Gå til innhold

Sykemelding pga mobbing og dårlig miljø på arbeidsplass.

Anbefalte innlegg

Anonym-gjest-25årgammel
Skrevet

hei. vil bare si at jeg ikke har tenkt til å sykemelde meg.. 

men det er helt sykt dårlig arbeidsmiljø der jeg jobber. 
jeg har aldri vært borti så uhyggelige og sure folk i hele mitt liv. 

Gjest Kanuttius
Skrevet
27 minutter siden, Anonym-gjest-25årgammel skrev:

Stå på. Snart er sommerjobben over og du kan klappe deg på skuldra og være stolt over at du klarte det. 

AnonymBruker
Skrevet
42 minutter siden, Anonym-gjest-25årgammel skrev:

Godt. Er det mange ansatte der? Ingen du kan snakke med?

Anonymkode: 48605...ebd

yellow ledbetter
Skrevet

Godt å vite at det er midlertidig, i alle fall. Det er lettere å holde ut da. Er det en fast jobb, bør en ikke holde ut sånt, for det er ikke bra i lengden. Men godt å høre at du klarer det så lenge du må.

Gjest Mina1
Skrevet (endret)

Jeg opplevde litt vanskeligheter på arbeidsplassen. Jeg gikk tilslutt til sjefen, og da ordnet det seg. Man skal ikke ha det vanskelig på jobben. Nå har jeg det helt topp fint på arbeidsplassen. Så mitt råd i slike situasjoner er å prate med sjefen om det. 

Endret av Mina1
yellow ledbetter
Skrevet

Hvis det ikke er sjefen som er problemet. Det er litt verre.

Gjest Kanuttius
Skrevet

Da snakker man med en underordnet, en tillitsvalgt eller en annen.

yellow ledbetter
Skrevet

Det var håpløst der jeg jobbet. Vi hadde ikke noe tillitsmannsapparat som fungerte, og mobbesjefen smisket for de lenger oppe i systemet. Men vi klarte langt på vei å ta kontroll ved å ikke la oss provosere, trekke på skuldrene og gå og bare la ham hisse seg opp kjefte og brøle så mye han ville. Vet ikke om det var det som gjorde at de andre sjefene innså hvordan han egentlig var, men han fikk alle mot seg til slutt og sa opp.

Skrevet
På 11.7.2017 den 20.57, Anonym-gjest-25årgammel skrev:

Godt valg. Fattig trøst når man står i det, men på sikt vokser du på å ha denne erfaringen. 

Fortsatt god sommer!

• 2 uker senere...
AnonymBruker
Skrevet

Ts: hvordan går det med deg?

Jeg sliter fortsatt etter 5 uker. 

AnonymBruker
Skrevet
På 17.7.2017 den 7.29, Kayia skrev:

Godt valg. Fattig trøst når man står i det, men på sikt vokser du på å ha denne erfaringen. 

Fortsatt god sommer!

Hvordan kan du si at det er et godt valg? Langvarig mobbing er absoluttt ikke bra, og vi vet ikke hvor ille TS tar det.

Anonymkode: b7456...44f

Skrevet (endret)
10 timer siden, AnonymBruker skrev:

Hvordan kan du si at det er et godt valg? Langvarig mobbing er absoluttt ikke bra, og vi vet ikke hvor ille TS tar det.

Fordi det på lang sikt er bedre å ha erfart å mestre enn situasjon enn å ha gitt opp. 

Note: To ukers mistrivsel på en sommerjobb er ikke langvarig mobbing. 

Endret av Kayia
AnonymBruker
Skrevet
57 minutter siden, Kayia skrev:

Fordi det på lang sikt er bedre å ha erfart å mestre enn situasjon enn å ha gitt opp. 

Note: To ukers mistrivsel på en sommerjobb er ikke langvarig mobbing. 

Note: Noen uker + 3 uker til er mer enn to uker.

Ofte er det det, men det kommer helt ann på hbor galt det faktisk er der. Og det vet hverken du eller jeg. Syns det er litt drøyt å oppfordre til noe vi ikke vet nok om.

Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Note: Noen uker + 3 uker til er mer enn to uker.

Ofte er det det, men det kommer helt ann på hbor galt det faktisk er der. Og det vet hverken du eller jeg. Syns det er litt drøyt å oppfordre til noe vi ikke vet nok om.

Nå var det vel sånn at trådstarter selv sa at hun ikke tenkte at det forelå et reelt grunnlag for sykemelding. Dermed kan det neppe sies å være drøyt å oppfordre folk til å unngå misbruk av trygdesystemet?

motorPrøysen
Skrevet (endret)

Siden du ikke gir noen konkrete eksempler i åpningsinnlegget ditt blir jeg litt usikker på i hvilken grad mistrivselen din skyldes at du er over gjennomsnittlig følsom i sosiale situasjoner og mistolker tilbakemeldinger, og i hvilken grad mistrivselen skyldes at du utsettes for bevisst mobbing. Med bevisst mobbing mener jeg at folk oppfører seg og sier ting med den bevisste hensikt å krenke eller såre deg, ofte med latterliggjørende eller ironiske utsagn.

Gitt at det siste er tilfelle er jeg er uenig med de som sier at du skal bite tennene sammen og holde ut og at det vil resultere i en positiv mestringsopplevelse. Tvert imot vil det være nedbrytende og skadelig å gå lenge i en slik situasjon.

