Gå til innhold

Tolkninger

Anbefalte innlegg

Skrevet

Merker jeg blir oppgitt over hvordan enkelte fagfolk spesielt i psykiatrien tolker ting slik de gjør. Sendte i vinter en klage på hvor lite jeg følte meg respektert under samtaler med en psykepleier. Samtalene gjorde meg bare dårligere, mer utrygg og usikker. Dette var i kommunen og klagen ble tatt opp internt og jeg så meg fornøyd med det. Nylig sendte jeg forespørsel vedrørende ting jeg lurer på og fikk svar på noe helt annet. Ba derfor om et møte for å unngå misforståelser. Jeg trenger bare svar og få klarhet i ting. Fikk så tilbakemelding om møte med lederen og en jurist for å hjelpe meg med videre klagebehandling :blink:?? Jeg har da ikke bedt om det... har heller ikke nevnt det. Det har skjedd flere ganger på samme sted at selv om jeg er ganske konkret så tolkes det som noe annet. Jeg er visst ikke alene om å oppleve det. Virker som de leser mellom linjene uten at det er noe der. Er det vanlig at det skjer? Flere som har opplevd det? Uff blir bare oppgitt av dette. Men fastlegen har visst endelig begynt å forstå at det han lenge har trodd var til hjelp ikke hjelper meg. Alle er jo ikke like. 

Skrevet

Kommer sikkert helt an på hvilke svar du etterspør, kanskje det ikke er mulig for dem å svare.

Anonymkode: 5d063...f42

Skrevet
Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Kommer sikkert helt an på hvilke svar du etterspør, kanskje det ikke er mulig for dem å svare.

Anonymkode: 5d063...f42

Er ikke så vanskelige spørsmål egentlig så de burde klare å svare på de. Jeg reagerer bare på at de får det at jeg lurer på noe til å bli klagebehandling. 

Skrevet
13 minutter siden, aa-k-j skrev:

Er ikke så vanskelige spørsmål egentlig så de burde klare å svare på de. Jeg reagerer bare på at de får det at jeg lurer på noe til å bli klagebehandling. 

Det er vanskeligere enn du tror å tolke andre mennesker "riktig", spesielt skriftlig. I blant kan man unngå slikt som dette ved å ta det på telefon.

Skrevet
1 time siden, XbellaX skrev:

Det er vanskeligere enn du tror å tolke andre mennesker "riktig", spesielt skriftlig. I blant kan man unngå slikt som dette ved å ta det på telefon.

Skrevet
1 time siden, XbellaX skrev:

Det burde være en smal sak å tolke konkrete og ganske enkle forklaringer. Det handler om å tenke logisk. 

Skrevet
2 minutter siden, aa-k-j skrev:

Det burde være en smal sak å tolke konkrete og ganske enkle forklaringer. Det handler om å tenke logisk. 

Det er jeg for så vidt enig i.. men når det disse menneskene svarer på har nær en sammenheng med en klage du leverte tidligere så opplever jeg det ikke som helt uforståelig likevel, spesielt i en hektisk hverdag.

Skrevet
3 timer siden, XbellaX skrev:

Det er jeg for så vidt enig i.. men når det disse menneskene svarer på har nær en sammenheng med en klage du leverte tidligere så opplever jeg det ikke som helt uforståelig likevel, spesielt i en hektisk hverdag.

Jeg ville at de kun skulle ta klagen opp internt noe de gjorde og jeg sa det var flott. Og når jeg da bare har noen spørsmål jeg lurer på så blir det klagebehandling? Jeg har også sperret journalen pga gjentatte feil og misvisende opplysninger de ikke skulle hatt. Det og ble nevnt uten at det var noe tema eller sammenheng. Virker for meg som du nesten forsvarer de. 

Skrevet
7 timer siden, aa-k-j skrev:

Jeg ville at de kun skulle ta klagen opp internt noe de gjorde og jeg sa det var flott. Og når jeg da bare har noen spørsmål jeg lurer på så blir det klagebehandling? Jeg har også sperret journalen pga gjentatte feil og misvisende opplysninger de ikke skulle hatt. Det og ble nevnt uten at det var noe tema eller sammenheng. Virker for meg som du nesten forsvarer de. 

Det kan godt være du opplever det slik, poenget mitt var egentlig bare å forsøke fortelle deg at selv om noe er klokkeklart og tydelig for deg så er det ikke nødvendigvis så "logisk" for den som mottar brevet. Det å tolke riktig kan være uhyggelig vanskelig. Skjønner du har en del leie opplevelser med dette stedet. Neste gang ville jeg bare ringt om jeg var deg, så slipper du forhåpentligvis å "rydde opp" i etterkant. 

