Gå til innhold

Vi kan alle skape feilt inntrykk av oss selv

Anbefalte innlegg

Skrevet (endret)

Vi er bare mennesker. Og vet ikke om du har vært der? . Noen ganger i livet så føler jeg at jeg har skapt et feilt inntrykk av meg selv, og jeg har blitt dømt for det inntrykket. Og inntrykket er umulig å rette opp i eller forklare. 

Foreks er man i en stresset situasjon så kan man foreks handle helt feil. Fremstå helt feil. Skal ikke mye til. Bare småting kan bli ødeleggende i kontakt med et annet menneske. Det andre menneske laget en konklusjon om at du må være syk i hodet og så vil de gjerne ta avstand. Mens du føler at du gjerne ikke fikk bevist hvem du er og forklart noe av det og kunne ønske at vedkommende forsto at du er et bra menneske. Men så er det for sent. Men saken er den  at vi alle gjør feil. Til og med den personen som kan kalle deg syk i hodet. Og dømme deg. 

Noen som har opplevd dette med å føle at du ble tolket som gal og uberegnelig uten at du er det? Og det beste er vel å bare la dem som mener det tro det om de vil. Det er hva jeg har kommet frem til. Som jeg liker å si etter sykkelvm. : man skal sykle fremover. Er det noen som dømmer en feilaktig.. fortsett å sykle fremover. De skal få tro og tenke hva de vil. Jeg vet hvordan jeg selv kan dømme andre. Men av og til så kan man dømme feil. Helt feil. 

Nå er jeg alltid gjennomtenkt i hva jeg sier og gjør men jeg har vært i noen situasjoner der jeg har fått høre at jeg virker fullstendig uberegnelig og syk i hodet mitt. Men de som har sagt det har ikke vært noe bra selv da. Så det er en trøst. Men det er kjipt at vi mennesker kan gå rundt å kalle hveandre syk i hodet og slike saker. 

Endret av Mina1
Nicklusheletida
Skrevet
4 timer siden, Mina1 skrev:

Vi er bare mennesker. Og vet ikke om du har vært der? . Noen ganger i livet så føler jeg at jeg har skapt et feilt inntrykk av meg selv, og jeg har blitt dømt for det inntrykket. Og inntrykket er umulig å rette opp i eller forklare. 

Foreks er man i en stresset situasjon så kan man foreks handle helt feil. Fremstå helt feil. Skal ikke mye til. Bare småting kan bli ødeleggende i kontakt med et annet menneske. Det andre menneske laget en konklusjon om at du må være syk i hodet og så vil de gjerne ta avstand. Mens du føler at du gjerne ikke fikk bevist hvem du er og forklart noe av det og kunne ønske at vedkommende forsto at du er et bra menneske. Men så er det for sent. Men saken er den  at vi alle gjør feil. Til og med den personen som kan kalle deg syk i hodet. Og dømme deg. 

Noen som har opplevd dette med å føle at du ble tolket som gal og uberegnelig uten at du er det? Og det beste er vel å bare la dem som mener det tro det om de vil. Det er hva jeg har kommet frem til. Som jeg liker å si etter sykkelvm. : man skal sykle fremover. Er det noen som dømmer en feilaktig.. fortsett å sykle fremover. De skal få tro og tenke hva de vil. Jeg vet hvordan jeg selv kan dømme andre. Men av og til så kan man dømme feil. Helt feil. 

Nå er jeg alltid gjennomtenkt i hva jeg sier og gjør men jeg har vært i noen situasjoner der jeg har fått høre at jeg virker fullstendig uberegnelig og syk i hodet mitt. Men de som har sagt det har ikke vært noe bra selv da. Så det er en trøst. Men det er kjipt at vi mennesker kan gå rundt å kalle hveandre syk i hodet og slike saker. 

Er det x-en din du snakker om igjen nå ?

Trøst deg med at de fleste x-er er psyke i hodet :)

Er det egentlig noe å bry seg om sånn i det lange løp hva han skulle mene om den saken ?

Det viktigste er at du nå en gang for alle slutter å kverne om dette og beviser  for deg selv og andre at du er frisk i hodet.

Dere har ikke barn sammen, du er fri og frank. Du behøver ikke å forholde deg til han og det er lenge siden det ble slutt nå. 

Skrevet (endret)
1 time siden, Nicklusheletida skrev:

Er det x-en din du snakker om igjen nå ?

