Gå til innhold

Selvmordsforsøk

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har en datter på 16 år som i løpet av 1-2mnd har blitt hentet av ambulanse 4 ganger. Disse gangene har hun forsøkt å ta livet sitt på forskjellige måter. Det har heldigvis gått bra. Det jeg reagerer over er at hun ikke blir innlagt. Jeg er alenemor, er det er kun meg og min datter som bor sammen. Jeg føler det er hardt og vanskelig å takle dette alene. Jeg er redd jeg skal finne henne død en dag. Hun blir ikke innlagt fordi hun ikke er psykotisk. Vi har kontakt med BUP 2 ganger i uken, men jeg mener hun bør få tettere oppfølging enn det. Jeg går rundt og er bekymret og redd hver dag og fotfølger min datter når jeg merker at humøret endrer seg for å passe på og være der og roe henne ned. De fleste gangene klarer jeg å roe henne ned. Hun har hatt "episoder" 1-2 ganger om dagen i løpet av 1-2mnd der hun ser mørkt på alt. 4 av disse gangene har det vært umulig å roe henne ned og hun har vært raskt ute med å sette sitt liv i fare, disse gangene har det vært nødvendig å ringe 113.

Hun har selv sagt at hun vil takke ja til å bli innlagt, likevel blir hun ikke det. Det føles håpløst når vi ikke får nok hjelp, hvorfor kan hun ikke bli innlagt?

Skrevet
35 minutter siden, Anja41 skrev:

Jeg har en datter på 16 år som i løpet av 1-2mnd har blitt hentet av ambulanse 4 ganger. Disse gangene har hun forsøkt å ta livet sitt på forskjellige måter. Det har heldigvis gått bra. Det jeg reagerer over er at hun ikke blir innlagt. Jeg er alenemor, er det er kun meg og min datter som bor sammen. Jeg føler det er hardt og vanskelig å takle dette alene. Jeg er redd jeg skal finne henne død en dag. Hun blir ikke innlagt fordi hun ikke er psykotisk. Vi har kontakt med BUP 2 ganger i uken, men jeg mener hun bør få tettere oppfølging enn det. Jeg går rundt og er bekymret og redd hver dag og fotfølger min datter når jeg merker at humøret endrer seg for å passe på og være der og roe henne ned. De fleste gangene klarer jeg å roe henne ned. Hun har hatt "episoder" 1-2 ganger om dagen i løpet av 1-2mnd der hun ser mørkt på alt. 4 av disse gangene har det vært umulig å roe henne ned og hun har vært raskt ute med å sette sitt liv i fare, disse gangene har det vært nødvendig å ringe 113.

Hun har selv sagt at hun vil takke ja til å bli innlagt, likevel blir hun ikke det. Det føles håpløst når vi ikke får nok hjelp, hvorfor kan hun ikke bli innlagt?

Hvor har hun blitt transportert til disse 4 gangene hun har satt sitt liv i fare?

Skrevet
46 minutter siden, Anja41 skrev:

Nei det er typisk det, inn på sykehuset til pumping og hjem igjen. Men hvis hun frivillig vil bli innlagt kan vel bup ordne det? Min sønn var innlagt motvillig, og der skulle de ha det til at han var psykotisk. Bare tull,men de ba på sine knær om at han måtte bli der. Det var ikke lenge han var der. 

Skrevet

De fleste unge som dør i dag, dør av selvmord...lengre ned på listen kommer bilulykker,drukning osv....Tenk det! Selvmord er den hyppigste dødsårsaken blant unge i dag. Hvem skal redde de, og hvordan? Noe bør jo gjøres!

Skrevet
26 minutter siden, ColaZero skrev:

Hvor har hun blitt transportert til disse 4 gangene hun har satt sitt liv i fare?

Til sykehus...ikke psykehus, og hjem igjen neste dag....

Skrevet
8 minutter siden, Anja41 skrev:

De fleste unge som dør i dag, dør av selvmord...lengre ned på listen kommer bilulykker,drukning osv....Tenk det! Selvmord er den hyppigste dødsårsaken blant unge i dag. Hvem skal redde de, og hvordan? Noe bør jo gjøres!

Ja de burde virkelig hjelpe de unge i dag, de vet vel ikke hvordan..

Skrevet
1 time siden, Anja41 skrev:

Har du fått ordentlige begrunnelser fra BUP på hvorfor hun ikke legges inn? Jeg tror at de ønsker å unngå det fordi de ikke tror det vil være gunstig i forhold til hennes utvikling videre på lang sikt, men du bør i så fall gis tilgang til god veiledning ved behov. Det er ofte en helt urimelig belastning på de nærmeste i slike situasjoner. 

Er du med på samtaler på BUP eller hvordan foregår kontakten med BUP de to gangene i uken? 

Skrevet

Har du sagt til BUP at du ønsker at din datter skal bli innlagt?

Jeg er selv kun tre år eldre enn datteren din, og selvmordsforsøk er noe jeg har god kjennskap til. Det som hjalp meg godt i slike perioder som datteren din er i nå, var innleggelser. Tviler sterkt på at jeg hadde overlevd uten. Har du prøvd å si til bup at du ikke kan sitte selvmordsvakt for datteren din, og at du, som kjenner henne best, og ser henne hver dag føler hun trenger dette. Spørs jo hvor lurt dette er mtp hvilke(n) diagnose din datter har, men selv jeg som har emosjonell ustabilitet som hovedproblem har i perioder hatt god hjelp av innleggelse.

Anonymkode: 67d85...131

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...