis vil du bli vurdert som "verdig trengende" til en innleggelse. 

Anonymkode: 04928...4ed

Og hva er galt med å ville ha omsorg/kjærlighet?

De burde ha det på blå resept, hadde det vært mer av det i psykiatrien= mindre piller. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Slik det er blitt på sykehusene ( må ha kommet snikende og gradvis over en årrekke)Er du sikker på at sykehus er noe slik det er blitt??

Man er knapt nok et nummer i rekken føler jeg Har bare inntrykk av at man blir bare så lett bare enda sykere og mister det lille grunnfjell man hadde Sykehus er risikosport synes jeg det virker som Men selvsagt mye bedre å være føre var enn etter snar Sette av tilstrekkelig med tid til hvile ( feks sove med åpent vindu hvis mulig) Skjermet tid for seg selv er ofte hva man trenger er min lille erfaring

Hva du velger Vil bare ønske deg god bedring😊

Anonymkode: 8a783...5e1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker
31 minutter siden, stjernestøv skrev:

Og hva er galt med å ville ha omsorg/kjærlighet?

De burde ha det på blå resept, hadde det vært mer av det i psykiatrien= mindre piller. 

Leser du ut fra mitt svar at det er galt å ville ha omsorg/kjærlighet? 

Dessverre er det nok sånn at en stor, stor andel av psykiatriske pasienter nettopp trenger dette fordi de ikke har fått nok av det i sin barndom og oppvekst. 

Kjærlighet og omsorg er et grunnleggende behov, og mange har fått dekket dette mangelfullt eller ikke i det hele tatt. 

Anonymkode: 04928...4ed

Lenke til kommentar
Del på andre sider

stjernestøv
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Leser du ut fra mitt svar at det er galt å ville ha omsorg/kjærlighet? 

Dessverre er det nok sånn at en stor, stor andel av psykiatriske pasienter nettopp trenger dette fordi de ikke har fått nok av det i sin barndom og oppvekst. 

Kjærlighet og omsorg er et grunnleggende behov, og mange har fått dekket dette mangelfullt eller ikke i det hele tatt. 

Anonymkode: 04928...4ed

Nei mente ikke det :) 

Bare mente at de kan mene det i psykiatrien der de bruker mest piller som behandling, de glemmer omsorgen/kjærligheten. Det er ofte det folk trenger. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
16 timer siden, AnonymBruker skrev:

Sette av tilstrekkelig med tid til hvile ( feks sove med åpent vindu hvis mulig)

Ja, det er nok en god kur for depresjon.

Anonymkode: 565b0...c26

Lenke til kommentar
Del på andre sider

18 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg er mye sengeliggende og svært depressiv. Ligger ofte i et mørkt rom og orker ikke aktiviteter og er sosial isolert. Spiser dårlig og sover dårlig. Er det god nok grunn for innleggelse? Jeg har også en vedvarende forhøyet selvmordsrisiko og jeg sliter med kroniske selvmordstanker.

Anonymkode: 765b9...e72

Sist jeg "sjekket", var det dessverre ikke god nok grunn for innleggelse. Det virker nesten som om selvmordsforsøk er den eneste gyldige grunnen for innleggelse i Norge.  

Lenke til kommentar
Del på andre sider

18 timer siden, AnonymBruker skrev:

Nettopp.

Hva tror du en med alvorlige symptomer på hjerteinnfarkt eller diabeteskoma vil bruke en innleggelse til? Det er jo for å få hjelp. Men disse blir ikke spurt en gang, da det er en selvfølge med innleggelse.

Det som er leit er at alvorlig psykisk syke ofte blir mistenkeliggjort for å ville ha innleggelse på grunn av ønske om ferie på statens bekostning, eller fordi de har et "oppmerksomhetsbehov". Jeg beskylder ikke deg (frosken) for å mene dette, men jeg gjør meg bare noen tanker. Hadde det vært opp til meg hadde jeg lagt inn alle som følte de hadde behov for det, utredet og behandlet, og siden fulgt disse opp tett i etterkant.

Til TS: Håper du kan få en venn eller et familiemedlem til å kjøre deg til legevakta, hvis du opplever selvmordsfaren som akutt. Forhåpentligvis vil du bli vurdert som "verdig trengende" til en innleggelse. 