Trøst deg med at de fleste x-er er psyke i hodet :)

Er det egentlig noe å bry seg om sånn i det lange løp hva han skulle mene om den saken ?

Det viktigste er at du nå en gang for alle slutter å kverne om dette og beviser  for deg selv og andre at du er frisk i hodet.

Dere har ikke barn sammen, du er fri og frank. Du behøver ikke å forholde deg til han og det er lenge siden det ble slutt nå. 

Dette innlegget var ikke skrevet bare pga han.  Eller skrevet om noe med han å gjøre i utgangspunktet. Men generellt. Men du har rett ... de få gangene det har skjedd har det vært en xdate eller noen som ikke kjenner meg fra nettet... Det har vært noe sexuellt i bildet.  Ingen vanlig person går rundt å sier at jeg er syk i hodet. Ergo jeg må slutte å være så nærtaken  

Endret av Mina1
Skrevet

Altså dette var en generell debatt og ikke noe rettet ovenfor en person. 

yellow ledbetter
Skrevet

Jeg tror eksen din er mer sjuk i hodet enn du, ut fra det inntrykket jeg har fått her. Men det er jo gjennom deg så klart.

Ellers gir vi jo ofte "feil" signaler. Jeg har ofte fått høre at jeg er arrogant og overlegen. Jada. Med ASD, sosial angst og dårlig syn er det sikkert ikke rart at folk tror det heller. Jeg ser jo helst ikke folk i øynene og legger ikke merke til noe i sidesynet, og før jeg begynte med briller så jeg jo stort sett ingenting uansett. Hehe. Men det lever jeg godt med altså.

Skrevet (endret)
3 timer siden, yellow ledbetter skrev:

Jeg tror eksen din er mer sjuk i hodet enn du, ut fra det inntrykket jeg har fått her. Men det er jo gjennom deg så klart.

Ellers gir vi jo ofte "feil" signaler. Jeg har ofte fått høre at jeg er arrogant og overlegen. Jada. Med ASD, sosial angst og dårlig syn er det sikkert ikke rart at folk tror det heller. Jeg ser jo helst ikke folk i øynene og legger ikke merke til noe i sidesynet, og før jeg begynte med briller så jeg jo stort sett ingenting uansett. Hehe. Men det lever jeg godt med altså.

Det var ikke meningen at eksen min skulle bli et tema i denne tråden. Jeg tenkte generellt på inntrykk man får via dating osv av folk, men når folk kommer innpå det å er det alltid de som jeg har hatt sex med.. som holder på sånn. Dette gjelder ikke alle jeg har hatt sex med. Huff , nå høres det ut som om jeg har hatt ganske mange sexpartnere ;) . Men jeg har hatt for mange med tanke på at jeg ønsket jo bare å ha få, men så har det ikke funket og da har det blitt flere. Men jeg er langt mer forsiktig med hvem jeg hopper til sengs med nå enn før. Det er vel derfor dette har blitt et sexløst år for meg. Men når du nevner eksen så er jeg enig i at han virker ganske syk i hodet i oppførsel. Jeg har begynt å ignorere å tenke på han nå. Han fortjener ikke en tanke. Og jeg har begynt å klare å få dem bort med en gang de kommer. Er bare å tenke på alt det negative med personen og da er det lett.  Deilig følelse :) 

Jeg kom på å tenke på at folk kunne også tro det samme om meg som deg iblant. Jeg har dårlig syn selv, og kan derfor virke overlegen. Jeg er også sjenert, og har sosial angst. Jeg forstå deg der. Har det på helt lik måte. Jeg er ganske svaksynt så jeg er avhengig av linser / briller. Bruker bare linser, men når jeg ikke har tatt de på, klarer jeg ikke å se ansikt uten at jeg står helt inntil personen som om jeg skal kysse personen,- - så ille er det :D hahaha 

Men inntrykk av personer får vi alle. Men noen av inntrykkene kan vi ta feil av. Vi må først kjenne personen godt for å klare å vurdere personen og gi en konklusjon om personlig oppførsel og personlighet. 

