Gå til innhold

Er du redd for at hjertet ditt plutselig stopper opp under søvn?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

2 minutter siden, Andreaswell skrev:

Vel, legen min er både ung, følger med i tiden og ønsker årlige helsekontroller så da følger jeg hans råd :) 

Ja, men du har vel en tilstand/sykdom og medisinering som krever en viss oppfølging?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Andreaswell
9 minutter siden, issomethingwrong skrev:

Ja, men du har vel en tilstand/sykdom og medisinering som krever en viss oppfølging?

Nei, det er gjennom sykehus og psykiater. Har hatt årlige kontroller siden jeg ble myndig. Han ønsker at alle pasientene kommer på årlige kontroller, men vi kan selvsagt takke nei. Syns forøvrig det er greit jeg da :) Samme som med tannlegen, hvert år :P 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
21 minutter siden, Andreaswell skrev:

Nei, det er gjennom sykehus og psykiater. Har hatt årlige kontroller siden jeg ble myndig. Han ønsker at alle pasientene kommer på årlige kontroller, men vi kan selvsagt takke nei. Syns forøvrig det er greit jeg da :) Samme som med tannlegen, hvert år :P 

Da er det norske helsevesenet veldig skeivt fordelt. Jeg går til et legekontor i en storby. Det er stor pågang og man blir absolutt ikke innkalt til en sjekk. Jeg maste om å få en helsesjekk en gang men fikk ikke gjennomført det fordi legen alltid er veldig forsinket. Min mann jobber i oljebransjen og får årlig sjekk hos bedriftslegen. 

Det er rett og slett urettferdig at det skal være så stor forskjell.

Anonymkode: ff7ed...3e3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

38 minutter siden, Andreaswell skrev:

Nei, det er gjennom sykehus og psykiater. Har hatt årlige kontroller siden jeg ble myndig. Han ønsker at alle pasientene kommer på årlige kontroller, men vi kan selvsagt takke nei. Syns forøvrig det er greit jeg da :) Samme som med tannlegen, hvert år :P 

Det med tannlegen mener jeg blir noe annet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Andreaswell
28 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Da er det norske helsevesenet veldig skeivt fordelt. Jeg går til et legekontor i en storby. Det er stor pågang og man blir absolutt ikke innkalt til en sjekk. Jeg maste om å få en helsesjekk en gang men fikk ikke gjennomført det fordi legen alltid er veldig forsinket. Min mann jobber i oljebransjen og får årlig sjekk hos bedriftslegen. 

Det er rett og slett urettferdig at det skal være så stor forskjell.

Anonymkode: ff7ed...3e3

Ja, klart det er urettferdig! Legekontoret mitt er også i sentrum av en storby, og legen har fullt med pasienter. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Andreaswell
28 minutter siden, slabbedask skrev:

Det med tannlegen mener jeg blir noe annet.

Ja, dårlig sammenligning av meg :P 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

10 timer siden, Andreaswell skrev:

Vel, legen min er både ung, følger med i tiden og ønsker årlige helsekontroller så da følger jeg hans råd :) 

Dette er jo en sak mellom deg og fastlegen din, og hvis dere begge er fornøyd med løsningen så er det fint. Men jeg tror det er viktig at det blir mer kjent i befolkningen at dette antas å være uten effekt i forhold til å oppdage alvorlig sykdom.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Andreaswell
3 minutter siden, frosken skrev:

Dette er jo en sak mellom deg og fastlegen din, og hvis dere begge er fornøyd med løsningen så er det fint. Men jeg tror det er viktig at det blir mer kjent i befolkningen at dette antas å være uten effekt i forhold til å oppdage alvorlig sykdom.

Uten effekt? Fordi?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, Andreaswell skrev:

Uten effekt? Fordi?

Så du linken jeg oppga i forrige svaret mitt?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Andreaswell
30 minutter siden, frosken skrev:

Så du linken jeg oppga i forrige svaret mitt?

Jada, men som med det meste er fagfolk og forskning splittet. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Min far bor ute i distriktet . Han har en lege som følger sine pasienter tett opp. Han hadde litt magetrøbbel  og ble raskt sendt til videre undersøkelser. Der ble det oppdaget kreft i tidlig stadium og han ble frisk . En venninne av meg gikk til sin lege flere ganger her i storbyen og ble ikke tatt på alvor. Da hun ble akutt dårlig og endte på sykehus var hun full i kreft og døde. Hun var en ung fembarnsmor. 

Anonymkode: ff7ed...3e3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Min far bor ute i distriktet . Han har en lege som følger sine pasienter tett opp. Han hadde litt magetrøbbel  og ble raskt sendt til videre undersøkelser. Der ble det oppdaget kreft i tidlig stadium og han ble frisk . En venninne av meg gikk til sin lege flere ganger her i storbyen og ble ikke tatt på alvor. Da hun ble akutt dårlig og endte på sykehus var hun full i kreft og døde. Hun var en ung fembarnsmor. 

Anonymkode: ff7ed...3e3

Hvilken sykdom ble ho drept av?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
8 minutter siden, mariusen77 skrev:

Hvilken sykdom ble ho drept av?

Hun døde av kreft i tarmene. 

Beklager at jeg skrev om dette . Tenkte ikke på at det kan gjør deg bekymret. 

