Gå til innhold

Hva bør jeg ta for å få sove best?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Har alvorlige søvnproblem. Kommer meg ikke til legetime med det første derfor spør jeg her.

Hva bør jeg ta for å få sove best? Har Vallergan, Imovane 7,5 mg tabletter og Sobril 10 mg tabletter (har ikke å veldig mange sobril igjen.)

Finnes det en mix som er bra? Noen av disse bør kanskje ikke taes sammen..

Anonymkode: 4887d...84b

sirop1365381324
Skrevet

Du bør ikke mikse medisiner uten å rådføre deg med din fastlege først, uansett hva folk svarer her.

Skrevet
50 minutter siden, sirop1365381324 skrev:

Du bør ikke mikse medisiner uten å rådføre deg med din fastlege først, uansett hva folk svarer her.

Hvorfor ikke det? Får ikke time hos fastlegen før om 3 uker og søvnproblemene er her og nå. Feks Vallergan og Imovane har ingen interaksjoner så det burde vel være helt greit i en kritisk fase?

Skrevet

Ta et par Imovane og et par ganger m Vallergan i løpet av uka og prøv å klare deg uten ellers. 

sirop1365381324
Skrevet
15 minutes ago, AnonymBruker said:

Hvorfor ikke det? Får ikke time hos fastlegen før om 3 uker og søvnproblemene er her og nå. Feks Vallergan og Imovane har ingen interaksjoner så det burde vel være helt greit i en kritisk fase?

Både Vallergan og Imovane virker sedativt, det samme gjør vel Sobril. Og drive å mikse og kombinere forskjellige legemidler på egenhånd for å lete etter en ønsket effekt bør du absolutt ikke gjøre.

Jeg gjentar min anbefalilng om og IKKE blande medisiner uten og ha rådført deg med lege uansett hva du måtte lese på felleskataligen eller diverse forum.

Skrevet
1 time siden, cilie skrev:

Ta et par Imovane og et par ganger m Vallergan i løpet av uka og prøv å klare deg uten ellers. 

Mistenker at ordet "ganger" mangler etter "ta et par", kanskje greit å presisere.

Skrevet
5 timer siden, AnonymBruker skrev:

Har alvorlige søvnproblem. Kommer meg ikke til legetime med det første derfor spør jeg her.

Hva bør jeg ta for å få sove best? Har Vallergan, Imovane 7,5 mg tabletter og Sobril 10 mg tabletter (har ikke å veldig mange sobril igjen.)

Finnes det en mix som er bra? Noen av disse bør kanskje ikke taes sammen..

Hva har hjulpet deg før?

Skrevet
2 timer siden, Xtra skrev:

Mistenker at ordet "ganger" mangler etter "ta et par", kanskje greit å presisere.

Ja, mente 2 dager med hvert preparat, da beholdes gjerne virkningen.

Skrevet

I helgene drikker jeg ofte litt øl eller vin for å få sove skikkelig bra. Det har jeg gjort i kveld. Men det må man ikke gjøre ellers i uken for da blir man jo en alkoholiker. 

Skrevet

Forskning viser at stabil døgnrytme bidrar til bedre søvn. 

Anonymkode: 47220...6bf

Skrevet

Ring legekontoret, fremfør spørsmålet og be legen din anbefale dosering. Dol kjenner hverken deg, hodet eller kroppen din og kan (skal) selvfølgelig ikke svare på dette. 

Skrevet

Skal du blande sovemedisiner er dette en jobb for legen din. Det er mange hensyn å ta, det viktigste er at du ikke sover så tungt at det er skadelig for deg.

Jeg ville absolutt ikke blandet på egen hånd. Jeg ville gjort som Cilie skriver; 2 dager Vallergan, 2 dager Imovane og 3 dager uten. Slik unngår du å bygge toleranse og sikrer god effekt og ikke "kaster bort" medisiner.

