Gå til innhold

Selvhjelpsbøker eller filmer

Anbefalte innlegg

Gjest Kanuttius
Skrevet

Hei, jeg liker å lese.

Har dere noen tips til bøker eller filmer som dere har hatt nytte av i fht psykisk helse? 

Det kan være selvhjelpsbøker, fagbøker, artikler, filmer, serier eller dokumentarer.

Del gjerne her. 

Selv har jeg lest himmelske samtaler som gav meg en annen måte å se livet på som var bra, fikk en liten grunnvoll å stå på. Jeg må lese den på nytt snart.

Skrevet
10 timer siden, BamseLiten skrev:

Hei, jeg liker å lese.

Har dere noen tips til bøker eller filmer som dere har hatt nytte av i fht psykisk helse? 

Det kan være selvhjelpsbøker, fagbøker, artikler, filmer, serier eller dokumentarer.

Del gjerne her. 

Selv har jeg lest himmelske samtaler som gav meg en annen måte å se livet på som var bra, fikk en liten grunnvoll å stå på. Jeg må lese den på nytt snart.

Disse bøkene har gitt meg innsikt og inspirasjon. Du kan jo google, og se om noen vekker interesse. Jeg leser omtrent alt av bøker digitalt. Synes det er bra av flere grunner: Det er ikke alle bøker jeg ønsker å ha liggende "framme". Bokhyllene er allerede overfylte. Enkelt å markere deler av teksten, og siden søke det opp igjen. Søkemuligheter generelt. Ofte rimeligere enn papirbøker. Og ikke minst; at jeg kan laste ned og begynne å lese umiddelbart! :)

Alene naken - Tormod Huseby
Lykkefellen - Russ Harris
Reconnect to your inner core - Kristian Nibe
The lies we tell ourselves - Jon Fredrickson

Om det er én fellesnevner i disse bøkene, er det at nøkkelen til et bedre liv ligger i å åpne opp og orke å romme helheten i det å være menneske i størst mulig grad. Eie egne tanker, følelser, strategier og projeksjoner, uten å drukne i selvforakt. Bak skammens destruktive, men "trygge" mur, finnes raushet og selvempati, som vokser i takt med evnen til å tåle eget grums og mørke, er min (ennå skjøre) erfaring. 

Vil også dele dette nydelige diktet av Kolbein Falkeid, som på en "tough love"-måte gir inspirasjon til å akseptere at livet i blant kjennes alt annet enn godt. 

Hvor hadde vi det fra?

Men hvem sa at dagene våre
skulle være gratis?
At de skulle snurre rundt
på lykkehjulet i hjertet vårt
og hver kveld
stoppe på gevinst?
Hvem sa det?
Hvor hadde vi dét fra?

Hvem sa at livet vårt
skulle være lett å bygge ferdig?
At mursteinene var firkantede ballonger
som føk på plass av seg selv?
Hvem sa det?
Hvor hadde vi dét fra?

Der var piller for alt: nerver,
vedvarende hoste og anemi.
Men hvem sa at snarveiene
støtt var kjørbare? At fjellovergangene
aldri snødde til? Og at nettopp vi
skulle slippe å stå fast i tunnelen?
Ja, hvem sa det?
Hvor i all verden hadde vi dét fra?

Gjest Kanuttius
Skrevet

Så bra forslag, gleder meg til å ta fatt 😊

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...