Gå til innhold

Hva det vil si å være krenkbar

Anbefalte innlegg

Skrevet

Noen som vil komme med forslag til hva det vil si å være krenkbar? Gjerne også eksempler. 

Anonymkode: 1d8d9...ee5

Skrevet (endret)
9 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Noen som vil komme med forslag til hva det vil si å være krenkbar? Gjerne også eksempler. 

Krenkbar er vi vel egentlig alle, det er vel heller et spørsmål om grader. Noen har lettere for å oppleve seg krenket enn andre.

Endret av XbellaX
Skrevet

(Lett) Krenkbar brukes om den gruppen mennesker der det skal svært lite til før de føler seg fornærmet, krenket, forbigått, avvist etc. De får slike følelser og reaksjoner av situasjoner/hendelser som andre synes er bagatellmessige.

Anonymkode: 47315...a9d

Skrevet
6 minutter siden, AnonymBruker skrev:

(Lett) Krenkbar brukes om den gruppen mennesker der det skal svært lite til før de føler seg fornærmet, krenket, forbigått, avvist etc. De får slike følelser og reaksjoner av situasjoner/hendelser som andre synes er bagatellmessige.

Ok. Hva med svært krenkbar, hører de til samme gruppe? 

Skrevet

Med lett krenkbar mente jeg at en lett krenkes (det skal lite til). Det er nok det samme som du mener med svært krenkbar.

Skrevet
10 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Med lett krenkbar mente jeg at en lett krenkes (det skal lite til). Det er nok det samme som du mener med svært krenkbar.

Ok. Vondt er det også. 

Skrevet

Ja, følelsen er vond. Og det kan også være vondt for omgivelsene når noen mener seg krenket og den/de andre ikke forstår noen ting.

Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Ja, følelsen er vond. Og det kan også være vondt for omgivelsene når noen mener seg krenket og den/de andre ikke forstår noen ting.

Jeg vet. En bør holde slikt for seg selv så det ikke gikk utover andre. 

Skrevet
26 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg vet. En bør holde slikt for seg selv så det ikke gikk utover andre. 

Nja. Klarer du det? Å holde det for deg selv om du føler deg krenket?

Anonymkode: 881a0...e9a

Skrevet
3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Ja, det gjør jeg. 

Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Hvorfor spurte du om det? 

Gjest Kanuttius
Skrevet

Dette er jo en intressant diskusjon. Hva gjør oss krenket og hvordan. Ser noe jeg bruker tid på nå og også hvordan være mindre brennbar.

Skrevet
8 timer siden, BamseLiten skrev:

Dette er jo en intressant diskusjon. Hva gjør oss krenket og hvordan. Ser noe jeg bruker tid på nå og også hvordan være mindre brennbar.

Hvis noen har krenket en tidligere i livet er det kanskje lett å føle at en blir det på ny hvis noen gir en motforestillinger? 

Skrevet

Som du bruker dette begrepet har jeg vanskeligheter med å forstå. Jeg synes igrunnen alle mennesker rydder og ordner i livene sine så godt de kan. Kanskje det er det. Jeg har aldri følt noe behov for å krenke noe. Uenighet er en ting og avstandtagen er en ting. Foravar en annen.

Mulig jeg bare har det for godt.

Anonymkode: e34b5...b29

Gjest Kanuttius
Skrevet
14 timer siden, AnonymBruker skrev:

Hvis noen har krenket en tidligere i livet er det kanskje lett å føle at en blir det på ny hvis noen gir en motforestillinger? 

Ja spesielt hvis man har vokst opp med stadige krenkelser. Hjernen kan kun én ting og det er å holde på mantraet "Du er krenket, du er lite verdt".

Skrevet

Tenker at krenkelse går dypere enn å fornærme eller såre noen. Krenkelse påvirker et menneskes selvbilde og identitet. Det innbærer gjerne skam eller å bli nedverdiget. Tror at hvis man er en stolt person blir man lettere krenket. I noe kulturer er ære så viktig at hvis noen ydmyker en er det en alvorlig krenkelse. Noe som gjerne krever hevn. Tror kanskje at mennesker som har et lavt selvbilde eller har blitt utsatt for en elle annen form for maktovergrep er mer sårbar for krenkelse. Tror at når man er trygg på sin egen verdi og føler seg elsket og akseptert  så tåler man mer. Men hvis man hele tiden speiler sin verdi i hvordan andre møter en blir man lett påvirket av de rundt. Da blir man lettere krenket og såret. Man blir gjerne også lettere bitter , noe som er  skadelig for både kropp og sjel.

Anonymkode: 4441c...6ed

Skrevet
14 timer siden, AnonymBruker skrev:

Tenker at krenkelse går dypere enn å fornærme eller såre noen. Krenkelse påvirker et menneskes selvbilde og identitet. Det innbærer gjerne skam eller å bli nedverdiget. Tror at hvis man er en stolt person blir man lettere krenket. I noe kulturer er ære så viktig at hvis noen ydmyker en er det en alvorlig krenkelse. Noe som gjerne krever hevn. Tror kanskje at mennesker som har et lavt selvbilde eller har blitt utsatt for en elle annen form for maktovergrep er mer sårbar for krenkelse. Tror at når man er trygg på sin egen verdi og føler seg elsket og akseptert  så tåler man mer. Men hvis man hele tiden speiler sin verdi i hvordan andre møter en blir man lett påvirket av de rundt. Da blir man lettere krenket og såret. Man blir gjerne også lettere bitter , noe som er  skadelig for både kropp og sjel.

Anonymkode: 4441c...6ed

Du har nok rett i dette.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...