Gå til innhold

Hvordan klager jeg?

Anbefalte innlegg

Gjest Kanuttius
Skrevet

Avslag fra dps på behandling. Jeg kan klage står det men Hvordan? 

Og, jeg leser stadig at man har krav på en "second opinion" hvis man mener det er begått feil hos en behandler. Finnes det en lovfestet rett til å få en ny vurdering av ny psykolog ? 

Skrevet
27 minutter siden, BamseLiten skrev:

Og, jeg leser stadig at man har krav på en "second opinion" hvis man mener det er begått feil hos en behandler. Finnes det en lovfestet rett til å få en ny vurdering av ny psykolog ? 

Du må skrive et brev og henvise til avslaget, så må du begrunne klagen  og klage på begrunnelse for avslaget som står i avslagsbrevet du har fått fra DPS. Så må du sende det til der du fikk avslag. Og husk å gjøre det innen klagefristen som står i avslaget. 

Du har rett på second opinion. Se her: 

I pasientrettighetslovens §2-3 står det: "Etter henvisning fra allmennlege har pasienten rett til fornyet vurdering av sin helsetilstand av spesialisthelsetjenesten. Retten gjelder bare én gang for samme tilstand."

Gjest Kanuttius
Skrevet
Akkurat nå, Undulaten skrev:

Du må skrive et brev og henvise til avslaget, så må du begrunne klagen  og klage på begrunnelse for avslaget som står i avslagsbrevet du har fått fra DPS. Så må du sende det til der du fikk avslag. Og husk å gjøre det innen klagefristen som står i avslaget. 

Du har rett på second opinion. Se her: 

I pasientrettighetslovens §2-3 står det: "Etter henvisning fra allmennlege har pasienten rett til fornyet vurdering av sin helsetilstand av spesialisthelsetjenesten. Retten gjelder bare én gang for samme tilstand."

Takk. Jeg var usikker på om det var meg eller legen som skulle skrive klage. 

Vil den retten si at jeg har krav på en ny vurdering av kun henvisningen eller diagnosen? 

Skrevet
Akkurat nå, BamseLiten skrev:

Takk. Jeg var usikker på om det var meg eller legen som skulle skrive klage. 

Vil den retten si at jeg har krav på en ny vurdering av kun henvisningen eller diagnosen? 

Men for å si det sånn (Siden jeg har jobbet i psykiatrien før) så vet jeg at legen som henviste deg har fått et mer begrunnet avslag, så det kan være en fordel å oppsøke h*n for å høre hva slags begrunnelse det er gitt på avslaget. 

Du har krav på å klage på henvisningen - og om du ønsker second opinion i forhold til diagnose så kan fastlege henvises deg i forhold til det. Men om henvisningen som du har fått avslått gjelder second opinion, så må du klage på henvisningen. 

Håper det var forståelig.... 

Skrevet
56 minutter siden, BamseLiten skrev:

Vil du si noe om hva som er begrunnelsen for avslaget? Hvordan det er fornuftig å gå frem kan ha litt å gjøre med hva slags begrunnelse som er gitt. 

Gjest Kanuttius
Skrevet
23 minutter siden, frosken skrev:

Vil du si noe om hva som er begrunnelsen for avslaget? Hvordan det er fornuftig å gå frem kan ha litt å gjøre med hva slags begrunnelse som er gitt. 

De mener jeg kan fortsette hos den psykologen jeg har hatt + at det at jeg ikke vil gå til den lengre kan være ett symptom på personlighetsforstyrrelsen (ja jeg vet det er ett symptom).

Det er altså sånn jeg forstår ikke kommet frem i henvisningen hvorfor jeg ikke klarer å bruke den psykologen lengre og heller ikke at jeg ønsker en vurdering av om diagnosen faktisk stemmer og hvorfor (hjelp til aksept av diagnose).

Skrevet
8 timer siden, BamseLiten skrev:

De mener jeg kan fortsette hos den psykologen jeg har hatt + at det at jeg ikke vil gå til den lengre kan være ett symptom på personlighetsforstyrrelsen (ja jeg vet det er ett symptom).

Det er altså sånn jeg forstår ikke kommet frem i henvisningen hvorfor jeg ikke klarer å bruke den psykologen lengre og heller ikke at jeg ønsker en vurdering av om diagnosen faktisk stemmer og hvorfor (hjelp til aksept av diagnose).

