Gå til innhold

Maxalt og antidepressiva

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei

Håper det er noen her inne som kan si noe om følgende:

Jeg sliter med migrene og bruker maxalt for det.

samtidig går jeg på antidepressiva cymbalta.

står at det er dårlig kombinasjon i pakningsvedlegg.

Noen andre her som også sliter med migrene og går på antidepressiva? 

Kombinerer dere disse preparatene? 

Anonymkode: 6e6fe...ec1

Skrevet

Ja jeg går på Cipralex fast, og bruker migrenemedisin med triptaner ved behov. Maxalt, Relpax eller Naramig.

Det som beskrives i pakningsvedlegget er en risiko for serotonergt syndrom, fordi både triptaner og SSRI er serotoninreseptorantagonister. 

Beskjeden jeg har fått fra legen, er at serotonergt syndrom er så sjeldent at det ikke er noen grunn til å bekymre seg så sant man bruker vanlige doser SSRI og triptan. 

Det er mange som bruker begge deler, fordi migrene og depresjon er i slekt med hverandre. 

Skrevet
36 minutter siden, Kalevaala skrev:

Ja jeg går på Cipralex fast, og bruker migrenemedisin med triptaner ved behov. Maxalt, Relpax eller Naramig.

Det som beskrives i pakningsvedlegget er en risiko for serotonergt syndrom, fordi både triptaner og SSRI er serotoninreseptorantagonister. 

Beskjeden jeg har fått fra legen, er at serotonergt syndrom er så sjeldent at det ikke er noen grunn til å bekymre seg så sant man bruker vanlige doser SSRI og triptan. 

Det er mange som bruker begge deler, fordi migrene og depresjon er i slekt med hverandre. 

Dette står det på alle serotonerge legemidler. 

Migrenemedisiner er serotoninagonister (ikke antagonister), men disse er svært selektive og påvirker i all hovedsak blodårene. Risikoen for serotonerg forgiftning er vel på det ytterst teoretiske plan skulle jeg tro.

Skrevet

Aldri vært noe problem for meg. 

Anonymkode: 6f6e9...389

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...