Gå til innhold

Hva feiler det mennesker som..

Anbefalte innlegg

Skrevet

.. driver og kutter seg? Gjorde det nå igjen. :(

Anonymkode: 42a10...ccd

Skrevet
4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

.. driver og kutter seg? Gjorde det nå igjen. :(

De/du føler psykisk smerte og har ikke lært noen annen måte å mestre følelsene enn ved å kutte seg?

Skrevet

Ja, for min del handler det mye om å straffe meg selv på en måte. Fordi jeg periodevis er deprimert, ustabil og impulsiv. Da hater jeg meg selv, og da hender det at jeg skader jeg meg.

Men hvorfor? Er jo ikke normalt! 

Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Ja, for min del handler det mye om å straffe meg selv på en måte. Fordi jeg periodevis er deprimert, ustabil og impulsiv. Da hater jeg meg selv, og da hender det at jeg skader jeg meg.

Du svarer jo selv på ditt eget spørsmål...:)

Skrevet
På 3.9.2017 den 6.59, AnonymBruker skrev:

Det er utrolig mange som gjør dette, det er derfor ikke så unormalt.

Jeg skadet meg selv i flere år, men etterhvert som jeg ble bedre så forsvant behovet for det. Nå har jeg ikke skadet meg eller hatt trangen til det på mange, mange år.

Du må ikke gi opp, ting kan bli bedre.

Skrevet
12 timer siden, AnonymBruker skrev:

Selvskading kan ha ulike funksjoner for ulike personer. For noen kan det handle om å bli kvitt vanskelig følelser, mens andre kan ønske å bli mindre følelsesløse. 

Spørsmålet ditt om hvorfor, kan kanskje best besvares med at du ikke nødvendigvis har så sterkt ønske om å la være? Siden selvskading ofte fungerer der og da, så er det ikke gitt at folk ønsker å la det være. Dersom man ønsker å la det være, så blir oppgaven noe av den samme som når det gjelder å stå i mot andre former for impulsivitet, som for eksempel bruk av rus, overspisning, ukontrollert pengebruk, gambling osv. 

Jeg tenker at det er to ting som er viktig å finne ut av hvis man selvskader. For det første hvilken funksjon og virkning selvskadingen har for nettopp deg, og for det andre om du ønsker å slutte helt med selvskadingen eller ikke. 

yellow ledbetter
Skrevet

Går det ikke an å "like" innlegg her for tida? Jeg ville gitt frosken en like, i hvert fall. Veldig bra innspill. Det første en må gjøre er å finne ut hvorfor, og så bestemme seg for hva en vil gjøre videre. Det er som å slutte å røyke, regner jeg med. Det vanskeligste er ofte å virkelig ville noe, mer enn å gjennomføre det en vil.

Skrevet
6 timer siden, yellow ledbetter skrev:

Går det ikke an å "like" innlegg her for tida? 

Trykk den grønne pilen under innlegget. Du kan like et maksantall innlegg pr. døgn, 6 eller 10 eller noe sånt. 

yellow ledbetter
Skrevet
3 timer siden, laban skrev:

Trykk den grønne pilen under innlegget. Du kan like et maksantall innlegg pr. døgn, 6 eller 10 eller noe sånt. 

Takk. :) Får skylde på midlertidig blindhet.

Skrevet
21 timer siden, Merimot skrev:

Det er det at du føler deg syk og så når du kutter så ser du levende blod og bevis for din sykdom som bekrefter din forestilling om deg selv som syk. Så blir det din terapi og du får bandasje og sting og oppmerksomhet fra leger etc og da lærer du at denne type oppførsel belønnes. Om du ble ignorert ville du ikke blitt belønnet og kunne dødd av infeksjon i sårene men pga den moderne situasjonen med sykehus så opplever du terapi og belønning dvs tiftedsstillelse i tillegg til det narsisiske i selvfokuset og smertedyrkingen som aller strengest sett faktisk er en slags form for moderne tiders luksus.

Derfor gjentar du handlingen som en rusmisbruker eller sex addict eller kriminell.

Åjassågitt, ja du har nok forstått det heeelt korrekt! 👍 10/10 poeng til deg...

Btw... Tror nok heller det er DU som er narsissist. Måten du skriver/ordlegger deg på vitner om en som har altfor stor tro på seg selv og sine meninger, til tross for at de går på tvers av og ikke stemmer overens med moderne vitenskap om emnet. Håper du ikke jobber i helsevesenet.

Og så en umoden kommentar til slutt: Gå og gjem deg, din dust!

Skrevet
På 3.9.2017 den 13.22, frosken skrev:

Selvskading kan ha ulike funksjoner for ulike personer. For noen kan det handle om å bli kvitt vanskelig følelser, mens andre kan ønske å bli mindre følelsesløse. 

Spørsmålet ditt om hvorfor, kan kanskje best besvares med at du ikke nødvendigvis har så sterkt ønske om å la være? Siden selvskading ofte fungerer der og da, så er det ikke gitt at folk ønsker å la det være. Dersom man ønsker å la det være, så blir oppgaven noe av den samme som når det gjelder å stå i mot andre former for impulsivitet, som for eksempel bruk av rus, overspisning, ukontrollert pengebruk, gambling osv. 

Jeg tenker at det er to ting som er viktig å finne ut av hvis man selvskader. For det første hvilken funksjon og virkning selvskadingen har for nettopp deg, og for det andre om du ønsker å slutte helt med selvskadingen eller ikke. 

Det skjedde impulsivt, dvs. plutselig. Uten å tenke meg om. Jeg bare gjorde det. 

Jeg har nok trekk fra eupf. Om jeg vil slutte med det? JA!

Skrevet
3 timer siden, AnonymBruker skrev:

Det skjedde impulsivt, dvs. plutselig. Uten å tenke meg om. Jeg bare gjorde det. 

Jeg har nok trekk fra eupf. Om jeg vil slutte med det? JA!

Da kommer du til å klare det etter hvert:-)

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...