Gå til innhold

Hadde man bare gjort ting anderledes... Kjenner du deg igjen?

Anbefalte innlegg

Jeg kan iblant sitte å tenke: "hadde jeg bare gjort ting anderledes i livet, så ville alt vært mye enklere" . Er ikke det en typisk tanke hos folk? At man kan sitte å erge seg over ting man gjorde feil? 

Jeg er ekspert til det, og kan være litt sint på meg selv iblant for hadde jeg gjort alt anderledes så hadde jeg kanskje ikke sittet her singel, og 40 år ;) . Men samtidig så er det blitt som det er blitt. Og jeg har det ellers ganske bra. :) 

Men hadde man gjort noe anderledes så kunne alt vært lettere i dag tenker jeg. 

Leste også en artikkel om hva folk tenker på ved dødsleie, og da angrer de gjerne på alt de aldri våget å forsøke. Lev livet til det fulleste. Det er jo viktig. Men samtidig så er det herlig med et rolig avslappet liv, uten mye stress og ubehageligheter :) . 

Endret av Mina1

Fortsetter under...

yellow ledbetter

Ikke for min egen del. Gjort er gjort og spist er spist, og jeg bruker ikke energi på gremmes over dumme ting jeg uansett ikke kan gjøre noe med nå. Men det er viktig å tenke gjennom det og analysere hva som gikk galt, og prøve å lære av det. 

Når det er sagt, tror jeg det er veldig vanlig. Jeg kjenner mange som har det sånn, og det må være veldig slitsomt. 

43 minutter siden, Mina1 skrev:

Jeg kan iblant sitte å tenke: "hadde jeg bare gjort ting anderledes i livet, så ville alt vært mye enklere" . Er ikke det en typisk tanke hos folk? At man kan sitte å erge seg over ting man gjorde feil? 

Jeg er ekspert til det, og kan være litt sint på meg selv iblant for hadde jeg gjort alt anderledes så hadde jeg kanskje ikke sittet her singel, og 40 år ;) . Men samtidig så er det blitt som det er blitt. Og jeg har det ellers ganske bra. :) 

Leste også en artikkel om hva folk tenker på ved dødsleie, og da angrer de gjerne på alt de aldri våget å forsøke. Lev livet til det fulleste. Det er jo viktig. Men samtidig så er det herlig med et rolig avslappet liv, uten mye stress og ubehageligheter :) . 

Det er ikke så ofte jeg tenker på det, er generelt flink til å leve i nåtiden og ikke tenke så mye på hva som har vært. Men jeg tror, sett i ettertid, at det hadde vært klokt å ikke etablere seg med kjæreste så veldig tidlig (jeg var 20 år da vi ble sammen). Tror vi begge hadde hatt godt av å være voksne noen år hver for oss, før vi slo oss sammen. Men hadde jeg ikke blitt sammen med mannen min, hadde jeg jo ikke fått de tre barna jeg er så glad i.

Jeg burde også ha reist mye mer rundt før jeg fikk barn (hadde mulighet til det, men vi var litt gniene på pengene da vi studerte) - det er først de siste 8 årene at vi har reist utenfor Skandinavia.

Jeg angrer også litt på at jeg ikke tilbragte enda mer tid sammen med besteforeldrene mine og den ene onkelen min, før de døde. Jeg var veldig glad i dem alle tre. Er blitt mer bevisst på det de siste årene, når flere i familien har dødd, og setter veldig pris på tid sammen med mine foreldre og andre eldre i familien.

Det er selvsagt ting jeg kunne gjort annerledes med barna, jeg har ikke vært noen perfekt mor, selv om jeg har gjort så godt jeg kunne. Tenker jo av og til på at særlig den ene kanskje kunne hatt det noe lettere dersom vi foreldre hadde taklet dette barnet annerledes enn vi gjorde. Men det har i alle fall aldri vært mangel på kjærlighet, kos, og interesse for hva h*n holder på med, og det er i alle fall godt å vite.

Bruker ikke så mye tid og krefter på å gruble over det, men det er helt klart mange ting jeg skulle ønske jeg hadde gjort annerledes.

