Gå til innhold

Nederlagsfølelse hver dag.

Anbefalte innlegg

Skrevet

Husker jeg gikk til en coach da jeg var under arbeidsavklaring. Jeg gikk samtidig i terapi på en DPS. Denne coachen skulle hjelpe meg tilbake i jobb men vi snakket lite om jobb da jeg var for psyk til det. Jeg hadde ingen hjelp i psykologen på DPSen men samtalene med denne coachen hjalp mye. Hun " bygget" meg opp og prøvde å finne positive ting ved meg. Jeg var et følelsesmessig kaos og klarte ikke å organisere dagene eller livet mitt. Sammen med henne skrev vi enkle og praktiske planer og mål over dagene en uke om gangen. Og jeg måtte gå igjennom med henne hvordan det hadde gått. Nå er jeg uføretrygdet og føler livet bare svever i et tomrom uten mål og mening. Depresjon og medisiner gjør at jeg bare blir sittende å stirre tomt ut i luften samtidig som jeg kjenner på en uutholdelig rastløshet. Jeg trenger hjelp sånn helt konkret til å komme meg i gang med noe, hva som helst. Jeg sitter fast. Noen som forstår dette. ?. Jeg klarer faktisk ikke finne vilje og styrke i meg selv til å begynne alene. Jeg klandrer meg selv og føler nederlaget på slutten av hver dag.

Anonymkode: 0238f...867

Skrevet

Hei!

Kjenner igjen dette. Før slet jeg utrolig mye med depresjon + +, samt en enorm uro. Sliter nå bare innimellom med dette og langt ifra så ille som det var før. Noe som hjalp meg var terapi hos en psykiater + en støttekontakt. Psykiateren bakket meg opp psykisk og støttekontakten hjalp meg ut blant folk.

En annen ting jeg begynte å gjøre, var å finne en positiv ting hver dag. Det kunne være så enkelt at sola skinte eller at jeg hadde greid å vært i dusjen den dagen. Etterhvert så ble en positiv ting til to, to ble til tre osv.

Er nå avhengig av medisiner for å fungere, men det var jeg den gang også. I dag så redder medisinene meg + at jeg greier å være aktiv.

Skrevet

Ja kjenner til det...uten mål og mening, bare sitter her. Hver dag går unna uten at jeg får gjort noe, er i grunn ganske deprimerende- 

Skrevet
4 minutter siden, stjernestøv skrev:

Ja kjenner til det...uten mål og mening, bare sitter her. Hver dag går unna uten at jeg får gjort noe, er i grunn ganske deprimerende- 

Skulle ikke du få laget en individuell plan og få hjelp til å øke aktivitetsnivået?  ColaZero ga deg veldig gode tips til hvordan du skulle komme i gang, ble det ingenting av noe av det?

Skrevet
1 minutt siden, laban skrev:

Skulle ikke du få laget en individuell plan og få hjelp til å øke aktivitetsnivået?  ColaZero ga deg veldig gode tips til hvordan du skulle komme i gang, ble det ingenting av noe av det?

Tør ikke spør etter IP, tror de gir faen. Og sykepleieren skriver jeg har normalt aktivitetsnivå, hva er det da å gjøre? Å sitte å ligge hele dagen er jo normalt for meg. 

Skrevet
2 minutter siden, stjernestøv skrev:

Tør ikke spør etter IP, tror de gir faen.

Det er noe alle har rett på, det er bare å si at dersom de har registrert at du ikke vil ha, så har du ombestemt deg.  Uansett er det vel ikke noe å tørre, du kan ikke få noe verre enn en bortforklaring. 

5 minutter siden, stjernestøv skrev:

Og sykepleieren skriver jeg har normalt aktivitetsnivå, hva er det da å gjøre? Å sitte og ligge hele dagen er jo normalt for meg. 

Poenget var jo å få hjelp til å øke aktivitetsnivået, hvis du faktisk vil det selv.  Men det er ingen som kan gjøre det for deg.  
Jeg mener ikke å mase på deg, jeg tok det opp fordi du selv skrev at det var deprimerende og ga deg nederlagsfølelse å gjøre ingenting. 

