Gå til innhold

Drapsmann hadde Asperger

Anbefalte innlegg

Skrevet

http://www.vg.no/nyheter/innenriks/krim/moren-til-drapstiltalt-23-aaring-jeg-foeler-vi-er-totalt-sviktet/a/24140143/

Hva tenker dere om dette, virker som om aspergere oftere enn andre blir drapsmenn ? Misforstår ting og eskalerer utenfor rimelighetens grenser ?  Og om en ikke er helt enig med psykiateren blir en kastet ut? En må dalle med og stryke psykiaterens ego og ufeilbarlighet for å få hjelp ?

Kjør debatt

Anonymkode: 568c3...ad5

Skrevet
53 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hva tenker dere om dette, virker som om aspergere oftere enn andre blir drapsmenn ?

Hvorfor syns du det virker sånn? Her var det jo dop og ikke asperger, som gjorde at han drepte.

54 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Misforstår ting og eskalerer utenfor rimelighetens grenser ?

Det er ikke sånn at vi med asperger går rundt og dreper alle vi kommer i konflikt med. Vi misforstår ja, men det skal mer til enn misforståelser for å ta livet av noen.

55 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Og om en ikke er helt enig med psykiateren blir en kastet ut?

En blir ikke kastet ut om en ikke er enig med psykiateren. Mem når man ikke vil ha hjelp med de tilstandene man har, så blir det jo litt håpløst.

1 time siden, AnonymBruker skrev:

En må dalle med og stryke psykiaterens ego og ufeilbarlighet for å få hjelp ?

Var dette en påstand eller et spørsmål? Det er ihvertfall ikke den erfaringen jeg har.

yellow ledbetter
Skrevet

Jeg tror faktisk det er tvert imot. Jeg mener å ha lest det, i hvert fall, uten at jeg har noen link å slå i bordet med. Folk med AS er som regel mer lovlydige og opptatt av å følge regler enn den såkalte gjennomsnittsbefolkningen. Men alle kan jo klikke og bli drapsmenn, selvsagt.

Skrevet

http://www.vg.no/nyheter/innenriks/krim/moren-til-drapstiltalt-23-aaring-jeg-foeler-vi-er-totalt-sviktet/a/24140143/

Hva tenker dere om dette, virker som om aspergere oftere enn andre blir drapsmenn ? Misforstår ting og eskalerer utenfor rimelighetens grenser ?  Og om en ikke er helt enig med psykiateren blir en kastet ut? En må dalle med og stryke psykiaterens ego og ufeilbarlighet for å få hjelp ?

Kjør debatt

Kan virke som det er en overrepresentasjon ja. Men hvem vet.

Anonymkode: 6eb53...d89

Skrevet

Nei jeg bare stiller spørsmål siden jeg har sett så mange nyhetssaker de siste årene, hvor gjerningsmannen hadde asperger, at jeg stusset over dette, jeg har ikke studert noen forskning stiller kun spørsmål så dere kan belære meg ;) 

Men et kjappt googlesøk kan tyde på at det er noe der og en viss overrepresentasjon, for massemord fant visst noen forskere ut dette:

The research examined a population of 239 killers who had murdered at least three people since 1985, when there was a dramatic increase in the recognition of autism. Of that number, 133 of the mass killers did not appear to suffer from any neurological disorder, but a “significant proportion” did: 28 percent had “definite, highly probable or possible” autism,

https://www.washingtonpost.com/news/morning-mix/wp/2014/05/21/study-finds-significant-portion-of-mass-murderers-and-serial-killers-had-neurological-disorders-including-autism/?utm_term=.f433cb0ce66f

Kan virke som det er en overrepresentasjon ja. Men hvem vet.