De feilvalgene som har kostet meg mest har vært de valgene jeg ikke har tatt. Med det så mener jeg at jeg har blitt alt for lenge i situasjoner jeg burde brutt ut av tildels mye tidligere. Det gjelder spesielt parrelasjoner. Ser i etterkant at jeg ble for lenge (type flere år) i to forhold som hverken førte noen vei eller gjorde meg særlig godt.

Vet ikke om det handler om feighet, latskap eller noe annet, men er i alle fall mer bevisst det nå :)

1 time siden, Mina1 skrev:

Det er en del ting jeg hadde gjort annerledes om jeg rent hypotetisk skulle levd om igjen, men det er overhodet ikke noe jeg tenker på i det daglige.

yellow ledbetter
14 minutter siden, Xtra skrev:

Det er en del ting jeg hadde gjort annerledes om jeg rent hypotetisk skulle levd om igjen, men det er overhodet ikke noe jeg tenker på i det daglige.

Det er jo nettopp det. Å tenke sånn innimellom er vel både normalt og sunt, men å grave seg ned i det og bruke masse tid på å gremmes har en ingenting igjen for. 

Annonse

39 minutter siden, yellow ledbetter skrev:

Det er jo nettopp det. Å tenke sånn innimellom er vel både normalt og sunt, men å grave seg ned i det og bruke masse tid på å gremmes har en ingenting igjen for. 

Det er sant. Jeg har det slikt at tankene kommer, men er blitt flinkere å skubbe de bort. For hadde man gjort alt om igjen så hadde man gjerne gjort feil og kanskje større feil. En sak er sikker: Vi er bare mennesker, og alle gjør feil i livet. Alle sammen. Det kommer også veldig ann på situasjoner man er i der og da, og samspillet mellom mennesker osv , som lett kan gjøre at man gjør feil.  Men det har ingenting for seg å gremmes, men man kan lære til senere annledninger.  

55 minutter siden, Xtra skrev:

Det er noe jeg ville gjort anderledes.. Det er med tanke på hva som kunne gjort livet mitt lettere i dag. Og det er at jeg ville ha beskyttet meg selv langt bedre følelsesmessig. Men ellers så føler jeg at jeg har oppnådd ting i livet mitt som jeg aldri ville vært foruten. : mine barn. 

Og fra nå og fremover så er det jo viktig at man våger å leve, våger å gjøre det man har lyst til, eller våger å satse på det man ønsker å oppnå, men samtidig så er det så lett å beskytte seg selv, og tenke: våger man for mye så risker man mye og. Det er noe i det og. Så alt det sier seg selv. 

" å våge kan være å risikere" . Så om mennesker som ligger for døden tenker på alt de ikke våget , så er det et ord for det: "alt man ikke risikerte" . For risikerer man så kan man også gå på en kjedelig nedtur. For det er en lykke å ha det psykisk bra med seg selv også. 

Endret av Mina1
2 minutter siden, Gargamel skrev:

Jeg har ingen store ting jeg går og angrer på.

Det betyr ikke alt alt er på stell, men jeg vet ikke om det hadde vært bedre eller verre om jeg hadde valgt annerledes.

Det er det man ikke vet. 

Jeg angrer stort på noe. Altså at jeg ikke lyttet til mine egne signaler med å forlate situasjoner når jeg så at det var noe galt i dem. Og angrer også på at jeg jobbet så hardt for å beholde mennesker i livet mitt som ikke satte pris på meg. Noe som gjør meg ekstra sårbar i etterkant.  Ellers er jeg utrolig glad for hva jeg har oppnådd i å få to barn, som jeg har opplevd utrolig mye gleder sammen med :) . 

Var en lege en gang som sa til min mor at dersom man skulle gjort ting om igjen så hadde man gjort gjerne større feil. Man vet aldri. For mennesker gjør feil tiltider. Slik er det å være et menneske. Vi er ikke roboter. 

Det viktigste er : uansett situasjon man er i: Nyte av livet, og gjøre det beste av der man er :) . Samtidig så er det ikke om å gjøre å trosse alle grenser for å oppleve mest mulig. Det har sine farer med seg det og. Synes det viktigste er å ha et stabilt rolig fint liv. 

