Gå til innhold

OCD og Bipolar 1

Anbefalte innlegg

ellen propellen
Skrevet

Hei. 

Ser man kan bruke antidepressive i høye doser mot OCD. Men går det med Bipolar diagnose i tillegg? 

Noen erfaringer? 

Skrevet
5 timer siden, ellen propellen skrev:

Hei. 

Ser man kan bruke antidepressive i høye doser mot OCD. Men går det med Bipolar diagnose i tillegg? 

Noen erfaringer? 

Jeg lurer litt på det med medisiner og OCD. Derfor følger jeg med på tråden. Jeg tror de fleste medisiner brukes både til bioplar, og OCD, osv... mange går på de samme. Jeg bruker selv ingen medisiner, men jeg får mye av  OCD når jeg blir stresset/ kommer opp i vanskelige situasjoner som gjør meg stresset. Og kunne ønske det fantes en pille mot det. 

Skrevet
7 timer siden, ellen propellen skrev:

Hei. 

Noen erfaringer? 

Det er sjeldent å anbefale antidepressiva som monoterapi ved BP1. Det bør kombineres med stemningsstabiliserende for å unngå medikamentutløst mani.

Anonymkode: 9aa37...b64

Skrevet

Jeg ville ha fått den bipolare lidelsen i sjakk først og så fått hjelp med tvangslidelsen ved et OCDteam. Nå er ikke jeg ekspert da. 

Anonymkode: f2b3d...5cf

ellen propellen
Skrevet

problemet er at de ikke får stabilisert det bipolare. Har gått i behandling i mange år. Mye medisiner og mye terapi uten god effekt. Jeg har lært meg å leve med svigningene, til en viss grad. OCD problematikken er noe de har begynt å ta opp nå. Sliter med stemmehøring også. Og alt henger sammen på et vis. Vansklig å behandle det ene uten det andre.

Mister litt motet innimellom.....

Skrevet
1 time siden, ellen propellen skrev:

problemet er at de ikke får stabilisert det bipolare. Har gått i behandling i mange år. Mye medisiner og mye terapi uten god effekt. Jeg har lært meg å leve med svigningene, til en viss grad. OCD problematikken er noe de har begynt å ta opp nå. Sliter med stemmehøring også. Og alt henger sammen på et vis. Vansklig å behandle det ene uten det andre.

Mister litt motet innimellom.....

Ikke mist motet. Jeg brukte ikke antidepressiva da jeg gikk til behandling ved OCDteamet og ble likevel bedre. Men nå har jeg ikke bipolar-diagnose. Men jeg har en PTSD -diagnose som er med på å utløse OCDen. Tvangen ble også bedre da jeg fikk behandling for traumene og depresjonen. Ja ting henger sammen. Håper det ordner seg for deg og at du finner rett medisin og terapi. 

Anonymkode: f2b3d...5cf

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...