Gå til innhold

Tror dere det er slik det henger sammen?

Anbefalte innlegg

Gjest Maggie55
Skrevet

At virkeligheten bare kan komme et menneske for nært og det alene kan utløse psykisk sykdom og lidelse.

Gjest Maggie55
Skrevet

Kanskje er eller kommer det en egen diagnose med økende aktualitet. Mange lider under aldri å ha fått oppfylt sitt potensiale i kamskje yrkesliv spesielt tror jeg.Kan det repareres med bare annen tenkemåte om hva et menneskeliv skal romme for å være " fullverdig" som jeg ser er et uttrykk enkelte har brukt her i DOL tidligere.

Eller er det mer en bivirkning av selve lidelsen.

Skrevet

En bør vel skille mellom psykiske vansker som følge av ytre påkjenninger og psykiske lidelser som kommer innenfra. 

Så er det de som får utløst en latent-liggende psykisk lidelse som blir utløst av ytre påkjenninger. 

Med psykisk lidelse tenker jeg på biologiske sykdommer som f.eks. schizofreni og bipolaritet. 

Med psykiske vansker tenker jeg på vansker en kan få av f.eks. stort stress som skilsmisse og dødsfall i nær familie og/eller omgangsktets.

Ved psykiske, biologiske lidelser trenger medisinsk behandling. Ved psykiske vansker knyttet til livets harde realiteter kan en nok komme langt med samtaleterapi og lærdom som går på å tenke annerledes (kognitiv terapi).

Den siste kategorien benefiterer på begge deler. 

Anonymkode: d62b1...8d6

Gjest Maggie55
Skrevet

Takk for svar til nok litt banal formulering. Sjøl tenker jeg ofte at mennesker med psykisk lidelse er mennesker som " stadig dundrer gjennom lydmuren" men det finnes sikkert kanskje "begavede stille  typer"også sikkert.

Gjest Kanuttius
Skrevet

"Dundrer gjennom lydmuren" det gjør jeg på en måte.

Gjest Maggie55
Skrevet

Sånn kan jeg kjenne det av og til. Kjenne meg som legemliggjøringen av " Elefanten i rommet" som man snakket av og til  om i sosiale sammenhenger og i diskusjoner( mest om data) på jobben for nå mange år siden i utviklingstakten og de svingete veier i faglig utvikling vi kanskje bare må ha på grunn av så altfor få ressurser.

Det er nok ikke så lett alt. Ser mye klarere det i dag. Stakkar min mor. Hun sitter oppe i stolen sin hver natt. Tror hun ikke klarer å formidle til meg til og med hvilke smerter hun har i bena sine. Rart hvis det er noe mer vi bør være obs på enn hva som stod i epikrise vi skulle gi til hjemsykepleie. Men den kommunale tjenesten kunne ikke hjelpe med stell av bena som var det eneste hun ville ha. Ringte den private tjenesten men mor  er nå så forkjølet og vi venter litt med det.

Det er i sannhet ikke så lett alt sammen. Men nå sitter hun å spiser litt frokost. Poteterne ble igjen altfor lite kokt i går tilmiddag( skolekjøkken anbefalte dette av hensyn til vitamin og i tillegg så opererer jeg med slike " alt i ett panner" og ting trenger ulik tid i ovnen )

Men i dag har jeg plan om tomatsuppe med rikelig med  nudler til middag  og det pleide de være glad i. Ingen blir noe yngre med åreneo. Utviklingen i verden vi hører om på media er bare fæl. Jeg orker snart ikke media lenger. Vet det er en helt irrasjonell oppleving men kan ikke for det. Nakken og halsen min har aldri verket mere heller.

Men det skal ikke være lett som far alltid sa.

Det er nok ikke så lett alt sammen for de stakkars politikere heller spesielt i våre dager. Håper de snart får fast grunn under føttene våres alle.

Go DG til dere alle i deres virke.❤️😊

Gjest Maggie55
Skrevet

På den aannen side er det jo bare godt man som ikke-politikere ikke trenger å engasjere seg like dypt og mye i alt i livet. 

Hva jeg følger mye med på er hva som skjer på området pensjon. Unge mennesker er vell lite interessert før de er der selv eller selv er kommet så langt.

Sikkert ikke dumt virkelig å presse sitroner hvis man har noen. Ikke det. Det var noe galt med sitrusfrukter også. Men det var kanskje bare ett parti lime.

Det er kun stor tragedie med orkanen og alle menneskeskjebner men interessant å høre hva politikere og myndigheter akter å gjøre av kommende tiltak. Håper vi alle beholder noe av  helsa. Hører mange hese og hule stemmer på radio og TV fra fjern og nær. Ikke rart. Men skyldes sikkert  noe annet enn nikotin.

