Gå til innhold

Virkelig angst?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei. 

Er det virkelig slik at angst kan gi så uttalte problemer med halsen over lengre tid? Uker? Nesten uten pauser? Plagen er en følelse av en klump i halsen og i perioder vanskelig med å puste. Det er litt bedre om morgenen for å bli nesten uutholdelig om kvelden og natten. Jeg har vært vant til å ha slike problemer, men ikke over så lang tid. Kan ikke forstå at det er angst... (Har ikke undersøkt halsen)

Skrevet
1 time siden, florista skrev:

Hei. 

Er det virkelig slik at angst kan gi så uttalte problemer med halsen over lengre tid? Uker? Nesten uten pauser? Plagen er en følelse av en klump i halsen og i perioder vanskelig med å puste. Det er litt bedre om morgenen for å bli nesten uutholdelig om kvelden og natten. Jeg har vært vant til å ha slike problemer, men ikke over så lang tid. Kan ikke forstå at det er angst... (Har ikke undersøkt halsen)

Det er ikke så sjelden at folk kan ha en slik fornemmelse, uten at det foreligger noen åpenbar fysisk årsak. Men for å kunne konkludere med at det ikke foreligger en fysisk årsak, så må du snakke med fastlegen om det. 

Du kan lese litt om det her: http://www.allhealthsite.com/globus-sensation.html og her: http://www.lommelegen.no/legesvar/globulus-2

Skrevet
1 time siden, florista skrev:

Hei. 

Jeg har problemer med halsen når jeg legger meg, det blir vanskelig å svelge og puste. 

yellow ledbetter
Skrevet

Jeg har også hatt det sånn, og har det tidvis nå også. Problemer med å svelge, eller følelsen av at noe sitter fast i halsen mer eller mindre alltid. Og følelsen av å ikke få puste skikkelig. Ikke klare å trekke pusten dypt nok, på en måte. Det siste er en av grunnene til at jeg skyr fysisk aktivitet av typen kondisjonstrening. Jeg føler at jeg ikke får puste og er i ferd med å dø. Men det er greit å sjekke om det faktisk er noe fysisk. Det er det ikke med meg. Tvert imot, jeg har visst unormalt god lungekapasitet, i følge testen hos legen. Så da vet jeg i det minste det. Til tross for mange år som storrøyker og fysisk latsabb.

Skrevet
2 timer siden, florista skrev:

Hei. 

Hei. Lurt å få sjekket om det er noe fysisk for sikkerhets skyld. Jeg har hatt denne fornemmelsen så langt tilbake som jeg kan huske. Den er konstant men varierer i styrke. Det er som et tungt, tungt press i spiserøret og over hele brystet. Noen dager er det smerter i hele overkroppen , i skuldre , rygg og nakke. Jeg føler at jeg ikke får puste skikkelig. Jeg har GAD og PTSD. For meg er det derfor en slags katastrofeberedskap som er uavhengig av hvilken situasjon jeg er i. Dessuten er dette presset mer konstant på dager der jeg er mer depressiv. 

Anonymkode: d59d0...37d

Skrevet
2 timer siden, florista skrev:

Hei. 

Du bør få sjekket halsen for å utelukke noe fysisk. 

Jeg tror dette er angst. Halsen er jo et (om jeg husker riktig) kjernepunkt i dine traumer, kroppen husker.

Skrevet

Jeg har hypotyreose så jeg skal få meg til legen og få undersøkt om det kan være skjoldbruskkjertelen, men jeg gruer meg sånn for jeg går rett i bakken når noen skal kjenne på feks halsen. 

Har hatt det som dette før, men ikke så lenge og vedvarende. Det skremmer meg. Redd det aldri skal gå over... 

Skrevet

Jeg synes Ike dette høres angstrelatert ut. I og med at du har hypothyreose bør du undersøkes hos fastlege.

Anonymkode: 1f492...1d3

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...