Gå til innhold

Er du redd for at hjertet ditt plutselig stopper opp under søvn?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

5 minutter siden, Andreaswell skrev:

Alle som vil kan få årlig helsekontroll jo. Det er bare å bestille time hos fastlegen, så enkelt!

Jeg tror nok at min 65-årige fastlege slik jeg kjenner ham, ville rynke litt på nesen om jeg kom og bare ville ha en sjekk for sikkerhets skyld.    Jeg er superfornøyd med ham, for han tar meg alltid på alvor og henviser lett videre når det trengs, men rutinekontroll for å utelukke sykdom uten mistanke, har han ikke noe sans for.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Andreaswell
11 minutter siden, frosken skrev:

Sjelden at kreft avdekkes ved hjelp av blodprøver. Det finnes riktignok enkelte blodprøver som ser etter bestemte kreftmarkører, men disse prøvene er ikke en del av standard blodprøvescreening.

Dessuten gir rutinemessige helsekontroller en form for falsk trygghet, og noen mennesker unnlater å oppsøke lege ved symptomer fordi de tenker at det er kort tid siden de ble "klarert som friske".

Men der skjer det stadig endringer, heldigvis :) 

Falsk trygghet, fordi noen unnlater å oppsøke lege? Har du noe som støtter opp dette? 

Det er vel heller det motsatte, at de fleste ikke er flinke til å oppsøke lege for kontroll, selv om en føler seg frisk? En halv million i Norge går med diabetes uten å vite det. 

For ikke å snakke om stress, som mange ender opp med å bli sykemeldte av.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
Akkurat nå, Andreaswell skrev:

Alle som vil kan få årlig helsekontroll jo. Det er bare å bestille time hos fastlegen, så enkelt!

Jeg er ikke disponert for hjertesykdom, og tar som sagt EKG årlig. Trengs ikke å tas årlig, men regelmessig er anbefalt.

Godt for deg at du da har dette tilbudet og passer på helsen din. 😊. 

Anonymkode: ff7ed...3e3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Andreaswell
1 minutt siden, Kalevaala skrev:

Jeg tror nok at min 65-årige fastlege slik jeg kjenner ham, ville rynke litt på nesen om jeg kom og bare ville ha en sjekk for sikkerhets skyld.    Jeg er superfornøyd med ham, for han tar meg alltid på alvor og henviser lett videre når det trengs, men rutinekontroll for å utelukke sykdom uten mistanke, har han ikke noe sans for.

Nå var jo ikke hva legen mener om det vi var inne på, men ok. Uansett hva legen mener om det, så har man krav til å få legetime, også for en helsekontroll :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
10 minutter siden, Andreaswell skrev:

Alle som vil kan få årlig helsekontroll jo. Det er bare å bestille time hos fastlegen, så enkelt!

Jeg er ikke disponert for hjertesykdom, og tar som sagt EKG årlig. Trengs ikke å tas årlig, men regelmessig er anbefalt.

Jeg mener det er sløsing med det offentliges ressurser. Men det er klart går man privat er det noe annet.

Anonymkode: 87035...4cb

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
20 minutter siden, Andreaswell skrev:

Blodprøver kan da avdekke kreft, før symptomer? Da vil jo årlig helsekontroll avdekke kreften tidligere?

Ikke nødvendigvis. Det er ingen blodprøve som kan si om du har kreft eller ikke. Kreft er en sykdom med veldig mange varianter, og som regel oppdages slike sykdommer fordi de påvirker funksjonen til et organ og derfor gir symptomer. Eventuelt kan kreftsykdommer gi blødning og sår, kuler eller smerter. 

Anonymkode: 87035...4cb

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Andreaswell
Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Jeg mener det er sløsing med det offentliges ressurser. Men det er klart går man privat er det noe annet.

Anonymkode: 87035...4cb

Helt greit at du mener det, har du jo full rett til :) Går til fastlegen for helsekontroll, ikke privat.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Andreaswell
Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Ikke nødvendigvis. Det er ingen blodprøve som kan si om du har kreft eller ikke. Kreft er en sykdom med veldig mange varianter, og som regel oppdages slike sykdommer fordi de påvirker funksjonen til et organ og derfor gir symptomer. Eventuelt kan kreftsykdommer gi blødning og sår, kuler eller smerter. 

