Gå til innhold

Gravid med tvillinger - når sykemelding?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Gjest Kanuttius

Tvillinger regnes for risikosvangerskap. Derfor tas det ekstra hensyn under graviditet og det er en del prosedyrer å følge under fødsel. Eks skal det være to jordmorer tilstede sammen med fødselslege og gjerne to barnepleier. Epidural var en prosedyre jeg måtte ta enten jeg ville eller ikke og jeg måtte føde liggende på ryggen fordi jordmor nr 2 må holde fast tvilling 2 når TV 1 er ute for at nr 2 ikke skal snu seg. Det er litt mere omstendig enn å bare få ett barn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

5 timer siden, Andreaswell skrev:

Nei, eller jo det er jo mulig det å :P Heller spekulere i misbruk av sykemeldinger. Er jo ikke akkurat sjeldent det gjøres av gravide generelt. Vært mye innskjerpings siste årene, but still.

Når man vet at en kan bli sykemeldt lett for noe, så er det ofte enklere å ta ut sykemelding også. 

Du må huske på at det også for mange er tøft å gå gravid. Jeg tviler på at en slik grense resulterer i misbruk av sykemeldinger. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 timer siden, Andreaswell skrev:

Nei, eller jo det er jo mulig det å :P Heller spekulere i misbruk av sykemeldinger. Er jo ikke akkurat sjeldent det gjøres av gravide generelt. Vært mye innskjerpings siste årene, but still.

Når man vet at en kan bli sykemeldt lett for noe, så er det ofte enklere å ta ut sykemelding også. 

Det er for noen sannelig tungt nok å gå gravid med ett foster, så jeg skjønner godt at man med to eller flere kan trenge tidlig sykemelcding.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 timer siden, cilie skrev:

Du må huske på at det også for mange er tøft å gå gravid. Jeg tviler på at en slik grense resulterer i misbruk av sykemeldinger. 

 

16 minutter siden, Lillemus skrev:

Det er for noen sannelig tungt nok å gå gravid med ett foster, så jeg skjønner godt at man med to eller flere kan trenge tidlig sykemelcding.

Ja, jeg kan se den. Det er vel mest bruken av begrepet "sykemelding" jeg reagerer på her. Heller "tidlig permisjon"

Nå oppleves jo heller ikke alle graviditeter og fødsler likt, så det å ha så klare retningslinjer kan bidra til at ellers friske gravide med tvillinger blir stresset og sykemelder seg tidligere. Dette er ren spekulasjon, og jeg skylder ikke på gravide kvinner her!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, Andreaswell skrev:

 

Ja, jeg kan se den. Det er vel mest bruken av begrepet "sykemelding" jeg reagerer på her. Heller "tidlig permisjon"

Nå oppleves jo heller ikke alle graviditeter og fødsler likt, så det å ha så klare retningslinjer kan bidra til at ellers friske gravide med tvillinger blir stresset og sykemelder seg tidligere. Dette er ren spekulasjon, og jeg skylder ikke på gravide kvinner her!

Sykmelding og tidlig permisjon er to helt ulike ting. Tar man tidlig permisjon spiser man av den totale permisjonen, og får kortere permisjon etter at barnet er født. De færreste ønsker jo dette, og det blir ikke riktig om man ikke er i stand til å jobbe. Er man ikke i stand til å jobbe før fødse, alternativt ikke bør, er riktig betegnelse sykmelding og ytelsen sykepenger.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, Andreaswell skrev:

 

Ja, jeg kan se den. Det er vel mest bruken av begrepet "sykemelding" jeg reagerer på her. Heller "tidlig permisjon"

Nå oppleves jo heller ikke alle graviditeter og fødsler likt, så det å ha så klare retningslinjer kan bidra til at ellers friske gravide med tvillinger blir stresset og sykemelder seg tidligere. Dette er ren spekulasjon, og jeg skylder ikke på gravide kvinner her!

Det er ikke riktig at kvinnen skal være nødt til å ta ut permisjon kanskje to-tre mnd før fødsel fordi hun bærer flere fostre. Det kan umulig gjelde så mange kvinner at dette utgjør et så stort problem?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

1 minutt siden, Xtra skrev:

Sykmelding og tidlig permisjon er to helt ulike ting. Tar man tidlig permisjon spiser man av den totale permisjonen, og får kortere permisjon etter at barnet er født. De færreste ønsker jo dette, og det blir ikke riktig om man ikke er i stand til å jobbe. Er man ikke i stand til å jobbe før fødse, alternativt ikke bør, er riktig betegnelse sykmelding og ytelsen sykepenger.

Okey, kan ikke si jeg har god peiling på hva det ene og det andre heter. Tok jo "snarveien" og fikk en sønn på 2 1/2. 