Skriv en begrunnet klage selv. Det er særlig viktig å få frem hva du trenger hjelp til (og det bør handle om noe annet enn å akseptere en diagnose) samt en nøktern begrunnelse av hvorfor du ønsker skifte av behandler. 

Skrevet
11 timer siden, BamseLiten skrev:

IDe mener jeg kan fortsette hos den psykologen jeg har hatt + at det at jeg ikke vil gå til den lengre kan være ett symptom på personlighetsforstyrrelsen (ja jeg vet det er ett symptom).

Jeg fikk avslag en gang. Men da gjaldt det til avtalespesiallist og det gikk gjennom en koordinator. Jeg sendte en klage og forklarte ærlig og saklig hva problemet var. ( mine psykiske plager og ikke for å få en ny vurdering av diagnosen). Da jeg fikk time hos fastlegen hadde legen allerede sendt klage uten å konferere med meg og fått avslag igjen. Senere fikk jeg svar at jeg likevel fikk plass. Dette pga brevet jeg hadde skrevet. Det er ikke uvanlig at kjemien ikke stemmer med en terapeut. Dessuten er de gjerne flinke og har erfaring  på ulike felt Det er litt respektløst å konkludere med at det har med diagnosen din å gjøre. De burde la tvilen komme deg til gode og la deg få en sjanse til. Når det gjelder DPS er jeg usikker. De har ofte liten kapasitet og tar bare de dårligste pas. Hvis du har vært tydelig med din fastlege at det er angst og depresjon som er ditt største problem nå og han forstår alvoret i situasjonen kan han legge mer press på DPSen. Kanskje legen kjenner til noen som er mer spesiallisert  på din problemstilling og kan henvise deg dit?. Hvis ditt mål er å forandre diagnosen vil du nok ikke bli prioritert men hvis dine plager gjør at du ikke fungerer i hverdagen er det viktigere å få frem. Etter hvert vil da en dyktig terapeut kunne vurdere hva din problemstilling er og være mer opptatt av hvordan hjelpe deg til et bedre liv enn å fokusere på diagnosen. 

Anonymkode: a664b...97e

Gjest Kanuttius
Skrevet
13 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg fikk avslag en gang. Men da gjaldt det til avtalespesiallist og det gikk gjennom en koordinator. Jeg sendte en klage og forklarte ærlig og saklig hva problemet var. ( mine psykiske plager og ikke for å få en ny vurdering av diagnosen). Da jeg fikk time hos fastlegen hadde legen allerede sendt klage uten å konferere med meg og fått avslag igjen. Senere fikk jeg svar at jeg likevel fikk plass. Dette pga brevet jeg hadde skrevet. Det er ikke uvanlig at kjemien ikke stemmer med en terapeut. Dessuten er de gjerne flinke og har erfaring  på ulike felt Det er litt respektløst å konkludere med at det har med diagnosen din å gjøre. De burde la tvilen komme deg til gode og la deg få en sjanse til. Når det gjelder DPS er jeg usikker. De har ofte liten kapasitet og tar bare de dårligste pas. Hvis du har vært tydelig med din fastlege at det er angst og depresjon som er ditt største problem nå og han forstår alvoret i situasjonen kan han legge mer press på DPSen. Kanskje legen kjenner til noen som er mer spesiallisert  på din problemstilling og kan henvise deg dit?. Hvis ditt mål er å forandre diagnosen vil du nok ikke bli prioritert men hvis dine plager gjør at du ikke fungerer i hverdagen er det viktigere å få frem. Etter hvert vil da en dyktig terapeut kunne vurdere hva din problemstilling er og være mer opptatt av hvordan hjelpe deg til et bedre liv enn å fokusere på diagnosen. 

Å endre diagnosen er en ting men det viktigste er å få hjelp til å iallefall forstå hva hvordan og hva jeg kan gjøre. Nå står jeg i tomrom og skjønner ikke noe av noe. Har lest alt jeg kommer over om den og det er ikke hyggelig lesning. Har sluttet å lese nå da jeg blir bare sykere av det.

