Gå til innhold

Finnes det steder i Norge som tar inn slike som meg for behandling over lengre tid?

Anbefalte innlegg

Gjest Kanuttius
Skrevet

Jeg var på AIR for noen år siden og den uka hjalp mye mtp de fysiske tingene jeg sleit med da. Finnes det noe hvor de tar inn personlighetsforstyrrelser til behandling over flere dager eller uker? Noe Jeg, lege eller nav kan søke om.

Skrevet

Nei, personlighetsforstyrrelser skal hovedsakelig behandles poliklinisk. Svært sjeldent at man får innleggelse grunnet pf, med mindre man er akutt suicidal. Man kan selvfølgelig bli innlagt hvis man har komorbide lidelser som trenger behandling ved innleggelse, men svært sjeldent på grunn av personlighetsforstyrrelsen. Noen mennesker  med EUPF blir riktig nok mye innlagt grunnet den sykdommen, men når det er snakk om personlighetsforstyrrelse der selvmordstanker og selvmordsforsøk uteblir blir man ikke innlagt. Innleggelse kan i verste fall ødelegge prognosen. 

Anonymkode: 7ec7d...887

Skrevet
8 timer siden, BamseLiten skrev:

Jeg var på AIR for noen år siden og den uka hjalp mye mtp de fysiske tingene jeg sleit med da. Finnes det noe hvor de tar inn personlighetsforstyrrelser til behandling over flere dager eller uker? Noe Jeg, lege eller nav kan søke om.

Jeg fant dette med å ta et raskt spørsmål til Mr. Google og det bekreftet det jeg allerede vet:

Behandling av personlighetsforstyrrelser vil vanligvis foregå poliklinisk. Innleggelse i døgnenhet vil vanligvis bare være aktuelt i en krisesituasjon. Langvarige innleggelser anbefales vanligvis ikke, og kan i mange tilfeller virke negativt inn på nytte av behandling.

Hovedbehandlingen for personlighetsforstyrrelser er ulike former for samtalebehandling over lengre tid. Dette foregår som regel i spesialisthelsetjenesten. Støttesamtaler hos fastlegen din eller oppfølging i kommunens psykiske helsetjeneste kan også være nyttig.

Kilde: Personlighetsforstyrrelser - voksne

Skrevet
8 timer siden, BamseLiten skrev:

Ja, det finnes mulighet til å søke om behandlingsopphold blant annet ved dps ulike steder. For at et slikt behandlingsopphold skal være hensiktsmessig, vil det som regel først måtte etableres et poliklinisk behandlingsopphold. En innleggelse vil kunne brukes for å støtte opp om og forsterke effekten av igangsatt poliklinisk behandling om det skulle være hensiktsmessig, men kan ikke erstatte et langsiktig poliklinisk behandlingsopplegg. 

Jeg tror du kan være mer aktiv i forhold til å finne en ny terapeut. Du har før skrevet at du ikke bor så veldig langt unna en stor by, og der vil det finnes både flere dps og flere aktuelle privatpraktiserende avtalespesialister. 

Gjest Kanuttius
Skrevet
2 timer siden, frosken skrev:

Ja, det finnes mulighet til å søke om behandlingsopphold blant annet ved dps ulike steder. For at et slikt behandlingsopphold skal være hensiktsmessig, vil det som regel først måtte etableres et poliklinisk behandlingsopphold. En innleggelse vil kunne brukes for å støtte opp om og forsterke effekten av igangsatt poliklinisk behandling om det skulle være hensiktsmessig, men kan ikke erstatte et langsiktig poliklinisk behandlingsopplegg. 

Jeg tror du kan være mer aktiv i forhold til å finne en ny terapeut. Du har før skrevet at du ikke bor så veldig langt unna en stor by, og der vil det finnes både flere dps og flere aktuelle privatpraktiserende avtalespesialister. 

Jeg har søkt men det er få psykologer med refusjonsavtale i nærheten, finner bare to stk og den ene har jeg vert hos. Dps her er kun en avdeling under dps i nabobyen og henvisningen legen sendte gjalt hele dps, ikke bare den lokale . Neste dps er 10 mil unna. 