Endret av Mina1
Skrevet

Man tror ofte at andre legger det samme i ordene som en selv eller " tilhører ens egen generasjon". Eller "er der i livet manselv er" som det så høytidelig heter.Alt henger sammen med alt. Også tror man kanskje at andre kjenner ens egne følelser eller nummen fravær av følelser.Ingen vil virke dum å vise at de ingenting forstår eller tror andre forstår hva de selv forstår eller vet. Alt man sier er jo ikke ment for evigheten heller. Man kan være oppkavet av uro eller bare utslitt. Jo jeg tror jeg har følt på mye  lignende. Ofte er det tidsnød som skaper sånne situasjoner eller hva man kanskje tror eller tolker som tidsnød og man tar forhastede beslutninger eller økonomiske disposisjoner kanskje som der ikke er enighet om.Eller kanskje dypest dårlig følelse eller manglende følelse av egenverdi. 

Men på den andre side. Alle gjør jo feil stadig og uten feil skjønte vi kanskje aldri noe egentlig.Da blir vi kanskje bedre på kvalitetssikring av oss selv eller bedre samfunnsindivid kan en jo alltid håpe.

Dagene flyr for oss alle og vi haster videre i håp om å forstå mer av oss selv og de andre kanskje. 

Det er kanskje en tid for alt egentlig.😊

Anonymkode: b034d...530

Skrevet
4 timer siden, Mina1 skrev:

Men jeg er langt mer forsiktig med hvem jeg hopper til sengs med nå enn før. Det er vel derfor dette har blitt et sexløst år for meg. 

Hvordan klarer du (og andre) å ha sex med personer du ikke kjenner? Må vel ha rimelig høy og stor selvtillit, da. Har aldri forstått dette med ONS. Skjønner ikke at man klarer, liksom. Der skal man kle av seg og vise seg naken, og så er det å bænge på til en får orgasme. Det hadde jeg aldri greid å få til med en jeg ikke kjente. 

Anonymkode: 76fc3...876

Skrevet (endret)
7 timer siden, AnonymBruker skrev:

Hvordan klarer du (og andre) å ha sex med personer du ikke kjenner? Må vel ha rimelig høy og stor selvtillit, da. Har aldri forstått dette med ONS. Skjønner ikke at man klarer, liksom. Der skal man kle av seg og vise seg naken, og så er det å bænge på til en får orgasme. Det hadde jeg aldri greid å få til med en jeg ikke kjente. 

Anonymkode: 76fc3...876

Jeg klarte det egentlig ikke. Men jeg gjorde det for flere år tilbake. Og jeg brente meg godt på det. Jeg har aldri lyst til å gjøre det igjen. Er en årsak til at jeg ikke har hatt skikkelig sex på et år  Er rett og slett bedre uten sex enn sex med en man ikke kjenner. Blir kvalm av å tenke på det i dag for å si det sånn. 

Endret av Mina1
Skrevet
8 timer siden, AnonymBruker skrev:

Man tror ofte at andre legger det samme i ordene som en selv eller " tilhører ens egen generasjon". Eller "er der i livet manselv er" som det så høytidelig heter.Alt henger sammen med alt. Også tror man kanskje at andre kjenner ens egne følelser eller nummen fravær av følelser.Ingen vil virke dum å vise at de ingenting forstår eller tror andre forstår hva de selv forstår eller vet. Alt man sier er jo ikke ment for evigheten heller. Man kan være oppkavet av uro eller bare utslitt. Jo jeg tror jeg har følt på mye  lignende. Ofte er det tidsnød som skaper sånne situasjoner eller hva man kanskje tror eller tolker som tidsnød og man tar forhastede beslutninger eller økonomiske disposisjoner kanskje som der ikke er enighet om.Eller kanskje dypest dårlig følelse eller manglende følelse av egenverdi. 

Men på den andre side. Alle gjør jo feil stadig og uten feil skjønte vi kanskje aldri noe egentlig.Da blir vi kanskje bedre på kvalitetssikring av oss selv eller bedre samfunnsindivid kan en jo alltid håpe.

Dagene flyr for oss alle og vi haster videre i håp om å forstå mer av oss selv og de andre kanskje. 

Det er kanskje en tid for alt egentlig.😊

Anonymkode: b034d...530

Det er sant. :)

Skrevet
På 27.9.2017 den 9.54, Mina1 skrev:

Jeg klarte det egentlig ikke. Men jeg gjorde det for flere år tilbake. Og jeg brente meg godt på det. Jeg har aldri lyst til å gjøre det igjen. Er en årsak til at jeg ikke har hatt skikkelig sex på et år  Er rett og slett bedre uten sex enn sex med en man ikke kjenner. Blir kvalm av å tenke på det i dag for å si det sånn. 

Er det flere år siden eller siden i fjor siden du sist hadde sex som gjør deg kvalm i dag? Siden du sier at det er årsaken til et sexløst år?

