Gå til innhold

Borderline-anfall... Hjelp!

Anbefalte innlegg

Skrevet

Akkurat nå er jeg sint og sår på psykiateren min. Han satte meg på litium, men i tillegg tar jeg andre stemningsstabiliserende for min bp-lidelse.

Etter at det ble "stadfestet" at jeg har flere trekk fra borderline/eupf i tillegg til bipolar, føler jeg at psykiateren har mistet trua på om jeg i det hele tatt har bp. 

Så nå ønsker borderline-personligheten min å kutte ut alle medisiner i rein protest og trass. Skal ta blodprøver på onsdag for å sjekke serumkonsentrasjonen på litium.

Men hvorfor vil han at jeg skal ta litium og andre ss + ad hvis han trur at jeg ikke har bipolar, men borderline? Han har ikke direkte sagt at jeg ikke har bp-lidelse, men jeg har tolket ham slik. 

Så nå fikk jeg et anfall av selvdestruktivitet, og har faktisk lyst til å stikke avgårde og ta livet mitt. Eller skade meg. 

Uansett har jeg iallefall bestemt meg for å kutte ut medisinene, ikke gi blodprøver, ikke møte opp lenger. 

Jeg vet jeg er helt fri til å gjøre det. Ingen kan hindre meg. 

Anonymkode: 7279c...af4

Skrevet

Det er da ingen som bestemmer hva slags medisiner du skal ta. Ingen vits i å gå å sutre og trasse over det som en liten unge liksom. 

Du har fått og går til psykiater for å få hjelp og viss du ikke ønsker den hjelpen så er det ikke verre enn å ikke  dra dit.

Anonymkode: 2493e...c14

Skrevet
19 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det er da ingen som bestemmer hva slags medisiner du skal ta. Ingen vits i å gå å sutre og trasse over det som en liten unge liksom. 

Du har fått og går til psykiater for å få hjelp og viss du ikke ønsker den hjelpen så er det ikke verre enn å ikke  dra dit.

Nemlig, det er det jeg også mener. Jeg gidder ikke å styre mer med medisiner, blodprøver, oppmøter lenger. Og ingen kan hindre meg. Deilig å vite. Det er mitt liv, og gidder jeg ikke mer så er det helt greit. 

Skrevet

Nå er forresten trangen til selvskading og selvmord borte.

Akk, for et liv!!! 

Skrevet
Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Nemlig, det er det jeg også mener. Jeg gidder ikke å styre mer med medisiner, blodprøver, oppmøter lenger. Og ingen kan hindre meg. Deilig å vite. Det er mitt liv, og gidder jeg ikke mer så er det helt greit. 

Siden du har borderline som regner jeg med at du nyter all den oppmerksomheten du får gjennom psykiateren, blodprøver, oppmøter og for å skaffe deg enda mere oppmerksomhet så trasser du nå ved å fortelle psykiateren at du unngår medisiner i håp om at du da skal få enda mer oppmerksomhet og sympati.

Skrevet
48 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Siden du har borderline som regner jeg med at du nyter all den oppmerksomheten du får gjennom psykiateren, blodprøver, oppmøter og for å skaffe deg enda mere oppmerksomhet så trasser du nå ved å fortelle psykiateren at du unngår medisiner i håp om at du da skal få enda mer oppmerksomhet og sympati.

Nei, jeg nyter ingen oppmerksomhet eller sympati fra noen. Jeg har bare tidvis så sterke følelser. Helst vil jeg bare være i fred fra alt og alle.

Det er litt trist å lese at du har et så negativt syn på mennesker med borderline. 

Skrevet

Sikker på at denne nye diagnosen ikke skapte en litt selvoppfyllende profeti? Ville du reagert så umodent om du ikke hadde oppfattet psykiateren slik?

Anonymkode: c034a...9f4

Skrevet

Den eneste du straffer er deg selv... 

Anonymkode: 0cb22...724

Skrevet
8 timer siden, AnonymBruker skrev:

Sikker på at denne nye diagnosen ikke skapte en litt selvoppfyllende profeti? Ville du reagert så umodent om du ikke hadde oppfattet psykiateren slik?

Anonymkode: c034a...9f4

Ja, det er jo mye av det som er problemet mitt (ustabil, destruktiv, impulsiv tankegang/adferd), og som satte ham på ideen om borderline. 