Jeg mener IKKE at det skal tas av den totale permisjonen, men at det er i tillegg til den lovpålagte permisjonen :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, Lillemus skrev:

Det er ikke riktig at kvinnen skal være nødt til å ta ut permisjon kanskje to-tre mnd før fødsel fordi hun bærer flere fostre. Det kan umulig gjelde så mange kvinner at dette utgjør et så stort problem?

Mitt svar til Xtra gjelder her å :)

Jeg mener IKKE at det skal tas av den totale permisjonen, men at det er i tillegg til den lovpålagte permisjonen :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

11 timer siden, Andreaswell skrev:

Ok, så da er det å få flerligninger en diagnose? :lol:

Neida, visste faktisk ikke det, ganske sprøtt.

Mange ting i livet som ikke er en diagnose men som likevel er en stor belastning for et menneske. Føler egentlig at kvinner flest opplever mye både ubehag og smerte i forbindelse med  menstruasjon , svangerskap og overgangsalder. At man skal bli mistenkeliggjort for å utnytte systemet ved at man noen ganger sykemelder seg forundrer meg. Det er mange ting som spiller inn her. Både alder, om man har flere barn hjemme, hvor trygg man er som gravid,hvilken jobb man har osv. Dessuten må man jo ha tillit til at legen tar gode avgjørelser. 

Anonymkode: 234e6...095

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Mange ting i livet som ikke er en diagnose men som likevel er en stor belastning for et menneske. Føler egentlig at kvinner flest opplever mye både ubehag og smerte i forbindelse med  menstruasjon , svangerskap og overgangsalder. At man skal bli mistenkeliggjort for å utnytte systemet ved at man noen ganger sykemelder seg forundrer meg. Det er mange ting som spiller inn her. Både alder, om man har flere barn hjemme, hvor trygg man er som gravid,hvilken jobb man har osv. Dessuten må man jo ha tillit til at legen tar gode avgjørelser. 

Anonymkode: 234e6...095

Har ikke mistenkeliggjort noen, kun "tenker" høyt og kritisk. Ble også overrasket over at det finnes slike retningslinjer.

Menn flest har også nok av ubehag, så akkurat det går nok begge veier, bare ikke med de samme tinga ;) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, Andreaswell skrev:

Har ikke mistenkeliggjort noen, kun "tenker" høyt og kritisk. Ble også overrasket over at det finnes slike retningslinjer.

Menn flest har også nok av ubehag, så akkurat det går nok begge veier, bare ikke med de samme tinga ;) 

Lurer på hva som ligger bak dine uttaleser. Hva er motivet? Hvilket " sårt punkt" hos deg er det man trykker på i dette innlegget? . 

Anonymkode: 234e6...095

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Lurer på hva som ligger bak dine uttaleser. Hva er motivet? Hvilket " sårt punkt" hos deg er det man trykker på i dette innlegget? . 

Anonymkode: 234e6...095

Sårt punkt? Har ingen såre punkt eller erfaringer her kan jeg si. Eneste "motivet" er å diskutere det, få inn synspunkter fra andre som kan mer enn dette enn meg selv. 

Men det må da også være lov å være kritisk til systemet? Men det er nesten tabu når det er snakk om graviditet, kvinner og sykemeldinger virker det som, hvorfor? 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, Andreaswell skrev:

Sårt punkt? Har ingen såre punkt eller erfaringer her kan jeg si. Eneste "motivet" er å diskutere det, få inn synspunkter fra andre som kan mer enn dette enn meg selv. 

Men det må da også være lov å være kritisk til systemet? Men det er nesten tabu når det er snakk om graviditet, kvinner og sykemeldinger virker det som, hvorfor? 

 

Da beklager jeg å ha tatt feil. Det er ikke tabu. Har selv en mann som viser meg respekt og forståelse for det som er mer typiske " kvinneplager". Hvis du mener dere menn har spesielle " manneproblem" respekterer jeg det også. Vi er ulike som kjønn og det skal ikke være noen konkurranse om hvem som blir mest sykemelding og ikke. 😊. 

Anonymkode: 234e6...095

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

16 minutter siden, Andreaswell skrev:

Men det må da også være lov å være kritisk til systemet? Men det er nesten tabu når det er snakk om graviditet, kvinner og sykemeldinger virker det som, hvorfor? 

Det er litt forskjell på sykemelding av gravide pga. vanlige svangerskapsplager (som finnes i alle varianter fra omtrent ikke merkbare til ekstrem kvalme og invalidiserende bekkenløsning) og tvillinger.  Ved flerlinger forsøker man å unngå at barna får en ekstremt dårlig start på livet ved å bli født altfor tidlig.  Den risikoen er reell og statistisk synlig, og den kan reduseres ved at den gravide tar det så rolig som mulig mot slutten av svangerskapet (ikke dermed sagt at den som føder altfor tidlig, kunne forhindret dette, noen ganger går det veldig galt uansett hva man gjør). 