Skrevet
6 timer siden, BamseLiten skrev:

Jeg har søkt men det er få psykologer med refusjonsavtale i nærheten, finner bare to stk og den ene har jeg vert hos. Dps her er kun en avdeling under dps i nabobyen og henvisningen legen sendte gjalt hele dps, ikke bare den lokale . Neste dps er 10 mil unna. 

Enig i at ti mil hver vei blir i lengste laget. 

Men jeg synes du selv skal kontakte DPS og forhøre deg om mulighetene for klage, hvis du ikke bare vil gjøre slik jeg foreslo tidligere i tråden med å skrive en begrunnet klage. Det er ikke gitt at fastlegen din har gitt alle relevante opplysninger i søknaden sin. Tror det er viktig at du i klagen får frem motivasjon for terapi og ønske om endring, uten for mye fokus på det som har skjedd mellom psykologen og deg. Bare si kontant at det ikke fungerer i forhold til psykologen til tross for at du har prøvd en lengre periode - eller noe lignende. 

Gjest Kanuttius
Skrevet
1 time siden, frosken skrev:

Enig i at ti mil hver vei blir i lengste laget. 

Men jeg synes du selv skal kontakte DPS og forhøre deg om mulighetene for klage, hvis du ikke bare vil gjøre slik jeg foreslo tidligere i tråden med å skrive en begrunnet klage. Det er ikke gitt at fastlegen din har gitt alle relevante opplysninger i søknaden sin. Tror det er viktig at du i klagen får frem motivasjon for terapi og ønske om endring, uten for mye fokus på det som har skjedd mellom psykologen og deg. Bare si kontant at det ikke fungerer i forhold til psykologen til tross for at du har prøvd en lengre periode - eller noe lignende. 

Takk Frosken. Jeg skal forsøke å skrive noen ord. Litt vanskelig å finne riktige ord men sett bort ifra private ting så er det som å spille poker med en proff uten å kunne reglene. Jeg trenger en som kan vise bare bittelitt personlighet i timene. Her er det pokerfjes de lux og bare det gjør meg veldig usikker. Tror du det er ok å skrive Det  (med andre ord da)?

Skrevet
3 minutter siden, BamseLiten skrev:

Takk Frosken. Jeg skal forsøke å skrive noen ord. Litt vanskelig å finne riktige ord men sett bort ifra private ting så er det som å spille poker med en proff uten å kunne reglene. Jeg trenger en som kan vise bare bittelitt personlighet i timene. Her er det pokerfjes de lux og bare det gjør meg veldig usikker. Tror du det er ok å skrive Det  (med andre ord da)?

Jeg synes du først skal prøve å formulere hvilke problemer i livet ditt du ønsker hjelp med. Hva skal terapi hjelpe deg med? Terapi skal ha til hensikt å gi bedre livskvalitet, gjøre at noe kan bli annerledes i hverdagen din. (Terapi skal ikke primært være til trøst eller lindring i øyeblikket., selv om det selvfølgelig også vil kunne lindre.).

Deretter kan du skrive noe om at du dessverre ikke tror det vil fungere å fortsette hos psykologen, at du har prøvd lenge men at du ikke lenger har tillit til vedkommende. Si at du svært gjerne vil få mulighet til å gjøre et nytt forsøk med en annen behandler. Du kan også skrive kort at du ikke kjenner deg igjen i den diagnosen du har fått, men pass på at du ikke skriver for mye om hvor krenket du føler deg, fordi det fort kan bli oppfattet som at du bekrefter diagnosen. 

Gjest Kanuttius
Skrevet

Kan jeg skrive at jeg ønsker mentaliseringsterapi bla og at mangelen  på det er en årsak til at tillitten ikke er der eller henger jeg ut da? Det blir nemlig bare med snakk og ingen handling. Den type terapi skal jo være veldig bra har jeg lest 

Skrevet
7 minutter siden, BamseLiten skrev:

Kan jeg skrive at jeg ønsker mentaliseringsterapi bla og at mangelen  på det er en årsak til at tillitten ikke er der eller henger jeg ut da? Det blir nemlig bare med snakk og ingen handling. Den type terapi skal jo være veldig bra har jeg lest 