Men uansett så akter jeg ikke å slutte med medisiner likevel. Jeg fullfører løpet med medisiner, blodprøver og oppmøter hos lege, og ser hvordan det går. I det minste blir jeg nok bedre i min bp-lidelse. Jeg mistenker ikke lenger at psykiateren  mener at jeg ikke har bp. Det har jeg faktisk ingen grunn til å tro, siden han ikke har sagt det. Men at jeg kan ha begge deler samtidig, ja det er fullt mulig. Det ene utelukker ikke det andre.

Som du forhåpentligvis ser, kan jeg også være fornuftig. Jeg er en hel person med sammensatt problematikk, og det er vi vel i bunnen og grunnen alle som en. 

Ens personlighet er ikke kun borderline, kun paranoid, osv. Man har også sin unike personlighet og sine unike egenskaper i bunnen og i tillegg til. 

Skrevet
11 timer siden, AnonymBruker skrev:

Men hvorfor vil han at jeg skal ta litium og andre ss + ad hvis han trur at jeg ikke har bipolar, men borderline? Han har ikke direkte sagt at jeg ikke har bp-lidelse, men jeg har tolket ham slik. 

Hva med å spørre om tolkningen er riktig?

Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Den eneste du straffer er deg selv... 

Anonymkode: 0cb22...724

Ja, vet. Men har kommet til fornuft nå.

Skrevet
Akkurat nå, Villanda skrev:

Hva med å spørre om tolkningen er riktig?

Tolkningen er ikke riktig. Jeg er meg selv igjen nå, og da forstår jeg at jeg ikke har noe grunnlag for å tro at han mener at jeg ikke har bipolar lidelse.

Skrevet
11 timer siden, AnonymBruker skrev:

Akkurat nå er jeg sint og sår på psykiateren min. Han satte meg på litium, men i tillegg tar jeg andre stemningsstabiliserende for min bp-lidelse.

Etter at det ble "stadfestet" at jeg har flere trekk fra borderline/eupf i tillegg til bipolar, føler jeg at psykiateren har mistet trua på om jeg i det hele tatt har bp. 

Så nå ønsker borderline-personligheten min å kutte ut alle medisiner i rein protest og trass. Skal ta blodprøver på onsdag for å sjekke serumkonsentrasjonen på litium.

Så nå fikk jeg et anfall av selvdestruktivitet, og har faktisk lyst til å stikke avgårde og ta livet mitt. Eller skade meg. 

Uansett har jeg iallefall bestemt meg for å kutte ut medisinene, ikke gi blodprøver, ikke møte opp lenger. 

Jeg vet jeg er helt fri til å gjøre det. Ingen kan hindre meg. 

Kan admin slette dette idiotiske innlegget? Vær så snill?

Skrevet
21 timer siden, AnonymBruker skrev:

Ja, det er jo mye av det som er problemet mitt (ustabil, destruktiv, impulsiv tankegang/adferd), og som satte ham på ideen om borderline. 

Men uansett så akter jeg ikke å slutte med medisiner likevel. Jeg fullfører løpet med medisiner, blodprøver og oppmøter hos lege, og ser hvordan det går. I det minste blir jeg nok bedre i min bp-lidelse. Jeg mistenker ikke lenger at psykiateren  mener at jeg ikke har bp. Det har jeg faktisk ingen grunn til å tro, siden han ikke har sagt det. Men at jeg kan ha begge deler samtidig, ja det er fullt mulig. Det ene utelukker ikke det andre.

Som du forhåpentligvis ser, kan jeg også være fornuftig. Jeg er en hel person med sammensatt problematikk, og det er vi vel i bunnen og grunnen alle som en. 

Ens personlighet er ikke kun borderline, kun paranoid, osv. Man har også sin unike personlighet og sine unike egenskaper i bunnen og i tillegg til. 

Det kan se ut til at psykiateren din har rett i at du har emosjonell ustabil personlighetsforstyrrelse. Det er uansett flere med den diagnosen som går på stemningsstabiliserende medisiner.

Jeg vet ikke noe om fortiden din, men min psykolog (traumeterapeut) sier at 80-90% av pasienter med emosjonell ustabil personlighetsforstyrrelse har opplevd traumer i oppveksten. Kanskje du kan få litt hjelp den veien om dette gjelder deg?

Det er bra at du har ombestemt deg når det gjelder å følge det behandlingsopplegget psykiateren anbefaler for deg. Lykke til videre med terapi og finne riktige medisiner enten du har bipolar lidelse eller ikke.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...