Skrevet
På 16.9.2017 den 6.36, Mina1 skrev:

I helgene drikker jeg ofte litt øl eller vin for å få sove skikkelig bra. Det har jeg gjort i kveld. Men det må man ikke gjøre ellers i uken for da blir man jo en alkoholiker. 

Selv sover jeg dårligere når jeg har drukket alkohol. Sover mye mer urolig.

Skrevet
Akkurat nå, emilie321 skrev:

Selv sover jeg dårligere når jeg har drukket alkohol. Sover mye mer urolig.

Det er sikkert inviduellt.

Men alkohol er ikke løsningen i lengden for de som har problemer med soving. For da kan man bli avhengig. 

Skrevet
3 timer siden, AnonymBruker skrev:

Forskning viser at stabil døgnrytme bidrar til bedre søvn. 

Anonymkode: 47220...6bf

Ja forsking viser det, men det er ikke så enkelt for alle at man skal ha stabil døgnrytme bedrer søvnen. Står opp kl 7 hver morgen og legger meg rundt kl 23, det hjelper ikke noe. Og dette gjør jeg HELE uka. Så "enkle" løsninger som å ta et avslappende bad, kjølig soverom, joggetur på ettermiddagen og you name it med råd fungerer ikke for alle med søvnproblemer...

Skrevet
2 timer siden, issomethingwrong skrev:

Skal du blande sovemedisiner er dette en jobb for legen din. Det er mange hensyn å ta, det viktigste er at du ikke sover så tungt at det er skadelig for deg.

Jeg ville absolutt ikke blandet på egen hånd. Jeg ville gjort som Cilie skriver; 2 dager Vallergan, 2 dager Imovane og 3 dager uten. Slik unngår du å bygge toleranse og sikrer god effekt og ikke "kaster bort" medisiner.

Hvordan kan man sove så tungt at det kan være skadelig?? Har jeg aldri hørt før..

Skrevet
4 timer siden, AnonymBruker skrev:

Hvordan kan man sove så tungt at det kan være skadelig?? Har jeg aldri hørt før..

Pustestans, osv. 

Skrevet (endret)

Hei

Jeg sliter veldig med søvnproblemer og det som fungerer for meg er følgende: Jeg tar vallergan 15 mg - noen ganger 20 mg ca to timer før jeg skal legge meg.

Like før jeg legger meg tar jeg en halv imovane dvs 7.5 mg / 2. Dette i samråd med lege. Ingen god løsning men det medfører at jeg stort sett sover. Bivirkningen er at jeg kan være litt trett og sløv på dagtid men jeg velger likevel denne løsningen framfor å ikke få sove. Noen ganger lar jeg være å ta den lille dosen imovane og jeg sovner da også men det tar veldig lang tid å sovne. Jeg forsøker stadig å trappe ned på dette men det ender alltid opp med at jeg går tilbake til den vanlige dosen etter noen døgn med dårlig søvn

Endret av soer10
Skrevet
35 minutter siden, issomethingwrong skrev:

Pustestans, osv. 

Har aldri hørt eller lest om noen som har fått pustestans av sovemedisiner eller andre medisiner under søvn.. 

Skrevet
5 minutter siden, soer10 skrev:

Hei

Jeg sliter veldig med søvnproblemer og det som fungerer for meg er følgende: Jeg tar vallergan 15 mg - noen ganger 20 mg ca to timer før jeg skal legge meg.

Like før jeg legger meg tar jeg en halv imovane dvs 7.5 mg / 2. Dette i samråd med lege. Ingen god løsning men det medfører at jeg stort sett sover. Bivirkningen er at jeg kan være litt trett og sløv på dagtid men jeg velger likevel denne løsningen framfor å ikke få sove. Noen ganger lar jeg være å ta den lille dosen imovane og jeg sovner da også men det tar veldig lang tid å sovne. Jeg forsøker stadig å trappe ned på dette men det ender alltid opp med at jeg går tilbake til den vanlige dosen etter noen døgn med dårlig søvn

Høres ut som en god løsning! Takk for at du delte dette!

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...