Nei, jeg tror du roter deg bort dersom du sier at det er manglende fokus på mentalisering som er årsaken til problemene. Jeg synes bare du kort og godt skal si at du ønsker bytte. Du trenger ikke skrive noe særlig om det med psykologen, men derimot må du skrive om hva du mener du strever med og hva du ønsker endring i forhold til. Du kan imidlertid godt skrive at du ønsker terapi som fokuserer på mentalisering. (De fleste behandlere vil nok si at deres opplegg i det minste delvis fokuserer på mentaliseringssvikt, mens noen driver mer rendyrket mentaliseringsbasert terapi. )

Gjest Kanuttius
Skrevet

Noterer og håper på ett våkent mentalt øyeblikk... Er ikke meningen å mase Frosken. Før kunne jeg sortere tankene og skrive saklig men den evnen det ser ut til å ha gått tapt i dette. Men takk for gode råd, jeg skal forsøke.

Gjest Maggie55
Skrevet

Unnskyld at jeg spør men hva er mentaliseringsterapi.?

Er det noe som skal gjøre en i stand til å snu tap til seier eller ta inn det forsømte eller gjøre en bedre istand til å utholde smerte.

Husker den første psykologen jeg traff i " mitt løp" sa " livet består stort sett bare å spise og sove" Akkurat sånn føler jeg nå førti år senere.

Senere har jeg tenkt at han var sikkert midt i småbarnsfase med mye nattevåk og kolikk osv. Selv har jeg hatt lite med barna gjøre men det har senere slått meg at også psykologer sikkert preges av hva  hvilken livsfase de selv er i.

Det er veldig vanskelig når det ikke fungerer med en terapaut man vil jo så gjerne hoppe og sprette som alle de andre og svare raskt og kvikt og riktig.Samtidig skal man til sin egen hjemsituasjon og leve sitt eget liv med de krav til improvisasjon det ofte krever. Mange skadeskutte mennesker prøver å sy sammen det umulige i sitt indre. 

Veldig vanskelig er det når det bare ikke fungerer med terapaut etter terapaut. Før sa man ofte at psykoserammede manglet et " stoff" og medisin var veien ut.

Ofte føler velpsienten at han eller hun har forsøkt etter fattig evne å forstå så mye hos andre i livet og når man føler man ikke selv blir forstått når man tilsynelatende betraktes som " syk" Da føler man seg krenket. Bare naturlig og logisk synes jeg. Men kanskje ikke så lett å forklare på god nok måte.

Jeg vil iallefall ønske deg god bedring og håper du lykkes hos neste terapaut og kommer dit ikke minst.😊

Skrevet (endret)

Min erfaring er at det ikke kun holder å skrive "jeg ønsker å bytte terapeut". Jeg forsøkte å be om ny terapeut og ga begrunnelse, men fikk avslag fordi de mente det kunne virke negativt inn i behandlingsprosessen (hadde gått til terapeuten i 6 år). Jeg skriver ikke dette for å ta motet fra deg, men jeg tror det er viktig å få frem hva du ønsker av den nye terapeuten og konkret hva du ønsker hjelp til. Jeg ville være forsiktig med å uttale meg om misnøye med den diagnosen som er satt da dette kan virke mot sin hensikt. Forklar problemene og livssituasjonen din i dag uten å henge deg for mye opp i at du føler deg feildiagnostisert. Diagnosen er noe du kan ta opp med terapeuten når du sitter på kontoret.

Endret av Eva Sofie
Gjest Kanuttius
Skrevet
På 29.10.2017 den 23.54, Maggie55 skrev:

Unnskyld at jeg spør men hva er mentaliseringsterapi.?

Er det noe som skal gjøre en i stand til å snu tap til seier eller ta inn det forsømte eller gjøre en bedre istand til å utholde smerte.

Husker den første psykologen jeg traff i " mitt løp" sa " livet består stort sett bare å spise og sove" Akkurat sånn føler jeg nå førti år senere.

Senere har jeg tenkt at han var sikkert midt i småbarnsfase med mye nattevåk og kolikk osv. Selv har jeg hatt lite med barna gjøre men det har senere slått meg at også psykologer sikkert preges av hva  hvilken livsfase de selv er i.