Skrevet
Akkurat nå, BamseLiten skrev:

Å endre diagnosen er en ting men det viktigste er å få hjelp til å iallefall forstå hva hvordan og hva jeg kan gjøre. Nå står jeg i tomrom og skjønner ikke noe av noe. Har lest alt jeg kommer over om den og det er ikke hyggelig lesning. Har sluttet å lese nå da jeg blir bare sykere av det.

Enig med deg der. Har en datter som blir utredet med tanke på den diagnosen. Jeg elsker henne og ser så mye godt i henne. Man burde ha kommet så langt i dag at man ikke stigmatiserer noen. Hun trenger egentlig god hjelp til å sotere ut og få innsikt i ting. Det er dessuten mange grader av denne diagnosen så ikke så lurt å lese for mye. Du har ikke nødvendigvis alt det du leser. Du er en unik personlighet med dine egenskaper og din egen verdi. Du er ikke denne diagnosen. Dessuten kan du med rett hjelp bli mye bedre. Og kanskje få en ny vurdering etter hvert. Psykologer kan ta feil. 

Gjest Kanuttius
Skrevet
17 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Enig med deg der. Har en datter som blir utredet med tanke på den diagnosen. Jeg elsker henne og ser så mye godt i henne. Man burde ha kommet så langt i dag at man ikke stigmatiserer noen. Hun trenger egentlig god hjelp til å sotere ut og få innsikt i ting. Det er dessuten mange grader av denne diagnosen så ikke så lurt å lese for mye. Du har ikke nødvendigvis alt det du leser. Du er en unik personlighet med dine egenskaper og din egen verdi. Du er ikke denne diagnosen. Dessuten kan du med rett hjelp bli mye bedre. Og kanskje få en ny vurdering etter hvert. Psykologer kan ta feil. 

Takk, jeg skal putte dine ord i hjertet. Håper virkelig datteren din får det bra. Ett liv i skam og stigma er ikke bra så derfor synes jeg det er tar at ikke positive sider ved ens person blir løftet mere frem (Det gjelder med mange psykdommer). Jeg savner også at spesialistene kan stå frem og snakke mere om de ulike gradene av sykdommen, til nå har jeg bare lest "løp så fort du kan" råd fra den kanten f.eks i artikler i aviser ol. Jeg takler fint å få beskjed hvis jeg sier noe som ikke er ok, jeg grunner på det lenge men jeg legger ingen plan for hevn. Derimot strekker jeg meg mot rådene jeg har fått. Det er tøft men jeg gjør det. Samtidig er dette ett problem, jeg vet ikke når min stemme teller så jeg viker unna og lar andre ta avgjørelsen. 

• 4 uker senere...
Gjest Kanuttius
Skrevet

Oppdatering. 

Jeg ringte fastlegen for å snakke om klagen. Hun hadde snakket med dps og de sa hvis jeg dro til psykologen og fikk han til å henvise meg så skulle de ta meg inn. Det har jeg gjort og det var fryktelig ubehagelig. Det er 3 uker siden og jeg har ikke fått svar fra dps ennå....venter....

Har dog fått time i kommunen mens jeg venter. Veldig bra førsteinntrykk. Dama var helt i sjokk ovèr hva  som hadde skjedd. Ikke på 20 år hadde hun opplevd at det ble ført doble journaler og at det ble satt slike diagnoser bak ryggen på pasienten. Forøvrig var diagnosen utgått, den skulle ikke brukes lengre så hun. Lyse rart her, du har gått på en skikkelig smell du BamseLiten sa hun.

Skrevet
5 timer siden, BamseLiten skrev:

Oppdatering. 

Jeg ringte fastlegen for å snakke om klagen. Hun hadde snakket med dps og de sa hvis jeg dro til psykologen og fikk han til å henvise meg så skulle de ta meg inn. Det har jeg gjort og det var fryktelig ubehagelig. Det er 3 uker siden og jeg har ikke fått svar fra dps ennå....venter....

Har dog fått time i kommunen mens jeg venter. Veldig bra førsteinntrykk. Dama var helt i sjokk ovèr hva  som hadde skjedd. Ikke på 20 år hadde hun opplevd at det ble ført doble journaler og at det ble satt slike diagnoser bak ryggen på pasienten. Forøvrig var diagnosen utgått, den skulle ikke brukes lengre så hun. Lyse rart her, du har gått på en skikkelig smell du BamseLiten sa hun.