Anonymkode: 6eb53...d89

Ja, tror det har noe med å føle seg utenfor og utestengt og mobbet ofte, da øker vel sann synligheten for at det kan bli for mye for noen under spessielle situasjoner i større grad enn folk flest som har mer å gå på. Jeg synes det er viktig å få slike ting frem, jeg har selv Asperger så dette er ikke noe forsøk på¨å mobbe dem, jeg bare legger merke til ting og da må en få problemene opp i lyset ikke bare gjemme ubehagelige fakta fordi fakta kan støte noen, da løser en ingen problemer og får bedre systemer på plass

1 time siden, yellow ledbetter skrev:

Jeg tror faktisk det er tvert imot. Jeg mener å ha lest det, i hvert fall, uten at jeg har noen link å slå i bordet med. Folk med AS er som regel mer lovlydige og opptatt av å følge regler enn den såkalte gjennomsnittsbefolkningen. Men alle kan jo klikke og bli drapsmenn, selvsagt.

Jeg tror også aspergere forsøker å være snille og greie trolig mer enn andre i snitt for de er sårbare individer som prøver å få være en del av flokken og må jobbe mye hardere enn andre for å oppnå det, men etter nederlag på nederlag og folk som mobber og plager en, så kan det sikkert bli for mye selv om de er snillere enn folk flest på en måte så må de også leve med store sosiale problemer som kan påvirke et menneske veldig. Blir en plaget av andre mennesker (på ekte eller opplevd pga asperger problemer) så vil det påvirke deg, sånn er det bare.

Skrevet
14 timer siden, AnonymBruker skrev:

Kjør debatt

Hei!

Jeg forstod ikke det siste spørsmålet ditt, heller ikke ordet, dalle, men svarer likevel.

Jeg har selv stilt meg spørsmål ved hvorfor såpass mange feks skoleskytere i USA har hatt asperger..og det er forunderlig, for det forundrer meg, at såpass "mange" med asperger begår drap.

Faktisk er diagnosene forsøkt fjernet, etter slike massakrer i USA, dette er jo forfalskning, men slikt er vanlig i USA faktisk. (det er en annen sak, men verdt å merke seg)

Men til hovedsaken: Jeg har selv asperger, og er av den lovlydige typen, jeg måtte faktisk øve meg på å gå på rødt lys, og generelt er jeg veldig redd for å såre noen, skuffe noen, ikke være snill eller hjelpsom nok.

De fleste jeg kjenner med asperger, er også nettopp, lovlydige og kanskje hakket over gjennomsnittet snille mot andre, da både høflige, hjelpsomme, gavmilde, pliktoppfylende osv...

Så hva har vi i gruppen, lovlydige og "snille" aspergere til felles med de som bryter lover og regler, eller de som planlagt eller ei, begår drap?

Jeg tror evnen til å misforstå.

Misforstår man, og rett og slett går glipp av kommunikasjon på et nivå de fleste mennesker mestrer, er det kort vei til å føle seg utenfor, mislykket, ensom, fortvilt osv... Noen er uheldige med miljøet de er i, og blir ofre for mobbing, andre blir kanskje bare lei av å ikke føle at de forstår seg på andre mennesker.  Avhengig av hvor stort utenforskapet er, eller fortvilelsen som vokser paralellt blir, i dette tror jeg noen av svarene ligger på hvorfor noen ender opp som drapsmenn.

I tillegg er de fleste aspergere smarte, oftest skoleflinke, glad i å være alene, så når fortvilelsen og følelsen av å være utenfor for noen ender i sinne og aggresjon, mot "de andre"/det man ikke forstår/det som gir bare sterkt ubehag, så tror jeg veien til en voldshandling kan være kortere.

Men her spiller jo personlighet inn, den er jo like ulik for oss aspergere, som for folk flest.

Men vi med autisme er stress sensitive, og det er så mange situasjoner vi kommer opp i, som for andre forbigår i ro, men som for oss er enten ekstremt smertefulle, feks høye lyder, eller mennesker som kommer for nær, og uten å mene det dytter inn i en, eller alt det uforutsigbare, tider som endres, planer som gjøres om osv... det skaper stress stress stress, ofte uten at andre forstår noe.

