Gå til innhold

Hvorfor karakteriseres ikke eupf som en affektiv lidelse?

Anbefalte innlegg

Skrevet

For det har jo ALT med ustabile følelser å gjøre. Man kan jo f.eks. gå fra eufori til dyp depresjon på bare noen timer, og opp igjen. 

Anonymkode: 40071...411

Skrevet

Og hvorfor er bipolar lidelse en affektiv sykdom og ikke en pf? Man er jo periodevis meget følelsesmessig ustabil ved bipolar også. Problemer med identitet forekommer ved denne lidelsen også. 

Skrevet

Så etter min mening bør eupf få samme "status" som bipolar lidelse, siden begge er affektive lidelser.

Skrevet

EUPF er en forstyrrelse i personligheten, og det er ikke en depresjon og bipolar lidelse. 

Anonymkode: bbcd7...da0

Skrevet
6 timer siden, AnonymBruker skrev:

Og hvorfor er bipolar lidelse en affektiv sykdom og ikke en pf? Man er jo periodevis meget følelsesmessig ustabil ved bipolar også. Problemer med identitet forekommer ved denne lidelsen også. 

Har ingen problem med identitet og maniske episoder er år i mellom så hva er pf her

Anonymkode: 21715...f10

Skrevet
6 timer siden, AnonymBruker skrev:

For det har jo ALT med ustabile følelser å gjøre. Man kan jo f.eks. gå fra eufori til dyp depresjon på bare noen timer, og opp igjen. 

Problemene med andre mennesker 

Skrevet

For å forstå dette, må dere lese dere opp på forskjellen mellom symptomlidelser og personlighetsforstyrrelser.

Anonymkode: 5b9d4...6f7

yellow ledbetter
Skrevet

Jeg har ikke tatt meg tid til å finne linker her, men det er jo forskning som tyder på at bipolar lidelse faktisk ikke er en "sykdom", men en nevrologisk diversitet på samme måte som ADHD og ASD. Det gir mening, uten at jeg kan så mye om det at jeg kan si at det er korrekt, eller overveiende sannsynlig.

Skrevet
På 10.9.2017 den 3.05, AnonymBruker skrev:

Har ingen problem med identitet og maniske episoder er år i mellom så hva er pf her

Da er du blant de heldige som ikke opplever så hyppige bipolare svingninger. Det finnes dem som har tettere og hyppigere bipolare svingninger enn "år i mellom". 

Ifølge den kjennskap jeg har til meg selv og andre bipolare, kan problemer med identitet oppstå fordi man ikke er seg selv i sykdomsfaser. I mani/hypomani kan man f.eks si og gjøre ting som overhodet "ikke er dem". Likedan i depressive faser hvor tankegangen og følelsene er så svarte at det heller "ikke er dem". 

Så har man jo de normale, friske periodene. 

Men i enhver periode (manisk/depressiv/frisk) kan det ofte oppstå tanker og følelser som "hvem er jeg egentlig"? Er man den spinnville, crazy, morsomme, energiske, utholdende typen, eller er man den tunge, triste, svarte, trøtte typen som ikke orker noe og helst vil dø? I friske perioder må man gjerne lære seg på nytt og på nytt at alle tre faser er "en selv" og ikke tre ulike personligheter. 

Skrevet
4 timer siden, AnonymBruker skrev:

Da er du blant de heldige som ikke opplever så hyppige bipolare svingninger. Det finnes dem som har tettere og hyppigere bipolare svingninger enn "år i mellom". 

Ifølge den kjennskap jeg har til meg selv og andre bipolare, kan problemer med identitet oppstå fordi man ikke er seg selv i sykdomsfaser. I mani/hypomani kan man f.eks si og gjøre ting som overhodet "ikke er dem". Likedan i depressive faser hvor tankegangen og følelsene er så svarte at det heller "ikke er dem". 

Så har man jo de normale, friske periodene. 

Men i enhver periode (manisk/depressiv/frisk) kan det ofte oppstå tanker og følelser som "hvem er jeg egentlig"? Er man den spinnville, crazy, morsomme, energiske, utholdende typen, eller er man den tunge, triste, svarte, trøtte typen som ikke orker noe og helst vil dø? I friske perioder må man gjerne lære seg på nytt og på nytt at alle tre faser er "en selv" og ikke tre ulike personligheter. 