Skrevet
18 timer siden, aa-k-j skrev:

Merker jeg blir oppgitt over hvordan enkelte fagfolk spesielt i psykiatrien tolker ting slik de gjør. Sendte i vinter en klage på hvor lite jeg følte meg respektert under samtaler med en psykepleier. Samtalene gjorde meg bare dårligere, mer utrygg og usikker. Dette var i kommunen og klagen ble tatt opp internt og jeg så meg fornøyd med det. Nylig sendte jeg forespørsel vedrørende ting jeg lurer på og fikk svar på noe helt annet. Ba derfor om et møte for å unngå misforståelser. Jeg trenger bare svar og få klarhet i ting. Fikk så tilbakemelding om møte med lederen og en jurist for å hjelpe meg med videre klagebehandling :blink:?? Jeg har da ikke bedt om det... har heller ikke nevnt det. Det har skjedd flere ganger på samme sted at selv om jeg er ganske konkret så tolkes det som noe annet. Jeg er visst ikke alene om å oppleve det. Virker som de leser mellom linjene uten at det er noe der. Er det vanlig at det skjer? Flere som har opplevd det? Uff blir bare oppgitt av dette. Men fastlegen har visst endelig begynt å forstå at det han lenge har trodd var til hjelp ikke hjelper meg. Alle er jo ikke like. 

Vil bare si at jeg forstår deg. Jeg har selv jobbet i helsevesenet og møtt utallige pasienter opp gjennom årene. Da jeg selv ble psykiatrisk pasient opplevde jeg den andre siden av systemet. Jeg forstår absolutt at helsepersonell gjør sitt beste og det er ofte travle dager men noen ganger vurderer de feil. Og jeg opplevde samtalene på DPSen så belastende. Jeg følte meg dårligere etter behandlingen og det var ingen god kjemi mellom meg og behandleren. Da jeg prøvde på en fin måte å snakke om det jeg syntes ble vanskelig mellom oss ble psykologen fornærmet og svartmalte meg for sine kollegaer. Behandlingen ble brått bare avsluttet og behandleren gav meg skylden for det. Dette er noe av det vondeste jeg hat opplevd i mitt liv. Fordi jeg visste at jeg ikke hadde opptrådt feil eller provoserende og jeg visste at psykologen hadde behandlet meg dårlig. Men hvem tror vel på den psyke?. Dette blir som et maktovergrep og man føler seg veldig hjelpesløs. Seinere har jeg fått god terapi utenom DPSen og de har forstått at jeg ble feilbehandlet. Det er noen her på DOL som alltid stiller spørsmål ved det de psyke sier og tar parti med systemet. Det er veldig sårende når man virkelig har blitt dårlig behandlet. Selvfølgelig ønsker de som jobber der å gjøre en god jobb men de kan bare være litt ydmyk og innrømme når de har missforstått situasjonen eller opptrådt feil. Det skal såå lite til for å løse en slik situasjon. 

Anonymkode: 02cea...7b0

Skrevet
55 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Vil bare si at jeg forstår deg. Jeg har selv jobbet i helsevesenet og møtt utallige pasienter opp gjennom årene. Da jeg selv ble psykiatrisk pasient opplevde jeg den andre siden av systemet. Jeg forstår absolutt at helsepersonell gjør sitt beste og det er ofte travle dager men noen ganger vurderer de feil. Og jeg opplevde samtalene på DPSen så belastende. Jeg følte meg dårligere etter behandlingen og det var ingen god kjemi mellom meg og behandleren. Da jeg prøvde på en fin måte å snakke om det jeg syntes ble vanskelig mellom oss ble psykologen fornærmet og svartmalte meg for sine kollegaer. Behandlingen ble brått bare avsluttet og behandleren gav meg skylden for det. Dette er noe av det vondeste jeg hat opplevd i mitt liv. Fordi jeg visste at jeg ikke hadde opptrådt feil eller provoserende og jeg visste at psykologen hadde behandlet meg dårlig. Men hvem tror vel på den psyke?. Dette blir som et maktovergrep og man føler seg veldig hjelpesløs. Seinere har jeg fått god terapi utenom DPSen og de har forstått at jeg ble feilbehandlet. Det er noen her på DOL som alltid stiller spørsmål ved det de psyke sier og tar parti med systemet. Det er veldig sårende når man virkelig har blitt dårlig behandlet. Selvfølgelig ønsker de som jobber der å gjøre en god jobb men de kan bare være litt ydmyk og innrømme når de har missforstått situasjonen eller opptrådt feil. Det skal såå lite til for å løse en slik situasjon. 