Skrevet
2 minutter siden, laban skrev:

Det er noe alle har rett på, det er bare å si at dersom de har registrert at du ikke vil ha, så har du ombestemt deg.  Uansett er det vel ikke noe å tørre, du kan ikke få noe verre enn en bortforklaring. 

Poenget var jo å få hjelp til å øke aktivitetsnivået, hvis du faktisk vil det selv.  Men det er ingen som kan gjøre det for deg.  
Jeg mener ikke å mase på deg, jeg tok det opp fordi du selv skrev at det var deprimerende og ga deg nederlagsfølelse å gjøre ingenting. 

Jo jeg kan jo spør i morgen, skal møte sykepleieren fra dagsenteret da. Hadde vært godt å ha en plan, noe fast å gjøre...ikke bare sitte her. Ja det er deprimerende og det er et nederlag å ikke klare noe :( Jo jeg vil det selv, blir deprimert av kroppen min også...å gå rundt med den. Ja jeg må jo gjøre en innsats selv. 

Skrevet

Kommunen har folk som kan hjelpe deg med dette. Jeg driver og venter på svar og får trolig tilbud om ambulerende tjeneste. De skal hjelpe meg med å få orden og struktur hjemme og støttesamtaler ved behov. Vet ikke helt om jeg ser fram til det eller ikke. Jeg har tro på at de kan hjelpe meg, men jeg syns jo alt nytt er skummelt og liker ikke helt tanken på at noen skal komme hjem til meg :unsure: Jeg fikk et inntrykk av at de tilpasser hjelpen utifra brukerens behov og at de har et tilbud til de fleste. Kanskje du trenger en støttekontakt som kan dra deg med ut. Jeg trenger noen som kan hjelpe meg å sortere tankene og si nøyaktig hva jeg skal gjøre, slik at jeg faktisk får ting gjort. Er det noe jeg er litt usikker på så skyver jeg det bare unna.

Skrevet
23 timer siden, laban skrev:

Nei det var ikke vits i at jeg hadde IP sa hun, det var for de som hadde mange tjenester og problemer med økonomien. Men hun kunne hjelpe meg å lage en ukeplan i neste uke. 

Skrevet
1 time siden, stjernestøv skrev:

Men hun kunne hjelpe meg å lage en ukeplan i neste uke. 

Da håper jeg dere går videre på det, og at du forsøker å følge den planen ;)

Skrevet
3 minutter siden, laban skrev:

Da håper jeg dere går videre på det, og at du forsøker å følge den planen ;)

Ja litt av en plan, sa jeg kunne gå på dagsenteret tirsdag, og henne møter jeg jo torsdager. Men neste tirsdag var de ikke der i en lengre periode. 

Skrevet
1 time siden, stjernestøv skrev:

Ja litt av en plan, sa jeg kunne gå på dagsenteret tirsdag, og henne møter jeg jo torsdager. Men neste tirsdag var de ikke der i en lengre periode. 

Vel - jeg synes nok at hvis hun skal hjelpe deg med å lage en ukeplan, bør den inneholde litt mer enn bare den avtalen dere har fra før.  Du få gi beskjed om at du ønsker hjelp til å øke aktivitetsnivået, ikke bare dokumentere det lille som er. 

Skrevet
Akkurat nå, laban skrev:

Vel - jeg synes nok at hvis hun skal hjelpe deg med å lage en ukeplan, bør den inneholde litt mer enn bare den avtalen dere har fra før.  Du få gi beskjed om at du ønsker hjelp til å øke aktivitetsnivået, ikke bare dokumentere det lille som er. 

Vi kunne begynne med det sa hun, de har ikke mye tro på meg. Men det reflekterer vel min tro på meg selv. 

Skrevet
På ‎13‎.‎09‎.‎2017 den 13.42, laban skrev:

Det er noe alle har rett på, det er bare å si at dersom de har registrert at du ikke vil ha, så har du ombestemt deg.  