Det er veldig vanskelig når det ikke fungerer med en terapaut man vil jo så gjerne hoppe og sprette som alle de andre og svare raskt og kvikt og riktig.Samtidig skal man til sin egen hjemsituasjon og leve sitt eget liv med de krav til improvisasjon det ofte krever. Mange skadeskutte mennesker prøver å sy sammen det umulige i sitt indre. 

Veldig vanskelig er det når det bare ikke fungerer med terapaut etter terapaut. Før sa man ofte at psykoserammede manglet et " stoff" og medisin var veien ut.

Ofte føler velpsienten at han eller hun har forsøkt etter fattig evne å forstå så mye hos andre i livet og når man føler man ikke selv blir forstått når man tilsynelatende betraktes som " syk" Da føler man seg krenket. Bare naturlig og logisk synes jeg. Men kanskje ikke så lett å forklare på god nok måte.

Jeg vil iallefall ønske deg god bedring og håper du lykkes hos neste terapaut og kommer dit ikke minst.😊

Mentaliseringsterapi er så vanskelig å forklare men det går på forstå hva andre føler og hva en selv føler, veldig kort fortalt.

Jo det er nok noe i det. Jeg har brukt enormt mye tid og energi på å forstå andre uten å føle at jeg forstår riktig og heller ikke blir helt forstått selv. Jeg skjønner tankene dine.

Gjest Kanuttius
Skrevet
På 30.10.2017 den 9.52, Eva Sofie skrev:

Min erfaring er at det ikke kun holder å skrive "jeg ønsker å bytte terapeut". Jeg forsøkte å be om ny terapeut og ga begrunnelse, men fikk avslag fordi de mente det kunne virke negativt inn i behandlingsprosessen (hadde gått til terapeuten i 6 år). Jeg skriver ikke dette for å ta motet fra deg, men jeg tror det er viktig å få frem hva du ønsker av den nye terapeuten og konkret hva du ønsker hjelp til. Jeg ville være forsiktig med å uttale meg om misnøye med den diagnosen som er satt da dette kan virke mot sin hensikt. Forklar problemene og livssituasjonen din i dag uten å henge deg for mye opp i at du føler deg feildiagnostisert. Diagnosen er noe du kan ta opp med terapeuten når du sitter på kontoret.

Det holdt ikke, det har du rett i. Jeg blir henvist på nytt nå og denne gangen går det gjennom. Legen har bedt om utfyllende avslag og drøftet hva som må til så nå skal det gå. Jeg må iallefall tro på det. 

Jo det med diagnosen sparer jeg til den nye terapauten. Jeg kunne nok konfrontert den som har satt den men det blir så mye grums at jeg står heller over og prøver å legge noe av det dødt nå.

Alle: takk for støtte og råd.

Gjest Maggie55
Skrevet

Man må bare aldri slippe håpet om at alt går den rette veien.😊

Skrevet
9 timer siden, BamseLiten skrev:

Det holdt ikke, det har du rett i. Jeg blir henvist på nytt nå og denne gangen går det gjennom. Legen har bedt om utfyllende avslag og drøftet hva som må til så nå skal det gå. Jeg må iallefall tro på det. 

Jo det med diagnosen sparer jeg til den nye terapauten. Jeg kunne nok konfrontert den som har satt den men det blir så mye grums at jeg står heller over og prøver å legge noe av det dødt nå.

Alle: takk for støtte og råd.

Når du/legen får et utfyllende svar, kan du/dere gå direkte på deres argumenter og motargumentere og forklare hva de ev. har misforstått. Jeg ønsker deg i hvert fall lykke, lykke til med alt! :) Håper DPS nå ser at du trenger hjelp.

Gjest Kanuttius
Skrevet
16 timer siden, Eva Sofie skrev:

Når du/legen får et utfyllende svar, kan du/dere gå direkte på deres argumenter og motargumentere og forklare hva de ev. har misforstått. Jeg ønsker deg i hvert fall lykke, lykke til med alt! :) Håper DPS nå ser at du trenger hjelp.

Takk. Jeg tenker å spørre om Det, håper bare jeg klarer å gjennomføre det. Er ikke så glad i konfrontasjoner.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...