Gå til innhold

Gravid med tvillinger - når sykemelding?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Hei,

Jeg er førstegangsgravid med tvillinger. Er nå i uke 18. Jeg arbeider som lærer og har første dag tilbake fra sommerferie i morgen. Jeg leser mange steder på nettet at tvillinggravide sykemeldes tidlig, en god del steder står det så tidlig som fra 20 uke, andre steder fra 25.uke, noen steder fra 28.uke. Jeg vil gjerne jobbe, men tenker samtidig det kan være lurt å informere arbeidsgiveren min om at det er sjanse for at jeg blir borte fra jobb tidligere enn ved vanlig permisjon. Jeg spurte jordmoren min om dette, men hun sa at hun ikke husket hva som er vanlig nå og ba meg lete på NAV sine sider. Det har jeg gjort, men finner ikke noe der. Jeg ringte dem også, men vedkommende ba meg spørre jordmor.... Jeg spurte også fastlegen min, men hun vet egentlig ikke noe om tvillinger. Jeg har også vært til ultralyd på sykehuset, men jordmoren der kunne heller ikke svare på noen spørsmål om tvillinger.

Dette er kanskje utenfor ditt område også, men kanskje du vet om noen veiledende retningslinjer? Eventuelt vet du hvem jeg kan spørre om dette, når hverken jordmor eller fastlege vet noe?

Jeg vil som sagt gjerne jobbe og er veldig engasjert i jobben min, men samtidig vil jeg ikke jobbe for lenge og kanskje risikere noe. Jeg føler meg ikke i så veldig god form nå heller, selv om det er tidlig; er fortsatt en god del kvalm, ekstremt trøtt og tappet for energi på en måte jeg ikke har merket før, mye verk i magen, blodtrykket hadde gått litt opp. 

Anonymkode: d14fa...2bd

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

2 minutter siden, Andreaswell skrev:

Så graviditet med tvillinger = selvfølge for å bli sykemeldt? 

Det er vanlig å bli sykemeldt den siste tiden av svangerskapet for å unngå for tidlig fødsel, hvis det er mer enn ett foster.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Andreaswell skrev: