Gå til innhold

Andres erfaringer - medisinvurdering

Anbefalte innlegg

Skrevet

Neste uke skal jeg til fastlegen for å vurdere medisinene jeg går på. Jeg har ikke hatt kontakt med min fastlege om disse tidligere, og er litt usikker på hva jeg bør forvente, om jeg bør ha noen tanker selv om medisiner med meg?

Jeg har nå i over to år brukt fontex 60 mg pr dag (før det brukte jeg cipramil noen måneder). Da jeg begynte på disse var jeg nede i svært mørke tanker og fikk dem da for depresjon. Depresjonen ble bedre etterhvert, men hva det skyldtes medisinene eller den gode oppfølgingen jeg fikk av behandler det vet jeg ikke.

I det siste har jeg kjent på ganske så depressive perioder, ikke så alvorlige som for over to år siden. Jeg vet innerst inne at de rundt meg ikke hadde hatt det bedre dersom jeg hadde forsvunnet. Jeg tror det til en viss grad beskytter meg mot å gjøre de mest alvorlige destruktive handlinger. Så slik sett er det på ingen måte akutt slik som sist.

Likevel har jeg fått råd om at det kanskje hadde vært riktig med en medisinvurdering for å se om jeg står på riktige medisiner slik situasjonen er nå. Til vanlig når jeg ikke er veldig depressiv er angst en stor utfordring for meg. Jeg jobber med det med psykologen jeg går til. Det går noe fremover tror jeg, men er jo fremdeles et vesentlig problem. 

Jeg har altså bare personlig erfaring med fontex og cipramil, og er usikker på hvilke ting jeg må tenke over før medisinvurderingen. Er det noen som har lignende erfaring eller erfaring med medisinvurdering når man sliter med depresjon/angst, problemer med mat og en unnvikende personlighet...? Jeg vet ikke hvordan jeg skal forholde meg til medisinvurderingen. Jeg vet jo hva jeg har, men ikke hva jeg får ved en eventuell endring... 

HJELP

Skrevet

Håper jeg ikke tråkker over noen grenser med dette spørsmålet, er bare litt usikker her. Jeg forstår at råd her ikke kan erstatte medisinskfaglig tilbakemelding. Likevel håper jeg det er lov å spørre om andres erfaringer og om jeg eventuelt selv bør ha med mulige alternativer eller egne tanker...

Skrevet

Du får spørsmål om erfaringer med nåværende og tidligere medisiner. Positive effekter og bivirkninger. Det bør du ha svar på. Ut over det forventes ingenting fra deg.

Anonymkode: 47564...007

Skrevet
37 minutter siden, umakenverdt skrev:

Håper jeg ikke tråkker over noen grenser med dette spørsmålet, er bare litt usikker her. Jeg forstår at råd her ikke kan erstatte medisinskfaglig tilbakemelding. Likevel håper jeg det er lov å spørre om andres erfaringer og om jeg eventuelt selv bør ha med mulige alternativer eller egne tanker...

Din oppgave er å fortelle om hvordan du har det og hvilke erfaringer du har med relevante medisiner. Siden du har det verre enn du har hatt det de siste to årene, så er det på sin plass å be fastlegen vurdere om endring av medisinene kan være en løsning. Det er ikke din oppgave å komme med forslag om konkrete medikamenter. 

Skrevet

Takk. Jeg kan fortelle om hvordan jeg har det. Jeg har ikke hatt noen bivirkninger av medisinene. 

Hva ligger i erfaringer med medisinene, om de har virket? Jeg har blitt bedre, men vet ikke om det var medisinene sin skyld? Jeg kjenner meg mer nede nå og har gjort det en stund, men vet ikke om medisinene ikke virker mer eller om det bare er meg? 

Skrevet

Vet ikke hva som er vanlig, men jeg har pleid og komme med forslag til medisiner og får det og så lenge det er ap. Men nå er det ikke forhandling mer tror jeg, psykiateren vil jeg skal ta xeplion og jeg vil ikke. Trenger det ikke. Men du skal jo fortelle om hvordan du har det osv.

Skrevet

Hva med å skrive ut spørsmålene du skriver ned her? De er gode å stille legen :)

Skrevet
2 timer siden, umakenverdt skrev:

Takk. Jeg kan fortelle om hvordan jeg har det. Jeg har ikke hatt noen bivirkninger av medisinene. 

Hva ligger i erfaringer med medisinene, om de har virket? Jeg har blitt bedre, men vet ikke om det var medisinene sin skyld? Jeg kjenner meg mer nede nå og har gjort det en stund, men vet ikke om medisinene ikke virker mer eller om det bare er meg? 

Du kan si akkurat det samme som du skriver her:-)

Skrevet

Da skal jeg prøve å si noe om disse spørsmålene som jeg har kommet med her.

Skrevet
On 10/30/2017 at 5:13 PM, umakenverdt said:

Har vært i samme situasjon mange ganger, og uansett hva årsaken er/var, ble dybde og varighet på depresjoner veldig mye mindre da jeg fikk tillagt Lamictal. 

Anonymkode: 4ec03...019

Skrevet

tillagt lamictal med ?

Anonymkode: 8e13e...a1e

Skrevet

Escitalopram. (Er vel det samme som Cipralex.) Virker som det er Lamictal som gjør forskjellen, men blir forhåpentligvis enda bedre når jeg er oppe i måldose. Føler meg litt "flat", tiltaksløs og likegyldig av førstnevnte, så tror jeg må forsøke å redusere den, eventuelt bytte den med noe annet. 

Anonymkode: 4ec03...019

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...