Gå til innhold

Gravid med tvillinger - når sykemelding?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Hei,

Jeg er førstegangsgravid med tvillinger. Er nå i uke 18. Jeg arbeider som lærer og har første dag tilbake fra sommerferie i morgen. Jeg leser mange steder på nettet at tvillinggravide sykemeldes tidlig, en god del steder står det så tidlig som fra 20 uke, andre steder fra 25.uke, noen steder fra 28.uke. Jeg vil gjerne jobbe, men tenker samtidig det kan være lurt å informere arbeidsgiveren min om at det er sjanse for at jeg blir borte fra jobb tidligere enn ved vanlig permisjon. Jeg spurte jordmoren min om dette, men hun sa at hun ikke husket hva som er vanlig nå og ba meg lete på NAV sine sider. Det har jeg gjort, men finner ikke noe der. Jeg ringte dem også, men vedkommende ba meg spørre jordmor.... Jeg spurte også fastlegen min, men hun vet egentlig ikke noe om tvillinger. Jeg har også vært til ultralyd på sykehuset, men jordmoren der kunne heller ikke svare på noen spørsmål om tvillinger.

Dette er kanskje utenfor ditt område også, men kanskje du vet om noen veiledende retningslinjer? Eventuelt vet du hvem jeg kan spørre om dette, når hverken jordmor eller fastlege vet noe?

Jeg vil som sagt gjerne jobbe og er veldig engasjert i jobben min, men samtidig vil jeg ikke jobbe for lenge og kanskje risikere noe. Jeg føler meg ikke i så veldig god form nå heller, selv om det er tidlig; er fortsatt en god del kvalm, ekstremt trøtt og tappet for energi på en måte jeg ikke har merket før, mye verk i magen, blodtrykket hadde gått litt opp. 

Anonymkode: d14fa...2bd

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

2 minutter siden, Andreaswell skrev:

Så graviditet med tvillinger = selvfølge for å bli sykemeldt? 

Det er vanlig å bli sykemeldt den siste tiden av svangerskapet for å unngå for tidlig fødsel, hvis det er mer enn ett foster.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Andreaswell skrev:

Så graviditet med tvillinger= selvfølge for å bli sykemeldt? 

Nei, jeg tror ikke det er noe absolutt, men veldig vanlig og sterkt anbefalt i mange tilfeller. Jeg er mest ute etter å se retningslinjene. Men fant noe nå, i håndboken fastleger bruker når de sykemelder (Fra NAV). Der står det at det er vanlig fra uke 28, men at man fra uke 22 ikke trenger noen annen diagnose enn "tvillinger" for å bli sykemeldt.

Anonymkode: d14fa...2bd

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, laban skrev:

Det er vanlig å bli sykemeldt den siste tiden av svangerskapet for å unngå for tidlig fødsel, hvis det er mer enn ett foster.

Ok, så da er det å få flerligninger en diagnose? :lol:

Neida, visste faktisk ikke det, ganske sprøtt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

5 minutter siden, Andreaswell skrev:

Ok, så da er det å få flerligninger en diagnose? :lol:

Neida, visste faktisk ikke det, ganske sprøtt.

Er da ikke sprøtt at man forsøker å forebygge mot vanlige komplikasjoner forbundet med tvillingfødsler? Mange av de for tidlig fødte barna strever mer enn gjennomsnittet.

Anonymkode: 6c05d...a53

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Er da ikke sprøtt at man forsøker å forebygge mot vanlige komplikasjoner forbundet med tvillingfødsler? Mange av de for tidlig fødte barna strever mer enn gjennomsnittet.

Anonymkode: 6c05d...a53

Trenger ikke å belære meg om prematur, akkurat det kan jeg mye om. Det jeg derimot ikke visste var at det var retningslinjer på omtrent når man skal sykemeldes, ved tvillingfødsler eller fler. Og det syns jeg er sprøtt, nettopp fordi det lett kan spekuleres i.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

23 minutter siden, Andreaswell skrev:

Trenger ikke å belære meg om prematur, akkurat det kan jeg mye om. Det jeg derimot ikke visste var at det var retningslinjer på omtrent når man skal sykemeldes, ved tvillingfødsler eller fler. Og det syns jeg er sprøtt, nettopp fordi det lett kan spekuleres i.

Hvordan kan man spekulere i det? Ved å _planlegge_ å bli gravid med tvillinger? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 minutter siden, morsan skrev:

Hvordan kan man spekulere i det? Ved å _planlegge_ å bli gravid med tvillinger? 

Nei, eller jo det er jo mulig det å :P Heller spekulere i misbruk av sykemeldinger. Er jo ikke akkurat sjeldent det gjøres av gravide generelt. Vært mye innskjerpings siste årene, but still.

Når man vet at en kan bli sykemeldt lett for noe, så er det ofte enklere å ta ut sykemelding også. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

29 minutter siden, Andreaswell skrev:

Nei, eller jo det er jo mulig det å :P Heller spekulere i misbruk av sykemeldinger. Er jo ikke akkurat sjeldent det gjøres av gravide generelt. Vært mye innskjerpings siste årene, but still.

Når man vet at en kan bli sykemeldt lett for noe, så er det ofte enklere å ta ut sykemelding også. 

Er det så at du mener folk flest har slett moral?

Anonymkode: 00fd1...f66

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Er det så at du mener folk flest har slett moral?

Anonymkode: 00fd1...f66

Huh?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Det var vel det du hintet om?

Anonymkode: 00fd1...f66

Aner ikke hva du snakker om.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, Andreaswell skrev:

Aner ikke hva du snakker om.

Sitat: Når man vet at en kan bli sykemeldt lett for noe, så er det ofte enklere å ta ut sykemelding også

Anonymkode: 00fd1...f66

Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Sitat: Når man vet at en kan bli sykemeldt lett for noe, så er det ofte enklere å ta ut sykemelding også

Anonymkode: 00fd1...f66

Ja, og hva med det?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

13 minutter siden, Andreaswell skrev:

Ja, og hva med det?

Du insinuerer at folk at dårlig moral, altså misbruker sykemeldinger.

Anonymkode: 00fd1...f66

Lenke til kommentar
Del på andre sider

33 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Du insinuerer at folk at dårlig moral, altså misbruker sykemeldinger.

Anonymkode: 00fd1...f66

Trenger ikke å være rakettforsker for å vite det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, Andreaswell skrev:

Trenger ikke å være rakettforsker for å vite det.

Da sier vi det slik.

Anonymkode: 00fd1...f66

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...