I mange tilfeller ville det kanskje vært bedre om den gravide kunne gå på en stillesittende jobb, men bli sykemeldt fra f.eks. toåringen de har hjemme fra før.  Men det er jo vanskelig. 

Jeg synes det er greit med litt faste retningslinjer når det gjelder noe såpass spesielt som flerlinger. 

Akkurat som det tidligere var noen som ble sykemeldt de siste 2-3 ukene før fødsel, fordi legen / jordmor de gikk til kontroll hos, mente det var riktig.  Dette gjaldt uansett hvordan svangerskapet forløp, de visste hele tiden at de ville bli sykmeldt noen uker før  termin.  Andre gikk til kontroll på steder der man syntes dette var noe tøys, og da forsøkte man å jobbe helt fram til riene startet (dette var mens permisjonstiden var en god del kortere enn nå).  Nå starter alle permisjonen litt før termin, og den kan ikke "spares" til etter fødselen.  Dermed blir det omtrent likt for alle, og det synes jeg er en grei løsning. 

Endret av laban
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, laban skrev:

 Nå starter alle permisjonen litt før termin, og den kan ikke "spares" til etter fødselen.  Dermed blir det omtrent likt for alle, og det synes jeg er en grei løsning. 

For meg som har svangerskap på nærmere 43 uker, og som var frisk og i god form, så ble de ukene før fødsel temmelig lange. Men greit nok.

:D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, påskelilje skrev:

For meg som har svangerskap på nærmere 43 uker, og som var frisk og i god form, så ble de ukene før fødsel temmelig lange. Men greit nok.

:D

Nesten 43 uker med alle tre?  Du verden, da kan jeg forstå at du ble utålmodig.  Begge mine har kommet ca. en uke før termin.  Spesielt første gangen var det overraskende, jeg hadde inntrykk av at "alle" gikk over tiden første gangen...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 minutter siden, laban skrev:

Nesten 43 uker med alle tre?  Du verden, da kan jeg forstå at du ble utålmodig.  Begge mine har kommet ca. en uke før termin.  Spesielt første gangen var det overraskende, jeg hadde inntrykk av at "alle" gikk over tiden første gangen...

Det var ikke fullt så ille. Men 18 dager over termin med førstemann, 15 dager over termin med andremann, og planlagt keisersnitt med tredjemann ble satt til 1 uke før termin (vanligvis 3 uker mener jeg å huske, men siden sjansen for at fødselen skulle starte naturlig 1 uke før termin med min historikk var så liten, ventet vi til en uke før termin).

De veide fra 4200-4800 gram, så det var nok rett termindato, men himla lange svangerskap :-D Min mor hadde omtrent det samme med meg og min søster...

Endret av påskelilje
Lenke til kommentar
Del på andre sider

18 timer siden, laban skrev:

Nesten 43 uker med alle tre?  Du verden, da kan jeg forstå at du ble utålmodig.  Begge mine har kommet ca. en uke før termin.  Spesielt første gangen var det overraskende, jeg hadde inntrykk av at "alle" gikk over tiden første gangen...

Jeg fikk beskjed om at jeg måtte regne med å gå over termin med min, siden det var vanlig med den første. Fikk en uke før termin. Selv hadde jeg et flott svangerskap, men synes det var tungt de siste ukene. Kan ikke forestille meg hvordan det er å gå med flere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, påskelilje skrev:

For meg som har svangerskap på nærmere 43 uker, og som var frisk og i god form, så ble de ukene før fødsel temmelig lange. Men greit nok.

:D

Husker jeg var hos jordmor ca. 14 dager før termin og hun ville sette meg opp på ny time før termin. "Ingen vits, jeg er i ferd med å gå i fødsel og kommer til å føde i løpet av noen dager," sa jeg. Hun trodde ikke på meg, jeg var andregangsfødende, og hun satte opp time. Jeg dukket ikke opp til den gitt - da var ungen ute. :) Ungen kom 9 dager før termindato.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, påskelilje skrev:

For meg som har svangerskap på nærmere 43 uker, og som var frisk og i god form, så ble de ukene før fødsel temmelig lange. Men greit nok.

:D

Jeg mener at dersom man har satt en dato så har barnet værsågod å holde seg til den! Like greit at dw lærer seg å overholde frister fra starten av. :P 

Hilsen-fødte-på-termin-og-ble-selv-født-på-termin! ;) Hihi! :D 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...