AnonymBruker Skrevet 26. september 2017 Del Skrevet 26. september 2017 Hei. Jeg er 16 år gammel i oktober 2017 og fikk første mens mai 2017. Første mens var vel normal. Blødde passe mye, såpass at jeg måtte bruke bind og tampong. Gikk greit. Mensen varte i 8 dager Neste mens blødde jeg bare "brun utflod"... skjønte ingenting. Var utrolig rart, og det var nok å bare bruke et tynt truseinnlegg. Det varte i 7 dager ca. Så tredje mens blødde jeg mye igjen. Veldig mye. Varte ca. Like lenge. Men så de siste gangene har jeg bare hatt sånn brun utflod mensen og det er så rart. Skjønner ikke! Det er veldig slitsomt. Vil enten blø nok til å bruke tampong eller ingeting. Tynt tryseinnlegg er nok og det er ubehagelig og vanskelig å vite om jeg trenger tampong når jeg bader osv i tillegg! Kommer mensen min til å være "brun utflod" til jeg blir eldre, eller vil det justere seg og bli "normalt" rødt blod når mensen har stabilisert seg siden jeg nettop har fått den? Setter pris på svar! Takk! Anonymkode: b934c...2f5 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/423077-brun-mensen/ Del på andre sider Flere delingsvalg…
Mette Moen, Gynekolog Skrevet 28. september 2017 Del Skrevet 28. september 2017 En normal menstruasjonssyklus (25-35 dager fra første til første blødningsdag) beror på et nøye innarbeidet samspill mellom hypofyse (hjernevedhenget) og eggstokkene. Eggstokkene får signal fra hypofysen til modning av egg og samtidig produksjon av hormonet østrogen, det kvinnelige hormonet (som også er ansvarlig for brystutviklingen). Østrogen får livmorslimhinnen til å vokse. Når egget er modent kommer signal til at det skal løsne, eggløsning, og deretter produseres hormonet progesteron som forbereder livmorslimhinnen til å ta imot et befruktet egg. Hvis det ikke skjer befruktning i løpet av 14 dager etter eggløsning, så stopper progesteronproduksjonen og livmorslimhinnen avstøtes ved en menstruasjon. Som regel vil det være frisk blod og vare 3-5 dager. Deretter starter en ny syklus. Det er typisk for den første tiden etter start av menstruasjon (menarke) at blødningen er uregelmessig og syklus ikke er etablert. Det skyldes at det tar tid for hjerne og eggstokker å samarbeide. Østrogenproduksjonen blir ujevn og eggløsningen svikter. Det kan derfor komme småblødninger fra livmorslimhinnen, men ikke den effektive blødning som kommer etter eggløsning. Du bør være tålmodig og se det an. Etter hvert vil du få normale blødninger. Jeg vil fraråde deg med å starte på p-pille for tidlig, for det hemmer innlæring av samspillet mellom hypofyse og eggstokk. Vennlig hilsen Mette 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/423077-brun-mensen/#findComment-3793577 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.