Gå til innhold

Hei

Anbefalte innlegg

Skrevet

Er det farligt å ta stesolid med atarax? Fikk mye bedre virking ved å ta begge.

Skrevet
3 minutter siden, Ninkenpoo skrev:

Det er ingen psykiatere her for tiden, så du vil ikke få noe svar her (som du kan stole på)

Det sagt... så tok jeg et kjapt google søk og fant  https://www.felleskatalogen.no/medisin/interaksjon og skrev inn de to navnene, og det kom en grønn sirkel, hva den grønne sirkelen betyr har jeg ingen formening om ;) 

Vil anbefale deg å diskutere slikt med behandler og ikke eksperimentere på egenhånd

Lykke til

Anonymkode: 00e69...cc0

Skrevet
33 minutter siden, Ninkenpoo skrev:

Om det er farlig, tviler jeg på, men du bør som det skrives over, ta dette opp med legen din. Imidlertid ville jeg nok være litt restriktiv med meg selv når det kommer til Stesolid da den er ganske vanedannende (B-preparat).

Skrevet

Fikk vival første omgangen, men nå hadde dei vare stesolid. Føler den fungere ikkje så bra. Har lest å Google å det er mange som har det på samme måte. Kossen er det med dere?

Skrevet
56 minutter siden, Ninkenpoo skrev:

Fikk vival første omgangen, men nå hadde dei vare stesolid. Føler den fungere ikkje så bra. Har lest å Google å det er mange som har det på samme måte. Kossen er det med dere?

Nå tror jeg at Vival og Stesolid har samme virkestoff, så de skal fungere på samme måte. Selv syntes jeg ikke at Stesolid hjalp meg noe (selv ikk dose på 15 mg), men Sobril hjalp meg heller ikke... Jeg går også fast på Rivotril (pga. epilepsi) og mulig det har noe med saken å gjøre. Det vet jeg ikke.

Skrevet (endret)

Sliter litt med å dosere rivotril. Lett å ta for mange

Noen Som har prøvd xanor.

Endret av Ninkenpoo
Skrevet
På 27.9.2017 den 20.47, Eva Sofie skrev:

Nå tror jeg at Vival og Stesolid har samme virkestoff, så de skal fungere på samme måte. Selv syntes jeg ikke at Stesolid hjalp meg noe (selv ikk dose på 15 mg), men Sobril hjalp meg heller ikke... Jeg går også fast på Rivotril (pga. epilepsi) og mulig det har noe med saken å gjøre. Det vet jeg ikke.

Vival har jeg virkning av, men ikke stesolid.

Skrevet
10 minutter siden, Andreaswell skrev:

Vival har jeg virkning av, men ikke stesolid.

Jeg har nå studert Felleskatalogen. Stesolid, Vival og Valium inneholder alle diazepam og laktosemonohydrat. Forskjellen er produsent samt at Stesolid finnes i flere former (injeksjonsvæske, rektalvæske, stikkpille og tabletter). Men hva vet jeg... Jeg er ingen lege - heldigvis for befolkningen! :)

For øvrig, jeg har ingen beroligende effekt av Rivotril (2 mg x 2).

Skrevet
På 27.9.2017 den 19.48, Ninkenpoo skrev:

Jeg fikk beskjed på apoteket at virkestoffet er det samme, men det tar lengre tid før stesolid virker i forhold til vival pluss at stesolid har kortere halveringstid (virker ikke like lenge som vival).

Skrevet
1 minutt siden, ColaZero skrev:

Jeg fikk beskjed på apoteket at virkestoffet er det samme, men det tar lengre tid før stesolid virker i forhold til vival pluss at stesolid har kortere halveringstid (virker ikke like lenge som vival).

Nå tror jeg du blander Stesolid og Sobril.

Skrevet
Akkurat nå, gråstein skrev:

Neij jeg mener Stesolid og Vival. Jeg sjekker felleskatalogen for å være sikker.

Skrevet
8 minutter siden, gråstein skrev:

Korrekt. Stesolid er nøyaktig det samme som Vival.. Diazepam med max konsentrasjon etter 30-90 min og halveringstid 20-50 timer.

Sobril har annet virkestoff, oksazepam, Maks kosentrasjon etter 2-4 timer og halveringstid 10-15 timer.

Du har helt rett. Da er det merkelig at noen merker forskjell på stesolid og vival. Men det er så rart at vival og stesolid har forskjellige indikasjoner??

Skrevet
3 timer siden, ColaZero skrev:

Korrekt. Stesolid er nøyaktig det samme som Vival.. Diazepam med max konsentrasjon etter 30-90 min og halveringstid 20-50 timer.

Sobril har annet virkestoff, oksazepam, Maks kosentrasjon etter 2-4 timer og halveringstid 10-15 timer.

Du har helt rett. Da er det merkelig at noen merker forskjell på stesolid og vival. Men det er så rart at vival og stesolid har forskjellige indikasjoner??

Dette er kun gjetning, men kan det ha noe å gjøre med at Stesolid finnes i mer enn bare tabletter? Da egner den seg til litt annet - kankje...

Skrevet

Synonympreparater: Valium, Vival og Stesolid er såkalte synonympreparater som inneholder det samme virkestoffet, diazepam. På gruppenivå virker de tre likt. Men de inneholder ulike tilsettingsstoffer som gjør at en på individnivå kan oppleve noe ulik effekt, tilslagstid, virketid etc. Disse individuelle forskjellene har ingenting med at det ene finnes i flere former (tabletter, injeksjon, rektal) enn det andre.

Benzodiasepiner: Det finnes ulike virkestoffer i denne gruppen med ulik potens. Det kan sammenlignes med at det finnes ulike drikker som inneholder alkohol, men også her i ulik styrke (potens): lettøl, pils, eksport, vin, sterkvin, sprit etc.

Diazepam (Valium) er 2,5 ganger så sterkt som oxazepam (Sobril).  Dvs Valium 5 mg tilsvarer Sobril 12,5 mg.

Alprazolam (Xanor) og klonazepam (Rivotril) er igjen 20 ganger så sterk som diazepam. Dvs at 1 mg Xanor eller Rivotril tilsvarer 20 mg Valium eller 50 mg Sobril.

Anonymkode: 2ce4b...528

Skrevet
9 timer siden, Eva Sofie skrev:

Dette er kun gjetning, men kan det ha noe å gjøre med at Stesolid finnes i mer enn bare tabletter? Da egner den seg til litt annet - kankje...

Selvsagt har du rett :) At jeg ikke tenkte på det!

Skrevet
10 timer siden, Eva Sofie skrev:

Dette er kun gjetning, men kan det ha noe å gjøre med at Stesolid finnes i mer enn bare tabletter? Da egner den seg til litt annet - kanskje...

Nei, det har ingenting med det å gjøre.

Skrevet
45 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Nei, det har ingenting med det å gjøre.

Jo... :) Siden Stesolid finnes som IV og stikkpiller egner den seg f.eks. til å stoppe anfall og status epilepticus. Det gjør ikke Valium og Vival. Jeg har selv epilepsi og har fått stoppet anfall og SE med Stesolid.

Skrevet

Tusen Takk for svar😁 har fått 5mg *4 til dagen med er umuliht for å komme meg på butikken allikevel. Har nesten klart det. Men snur i døra. Blir bare verre å verre😢

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...