Gå til innhold

Hva har hjulpet deg best ang. søvnproblemer?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg sliter med søvnproblemer og innser at dette ikke er noe som kommer til å ordne seg selv. Trenger medisiner. Har du erfaring med dette og hva har hjulpet det best? 

Skal til legen, men tenkte bare jeg kunne få litt innspill her. :-)

Anonymkode: b6880...9d7

Skrevet

Imovane er det som har funket best for meg. 

Anonymkode: 57e91...dc7

sirop1365381324
Skrevet

Imovane er en kortsiktig løsning, da det er ganske så vanedannende. Leger har også fått politiske føringer for å redusere utskrivingen av denne typen legemidler, spesielt til yrkessjåfører osv. Tror ikke du skal belage deg på at legen din skriver ut Imovane som du kan ta hver dag.

Selv har jeg positiv erfaring med Melatonin, altså et medikament som heter Circadin. Dette er ikke vanedannende og forholdvis mildt, men jeg merker at jeg blir mer søvnig av det og det letter innsovningen noe. Legen min skriver også ut disse for at jeg skal ta hver dag. Ellers så er vel også Vallergan mye brukt, uten at jeg har erfaring selv.

Skrevet

Melatonin og Circadin er ikke det samme. Hadde uansett null virkning på meg. Mange rapporterer om virkning av Melatonin og ikke Circadin. 

Quetiapin er en vidundermedisin mot søvnproblemer for meg.

Skrevet

Jeg ble trøtt å sovnet av circadin, men våknet 2 timer senere, lys våken.

Quetiapin 100 mg er den som har virket best på meg. Søvnen er fortsatt oppstykket, men nå sover jeg iallefall 4-6 timer pr natt. Den roer bra tankekjør også.

sirop1365381324
Skrevet
10 hours ago, Andreaswell said:

Melatonin og Circadin er ikke det samme. Hadde uansett null virkning på meg. Mange rapporterer om virkning av Melatonin og ikke Circadin. 

Melatonin og Circadin er det samme, men Circadin er en depottablett. Det eneste virkestoffet i Circadin er 2mg Melatonin. 

Skrevet
15 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg sliter med søvnproblemer og innser at dette ikke er noe som kommer til å ordne seg selv. Trenger medisiner. Har du erfaring med dette og hva har hjulpet det best? 

Seroquel hjelper meg å sove :) 

yellow ledbetter
Skrevet

Det kommer jo an på hvorfor en ikke får sove, og hva søvnproblemene består av. Noen har bare problemer med å sovne til rett tid fordi døgnrytmen deres er "feil" og da er melatonin en grei løsning. Men du må samtidig være innstilt på faste sovetider og ikke sove lenge i helgene, for da blir det bare rot. Noen sover godt når de først har sovnet, og da kan innsovingstabletter som Imovane og lignende brukes, men hvis en har dårlig søvnkvalitet og våkner igjen etter et par timer er det jo lite vits i. Dessuten er det vanedannende og skal ikke brukes over tid. Seroquel virker bra for mange som ikke får sove på grunn av uro og angst og vonde tanker. For meg handlet det mest om å få en så stabil døgnrytme som mulig, og kutte ut sånt som ødela søvnkvaliteten min. Alkohol, for store måltid rett før leggetid etc. Jeg brukte Circadin i en overgangsperiode, men sover greit uten nå. Men jeg er avhengig av vekkerklokke og faste rutiner for å få sove godt. Roe ned et par timer før leggetid og ha det mest mulig stille rundt meg.

Skrevet
14 timer siden, Andreaswell skrev:

Cirkcadin har melatonin som virkestoff, så sånn sett er det det samme. Men de kan nok ha ulike hjelpestoffer som gjør at noen bedre tar opp medisinen enn andre.

Skrevet
14 timer siden, Andreaswell skrev:

Tåler dessverre ikke Quetiapin, får blodtrykksfall og blir dårlig av det..

Skrevet
15 timer siden, sirop1365381324 skrev:

Imovane er en kortsiktig løsning, da det er ganske så vanedannende. Leger har også fått politiske føringer for å redusere utskrivingen av denne typen legemidler, spesielt til yrkessjåfører osv. Tror ikke du skal belage deg på at legen din skriver ut Imovane som du kan ta hver dag.

Selv har jeg positiv erfaring med Melatonin, altså et medikament som heter Circadin. Dette er ikke vanedannende og forholdvis mildt, men jeg merker at jeg blir mer søvnig av det og det letter innsovningen noe. Legen min skriver også ut disse for at jeg skal ta hver dag. Ellers så er vel også Vallergan mye brukt, uten at jeg har erfaring selv.

Kan du beskrive litt mer for meg hva Melatonin er? Det letter innsovningen? Gir den hang-over? o.l.?

Skrevet (endret)
10 minutter siden, Trine skrev:

Cirkcadin har melatonin som virkestoff, så sånn sett er det det samme. Men de kan nok ha ulike hjelpestoffer som gjør at noen bedre tar opp medisinen enn andre.

Det har samme virkestoff, men Circadin er depot, dvs. virkestoffet utsondres gradvis, vanlig melatonin virker således hurtigere men har kortere virkning.

Endret av Xtra
Skrevet
11 minutter siden, Xtra skrev:

Det har samme virkestoff, men Circadin er depot, dvs. virkestoffet utsondres gradvis, mens med vanlig melatonin "kommer alt på en gang".

Ok, da har jeg visst blitt litt feilinformert. Men poenget mitt var at Circadin er melatonin. Melatonin er et hormon som produseres i hjernen.

Skrevet
3 timer siden, Xtra skrev:

Det har samme virkestoff, men Circadin er depot, dvs. virkestoffet utsondres gradvis, vanlig melatonin virker således hurtigere men har kortere virkning.

Ja vet, men mange tåler ikke Circadin eller har lite virkning kontra ren Melatonin.

Skrevet
På 9/19/2017 den 20.25, AnonymBruker skrev:

Benzo.

Anonymkode: 5759e...2ea

Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Benzo.

Tør jeg spørre hvilket benzo du tar og hvor stor dose? Tar du dette bare når du skal sove?

Skrevet
20 timer siden, AnonymBruker skrev:

Tør jeg spørre hvilket benzo du tar og hvor stor dose?

2,5mg Stesolid, ved behov (ikke hver dag).

20 timer siden, AnonymBruker skrev:

Tar du dette bare når du skal sove?

Nei, hender jeg tar det ellers også hvis jeg har en dårlig dag.

Skrevet
På 19.9.2017 den 20.25, AnonymBruker skrev:

For ca 17 år siden slet jeg med det samme. Da fikk jeg sovemedisin. Og det var herlig for da sov jeg kjempegodt. Men det bør kun brukes for en periode. 

Skrevet

Når jeg opprettholder regelmessig trening (4-5 økter i uken) og god døgnrytme har 50-100 mg. Seroquel fungert veldig bra for meg. Tar dosen 45-60 minutter før leggetid, og da sovner jeg som regel innen et kvarter hvis jeg ikke gjør noe som aktiverer meg fysisk og psykisk. 

Min erfaring er at det i vesentlig grad er opp til meg selv hvor godt medisinen virker når det dreier seg om søvn. Hvis døgnrytmen sklir ut og mange av dagens rutiner blir borte, da har selvfølgelig medisinen begrenset effekt. Man kan ikke sove til langt ut på dagen om man virkelig vil oppnå stabilt bedre søvn. 

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...