Nei går ikke og angrer på ting og valg. Forholder meg mest her og nå, og dveler hverken over fortiden eller drømmer stort om framtiden. Tar derimot aktive valg her og nå, og griper muligheter som dukker opp, og dette trives jeg godt med.

Mulig det hadde vært annerledes om jeg hadde hatt det kjipt, men tror egentlig ikke det handler om det. Tror det heller er en state of mind dette, type "det er ikke viktigst hvordan man har det men hvordan man tar det".

Nicklusheletida
5 timer siden, Mina1 skrev:

Når det gjelder mitt brudd ( skilsmisse) , så tenker jeg motsatt. Jeg tenker at jeg gjorde alt jeg kunne og mer enn jeg burde. 

Jeg var singelbi ett år og min nåværende samboer var verd å vente på. Det er ikke mulig å være heldigere :)

Når det gjelder jobb, så tenker jeg at jeg ikke burde ha sluttet i den jobben jeg jobber i i 13 år. Har vært i nye jobben i over 2 år nå, men savner gamlejobben innimellom når jeg er som mest stressa. Men sjeldnere jeg tenker på det nå. 

Endret av Nicklusheletida
.

Annonse

Gjest Gargamel
4 timer siden, Mina1 skrev:

" å våge kan være å risikere" . Så om mennesker som ligger for døden tenker på alt de ikke våget , så er det et ord for det: "alt man ikke risikerte" .

Jeg har også hørt at de på dødsleiet angrer på at de ikke levde mer og tok flere sjanser. 

Lett for dem å si, når de ligger der trygt og skal dø uansett,  tenker jeg. 

Nicklusheletida
1 minutt siden, Caprioli skrev:

Heh, dette blir en sånn tråd hvor ingen tør stå frem med den pinlige innrømmelsen av at de bruker mer tid og krefter på dette enn sunt er ^_^

Jeg tenker så det knaker, men kan ikke komme på noen store ting jeg angrer på. Kanskje fordi jeg er lite impulsiv og tenker meg om både 2 og 3 ganger før jeg foretar boen store endringer, samt at jeg sikkert er litt pysete :)

Alle på forumet som husker meg for noen år siden, husker sikkert hvordan det kokte i hodet mitt da jeg skulle flytte utenlands :P

Jeg flyttet og det ble den største opplevelsen i mitt liv ( utenom da barna ble født )

Om jeg skulle angre på noe så må det nok være at jeg var den cella som svømte fortest. Men sånn ellers, jeg har jo dårlig impulskontroll da, så jeg har vel gjort uendelig mange dumme ting. Det er mye jeg skulle ønske jeg ikke hadde gjort, men jeg vil ikke si jeg bruker særlig mye energi på å angre på det. Jeg tror det er viktigere for meg å få orden på framtiden enn å rette opp fortiden. Den er det jo uansett umulig å gjøre noe med. Det værste er kanskje at jeg må skade meg så mange ganger før jeg blir klok av det ;) 

6 timer siden, Mina1 skrev:

Når det gjelder småting så hender jo titt og ofte at jeg tenker - "Pokker! Hvorfor gjorde/sa jeg det!" :D Men når det gjelder større ting... Jo, et par ting er det nok, men helt seriøst så er ikke det noe jeg bruker tid og krefter på overhodet - det tjener i alle fall ikke til noe!

Jeg angrer på at jeg var så tidlig ute og giftet meg med det som åpenbart ikke var rett mann for meg. Skulle gjerne valgt mye annerledes rundt de tingene der. Det førte meg inn i manfe dårlige avgjørelser etter hvert som jeg ville vært foruten, men jeg dveler ikke ved det lenger i dag. Gjort er gjort.

Jeg prøver heller å fokusere på de valgene jeg har gjort som har vært smarte for meg. Sett heller opp en liste over de. Se på de, og se om du kan finne flere liknende valg du kan gjøre for deg selv i fremtiden. Det er kognitivt mye smartere. Enten det er små eller store avgjørelser som har gjort noe positivt for deg eller de rundt deg.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...