Gå til innhold

Lov å kjøre på 10 mg Sobril?

Anbefalte innlegg

Skrevet
1 time siden, issomethingwrong skrev:

Det skriver jeg jo også. Det bør være allment kjent for alle som har førerkort at man ikke skal kjøre når man ikke er skikket for det. 

Men spørsmålet var heller: Hvordan kan man komme på kant med loven hvis man kjører bil etter 10 mg Sobril, gitt at man føler seg grei? 

Jeg synes alltid det er litt skummelt å svare på slike spørsmål uten å ta forbeholdet om at vedkommende må vurdere selv. Tror langt fra alle er bevisst ansvaret forbundet med å gjøre egenvurdering. Og effekten av sobril er svært variabel fra person til person, så jeg mener en påminnelse om at vedkommende selv må være sikker på at hun eller han ikke sløves er på sin plass.

Skrevet
1 time siden, issomethingwrong skrev:

Det skriver jeg jo også. Det bør være allment kjent for alle som har førerkort at man ikke skal kjøre når man ikke er skikket for det. 

Men spørsmålet var heller: Hvordan kan man komme på kant med loven hvis man kjører bil etter 10 mg Sobril, gitt at man føler seg grei? 

Ja, spørsmålet kan forstås slik. Men siden trådstarter skriver at hun får en pakke sobril i året, så synes jeg cathlins svar var en viktig påminnelse.

Skrevet
6 minutter siden, frosken skrev:

Jeg synes alltid det er litt skummelt å svare på slike spørsmål uten å ta forbeholdet om at vedkommende må vurdere selv. Tror langt fra alle er bevisst ansvaret forbundet med å gjøre egenvurdering. Og effekten av sobril er svært variabel fra person til person, så jeg mener en påminnelse om at vedkommende selv må være sikker på at hun eller han ikke sløves er på sin plass.

Jeg synes ISW er tydelig på nettopp det.

Skrevet
10 minutter siden, cilie skrev:

Jeg synes ISW er tydelig på nettopp det.

Ja, han ble det etter hvert i tråden, men ikke innledningsvis. Nå inneholder vel imidlertid denne tråden mer enn nok informasjon om temaet;-)

Skrevet
44 minutter siden, issomethingwrong skrev:

Det er en vesentlig forskjell på norsk lov og magefølelsen din. 

God bedring

Skrevet
3 minutter siden, frosken skrev:

Ja, han ble det etter hvert i tråden, men ikke innledningsvis. Nå inneholder vel imidlertid denne tråden mer enn nok informasjon om temaet;-)

Ja, det burde være rimelig klart nå. 

Jeg synes han var klar fra start ifht hva det ble spurt om. 

Andreaswell
Skrevet
1 time siden, cathlin skrev:

Man kan ikke si kategorisk at en hver kan ta 10 MG sobril og være kjørbar. Derfor er svaret ditt feil. 

Så leit å gjøre deg trist. Kanskje ikke like trist for en haug med andre trafikanter som skal tas hensyn til. 

Trenger ikke å være spydig uansett da! Jeg støtter også ISW her, din påstand var direkte feil.

Andreaswell
Skrevet
27 minutter siden, frosken skrev:

Slik jeg leser det har han vært det hele veien ;) 

Skrevet
16 minutter siden, Andreaswell skrev:

Trenger ikke å være spydig uansett da! Jeg støtter også ISW her, din påstand var direkte feil.

Nei. Det er forskjell på sporadisk bruk og fast bruk av vanedannende medisiner, i tillegg til andre variabler. Derfor kan man ikke kategorisk si til hvem som helst, at ja, du kan ta 10 eller gjerne 30 mg sobril før du kjører bil. Dette er øvre maks- tillate grenser. Så selv om DU kan gjøre det, kan du ikke gi samme råd til alle andre.

Andreaswell
Skrevet
5 minutter siden, cathlin skrev:

Nei. Det er forskjell på sporadisk bruk og fast bruk av vanedannende medisiner, i tillegg til andre variabler. Derfor kan man ikke kategorisk si til hvem som helst, at ja, du kan ta 10 eller gjerne 30 mg sobril før du kjører bil. Dette er øvre maks- tillate grenser. Så selv om DU kan gjøre det, kan du ikke gi samme råd til alle andre.

Og ISW skrev "

Man skal selvfølgelig aldri kjøre bil hvis man ikke er i form til det. Det gjelder også andre ting enn medikamenter"

Så til spm TS kom med- JA, det er lov! 

Skrevet
20 minutter siden, Andreaswell skrev:

Og ISW skrev "

Man skal selvfølgelig aldri kjøre bil hvis man ikke er i form til det. Det gjelder også andre ting enn medikamenter"

Så til spm TS kom med- JA, det er lov! 

Så ditt svar er altså at hvem om helst kan ta 30 mg sobril for så å sette seg bak rattet, fordi loven har satt maksgrense på 30 mg?

Skrevet
1 minutt siden, cathlin skrev:

Så ditt svar er altså at hvem om helst kan ta 30 mg sobril for så å sette seg bak rattet, fordi loven har satt maksgrense på 30 mg?

Man må - som alltid ved kjøring - vurdere hvorvidt man er i stand til det. Som også ISW påpekte. 

Andreaswell
Skrevet
5 minutter siden, cathlin skrev:

Om du har fulgt med i tråden, så vet du svaret på det.

• 1 måned senere...
Skrevet

Politiet bruker jo mer og mer spyttprøver. Hva skjer om en har tatt Sobril (eller andre ting) og blir stoppet? Hvordan skal en da bevise at en ikke er eller føler seg påvirket? Hvordan har dette blitt i en rettssak?

Skrevet
På 12.9.2017 den 15.25, Zyprexus skrev:

Politiet bruker jo mer og mer spyttprøver. Hva skjer om en har tatt Sobril (eller andre ting) og blir stoppet? Hvordan skal en da bevise at en ikke er eller føler seg påvirket? Hvordan har dette blitt i en rettssak?

Blir spennende å se.

Anonymkode: d8df4...fc8

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...