Det jeg syns er problematisk når man skal belyse dette, eller lignende tema, er at selv om det er noen faktorer som virker på noe, så er det ikke ensbetydende med årsak til at noe skjer. Jeg syns det er interessant nettopp undersøke hvilke faktorersom som kan føre til at aspergere dreper, men jeg syns så langt det har vært vanskelig føre en saklig diskusjon om dette.

For det er jo ingen tvil, om at de fleste med autisme blir ofre for andres ugjerninger, langt langt oftere enn de skader andre.

Og en sårbar gruppe, for det er de fleste med autisme, trenger ikke ytterliggere å få styrket sitt utenforskap, sin annerledeshet, fordi vi bare oftere enn andre strever med kommunikasjon, og misforstår mer. 

Skrevet
På Wednesday, September 13, 2017 den 20.52, yellow ledbetter skrev:

At aspergere er mer lovlydige enn gjennomsnittsborgeren er jeg uenig i. Blant annet wikipedia nevner flere forskninger som har funnet en sammenheng mellom as og kriminalitet.

× vi mangler til en viss grad empati

× de fleste med as jobber ikke. Da snur en gjerne døgnet. Henger på gata på natta. I kriminelle miljøer.......

× vi skjønner lite av det sosiale

Anonymkode: a2fe6...dae

yellow ledbetter
Skrevet

Ja, jeg har ikke bevis for at det stemmer. Det var noe jeg fikk presentert på et kurs for lenge siden, som forelder til en unge med autisme. Lenge før jeg selv fikk diagnose.

Skrevet

Akk ja, det temaet blir vi viss nok aldri ferdige med. Det hender at de med AS begår drap, for de er ikke bedre stilt en andre sånn sett. De som har  diagnosen " diabetiker" kan også begå drap, men det er trist uansett. Det er ikke diagnosen som er avgjørende, hvor mange ganger må en minne folk om dette. En kniv kan ikke drepe av seg selv.  Om du gir en kniv til en rusmisbruker eller bruker steroider, så blir de ikke automatisk mordere fordi du gir dem en kniv i handa. Andre kan bli så frustrerte og sinte at de går rundt å ønsker å drepe noen. Da ville jeg ikke akkurat gitt en kniv til en slik person , de kunne blitt farligere da.  Så de som dreper andre, har ikke en rett innstilling, og  mangler først og fremst moralsk gangersyn. 

Skrevet
15 minutter siden, FGT skrev:

Akk ja, det temaet blir vi viss nok aldri ferdige med. Det hender at de med AS begår drap, for de er ikke bedre stilt en andre sånn sett. De som har  diagnosen " diabetiker" kan også begå drap, men det er trist uansett. Det er ikke diagnosen som er avgjørende, hvor mange ganger må en minne folk om dette. En kniv kan ikke drepe av seg selv.  Om du gir en kniv til en rusmisbruker eller bruker steroider, så blir de ikke automatisk mordere fordi du gir dem en kniv i handa. Andre kan bli så frustrerte og sinte at de går rundt å ønsker å drepe noen. Da ville jeg ikke akkurat gitt en kniv til en slik person , de kunne blitt farligere da.  Så de som dreper andre, har ikke en rett innstilling, og  mangler først og fremst moralsk gangersyn. 

Men uansett virker det som om aspergerer er overrepresentert.

Anonymkode: 742d6...7a7

Worrisome Plenty
Skrevet

Jeg synes i alle fall att de ikke bør bruke diagnosen som en "unnskyldning" som det jo virker som de gjør. Personlig ansvar teller for alle som er frie i samfunnet.

Jeg synes synd på drapsofferet, ikke gjerningsmannen.

