Gå til innhold

For mye empati?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Leser i en annen tråd om asperger og manglende emapti.

Jeg har så mye empati, og klarer ikke en gang å se på at dyr blir drept, selv om jeg vet det er naturlig for oss mennesker for å skaffe mat. Når jeg ser et dyr blir drept på tv må jeg også bare se bort. 

Jeg har emapti for alle uansett hvem. Også for psykopater og kriminelle. For jeg tror alle har noe godt i seg selv om de skader og dreper andre. 

Hva tenker dere om dette?

Anonymkode: d51f1...614

Skrevet (endret)
2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg har så mye empati, og klarer ikke en gang å se på at dyr blir drept, selv om jeg vet det er naturlig for oss mennesker for å skaffe mat. Når jeg ser et dyr blir drept på tv må jeg også bare se bort. 

Jeg har emapti for alle uansett hvem. Også for psykopater og kriminelle. For jeg tror alle har noe godt i seg selv om de skader og dreper andre. 

Tror dette ikke har så mye med empati å gjøre, de du skrier om deg selv.  Empati er en nyttefunksjon. Empati har først og fremst med at en kan sette seg inn i en annens situasjon, en annens intensjoner, med også den smerte den andre har .  Men empatien her jo ingen nytte, før en viser empati i praksis, ved å lytte oppmerksomt, og gi evt. trøst og oppmuntring.   

Endret av FGT
Skrevet

jeg skal ikke påstå at jeg helt har forstått disse begrepene, men jeg tror det du beskriver er sympati og ikke empati.

Skrevet (endret)
24 minutter siden, Trine skrev:

jeg skal ikke påstå at jeg helt har forstått disse begrepene, men jeg tror det du beskriver er sympati og ikke empati.

Ja det kan stemme sympati, for det dreier seg mer om hva en ser og opplever, altså  mer sånn visuelt, følsom. 

Endret av FGT
Skrevet
3 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg er ganske lik. Jeg kan egentlig se årsaken til hvorfor kriminelle er kriminelle. Det kan være situasjoner som har gjort at de gjør ting som de ikke hadde gjort hadde de ikke kommet i en uheldig situasjon osv. 

Men jeg er forsiktig med hvilke personligheter jeg omgås. 

Worrisome Plenty
Skrevet

Jeg er mindre empatisk nå en jeg var før. Før så syntes jeg forferdelig synd på folk som slet. Jeg må innrømme att jeg er litt mer kynisk en jeg var. Tenker hva ville den personen gjort for meg, dersom vi hadde bytte roller. 

Jeg tror jeg hadde mest empati da jeg var deprimert.. Da så jeg lidelse i så mange.

Gjest Kanuttius
Skrevet

Jeg har empati for de som sliter og de som har kjempet seg opp. Jeg gråter gjerne en skvett når jeg kommer hjem etter å ha snakket med noen av de. 

Ellers klarer jeg ikke dyr som lider eller fødsler uten å gråte litt. På kino gråter jeg alltid. Jeg får klump i halsen når hunder er bundet og bjeffer etter eieren sin. 

Skrevet

Jeg tror dette har svært lite med empati å gjøre og langt mer med at du er av typen "sart".

Anonymkode: adf1e...268

Skrevet
23 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg mener nå at det er en god egenskap, du er sikkert empat. Det er sant det, alle har gode og onde sider.

Skrevet
3 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg tror dette har svært lite med empati å gjøre og langt mer med at du er av typen "sart".

Anonymkode: adf1e...268

Hva legger du i "sart"?

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...