Gå til innhold

Har du god selvtillit?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Har du god tro på deg selv, selvtillit? 

Jeg føler at det kan virke som om mange tror høyt om seg selv, men det er ikke sikkert at de gjør. Menn virker på meg ofte mer av høy tro på seg selv, enn hva kvinner gjør. 

Anonymkode: 30ee1...611

Skrevet

Ja, jeg har god selvtillit. Men det betyr ikke at jeg har spesielt høye tanker om meg selv. Det betyr bare at jeg synes jeg er rimelig ok, og at jeg tror at jeg skal klare å mestre storparten av de utfordringer livet byr på. Om jeg ikke klarer det alene, vet jeg hvor jeg kan få hjelp.

Jeg håper du ikke setter likhetstegn mellom god selvtillit og "høy på pæra".

Anonymkode: 8930f...b10

Skrevet (endret)

Nei, har ikke den beste selvtilliten. Men etter å ha vært i et miljø de siste årene som har vært veldig bra for meg, så er selvtilliten bedret seg noe. Er fortsatt i det miljøet, så jeg håper på fortsatt bedring:)

Terapien det siste året har også bidratt til bedring.

Så det går an å få bedre selvtillit:)

Endret av emilie321
Skrevet

Jeg prøver å få bedre selvtillit, og å stole på meg selv og universet. At alt er som det skal være,gi slipp på alt og se hva som da kommer. 

Skrevet

Jeg har alltid forsøke å få bedre selvtillit, men har gitt litt opp. Jeg forsøker bare å tenke: at alle kan ikke like meg. Men jeg er den jeg er. Føler ofte at jeg ikke er helt med i de store gjengene på en måte. Aldri følt meg helt akseptert overalt, men det er alltid noen som liker meg for den jeg er også. 

Skrevet
2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg har alltid forsøke å få bedre selvtillit, men har gitt litt opp. Jeg forsøker bare å tenke: at alle kan ikke like meg. Men jeg er den jeg er. Føler ofte at jeg ikke er helt med i de store gjengene på en måte. Aldri følt meg helt akseptert overalt, men det er alltid noen som liker meg for den jeg er også. 

Det finnes ingen som blir likt av alle. Det at noen ikke liker deg, kan bety at du står for noe og ikke er som en vindhane.

Skrevet
6 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det finnes ingen som blir likt av alle. Det at noen ikke liker deg, kan bety at du står for noe og ikke er som en vindhane.

Ja, får tenke det positive om den siden og. :) 

Skrevet
6 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Vindhane :P Det er meg. Jeg vingler litt fordi jeg er opptatt av at folk skal like meg. Derimot ser jeg opp til folk som ikke er vindhaner, som tør å ha og stå for meninger, som tør å gå mot strømmen, som er litt sære osv. Jeg skulle gjerne vært en av disse, hatt god selvtillit osv, men jeg jobber med saken (det tar tid) :) 

Anonymkode: e31d4...16b

Skrevet

Jeg vil nok si at jeg har fått god selvtillit gjennom å ha gjort aktiviteter og arbeid som jeg har fått positive tilbakemeldinger på og som jeg har følt jeg har mestret.

Men for meg er det viktig å skille mellom selvtillit og selvfølelse/følelse av egenverd. Når det kommer til min egen selvfølelse har jeg et godt stykke å gå.

Skrevet
4 minutter siden, Eva Sofie skrev:

Jeg vil nok si at jeg har fått god selvtillit gjennom å ha gjort aktiviteter og arbeid som jeg har fått positive tilbakemeldinger på og som jeg har følt jeg har mestret.

Men for meg er det viktig å skille mellom selvtillit og selvfølelse/følelse av egenverd. Når det kommer til min egen selvfølelse har jeg et godt stykke å gå.

Jeg mener å ha lest et sted at det er forskjell på selvfølelse og selvtillit. 

Selvfølelse sier noe om deg som person (hvordan du føler deg) mens selvtillit sier noe om det du gjør/klarer. 

Korroger meg hvis jeg tar feil. 

Skrevet
Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Selvfølelse sier noe om deg som person (hvordan du føler deg) mens selvtillit sier noe om det du gjør/klarer. 

Akkurat, det er slik jeg også definerer det :)

Skrevet

Nei, men jeg har meldt meg ut av verden så det spiller ingen rolle.

Skrevet
3 timer siden, AnonymBruker skrev:

Det er noe i det. Jeg har ofte hatt tro på at jeg er en fin og bra dame men har opplevd mye avvisninger som gjør at jeg tror at jeg kan ikke være så fin og bra som jeg tror..  

Gjest Maggie55
Skrevet

Jeg ville ikke akkurat si det men jeg har mer erfaring så jeg stopper ikke å hører og ser på så mye som da jeg var yngre.

Og jeg vet at man må ofte vente en vinter og en vår på en sommer.😊

Skrevet
11 timer siden, AnonymBruker skrev:

Det er noe i det. Jeg har ofte hatt tro på at jeg er en fin og bra dame men har opplevd mye avvisninger som gjør at jeg tror at jeg kan ikke være så fin og bra som jeg tror..  

Jeg for min del sliter med å tro på at jeg er det. Men jeg jobber med saken. 

Jeg har som deg også opplevd mye avvisninger som har gjort mye med meg. 

De som har god selvfølelse og selvtillt er heldige.. 

Gjest Gargamel
Skrevet

Vanskelig spørsmål. Selvtillit er tro på egne prestasjoner. Jeg har bra selvtillit i jobben min. Dårlig selvtillit på enkelte andre områder. Jeg tror jeg har et ganske realistisk syn på hva jeg er god og dårlig på.

yellow ledbetter
Skrevet
20 timer siden, AnonymBruker skrev:

Korrekt. Jeg har nok slitt mye med selvfølelsen fordi jeg ikke skjønte hvorfor jeg ikke fikk til alt som "normale" folk bør få til. Den er mye bedre nå når jeg har funnet ut av hvorfor jeg er som jeg er.

Selvtillit har jeg et ganske realistisk syn på, og det tror jeg at jeg alltid har hatt. Jeg vet hva jeg er god på og hva jeg er elendig på, så den varierer naturlig nok utfra det. Men siden jeg ikke bruker mer tid på å gremmes over de tingene jeg ikke får til, så er selvfølelsen bedre, heldigvis. 

Men totalt sett er nok selvtilliten ganske på minus, og med rette.

Skrevet

Tja - jo, jeg har vel kanskje god selvtillit, eller kanskje heller selvfølelse? Godtar meg selv omtrent slik jeg er, selv om jeg selvsagt vet at jeg, som andre, har forbedringspotensiale. Men orker ikke bruke tid og krefter på å være misfornøyd, med verken utseende, kropp eller prestasjoner på jobb.

Skrevet

God selvtillit, ja det vil jeg si. Men at jeg føler meg bedre enn andre? Absolutt ikke. Bare for å klargjøre det før noen reagerer på det også.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...