Gå til innhold

Umyndiggjøring av egen mor pga. økonomisk uansvarlighet

Anbefalte innlegg

Skrevet

Har et kjempeproblem som jeg kunne trengt hjelp til å løse. Har en mor i 70 årene som viser klare tegn på demens ved at hun glemmer avtaler og tidligere hendelser. Langtidsminnet er merkelig nok helt fint, og hun sliter som oftest kun med å huske det som har skjedd de siste 5-10 årene.

Hun nekter selv å dra til psykiater/lege, og jeg har gjentatte ganger bedt henne om å frivillig la seg utrede. Problemet er at hun har en tendens til å glemme at hun inngår avtaler om å kjøpe varer og tjenester. Av en eller annen merkelig grunn klarer hun ikke å si nei takk..Det kommer på toppen av å glemme skru av kokeplater etc. Er jo livsfarlig...

Har gjentatte ganger måtte kansellere abonnementsavtaler hun har inngått, som hun deretter ikke husker. Enten det er snakk om dørsalg, telefonsalg eller reklamebrev. Hva er det egentlig som skjer? Er dette noe som kan skje ved demens, at man mister selvkontrollen og blir mer impulsiv?

Slik jeg ser det, er det to store problemer jeg må løse. For det første må jeg finne en måte å få henne utredet. Dette er både sårt og tøft, ettersom jeg muligens må umyndiggjøre min egen mor. Hun klarer ikke å ta vare på seg selv økonomisk. For det andre må jeg finne en løsning på pengebruken hennes, og se om jeg kan avskjære henne fra selgere. Hun er minstepensjonist og har ikke økonomi til å betale for denne pengebruken. Har selv måttet dekke tusenvis av kroner på unødvendig tull det siste året.

Ser det ble veldig mye skriving, men har noen av dere tips til hvordan jeg løser en slik situasjon? Er enebarn, og faren min gikk bort for 2 år siden. Det virker som at hans bortgang gjorde ting enda verre.

M, 52

Anonymkode: 43110...ef0

Skrevet (endret)

Ville tatt kontakt med fastlegen hennes og forklart situasjonen og hørt om råd. Eller så kan du kontakte fylkesmannen å høre hvordan du kan gå frem. 

Det at hun glemmer komfyren på er veldig skummelt så anskaffe henne en komfyrvakt.

Begynner hun å bli dement så er det helt vanlig at langtidsminne er bra, men korttidsminne er dårlig.

Endret av Fionys
Trengerhjelp52
Skrevet

Jeg skal ta kontakt med Fylkesmannen og forhøre meg. Takk for tipset. Har i stor grad støttet meg på denne artikkelen hos Onlinelegen. De skriver at det kun finnes 200 umyndiggjorte personer i landet, men ca. 30 000 med hjelpeverge. Det kan være at jeg burde vurdere sistnevnte, og se om det finnes et kommunalt tilbud. 

Hun mangler nå 15 000 kroner til å betale for alle utgiftene sine ( blant annet etter å bestilt nytt treningsutstyr via TV-shop til over 10 000). Har heller ikke så mye penger at det gjør noe, og tror jeg må låne penger for å dekke gjelden hennes. Har du noen tips til hvordan dette bør gjøres? I utgangspunktet bør det være hun selv som låner disse pengene og dekker den kortsiktige gjelden. Deretter bør penger settes til side hver måned, slik at det nedbetales over tid.

Har lett omkring, og funnet noen alternativer. Vurderer enten at hun dekker det inn ved hjelp av boligens verdi, eller tar opp et lån uten sikkerhet. Sistnevnte virker ikke til å være voldsomt dyrt, med renter rundt 8-9 ps. Støtter meg på infoen jeg leste hos Https://www.forbrukslån.no/, men det er mulig at det koster mer. 

Skrevet
4 timer siden, Trengerhjelp52 skrev:

Jeg skal ta kontakt med Fylkesmannen og forhøre meg. Takk for tipset. Har i stor grad støttet meg på denne artikkelen hos Onlinelegen. De skriver at det kun finnes 200 umyndiggjorte personer i landet, men ca. 30 000 med hjelpeverge. Det kan være at jeg burde vurdere sistnevnte, og se om det finnes et kommunalt tilbud. 

Hun mangler nå 15 000 kroner til å betale for alle utgiftene sine ( blant annet etter å bestilt nytt treningsutstyr via TV-shop til over 10 000). Har heller ikke så mye penger at det gjør noe, og tror jeg må låne penger for å dekke gjelden hennes. Har du noen tips til hvordan dette bør gjøres? I utgangspunktet bør det være hun selv som låner disse pengene og dekker den kortsiktige gjelden. Deretter bør penger settes til side hver måned, slik at det nedbetales over tid.

Har lett omkring, og funnet noen alternativer. Vurderer enten at hun dekker det inn ved hjelp av boligens verdi, eller tar opp et lån uten sikkerhet. Sistnevnte virker ikke til å være voldsomt dyrt, med renter rundt 8-9 ps. Støtter meg på infoen jeg leste hos Https://www.forbrukslån.no/, men det er mulig at det koster mer. 

Alle slike tilbud og avtaler er det vel bare å si opp? Ting må sendes i retur, det er returrett på det aller meste såvidt jeg vet. Om det blir noe styr så forklar at hun er dement - ta kontakt med legen hennes snarest slik at du evt. kan få en erklæring på det som kan legges frem. Du skal selvfølgelig ikke betale alt det hun bestiller i ørska.

Skrevet

Jeg ville absolutt først fått avklare hva som feiler henne. Hun må få en utredning og da må det vel gå gjennom en fastlege?. Det må jo også vurderes om det er andre ting som plager henne, feks depresjon. 