Ja at samtaler/behandling kan gjøre en verre kjenner jeg til. Gikk i samtaler med psyk sykepleier og hu var så enormt opptatt av å få meg ut i aktivitet at det gikk ut over både samtaler og psyke. Aktivitet hjelper meg ikke og jeg hadde foreløpig nok med samtalene noe jeg sa fra om, men fastlegen min ville ha meg ut i aktivitet så da hadde jeg visst lite jeg skulle sagt. Forsøkte å slutte i samtalene da jeg merket hvilken vei det gikk, men måtte nesten sloss for å få det gjort. Og psykepleieren virket direkte sur ved siste samtale. Forsøkte å avslutte på en ålreit måte, men endte med å måtte avslutte via SMS. Er ikke slik det skal være. Mener jeg iallfall. 

Skrevet

I min journal er det mange feil og rare tolkningen men jeg gidder ikke å bry meg.En bør raskt utvikle tykk hud når en er psykisk pasient,for en vil komme til å oppleve at en blir missforstått og dumme ting blir sagt og gjort. 

Alle mennesker tolker andre ut fra sitt eget indre ,de opplevelser som har formet oss som menneske,også de som jobber i psykiatrien. Så at de som jobber der ikke får det med seg akkurat som vi pasienter mente er hverdagen. 

Så så lenge tolkningene ikke er så feil at de blir totalt usanne eller direkte skadelige så er de bare å overse ,mener jeg.

Det virker på meg av innleggene du skriver her , som om du har litt 'piggene ute " imot de som prøver å hjelpe deg ,så kanskje det er grunnen til at de møter deg som de gjør med leder og jurist? Dps et  ønsket også at du skulle søke hjelp et annet sted ,så kanskje du burde tenke på hvordan du fremstår? 

Det hjelper deg lite å ha rett vis du mister den hjelpen du trenger over ting som kanskje ikke det store og hele ikke er så viktig? 

Anonymkode: eecc6...dde

Skrevet
9 timer siden, AnonymBruker skrev:

I min journal er det mange feil og rare tolkningen men jeg gidder ikke å bry meg.En bør raskt utvikle tykk hud når en er psykisk pasient,for en vil komme til å oppleve at en blir missforstått og dumme ting blir sagt og gjort. 

Alle mennesker tolker andre ut fra sitt eget indre ,de opplevelser som har formet oss som menneske,også de som jobber i psykiatrien. Så at de som jobber der ikke får det med seg akkurat som vi pasienter mente er hverdagen. 

Så så lenge tolkningene ikke er så feil at de blir totalt usanne eller direkte skadelige så er de bare å overse ,mener jeg.

Det virker på meg av innleggene du skriver her , som om du har litt 'piggene ute " imot de som prøver å hjelpe deg ,så kanskje det er grunnen til at de møter deg som de gjør med leder og jurist? Dps et  ønsket også at du skulle søke hjelp et annet sted ,så kanskje du burde tenke på hvordan du fremstår? 

Det hjelper deg lite å ha rett vis du mister den hjelpen du trenger over ting som kanskje ikke det store og hele ikke er så viktig? 

Grunnen til at de ville jeg skulle søke hjelp et annet sted var fordi de tror jeg har mistet tilliten til hele DPS og fordi de mener noen må utrede meg slik jeg er nå uten at gamle opplysninger skal påvirke resultatet. Ja har kanskje piggene litt ute og det skyldes dessverre at jeg forsøker å si ifra på en ordentlig og grei måte uten å komme noen vei så da ender det med at jeg blir noe hard og bestemt. Dessverre har enkelte på DPS kommet med anbefalinger som ikke har vært riktige for meg og har da hatt alt annet en gode resultater. De har også brutt pasientrettighetene flere ganger og det har alt i alt endt opp med at jeg er blitt mer usikker og utrygg spesielt på meg selv. Forøvrig så var det kun en anbefaling at jeg skulle gå et annet sted. Men jeg skal sende de brev som avtalt og skal da forklare at jeg ikke mister tilliten til hele DPS bare fordi noen gjør en "feil". Jeg drar ikke alle under samme kam. 