Skrevet

Noen sier til meg innimellom at jeg bare har av og på bryter, og når bryteren står i posisjonen på så kan nok jeg også " bryte lydmuren"   Nå skal jeg prøve å finne en mellom stasjon... Ikke bare lett.

Tror nok at jeg, som mange andre har blitt syke av alt for store belastninger i livet. Kognitiv terapi hjelper iallefall svært godt på meg.

Skrevet
10 timer siden, AnonymBruker skrev:

En bør vel skille mellom psykiske vansker som følge av ytre påkjenninger og psykiske lidelser som kommer innenfra. 

Så er det de som får utløst en latent-liggende psykisk lidelse som blir utløst av ytre påkjenninger. 

Med psykisk lidelse tenker jeg på biologiske sykdommer som f.eks. schizofreni og bipolaritet. 

Med psykiske vansker tenker jeg på vansker en kan få av f.eks. stort stress som skilsmisse og dødsfall i nær familie og/eller omgangsktets.

Ved psykiske, biologiske lidelser trenger medisinsk behandling. Ved psykiske vansker knyttet til livets harde realiteter kan en nok komme langt med samtaleterapi og lærdom som går på å tenke annerledes (kognitiv terapi).

Den siste kategorien benefiterer på begge deler. 

Luret bare på om dette er fakta og om du er en fagperson?. Regner du da ikke OCD, PTSD , GAD , depresjon, personlighetsforstyrrelse osv som psykiske lidelser ?. At det bare er mennesker som ikke har lært seg / eller klarer å takle livets utfordringer?. 

Anonymkode: 16889...fc6

Skrevet
12 timer siden, AnonymBruker skrev:

Luret bare på om dette er fakta og om du er en fagperson?. Regner du da ikke OCD, PTSD , GAD , depresjon, personlighetsforstyrrelse osv som psykiske lidelser ?. At det bare er mennesker som ikke har lært seg / eller klarer å takle livets utfordringer?. 

Det er nok det han mener ja. Vi har oss selv å takke for at vi ikke takler livets utfordringer. Har en en bipolar lidelse er en unnskyldt. 

Anonymkode: 26153...765

Skrevet
14 timer siden, AnonymBruker skrev:

Nei, er du gal... Jeg er overhodet ingen fagperson og det jeg skrev var bare mine betraktninger og synsinger basert på liten innsikt i psykisk sykdom. 

Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Det er nok det han mener ja. Vi har oss selv å takke for at vi ikke takler livets utfordringer. Har en en bipolar lidelse er en unnskyldt. 

Anonymkode: 26153...765

Jeg er ingen fagperson, så slapp nå av. 

Skrevet
14 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg også mener at de tingene du nevner er psykiske lidelser. Beklager at jeg formulerte meg så dumt. 

Gjest Maggie55
Skrevet

Vi blir flere og flere som er ulykkelig lite uten media. Hvem vil at det skal være slik og hvorfor?

Skrevet
6 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg også mener at de tingene du nevner er psykiske lidelser. Beklager at jeg formulerte meg så dumt. 

Helt greit😊. Jeg var ikke fornærmet eller noe , var bare intressert i svaret. Syns det er vanskelig å vite ang mange psykiske lidelser hva som er hva. Vet bare at jeg selv prøvde alle egne måter å takle mine psykiske plager på uten å lykkes. Tenke positivt, jobbe på tross av, ta meg sammen osv. Man blir møtt med mye uforstand og kommentarer fra folk når man ikke kan forklare hvorfor man sliter psykisk. Men er jo enig at det er litt anderledes med psykiske plager som bipolar ol. Jeg har blant annet OCD. Ble møtt med mye nedlatende kommentarer og " himling" med øynene pga mine rare tanker og handlinger. Verdens helseorganisasjon vurderer OCD som en av de diagnosene med høyest lidelsestrykk. Lidelse er lidelse uansett hva navn man setter på det. Min PTSD diagnose er jo selvfølgelig pga utfordringer i livet og ikke medfødt. Jeg har mulighet til å bli frisk som du sier med medisiner og terapi mens andre har diagnoser de må leve resten av livet med. 

yellow ledbetter
Skrevet

Vi har jo ulikt utgangspunkt for hva vi tåler og hva som blir et problem etter hvert. Noen av oss har medfødte tilstander som jeg ikke regner som sykdom, som ADHD, autisme med mer. Hvis du må takle en hverdag som er helt feil i forhold til det utgangspunktet du har, så kan du bli sjuk. Psykisk eller fysisk. Mange voksne som får en av de diagnosene jeg har, har klart seg brukbart veldig lenge, men utvikler angst, depresjon eller alvorlige søvnproblemer, og det er når de søker hjelp for dette at den medfødte tilstanden blir oppdaget. Vi vokser jo opp som de vi er, og det er ikke lett å forstå hvorfor mye av det som andre tar på strak arm kan være et kjempeproblem.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...