Anonymkode: dec54...1d9

Skrevet

Når jeg blir syk så er en av mine redsler at jeg skal bli umyndiggjort av noen i familien. En tidligere fastlege forklarte meg gangen i det. Hvis noen i familien ville prøve å umyndiggjøre meg så var det i mitt tilfelle fastlegen og sjefslege i psykiatrien i samarbeid  som kunne gjøre dette. Familien måtte da ta kontakt med fastlegen for å få dette gjennomført.

Med et familiemedlem som er dement så vil jeg tro at gangen i det er det samme, bortsett fra at det kanskje er en annen lege enn en i psykiatrien.

Jeg ville begynt hos hennes fastlege.

Skrevet
5 timer siden, Trengerhjelp52 skrev:

Har selv hatt en dement mor, hun fikk verge som tok seg av det økonomiske. Var en periode der jeg var nødt til å betale en del av utgiftene hennes. 

Bra du prøver å ordne opp i dette før det går altfor langt. Kontakt fylkesmannen og forklar situasjonen nøye. Det verste som kan skje etter hvert er at de tar pant i boligen hennes.

Skrevet

Hun kan ha verge bare angående det økonomiske, slike tjenester skal tilpasses behovet.

Jeg vet om bipolare som har en avtale med banken om at de ikke kan ta ut eller trekke beløp over en viss sum, for å unngå at økonomien går over styr i maniske perioder.  Så det kan være en ekstra sikkerhet. 

Skrevet

Her bør du først og fremst ta kontakt med fastlegen hennes og forklare situasjonen.  Du trenger ikke umyndiggjøre hennes som det første du gjør, det vil komme seinere. Først må hun utredes, rette hjelpeinstanser må kobles inn etc.

Anonymkode: 06a26...85d

Skrevet
6 timer siden, AnonymBruker skrev:

Her bør du først og fremst ta kontakt med fastlegen hennes og forklare situasjonen.  Du trenger ikke umyndiggjøre hennes som det første du gjør, det vil komme seinere. Først må hun utredes, rette hjelpeinstanser må kobles inn etc.

Anonymkode: 06a26...85d

Litt usikker på om de kan tvinge henne til lege hvis hun ikke ønsker dette selv.

Skrevet
2 minutter siden, Fionys skrev:

Litt usikker på om de kan tvinge henne til lege hvis hun ikke ønsker dette selv.

Det går an å bestille time hos fastlegen til mor eller far for å snakke om vedkommende.

Trengerhjelp52
Skrevet
On 27.8.2017 at 11:41 PM, Lillemus said:

Alle slike tilbud og avtaler er det vel bare å si opp? Ting må sendes i retur, det er returrett på det aller meste såvidt jeg vet. Om det blir noe styr så forklar at hun er dement - ta kontakt med legen hennes snarest slik at du evt. kan få en erklæring på det som kan legges frem. Du skal selvfølgelig ikke betale alt det hun bestiller i ørska.

Joda, angreretten gjelder i 2 uker. Problemet her er at jeg ikke har tid til å holde oversikt over privatøkonomien hennes. Besøker henne én gang i uken og forsøker stille opp så godt jeg kan. Men nå har det seg slik at vi bor i forskjellige kommuner og jeg har min egen familie å ivareta. Har tatt kontakt med legen, og vi forsøker å finne en løsning for hvordan hun kan utredes.

Trengerhjelp52
Skrevet
On 28.8.2017 at 8:26 AM, Fionys said:

Det har du helt rett i. Moren min har pent nektet å bli med. Hun blir aggressiv dersom jeg tar opp temaet. Hva det kommer av vet jeg ikke, men det er mulig hun enser at sinnet er i ferd med å forvitre og ikke ønsker at andre skal vite om det. 

Trengerhjelp52
Skrevet
On 28.8.2017 at 0:39 AM, Fionys said:

Har selv hatt en dement mor, hun fikk verge som tok seg av det økonomiske. Var en periode der jeg var nødt til å betale en del av utgiftene hennes. 

Bra du prøver å ordne opp i dette før det går altfor langt. Kontakt fylkesmannen og forklar situasjonen nøye. Det verste som kan skje etter hvert er at de tar pant i boligen hennes.

Har nå kontaktet fastlegen hennes og forklart situasjonen. Mulig at det blir snakk om et hjemmebesøk med observasjon ettersom hun nekter å la seg utrede. Jeg har ikke muligheten til å tvinge moren min ned på legekontoret, noe fastlegen også har forståelse for. Skal gjøre alt jeg kan for å unngå en situasjon der økonomien hennes faller fra hverandre. Fastlegen sier også at det kan bli aktuelt med økonomisk hjelpeverge, der kun mindre beløp stilles tilgjengelig hver måned til forbruk.

Enda jeg mener hun trenger mer hjelp enn som så, kan det være et godt første steg. 

Skrevet
15 timer siden, Trengerhjelp52 skrev:

Har nå kontaktet fastlegen hennes og forklart situasjonen. Mulig at det blir snakk om et hjemmebesøk med observasjon ettersom hun nekter å la seg utrede. Jeg har ikke muligheten til å tvinge moren min ned på legekontoret, noe fastlegen også har forståelse for. Skal gjøre alt jeg kan for å unngå en situasjon der økonomien hennes faller fra hverandre. Fastlegen sier også at det kan bli aktuelt med økonomisk hjelpeverge, der kun mindre beløp stilles tilgjengelig hver måned til forbruk.

Enda jeg mener hun trenger mer hjelp enn som så, kan det være et godt første steg. 

Fordelen med hjelpeverge, er at tvungen umyndiggjøring oppleves som svært nedverdigende for den det gjelder. Hvis man kan få stoppet det økonomiske kaoset ved hjelpeverge, så er det mye mer skånsomt.

Så bra at du har snakket med fastlegen hennes!

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...