Slik jeg ser det har du noen muligheter:
- Konfrontere de som oppfører seg dårlig mot der og da. Noen ganger kan det snu en vanskelig situasjon. Men det er også vanskelig, skummelt og vil ikke alltid virke.
- Henvende deg til nærmeste leder, beskrive situasjonen og be om endringer. Det kan f.eks. være å flytte på skift eller få andre arbeidsoppgaver sånn at du ikke lenger jobber med de vanskeligste menneskene. Nærmeste leder har ansvar for å iverate et godt arbeidsmiljø.
- Henvende deg til fagforening hvis det ikke hjelper å snakke med nærmeste leder. (Ved sommerjobb kan du kanskje få hjelp fra fagforening selv om du ikke er organisert.)
- Sykemelde deg. Sykemeldinger på dette grunnlaget skal formelt ikke forekomme, men de er vanlige. De fleste fornuftige leger ser heldigvis ikke på dette som misbruk av sykemelding i en låst situasjon. Det er dessuten arbeidsgiver som betaler sykepenger de 16 første dagene.

Lykke til!

Endret av motorPrøysen
AnonymBruker
Skrevet
15 timer siden, frosken skrev:

Nå var det vel sånn at trådstarter selv sa at hun ikke tenkte at det forelå et reelt grunnlag for sykemelding. Dermed kan det neppe sies å være drøyt å oppfordre folk til å unngå misbruk av trygdesystemet?

Er ikke snakk om oppfordring til å misbruke trydesystemet! Men man skal være forsikrig med hva man gir av råd. Ikke alt er like svart hvitt.

AnonymBruker
Skrevet
43 minutter siden, motorPrøysen skrev:

Siden du ikke gir noen konkrete eksempler i åpningsinnlegget ditt blir jeg litt usikker på i hvilken grad mistrivselen din skyldes at du er over gjennomsnittlig følsom i sosiale situasjoner og mistolker tilbakemeldinger, og i hvilken grad mistrivselen skyldes at du utsettes for bevisst mobbing. Med bevisst mobbing mener jeg at folk oppfører seg og sier ting med den bevisste hensikt å krenke eller såre deg, ofte med latterliggjørende eller ironiske utsagn.

Gitt at det siste er tilfelle er jeg er uenig med de som sier at du skal bite tennene sammen og holde ut og at det vil resultere i en positiv mestringsopplevelse. Tvert imot vil det være nedbrytende og skadelig å gå lenge i en slik situasjon.

Slik jeg ser det har du noen muligheter:
- Konfrontere de som oppfører seg dårlig mot der og da. Noen ganger kan det snu en vanskelig situasjon. Men det er også vanskelig, skummelt og vil ikke alltid virke.
- Henvende deg til nærmeste leder, beskrive situasjonen og be om endringer. Det kan f.eks. være å flytte på skift eller få andre arbeidsoppgaver sånn at du ikke lenger jobber med de vanskeligste menneskene. Nærmeste leder har ansvar for å iverate et godt arbeidsmiljø.
- Henvende deg til fagforening hvis det ikke hjelper å snakke med nærmeste leder. (Ved sommerjobb kan du kanskje få hjelp fra fagforening selv om du ikke er organisert.)
- Sykemelde deg. Sykemeldinger på dette grunnlaget skal formelt ikke forekomme, men de er vanlige. De fleste fornuftige leger ser heldigvis ikke på dette som misbruk av sykemelding i en låst situasjon. Det er dessuten arbeidsgiver som betaler sykepenger de 16 første dagene.

Lykke til!

Kan jeg få stille deg et spørsmål også? Jeg blir ikke mobbet på jobb, men jeg blir utestengt i pausene. Jeg hadde god selvtillit da jeg begynte der, den har blitt revet ned på de 5 ukene jeg har vært der. Jeg klarer snart ikke mere, er på gråten i pausene. Vet ikke hva jeg skal gjøre. Jeg hadde håpet å fortsette etter sommeren, men jeg klarer ikke tanken på det fordi pausene er i ferd med å bli uutholdelige. Jeg vet ikke hvor jeg skal feste blikket. Har tidligere hatt sosial angst som er i full blomst på jobb, dårlig selvtillit har jeg også fått. Takknemlig for evt råd. 

AnonymBruker
Skrevet
2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Kan jeg få stille deg et spørsmål også? Jeg blir ikke mobbet på jobb, men jeg blir utestengt i pausene. Jeg hadde god selvtillit da jeg begynte der, den har blitt revet ned på de 5 ukene jeg har vært der. Jeg klarer snart ikke mere, er på gråten i pausene. Vet ikke hva jeg skal gjøre. Jeg hadde håpet å fortsette etter sommeren, men jeg klarer ikke tanken på det fordi pausene er i ferd med å bli uutholdelige. Jeg vet ikke hvor jeg skal feste blikket. Har tidligere hatt sosial angst som er i full blomst på jobb, dårlig selvtillit har jeg også fått. Takknemlig for evt råd. 

Ps. Hvis jeg kan sende deg pm, kan jeg utdype og gi flere opplysninger som kan være nyttige for evt råd. 

• 2 måneder senere...
Skrevet

Hvordan går det med deg, ts? 

Jeg har aldri hatt det så tøft i arbeidslivet før. Det har vært kjempetøft, i mange uker. Og jeg har vært mange år i arbeidslivet og har masse erfaring. Aldri opplevd noe lignende. Jeg gråt sgs hver dag når jeg kom hjem fra jobb, og jeg grudde meg til å gå på jobb sgs hver dag. Men jeg valgte å kjempe meg gjennom det og stå i alt. Det har vært enormt mye svette og mange tårer. Men - det var verdt det. Jeg kom styrket ut av det og opplever tilogmed at jeg er godt likt på jobb. Jeg lærte mye på dette. Jeg håper du også kom deg gjennom det, ts :)  

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...