Gå til innhold

Min huskeliste til fastlegen! NHD?

Anbefalte innlegg

Gjest Shallow :o)

Hei

Det du leser nedenfor er mitt problem til fastlegen. Jeg mener at dette bør være nok til at legen min kommer til en konklusjon, har aldri kommet på alt dette på stående fot

så jeg mener at denne huskelappen er en god ide for min sin del.

Håper bare at legen ikke synnes at jeg er sær, livredd for å ikke bli tatt alvorlig nå som jeg endelig har tatt problemet på alvor.

-----------

Kan få skikkelig panikkangst når jeg sitter i møte innklemt rundt et bord,varierer med selvtilitten den dagen, får en forferdelig trang til å forlate stedet. Noen ganger kommer panikken faktisk ikke.

Blir kanskje litt opptatt av seg selv og hvordan man føler situasjonen, at jeg ofte "mister" det som det snakkes om rundt en. Kommer an på humøret.

Blir ofte varm og svett på panna når jeg er i en samtale som jeg ikke trives i.

Har lav selvfølelse, unngår å speile meg når andre ser på.samme problem med kamera/bilder, Egentlig går jeg og overbeviser meg selv om at jeg ikke bør skjemmes over utseendet, men blir skuffet hver gang jeg ser meg i speil/bilder.

Veldig lite aktiv i å kontakte venner,særlig de som har familie. Føler meg annerledes og utafor når praten går om sex og damer og slikt. Det er 10 år siden sist jeg var i et forhold.

Blir lett nervøs når damer viser interesse at jeg trekker meg unna.prestasjonsangs er et dekkende ord. Mye mere avslappet hvis jeg kjenner de godt.

Gruer meg i uker og måneder før f.eks bryllup eller større sosiale sammenkomster. Kan miste gleden av alt som ellers gledet meg.

Har lett for å ty til alkohol i helgene (ofte alene) for bare å komme i annet sinnstemning, med følge av litt angst og nedstemthet/ensomhetsfølelse dagen etter. Liker å gå ut på byen med venner.

NB!

Har prøvd zoloft et par år siden.sluttet pga.forferdelige bivirkninger med bare en kvart tablett,dyvåt av svette om natta og kvalme.

Litt skeptisk til medisinering, mener det kan gå utover de positive tingen som f.eks ligge på stranda om sommeren

( lysfølsomhet).

Hvis terapi så husk : Psykolog/psykiater med driftsavtale.

----------

Jeg er litt spent på hva din konklusjon vil være, samt behandling....:o)

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/42348-min-huskeliste-til-fastlegen-nhd/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Nils Håvard Dahl, psykiater

Huskelisten din er meget god.

Jeg mener hovedproblemet er sosial fobi og dårlig selvtillit.

Hovedbehandlingen må være kognitiv terapi.

Sannsynligvis ville jeg forsøkt å motivere deg for Seroxat. Ville begynt med liten dose og trappet svært langsomt opp.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...