Skrevet

Skal på møte med kommunen i morgen og et av spørsmålene blir da om det er noen der som er flinke med støttesamtaler og som kan hjelpe meg med å redusere utrygghet og usikkerhet uten at det skal være fokus på ting jeg ikke har behov for slik det dessverre var tidligere. Det er ganske viktig for meg å få hjelp med da jeg har fått større problemer med bl.a å ta avgjørelser som følger av andres ikke helt rette anbefalinger. 

Skrevet
10 timer siden, AnonymBruker skrev:

Kanskje du har vært heldig med dine behandlere siden du mener at når alt kommer til alt så er det pasienten sin feil?. Jeg var den mest naive, tillitsfulle og imøtekommende pasient men ble traumatisert av behandlingen jeg fikk. Holdt ut på tross av nettopp for å slippe å høre det du skriver her. Behandlere kan ta feil. Problemet er at de sjelden står til ansvar for det fordi behandleren alltid vil få rett hvis de ikke selv kan innrømme feil. Først da jeg var deprimert nok, dopet nok og hadde gitt opp sluttet jeg å bry meg om hva de sa og skrev om meg. 

Skrevet
46 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Kanskje du har vært heldig med dine behandlere siden du mener at når alt kommer til alt så er det pasienten sin feil?. Jeg var den mest naive, tillitsfulle og imøtekommende pasient men ble traumatisert av behandlingen jeg fikk. Holdt ut på tross av nettopp for å slippe å høre det du skriver her. Behandlere kan ta feil. Problemet er at de sjelden står til ansvar for det fordi behandleren alltid vil få rett hvis de ikke selv kan innrømme feil. Først da jeg var deprimert nok, dopet nok og hadde gitt opp sluttet jeg å bry meg om hva de sa og skrev om meg. 

En ting er hva de skriver en annen ting er følgene av det. Jeg fikk feil "behandling" som gjorde meg dårligere, mer utrygg og usikker. Jeg forsøker nå å snu det slik at jeg får en lettere hverdag og forhåpentligvis noen å prate med jeg kan føle meg noenlunde trygg på. 

Skrevet (endret)
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Hvordan hadde du reagert om det sto i journalen din at andres liv kan være i fare fordi du f.eks bare blir irritert over andres oppførsel? Er jo ikke akkurat det som står i min journal, men det er ikke langt unna. Setter liten pris på å nesten bli omtalt som farlig når jeg bryr meg ganske mye om andre. Behandleren jeg hadde i kommunen var visst lei for hvordan jeg hadde opplevd samtalene. Lederen tok det opp med hu så kanskje andre slipper å oppleve seg "overkjørt" slik jeg opplevde det. Av skade blir man klok, men ikke rik. 

Endret av aa-k-j
Skrevet
12 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg synes dette er kloke refleksjoner. 

Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Kanskje du har vært heldig med dine behandlere siden du mener at når alt kommer til alt så er det pasienten sin feil?

Jeg skjønner ikke hvordan du får til å tolke det vedkommende skrev på denne måten. 

Skrevet
8 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg har opplevd mange forskjellige behandlere ,psykiatere,psykologer, psyk.sykepleiere og det varierer fra de veldig flinke til de mer skulle ha jobbet et annet sted typene.

Jeg har også vært utsatt for feilbehandling, tvangsbruk som gjorde meg livredd psykiatrien i lang tid etter på , og et grovt og alvorlig brudd en av mine rettigheter som pasient. Så jeg har fått min del av det som ikke er bra.

Men jeg velger til tross av dett og fordi de fleste av de jeg har møtt som jobber i psykiatrien er bra mennesker, å tenke at psykiatrien vil meg vel.

Det er mye vanskeligere å behandle psykiske lidelser enn somatiske desverre og da blir det også større sjanse for feil.

Det er bevist at vi mennesker oppfatter og tolker sammen situasjon forskjellig, og det er en av grunnene til at misforståelser oppstår i psykiatrien og så er det selvfølgelig flere grunner og .

Som du sikkert ser av mitt første avsnitt så mener jeg ikke at alt er pasient sin feil,tolkninger av det som blir sagt, mangelfull kommunikasjon fra både pasient og behandler ,dårlig tid ,språk problemer, forutinntatte holdninger osv er ting som kan gjøre at pasienter ikke føler seg riktig behandlet.

Du har nok noe rett i at kan  er vanskelig å nå frem med klager i psykiatrien da dette er mye synsing og mening innenfor faget, og når ingenting kan veies og måles for å vise hva som er sant så vinner ofte behandleren sinn sannhet frem.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...