Ser fortsatt ikke hvordan bipolar er en personlighetsforstyrrelse!

Skrevet
4 timer siden, AnonymBruker skrev:

Ser fortsatt ikke hvordan bipolar er en personlighetsforstyrrelse!

Nei, egentlig enig med deg. Men så finnes det jo flere varianter av bipolar lidelse også, og varianter av hvor hyppig man skifter/svinger. Jeg kan f.eks. ikke helt forstå forskjellen på det som kalles ultra-ultra rapid cycling hvor man (ettersom jeg har forstått) kan svinge daglig, og eupf.

Selv om jeg ikke tror at bipolar lidelse er en pf, så mener jeg iallefall at eupf bør karakteriseres som en affektiv lidelse, og ikke en pf. Det bør finnes et nytt navn til eupf snarest, for personlighetsforstyrrelse er så stigmatiserende. Eupf har lavere status enn bipolar lidelse, selv om de "verste" tilfellene av bipolar sterkt kan ligne på eupf i symptomuttrykk. Der hvor den ene pasientgruppa blir sett ned på og vurdert som vanskelige og noen som burde skamme seg og skjerpe seg, så kan den andre gruppa bli gjenstand for positiv interesse, beundring, omsorg, og utløse et genuint ønske fra behandlere om å hjelpe. Det er også tilsynelatende mer "synd på" bipolare enn på de med eupf. Enda som noen andre skrev her, så har ofte golk med eupf opplevd mye vondt som f.eks. omsorgssvikt i oppveksten.

Nå skriver jeg mye her, men tenker på en ting til. Leste en gang om medisinen Litium som en lege ("oppfinner" av litium som behandlingsmetode) testet ut på sine medfanger i en fangeleir da han så at noen der hadde manier og depresjoner. Så da tenker jeg: Hva var årsaken til at noen der fikk manifistert bipolare symptomer? Var det det umenneskelige stresset og belastningene som de ble utsatt for som utløste det? Eller ville det ha kommet uansett om de hadde sittet trygt hjemme hos sine kjære? 

Så da tenker jeg videre: Hvis eupf dannes av grusomme livshendelset, så kan jo bipolar lidelse også gjøre det? Iallefall den ekstreme varianten som svinger flere ganger i uka. 

Skrevet
2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Takk for interessant link. Etter hva jeg kunne forstå med mine labre engelsk-kunnskaper, så stod det at det faktisk har blitt forsket på likhetene mellom eupf og bipolar lidelse, men at konklusjonen var at det må karakteriseres som to forskjellige lidelser. (Riktig?) Selv om disse to lidelsene ofte overlapper hverandre, og hyppig opptrer sammen. (Fortsatt riktig?)

Vær så snill og korriger meg, for dette synes jeg er interessante saker. 

Skrevet

Jeg har hatt mani med psykose som vaRte i seks mnd, det var sykdom ikke pf

Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Jeg har hatt mani med psykose som vaRte i seks mnd, det var sykdom ikke pf

Ja, jeg har skjønt det nå. Du har ikke pf, men er syk. Helt ok. Greit det. Hadet.

Skrevet
40 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Ja, jeg har skjønt det nå. Du har ikke pf, men er syk. Helt ok. Greit det. Hadet.

Poenget er at man ikke er stabilt ustabil som ved borderline, der er man syk hele tiden

Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Poenget er at man ikke er stabilt ustabil som ved borderline, der er man syk hele tiden

Korrekt :-)

'

Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Takk for interessant link. Etter hva jeg kunne forstå med mine labre engelsk-kunnskaper, så stod det at det faktisk har blitt forsket på likhetene mellom eupf og bipolar lidelse, men at konklusjonen var at det må karakteriseres som to forskjellige lidelser. (Riktig?) Selv om disse to lidelsene ofte overlapper hverandre, og hyppig opptrer sammen. (Fortsatt riktig?)

Vær så snill og korriger meg, for dette synes jeg er interessante saker. 

Korrekt forstått :-)

'

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...