Gå til innhold

Langtidsbruk av lithionit

Anbefalte innlegg

Skrevet

Er det slik at muligheten for alvorlige bivirkninger blir større over lengre tids bruk?

Anonymkode: 2c708...a53

Skrevet
4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Er det slik at muligheten for alvorlige bivirkninger blir større over lengre tids bruk?

Viktig at det følges opp med jevnlige nyrefunksjonsprøver. Dersom nyrefunksjonen ser ut til å svekkes kraftig, må dette tas på alvor. 

Anonymkode: ddb3a...ceb

Skrevet
21 timer siden, AnonymBruker skrev:

Viktig at det følges opp med jevnlige nyrefunksjonsprøver. Dersom nyrefunksjonen ser ut til å svekkes kraftig, må dette tas på alvor. 

Tar blodprøver hver 3. Mnd. Men tar aldri urinprøve. Lithium og stoffskiftet blir sjekket, men jeg vet ikke hvor ofte det blir tatt andre prøver.

Skrevet
48 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Tar blodprøver hver 3. Mnd. Men tar aldri urinprøve. Lithium og stoffskiftet blir sjekket, men jeg vet ikke hvor ofte det blir tatt andre prøver.

Sannsynligvis sjekkes også kreatinin, som måler nyrefunksjon, når du først tar blodprøver. 

Skrevet
På 30. oktober 2017 den 0.51, AnonymBruker skrev:

Ja.

Anonymkode: abb22...571

Hvilke bivirkninger?

Skrevet
På 30.10.2017 den 19.18, AnonymBruker skrev:

Det vanlige er at de sjekker natrium, kalium, kreatinin, TSH og fritt tyroksin. Dvs. elektrolytter, nyre og stoffskifte, i tillegg til serumkonsentrasjonen av lithium. Det er ikke nødvendig med urinprøve.

Både nyreprøver og stoffskifteprøver kan vise skadelige påvirkninger enten tidlig eller senere, etter mange års behandling. Nettopp derfor følger de nøye med. En slik utvikling vil neppe skje plutselig, og blir derfor fanget opp tidsnok ved regelmessige prøver. Hyppige prøver i starten, og sjeldnere etter hvert når en ser at en tåler det greit.

Pga stigning i kreatinin (nyreprøver) valgte legen å avslutte behandlingen min med Lithionit. Jeg hadde bare gått et par-tre mnd på medisinen. Prøvene normaliserte seg svært raskt.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...