Anonymkode: ff7ed...3e3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Andreaswell
2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Min far bor ute i distriktet . Han har en lege som følger sine pasienter tett opp. Han hadde litt magetrøbbel  og ble raskt sendt til videre undersøkelser. Der ble det oppdaget kreft i tidlig stadium og han ble frisk . En venninne av meg gikk til sin lege flere ganger her i storbyen og ble ikke tatt på alvor. Da hun ble akutt dårlig og endte på sykehus var hun full i kreft og døde. Hun var en ung fembarnsmor. 

Anonymkode: ff7ed...3e3

Og hadde hun hatt årlige helsekontroller ville de mest sannsynlig funnet kreften på et tidligere stadiet, hvor sjangsen for å overleve er større? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 minutter siden, Andreaswell skrev:

Og hadde hun hatt årlige helsekontroller ville de mest sannsynlig funnet kreften på et tidligere stadiet, hvor sjangsen for å overleve er større? 

Hvorfor skulle det ha hjulpet? Vedkommende var jo tydeligvis i kontakt med sine lege mange ganger. Det at symptomer ikke tas på alvor avhjelpes ikke med jevnlige helsekontroller, da blant annet kreft ikke oftest ikke vil bli oppdaget i rutinekontroller.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Andreaswell
2 minutter siden, frosken skrev:

Hvorfor skulle det ha hjulpet? Vedkommende var jo tydeligvis i kontakt med sine lege mange ganger. Det at symptomer ikke tas på alvor avhjelpes ikke med jevnlige helsekontroller, da blant annet kreft ikke oftest ikke vil bli oppdaget i rutinekontroller.

Blodprøver kan da avdekke kreft, før symptomer? Da vil jo årlig helsekontroll avdekke kreften tidligere?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, Andreaswell skrev:

Jada, men som med det meste er fagfolk og forskning splittet. 

Når det gjelder synet på hva som er hensiktsmessig bruk av ressurser, så har jeg inntrykk av at det er en ganske stor enighet om at rutinemessige helseundersøkelser ikke er hensiktsmessig, særlig når det gjelder unge mennesker. Når så oversiktsstudier ser ut til å vise at jevnlige rutinekontroller ikke gir redusert sannsynlighet for å dø av alvorlig sykdom, så støtter det opp under det samme.

Dette betyr ikke at ikke hver og en kan diskutere med sin fastlege hvordan de skal samarbeide, men det er tullete å oppfordre friske mennesker til å oppsøke leger jevnlig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, Andreaswell skrev:

Blodprøver kan da avdekke kreft, før symptomer? Da vil jo årlig helsekontroll avdekke kreften tidligere?

Sjelden at kreft avdekkes ved hjelp av blodprøver. Det finnes riktignok enkelte blodprøver som ser etter bestemte kreftmarkører, men disse prøvene er ikke en del av standard blodprøvescreening.

Dessuten gir rutinemessige helsekontroller en form for falsk trygghet, og noen mennesker unnlater å oppsøke lege ved symptomer fordi de tenker at det er kort tid siden de ble "klarert som friske".

Endret av frosken
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
Akkurat nå, Andreaswell skrev:

Og hadde hun hatt årlige helsekontroller ville de mest sannsynlig funnet kreften på et tidligere stadiet, hvor sjangsen for å overleve er større? 

Poenget mitt  er jo akkurat at ikke alle får årlige helsekontroller. Det er dessuten lange ventetid  for å komme til en slik undersøkelse. Da bør jo ikke de som føler seg frisk bruke opp plass i systemet slik at de som har symptomer kan komme raskere til. Dessuten er gastroskopi , rektoscopi, coloskopi og CT av magen ikke noe man gjør uten at det er god grunn. 

I helsevesenet har jeg selv erfaring med at man tar EKG ved akkutt innleggelse , i forbindelse med en operasjon , ved kjent hjertesykdom og ved forandring av hjertemedisiner . Ellers er det en regel at man alltid tar EKG ved brystsmerter eller hvis pas blir dårlig på andre måter. Kvalm, tungpustet, uregelmessig eller hurtig puls ol. Jeg visste ikke at man tok EKG bare som en rutine på friske mennesker. Da må det være noen som er svært disponert for hjertesykdom og det beste ville da være et belastnings-EKG. 

Anonymkode: ff7ed...3e3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Andreaswell
3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Poenget mitt  er jo akkurat at ikke alle får årlige helsekontroller. Det er dessuten lange ventetid  for å komme til en slik undersøkelse. Da bør jo ikke de som føler seg frisk bruke opp plass i systemet slik at de som har symptomer kan komme raskere til. Dessuten er gastroskopi , rektoscopi, coloskopi og CT av magen ikke noe man gjør uten at det er god grunn. 

I helsevesenet har jeg selv erfaring med at man tar EKG ved akkutt innleggelse , i forbindelse med en operasjon , ved kjent hjertesykdom og ved forandring av hjertemedisiner . Ellers er det en regel at man alltid tar EKG ved brystsmerter eller hvis pas blir dårlig på andre måter. Kvalm, tungpustet, uregelmessig eller hurtig puls ol. Jeg visste ikke at man tok EKG bare som en rutine på friske mennesker. Da må det være noen som er svært disponert for hjertesykdom og det beste ville da være et belastnings-EKG. 

Anonymkode: ff7ed...3e3

Alle som vil kan få årlig helsekontroll jo. Det er bare å bestille time hos fastlegen, så enkelt!

Jeg er ikke disponert for hjertesykdom, og tar som sagt EKG årlig. Trengs ikke å tas årlig, men regelmessig er anbefalt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...