Anonymkode: 87035...4cb

Jeg skrev kan, så selvklart ikke nødvendigvis. Når det gjelder resten av det du skrev så foreslår jeg at du leser deg opp på litt nyere forskning. Blodprøver kan avdekke blant annet kreftsvulster, og for ikke å snakke om f.eks røykere som tidligere har hatt lungekreft kan oppdage om kreften er tilbake ett år før det vises på lungene gjennom dagens scanne-metoder.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 minutter siden, Andreaswell skrev:

Nå var jo ikke hva legen mener om det vi var inne på, men ok. Uansett hva legen mener om det, så har man krav til å få legetime, også for en helsekontroll :) 

Du har krav på en legetime. Du har ikke krav på at det gjennomføres unødvendige undersøkelser.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Andreaswell
3 minutter siden, frosken skrev:

Du har krav på en legetime. Du har ikke krav på at det gjennomføres unødvendige undersøkelser.

Og hvem er det som avgjør om det er unødvendig? 

Skjønner at du er en sterk motstander av årlig helsekontroll ja :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, Andreaswell skrev:

Jeg skrev kan, så selvklart ikke nødvendigvis. Når det gjelder resten av det du skrev så foreslår jeg at du leser deg opp på litt nyere forskning. Blodprøver kan avdekke blant annet kreftsvulster, og for ikke å snakke om f.eks røykere som tidligere har hatt lungekreft kan oppdage om kreften er tilbake ett år før det vises på lungene gjennom dagens scanne-metoder.

Det er masse man _kan_ i helsevesenet, men det er ikke ressurser til å gjennomføre disse undersøkelsene uten at det finnes medisinsk indikasjon for det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, Andreaswell skrev:

Og hvem er det som avgjør om det er unødvendig? 

Skjønner at du er en sterk motstander av årlig helsekontroll ja :) 

Legen avgjør ut i fra sitt faglige skjønn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 minutter siden, Andreaswell skrev:

Og hvem er det som avgjør om det er unødvendig? 

Skjønner at du er en sterk motstander av årlig helsekontroll ja :) 

Jeg mener det kommer an på hva denne årlige helsekontrollen inneholder. Om det er et par blodprøver, sjekke blodtrykk og puls, se på vekt og høre på lungene og hjertet + den ekg'en så tar jo ikke det mange minuttene. Om du derimot blir sendt til diverse undersøkelser på sykehuset bare for å sjekke selv om ingenting tilsier at du skal være syk - da snakker vi om feil bruk av ressurser.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Andreaswell
1 minutt siden, frosken skrev:

Legen avgjør ut i fra sitt faglige skjønn.

Har aldri hørt at noen er nektet årlig helsekontroll i hvertfall :lol:

Selv om det kun er noen prosent det oppdages sykdommer hos ved årlige kontroller, så betyr jo dette mye for de menneskene. 

Uansett så anbefales det for menn å sjekkes annenhvert år, for blant annet kolesterol og blodtrykk.

Så det er jo stor uenighet ute blant legene også.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Andreaswell
2 minutter siden, Lillemus skrev:

Jeg mener det kommer an på hva denne årlige helsekontrollen inneholder. Om det er et par blodprøver, sjekke blodtrykk og puls, se på vekt og høre på lungene og hjertet + den ekg'en så tar jo ikke det mange minuttene. Om du derimot blir sendt til diverse undersøkelser på sykehuset bare for å sjekke selv om ingenting tilsier at du skal være syk - da snakker vi om feil bruk av ressurser.

En vanlig helsekontroll foregår hos fastlegen med diverse tester, tar ikke lang tid nei :) EKG utføres av en sykepleier eller lignende. Sykehus blir man ikke henvist til uten at de finner noe som må sjekkes opp videre, heldigvis! For jeg er enig i at om folk skulle flydd inn og ut av sykehuset uten grunn er feil bruk av ressurser ja. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

27 minutter siden, Andreaswell skrev:

Men der skjer det stadig endringer, heldigvis :) 

Falsk trygghet, fordi noen unnlater å oppsøke lege? Har du noe som støtter opp dette? 