Det stemmer ikke helt at alle har rett på individuell plan; retten forutsetter at du har behov for langvarige og koordinerte helse- og omsorgstjenester, Det er ikke gitt at det kan sies at Stjernestøv har behov for koordinerte helse- og omsorgstjenester, siden det kun er psykiatri involvert og de to instansene hun forholder seg til allerede samarbeider tett. 

Jeg mener at IP i en del sammenhenger er verdiløs, fordi den retten som enkelte har, kun omfatter retten til _en plan_. Retten til en plan medfører ikke rett til å få gjennomført det som skrives i planen, og det gir heller ikke økte rettigheter i forhold til å få bedre helsetjenester. 

Skrevet
9 timer siden, stjernestøv skrev:

Jeg tror at det kan være ok om dere prøver å lage en ukeplan, - men det forutsetter at du orker å strekke deg litt og følger planen. Det virker som om du har svært liten kapasitet til å gjøre ting om dagen, og en av grunnene til det er nok at du tar for lite medisiner i forhold til hva du trenger. Da spørs det litt hvor mye en ukeplan vil hjelpe deg, men det er et forsøk verdt:-)

Skrevet
1 time siden, frosken skrev:

Det stemmer ikke helt at alle har rett på individuell plan; retten forutsetter at du har behov for langvarige og koordinerte helse- og omsorgstjenester,

Det var det jeg leste, jeg visste ikke at psykiatri ikke kom innunder den definisjonen. 

1 time siden, frosken skrev:

Jeg mener at IP i en del sammenhenger er verdiløs, fordi den retten som enkelte har, kun omfatter retten til _en plan_. Retten til en plan medfører ikke rett til å få gjennomført det som skrives i planen, og det gir heller ikke økte rettigheter i forhold til å få bedre helsetjenester. 

Du har helt sikkert rett, jeg husket bare noe fra en tidligere tråd der IP ble trukket fram for å unngå at opplegget ble tilfeldig / "stillestående". Jeg tenkte vel like mye på en "uformell" plan som på det som ligger i IP-begrepet og burde latt være å bruke det.

Skrevet
6 minutter siden, laban skrev:

Det var det jeg leste, jeg visste ikke at psykiatri ikke kom innunder den definisjonen. 

Det er ikke det at psykiatri ikke kommer inn under definisjonen, men forutsetningen om at det er behov for_ koordinerte_ tjenester. IP er hovedsakelig ment å være til hjelp for samordning av ulike tjenestetilbud. Dersom man da primært får hjelp fra en instans, så er det ikke gitt at dette kriteriet er oppfylt. 

Men enig i at det hadde vært fint med en aktivitetsplan, - og særlig en aktivitetsplan som ble gjennomført:-)

Skrevet
5 timer siden, frosken skrev:

Det er ikke det at psykiatri ikke kommer inn under definisjonen, men forutsetningen om at det er behov for_ koordinerte_ tjenester.

Jeg forsto egentlig det (ut fra resten av avsnittet du skrev), jeg orket bare ikke skrive om igjen så mye av det du forklarte ;)  Men takk for oppklaringen uansett. 

Skrevet
19 timer siden, frosken skrev:

Jeg tror at det kan være ok om dere prøver å lage en ukeplan, - men det forutsetter at du orker å strekke deg litt og følger planen. Det virker som om du har svært liten kapasitet til å gjøre ting om dagen, og en av grunnene til det er nok at du tar for lite medisiner i forhold til hva du trenger. Da spørs det litt hvor mye en ukeplan vil hjelpe deg, men det er et forsøk verdt:-)

Nei jeg vet ikke jeg, men må jo klare å gjøre noe to ganger i uken. Klarte vel ikke mer når jeg tok mer medisiner. 

Skrevet

Hvorfor skal man la andre mennesker definere ens  eget liv så til punkt og prikke egentlig.Kan man egentlig vente å være " den samme" hele livet til ende. Var man da noe menneske?

Men du " måler deg" kanskje med "en følelse av friskhet" du husker en gang var? Eller som du håper en gang kommer?

Jeg husker en vårdag som snøen smeltet og jeg visste at min far snart kom hjem.

Vi har liksom alle våre ting.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...