Og veldig rart og uheldig at flere av de du har hatt sex med etterpå har kalt deg syk i hodet. Hva tror du selv det kommer av?

Skrevet (endret)
4 minutter siden, ColaZero skrev:

Er det flere år siden eller siden i fjor siden du sist hadde sex som gjør deg kvalm i dag? Siden du sier at det er årsaken til et sexløst år?

Og veldig rart og uheldig at flere av de du har hatt sex med etterpå har kalt deg syk i hodet. Hva tror du selv det kommer av?

Jeg har vært uheldig med valg av personer. Helt uten tvil. Det kan være at de ikke likte utseende mitt lenger, men uansett hva som har skjedd, så har dette vært uheldig. Og det er jo leit når noen skal lage en dom over en uten å ville kommunisere om hva det gjelder slik at jeg kan forklare meg. Er ikke noe mer å spekulere enn det. Jeg har vært maks uheldig som har involvert meg med en del som har hatt tydelige kommunikasjonsvansker osv. Nok om det. Og dette sier ikke alt om meg, det sier vel så mye om dem jeg har involvert meg med. Jeg er over det. Men jeg er ekstra forsiktig når jeg begir meg ut i situasjoner som lærdom :) 

Jeg har ikke hatt lyst til å ha sex igjen uten at jeg føler meg tryggere på vedkommende. :) 

Endret av Mina1
Skrevet
Akkurat nå, Mina1 skrev:

Jeg har vært uheldig med valg av personer. Helt uten tvil. Det kan være at de ikke likte utseende mitt lenger, men uansett hva som har skjedd, så har dette vært uheldig. 

Jeg har ikke hatt lyst til å ha sex igjen uten at jeg føler meg tryggere på vedkommende. :) 

Dere er jo voksne mennesker så jeg tror ikke at "de" kaller deg syk i hodet og uberegnelig fordi de ikke liker utseendet ditt lenger. Det hele høres litt sånn "fjortis" ut. Slik man kan snakke om hverandre når man er 14 år og noen gjør det slutt eller man oppdager at en man liker ikke liker en tilbake. Da blir denne personen lett sjuk i hue. Det er ihvertfall slik jeg husker det fra tiden da min sønn var yngre og det var masse ungdommer her. De kom gjerne inn i stuen her og ville snakke om forskjellige ting. Og dette med sjuk i hue kombinert med forelskelse var vanlig.

Skrevet (endret)
15 minutter siden, ColaZero skrev:

Dere er jo voksne mennesker så jeg tror ikke at "de" kaller deg syk i hodet og uberegnelig fordi de ikke liker utseendet ditt lenger. Det hele høres litt sånn "fjortis" ut. Slik man kan snakke om hverandre når man er 14 år og noen gjør det slutt eller man oppdager at en man liker ikke liker en tilbake. Da blir denne personen lett sjuk i hue. Det er ihvertfall slik jeg husker det fra tiden da min sønn var yngre og det var masse ungdommer her. De kom gjerne inn i stuen her og ville snakke om forskjellige ting. Og dette med sjuk i hue kombinert med forelskelse var vanlig.

Men syk i hodet ... det er jeg ikke. Jeg har opplevd 3 ganger at noen gjorde det slutt fordi rusfølelsen for meg tok slutt. Og da var jeg plutselig helt syk i hodet også sa de fordi jeg reagerte med å bli lei meg. Jeg ble tilgitt fordi jeg ble lei meg men så ble de sure igjen og sa at jeg var bare syk i hodet og at de ikke ville prate med meg. Jeg spurte om å prate ut men det funket ikke. Jeg tror årsaken kom av at jeg i utgangspunktet var dumpet og ikke av min oppførsel. Er interessen mistet så er det vanskelig med vennskap mellom partene. 

Endret av Mina1
Skrevet (endret)
37 minutter siden, ColaZero skrev:

Trøsten er at i slike sammenhenger så brukes ofte ordet "syk i hodet". Altså jeg konkluderer med:  ikke noe å ta på vei for sett i sammenheng :)

Endret av Mina1
Skrevet
16 minutter siden, Mina1 skrev:

Men syk i hodet ... det er jeg ikke. Jeg har opplevd 3 ganger at noen gjorde det slutt fordi rusfølelsen for meg tok slutt. Og da var jeg plutselig helt syk i hodet også sa de fordi jeg reagerte med å bli lei meg. Jeg ble tilgitt fordi jeg ble lei meg men så ble de sure igjen og sa at jeg var bare syk i hodet og at de ikke ville prate med meg. Jeg spurte om å prate ut men det funket ikke. Jeg tror årsaken kom av at jeg i utgangspunktet var dumpet og ikke av min oppførsel. Er interessen mistet så er det vanskelig med vennskap mellom partene. 