Det er vel heller det motsatte, at de fleste ikke er flinke til å oppsøke lege for kontroll, selv om en føler seg frisk? En halv million i Norge går med diabetes uten å vite det. 

For ikke å snakke om stress, som mange ender opp med å bli sykemeldte av.

Det har vært dokumentert flere ganger at rutinemessige kontroller kan gi falsk trygghet og føre til at folk ikke oppsøker lege når de bør.

Jeg synes det er grunn til å vektlegge merke til hva leder for allmennlegeforeningen mener om temaet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Andreaswell
1 minutt siden, frosken skrev:

Det har vært dokumentert flere ganger at rutinemessige kontroller kan gi falsk trygghet og føre til at folk ikke oppsøker lege når de bør.

Jeg synes det er grunn til å vektlegge merke til hva leder for allmennlegeforeningen mener om temaet.

Så hva med de 500.000 i vårt land som har diabetes uten å vite om det? Alle de som ikke tar seg "bryet" med å gå til legen? Det er mange.

Leder for allmennlegeforeningen er vel kritisk fordi mange private aktører tjener gode penger på det, først og fremst. Typisk med ledere for diverse foreninger er at de som regel alltid har en agenda bak uttallelsene sine. 

Jeg er fullt klar over at det meste av forskning tilsier at årlige kontroller ikke avdekket så mye. Men de prosentene som avdekker sykdom kan det i værste fall bety forskjellen mellom liv og død.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Andreaswell
17 minutter siden, Andreaswell skrev:

Så hva med de 500.000 i vårt land som har diabetes uten å vite om det? Alle de som ikke tar seg "bryet" med å gå til legen? Det er mange.

Leder for allmennlegeforeningen er vel kritisk fordi mange private aktører tjener gode penger på det, først og fremst. Typisk med ledere for diverse foreninger er at de som regel alltid har en agenda bak uttallelsene sine. 

Jeg er fullt klar over at det meste av forskning tilsier at årlige kontroller ikke avdekket så mye. Men de prosentene som avdekker sykdom kan det i værste fall bety forskjellen mellom liv og død.

Evt beste fall :huh:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Det som er litt dummt er jo at slike anbefalinger er det så ulike meninger om. Jeg hadde sterk helseangst for noen år siden. Alt som stod i media gjorde meg urolig. Overskrifter i avisene på butikken kunne skape en sterk angst hos meg. Spesiellt slike overskrifter om sykdom og helse. Leste man noe på nettet ble man anbefalt å sjekke alt mulig. 

Det startet da jeg skulle sjekke brystene mine selv slik kvinner blir anbefalt. Da var jeg så usikker på hva jeg kjennte. Da jeg ringte til en senter der man tar mammografi spurte de når jeg sist hadde tatt mammografi. De sa at det burde jeg gjøre hvert år.  Jeg var 45 år og visste ikke at dette var vanlig. Jeg ble så psykisk dårlig og fikk voldsomme kvaler. Tenkte at nå hadde jeg sikkert kreft og det kunne ha vært unngått hvis jeg hadde sjekket meg. Det tok noen uker før jeg fikk time og enda noen måneder før jeg fikk svar. Alt var i orden. Selv om fastlegen min sa at det var unødvendig med årlig mammografi i min alder ( var ikke i en risikogruppe på andre måter heller) hadde jeg utviklet helseangst. Jeg hadde en intens frykt for å ikke oppdage ting i tide og følte stadig behov for å sjekke alt mulig. Dette plaget meg i noen år før jeg fikk behandling for angsten. 

Anonymkode: ff7ed...3e3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Hun døde av kreft i tarmene. 

Beklager at jeg skrev om dette . Tenkte ikke på at det kan gjør deg bekymret. 

Anonymkode: ff7ed...3e3

Hun må da vel hatt syptomer på det tidligere, og gått til legen da?

Anonymkode: 1b5e3...35b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...