Diagnosen står nevnt i icd 10, F 60.8, så påstanden om at den er utgått er pussig. 

F60.8 Andre spesifikke personlighetsforstyrrelser

Inkl:
eksentrisk personlighetsforstyrrelse
holdningsløs personlighetsforstyrrelse
narsissistisk personlighetsforstyrrelse
passiv-aggressiv personlighetsforstyrrelse
psykonevrotisk personlighetsforstyrrelse
umoden personlighetsforstyrrelse

Anonymkode: 5f3bc...2d1

Skrevet

Jeg er glad du fikk et godt førsteinntrykk av damen i kommunen. Kanskje hun kan hjelpe deg et stykke fremover. Det er ikke alltid at de med lengst utdannelse er den beste behandleren. Ofte kan en psykiatrisk sykepleier hjelpe bedre enn en psykiater eller psykologspesialist.

Lykke til videre! Husk at du er den du er uansett navn på diagnosen. Jeg håper du klarer å ta utgangspunkt i deg selv og ikke diagnosen.

Gjest Kanuttius
Skrevet
17 timer siden, AnonymBruker skrev:

Du har rett på svar innen 10 virkedager..

Se Paragraf: 2-2 og 2-3

https://lovdata.no/dokument/NL/lov/1999-07-02-63/KAPITTEL_2#§2-2

Anonymkode: 2f081...c3e

Det ser ikke ut til at de forholder seg til den :(

15 timer siden, AnonymBruker skrev:

Diagnosen står nevnt i icd 10, F 60.8, så påstanden om at den er utgått er pussig. 

F60.8 Andre spesifikke personlighetsforstyrrelser

Inkl:
eksentrisk personlighetsforstyrrelse
holdningsløs personlighetsforstyrrelse
narsissistisk personlighetsforstyrrelse
passiv-aggressiv personlighetsforstyrrelse
psykonevrotisk personlighetsforstyrrelse
umoden personlighetsforstyrrelse

Anonymkode: 5f3bc...2d1

Den står der ja men den skulle ikke brukes da det fantes andre diagnosekombinasjoner som var mere riktige. Det er og ett problem som hun damen sa at det ikke ble testet, bare synset. Som pasient hadde jeg krav på å vite hvilke diagnoser jeg ble utredet for og hvorfor. Her var det 0 informasjon.

Skrevet
8 timer siden, BamseLiten skrev:

Det ser ikke ut til at de forholder seg til den :(

Den står der ja men den skulle ikke brukes da det fantes andre diagnosekombinasjoner som var mere riktige. Det er og ett problem som hun damen sa at det ikke ble testet, bare synset. Som pasient hadde jeg krav på å vite hvilke diagnoser jeg ble utredet for og hvorfor. Her var det 0 informasjon.

Alle de diagnosene som er nevnt kan brukes. Ellers hadde de ikke stått der. Når det gjelder diagnoser som noen kan oppfatte som støtende/krenkende/belastende, er det en god skikk å gå gjennom hvert enkelt kriterium og fortelle pasienten hvilke en mener er oppfylt og hvilke som ikke er oppfylt, for deretter å trekke konklusjonen. Da får i hvert fall pasienten et konkret svar på hvordan diagnostisøren har vurdert, tenkt og konkludert.

Anonymkode: fd098...9b0

Gjest Kanuttius
Skrevet
16 timer siden, AnonymBruker skrev:

Alle de diagnosene som er nevnt kan brukes. Ellers hadde de ikke stått der. Når det gjelder diagnoser som noen kan oppfatte som støtende/krenkende/belastende, er det en god skikk å gå gjennom hvert enkelt kriterium og fortelle pasienten hvilke en mener er oppfylt og hvilke som ikke er oppfylt, for deretter å trekke konklusjonen. Da får i hvert fall pasienten et konkret svar på hvordan diagnostisøren har vurdert, tenkt og konkludert.

Anonymkode: fd098...9b0

Just det. Jeg fikk vite det pga en glipp i ett brev. Lurer på hvordan man skal kunne jobbe med seg selv i terapi hvis man ikke vet hva man behandles for. Det blir som å brekke beinet og få gips på armen. 

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...