Anonymkode: 04928...4ed

Slik jeg kjenner helsevesenet, så er det også slik i somatikken at folk ikke legges inn i sykehus dersom tilstanden kan behandles utenfor sykehus. Hvorvidt trådstarter sine problemer er best egnet til å bli behandlet i eller utenfor sykehus, har jeg ingen klar formening om, men spørsmålet mitt om hva vedkommende ønsker å bruke en innleggelse til, er et spørsmål som sannsynligvis vil stå sentralt i vurderingen av innleggelse i en slik situasjon.

Kroniske selvmordstanker antar man stort sett bør behandles utenfor sykehus. Dersom trådstarter ønsker drahjelp til å komme ut av passivitet og isolasjon, kan en planlagt innleggelse kanskje være en egnet løsning, men det tror jeg forutsetter at vedkommende orker og er innstilt på å utfordre seg selv under innleggelsen.

Det finnes mange svært gode behandlingsmuligheter innenfor psykisk helsevern, men noen ganger kan det være utfordrende å finne løsninger som passer til den enkelte.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

stjernestøv
6 minutter siden, frosken skrev:

 

Det finnes mange svært gode behandlingsmuligheter innenfor psykisk helsevern, men noen ganger kan det være utfordrende å finne løsninger som passer til den enkelte.

Ja det skal være sikkert og visst. Og jeg har blitt kastet ut fra både døgn avd og poliklinikk pga at jeg nektet å ta medisiner. Dette støttet nhd. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 24.6.2017 den 20.37, stjernestøv skrev:

Og hva er galt med å ville ha omsorg/kjærlighet?

De burde ha det på blå resept, hadde det vært mer av det i psykiatrien= mindre piller. 

Du skriver at om det hadde vært gitt mer omsorg/kjærlighet i psykiatrien så hadde det resultert i at pasientene hadde hatt mindre behov for piller.

Man bør kunne forvente å bli møtt med empati, sympati og omsorg ved kontakt med psykiatrien. Akkurat på samme måte som i somatikken.

Men kjærlighet? Hvem skulle gitt deg det? Personalet? Det er å gå langt ut over grensene å mene at dette er noe som man burde tilbys i en slik situasjon. Hva tror du personalet egentlig er lagd av? De er vanlige mennesker som deg og meg. Å skulle gi kjærlighet til alle pasientene år ut og år inn ville mildt sagt brent dem ut. Dessuten er det svært lite ønskelig at behandlingen skal ligge på et slikt nivå. Det blir for nært og for personlig og man får feil fokus. Det er ikke til pasientens beste.

Jeg gikk til psykolog i 7 år. Etter et par år fortalte hun meg at hun var veldig glad i meg og følte at hun var som en mor for meg. Det ødela alt. Jeg ble livredd for å skuffe henne, siden hun var glad i meg og hele terapien ble til at jeg gjorde og sa det jeg trodde hun ønsket å høre. Jeg turte ikke slutte fordi jeg tenkte at hun da ville bli veldig lei seg. Fortsatte derfor i årevis. Helt sykt.

 Pasienter skal altså få legge seg inn når de selv ønsker det for å motta omsorg og kjærlighet. Helst uten medisinering. Hvordan hadde dette blitt i praksis? Burde det vært slik i somatikken også?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

stjernestøv
1 minutt siden, ColaZero skrev:

Du skriver at om det hadde vært gitt mer omsorg/kjærlighet i psykiatrien så hadde det resultert i at pasientene hadde hatt mindre behov for piller.

Man bør kunne forvente å bli møtt med empati, sympati og omsorg ved kontakt med psykiatrien. Akkurat på samme måte som i somatikken.

Men kjærlighet? Hvem skulle gitt deg det? Personalet? Det er å gå langt ut over grensene å mene at dette er noe som man burde tilbys i en slik situasjon. Hva tror du personalet egentlig er lagd av? De er vanlige mennesker som deg og meg. Å skulle gi kjærlighet til alle pasientene år ut og år inn ville mildt sagt brent dem ut. Dessuten er det svært lite ønskelig at behandlingen skal ligge på et slikt nivå. Det blir for nært og for personlig og man får feil fokus. Det er ikke til pasientens beste.

Jeg gikk til psykolog i 7 år. Etter et par år fortalte hun meg at hun var veldig glad i meg og følte at hun var som en mor for meg. Det ødela alt. Jeg ble livredd for å skuffe henne, siden hun var glad i meg og hele terapien ble til at jeg gjorde og sa det jeg trodde hun ønsket å høre. Jeg turte ikke slutte fordi jeg tenkte at hun da ville bli veldig lei seg. Fortsatte derfor i årevis. Helt sykt.