Altså det jeg lurer på er...og ikke bli lei deg nå...om noe av dette kan ha med deg å gjøre? At du har et mønster med å reagere på en spesiell måte slik at de sier det de gjør? Jeg må få understreke at det på ingen måte er greit å kalle noen for syk i hodet! Men jeg synes det er veldig rart at det har skjedd tre ganger og det virker som det hele er ganske likt fra gang til gang? Du blir dumpet, du blir lei deg (normalt) og vil snakke ut. Og gjerne beholde et vennskap. Kan det hende du blir litt for intens? Hvor lenge varte disse tre "forholdene" før du ble dumpet?

Jeg tror absolutt at du har vært uheldig, men om det hadde vært meg så hadde jeg prøvd å gå i meg selv for å finne ut av om jeg selv også hadde en rolle i det hele.

Skrevet
4 minutter siden, Mina1 skrev:

Trøsten er at i slike sammenhenger så brukes ofte ordet "syk i hodet". Altså jeg konkluderer med:  ikke noe å ta på vei for sett i sammenheng :)

Jeg må virkelig si at jeg ikke har opplevd at det i slike sammenhenger ofte brukes setningen syk i hodet etter fylte 15 år. Det er virkelig noen merkelige typer du har dumpet borti!

Det kan jo hende at du, dessverre, har et gjentakende mønster i forhold til å tiltrekke deg samme type primitive menn. Noen ganger kan det være slik. Som eksempel: en kvinne involverer seg gjentakende ganger med voldelige menn. Noen ganger fordi de ikke synes de fortjener bedre.

Du sliter med selvtilliten. Kan det være noe underliggende her? Føler du at du ikke fortjener noe bedre enn disse drittsekkene? Er det slik du har det, innerst inne?

Skrevet
41 minutter siden, ColaZero skrev:

Jeg må virkelig si at jeg ikke har opplevd at det i slike sammenhenger ofte brukes setningen syk i hodet etter fylte 15 år. Det er virkelig noen merkelige typer du har dumpet borti!

Det kan jo hende at du, dessverre, har et gjentakende mønster i forhold til å tiltrekke deg samme type primitive menn. Noen ganger kan det være slik. Som eksempel: en kvinne involverer seg gjentakende ganger med voldelige menn. Noen ganger fordi de ikke synes de fortjener bedre.

Du sliter med selvtilliten. Kan det være noe underliggende her? Føler du at du ikke fortjener noe bedre enn disse drittsekkene? Er det slik du har det, innerst inne?

Er kun et av forholdene som var et forhold å regne. De andre var bare noe som varte i en måned eller to. 

Skrevet
4 minutter siden, Mina1 skrev:

Er kun et av forholdene som var et forhold å regne. De andre var bare noe som varte i en måned eller to. 

Jeg tenker at det kanskje er lurt å ikke ønske at man skal fortsette som venner etter så korte bekjentskap.

Skrevet
42 minutter siden, ColaZero skrev:

Jeg synes også dette er rart. Derfor har jeg gått mye inn i meg selv og spurt meg selv om det er min feil at de kaller meg dum i hodet osv. Men såklart har jeg ting å forbedre. Jeg er usikker. Og når noen sier at de synes at jeg er en fantastisk grei og hyggelig jente men må dumpe meg av grunner de ikke vil si : altså at forelskelsen og rusen tar slutt men at det ikke har med min oppførsel å gjøre for den er topp sier de... så er det vel ikke rart at jeg tenker utseende og kropp osv med en gang? 

Man uansett.. og fortsette å være venner med noen som går på den måten er ikke noe . Men jeg forsøkte. Vi hadde sex videre siden de sa at sexen er god. Men så reagerte jeg når jeg ser de virker veldig lite pratsom ut med å spørre om de egentlig er interessert i kontakt og da reagerer de med å kalle meg dum i hodet for så å kutte. Jeg  skal aldri rote det slik til igjen . Jeg burde jo ikke fortsette med kontakt og sex siden jeg får følelser . De nekter å rede opp i ting og skvære opp og dømmer meg for alt  

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...