Det kan være han har hatt det tøft, men å forsøke å myke opp straffen fordi han har en diagnose, den kjøper jeg ikke. Han sier selv han ikke ville gjort det dersom han ikke tok anabole steroider. Så hvorfor bruker han da aspberger diagnosen som forsvar?

Skrevet

Det er ingen tvil om at asperger/autisme er overrepresentert blant mordere. Og det dreier som om noen av de aller mest grusomme seriemordere og massedrapsmenn, som f.eks. Jeffrey Dahmer, Robert Napper, Adam Lanza, ABB, Andrei Chikatilo, Harold Shipman, Martin Bryant m.fl.

Men felles for dem alle er at de har/hadde flere andre tilleggslidelser som f.eks. ADHD, schizofreni eller antisosial, narsissistisk eller emosjonelt ustabil personlighetsforstyrrelse mm. Jo flere, jo verre. Enhver en kan tenke seg til at kombinasjonen av autisme og psykopati eller schizofreni ikke høres særlig bra ut. Empati vil nærmest være fullstendig fraværende. Hvis du i tillegg har hatt tunge hodeskader og kommer fra et ustabilt hjem med mentalt syke foreldre, så kan dette være en oppskrift på et svært forstyrret individ.

Selv om det er noe usikkert, er det mye som tyder på at ABB hadde asperger i kombinasjon med tourettes og "ondartet narsissisme". Det siste er nærmest selve definisjonen på ondskap, og er en blanding av narsissistisk og antisosial personlighetsforstyrrelse i kombinasjon med aggresjon, paranoia og sadisme. Her kan man tenke seg at narsissismen sørger for raseriet og hatet, mens autismen sørger for den ensporete interessen, i dette tilfellet for det multikulturelle samfunnet. En heldigvis svært sjelden, men svært "giftig" kombinasjon.  

En høytfungerende autist uten alvorlige tilleggslidelser, og som kommer fra et stabilt og kjærlig hjem hvor foreldrene er klar over, og oppmerksom på barnets problemer, har ganske sikkert ikke store sjanser for å bli kriminell. 

Anonymkode: 437d1...f13

Worrisome Plenty
Skrevet

Paranoid schizofreni er også noe overrepresentert i drapshandlinger. Men det er hos personer med komplikasjoner som rus/manglende empati og voldsepisoder fra før de ble syke, som er overrepresentert.

Men folk med asperger og schizofreni, er nok overrepresentert på offer statistikken også. Iallefall er schizofrene det. I. mye høyere grad en som utøvere av vold.

Skrevet

Ingen tvil om det. Sett i forhold til folketallet er heldigvis mordere, tross alt, en sjelden mennesketype. Serie- og massemordere er ekstremt sjeldne, og er uten unntak svært forstyrrede mennesker.

Asperger er også ofte udiagnosert, og "skjules" antagelig ofte av andre mentale lidelser. Mange går gjennom livet uten å vite at de autister, og skjønner ikke hvorfor de har så mange vansker med ting som alle andre klarer så lett.

Når det gjelder Maxbo-drapet, kan det jo ha vært omvendt; at asperger-diagnosen skjulte en annen mental lidelse. Han hadde også ADHD, det i seg selv en alvorlig utviklingsforstyrrelse. Kombinasjonen asperger, ADHD og steroider høres vel heller ikke helt bra ut?

Anonymkode: 437d1...f13

Skrevet

Her er det en person som både misbruker rusmidler og boler. Begge øker sannsynligheten for vold svært mye. Asperger alene gjør ikke det. Man kanskje kan asperger være medvirkende til at han ikke bare drepte, men også skar hodet av offeret (empatimangel).

'

Anonymkode: 44c63...8a1

Skrevet
3 timer siden, AnonymBruker skrev:

Men uansett virker det som om aspergerer er overrepresentert.

Anonymkode: 742d6...7a7

Ja det kan virke slik. Men som sagt , diagnoser dreper ikke noen. 

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...