 Pasienter skal altså få legge seg inn når de selv ønsker det for å motta omsorg og kjærlighet. Helst uten medisinering. Hvordan hadde dette blitt i praksis? Burde det vært slik i somatikken også?

Omsorg ER kjærlighet i praksis, å vise godhet ER kjærlighet og det er mange måter å vise kjærlighet på. Alt som er av det gode ER kjærlighet, så jeg har blitt møtt med kjærlighet av noen folk og det merkes i hjertet. Det gir trygghet. 

Somatikk og psykiatri er to ulike ting....uten å utdype det. 

Men er enig at det kan bli for nært, en psykolog skal ikke føle seg som en mor. Men de kan ha omsorg for pasientene. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, stjernestøv skrev:

Omsorg ER kjærlighet i praksis, å vise godhet ER kjærlighet og det er mange måter å vise kjærlighet på. Alt som er av det gode ER kjærlighet, så jeg har blitt møtt med kjærlighet av noen folk og det merkes i hjertet. Det gir trygghet. 

Somatikk og psykiatri er to ulike ting....uten å utdype det. 

Men er enig at det kan bli for nært, en psykolog skal ikke føle seg som en mor. Men de kan ha omsorg for pasientene. 

Nei. Uansett hvordan du vrir og vender på dette så er det forskjell på omsorg og kjærlighet og godhet og kjærlighet.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

stjernestøv
Akkurat nå, ColaZero skrev:

Nei. Uansett hvordan du vrir og vender på dette så er det forskjell på omsorg og kjærlighet og godhet og kjærlighet.

 

Ok. Det forstår jeg ikke, jeg tror all handling som er gjort med hjertet kommer fra kjærlighet. Men meg om det. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 minutter siden, stjernestøv skrev:

Ok. Det forstår jeg ikke, jeg tror all handling som er gjort med hjertet kommer fra kjærlighet. Men meg om det. 

Man kan ikke forvente at personell innenfor somatikk - og spesielt psykiatri - skal handle ut fra hjertet. Man kan forvente profesjonell empati/sympati, men ikke kjærlighet. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

stjernestøv
12 timer siden, ColaZero skrev:

Man kan ikke forvente at personell innenfor somatikk - og spesielt psykiatri - skal handle ut fra hjertet. Man kan forvente profesjonell empati/sympati, men ikke kjærlighet. 

Å det er psykiatere i USA som praktiserer det. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Blomsterfluen
På 24.6.2017 den 20.33, AnonymBruker skrev:

Nettopp.

Hva tror du en med alvorlige symptomer på hjerteinnfarkt eller diabeteskoma vil bruke en innleggelse til? Det er jo for å få hjelp. Men disse blir ikke spurt en gang, da det er en selvfølge med innleggelse.

Det som er leit er at alvorlig psykisk syke ofte blir mistenkeliggjort for å ville ha innleggelse på grunn av ønske om ferie på statens bekostning, eller fordi de har et "oppmerksomhetsbehov". Jeg beskylder ikke deg (frosken) for å mene dette, men jeg gjør meg bare noen tanker. Hadde det vært opp til meg hadde jeg lagt inn alle som følte de hadde behov for det, utredet og behandlet, og siden fulgt disse opp tett i etterkant.

Til TS: Håper du kan få en venn eller et familiemedlem til å kjøre deg til legevakta, hvis du opplever selvmordsfaren som akutt. Forhåpentligvis vil du bli vurdert som "verdig trengende" til en innleggelse. 

Anonymkode: 04928...4ed

jeg ble fraktet til legevakten, en 24 år gammel mann, fordi jeg sa at hviss nibiru krasjer i jorda i april 2016, så skulle jeg ta selvmord, og jeg var liiiivredd for nibiru og verdens undergang. men legevakten sa bare at jeg skulle hjem å se det an å heller gå til fastlegen. det samme ble dagt når jeg hadde hovne øyne av allergi. så å bli fraktet til legevakt er ikke alltid løsningen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 minutter siden, stjernestøv skrev:

Å det er psykiatere i USA som praktiserer det. 

Jeg forstår ikke hva du mener. At det er i USA de praktiserer "med hjertet" eller at det er i USA de ikke gjør det?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...