AnonymBruker Skrevet 29. oktober 2017 Skrevet 29. oktober 2017 Er det slik at muligheten for alvorlige bivirkninger blir større over lengre tids bruk? Anonymkode: 2c708...a53 0 Siter
AnonymBruker Skrevet 29. oktober 2017 Skrevet 29. oktober 2017 4 minutter siden, AnonymBruker skrev: Er det slik at muligheten for alvorlige bivirkninger blir større over lengre tids bruk? Anonymkode: 2c708...a53 Viktig at det følges opp med jevnlige nyrefunksjonsprøver. Dersom nyrefunksjonen ser ut til å svekkes kraftig, må dette tas på alvor. Anonymkode: ddb3a...ceb 0 Siter
FjellOgDalar Skrevet 30. oktober 2017 Skrevet 30. oktober 2017 Stoffskifte også; det kan bli for lavt. 0 Siter
AnonymBruker Skrevet 30. oktober 2017 Skrevet 30. oktober 2017 21 timer siden, AnonymBruker skrev: Viktig at det følges opp med jevnlige nyrefunksjonsprøver. Dersom nyrefunksjonen ser ut til å svekkes kraftig, må dette tas på alvor. Anonymkode: ddb3a...ceb Tar blodprøver hver 3. Mnd. Men tar aldri urinprøve. Lithium og stoffskiftet blir sjekket, men jeg vet ikke hvor ofte det blir tatt andre prøver. Anonymkode: 2c708...a53 0 Siter
AnonymBruker Skrevet 30. oktober 2017 Skrevet 30. oktober 2017 48 minutter siden, AnonymBruker skrev: Tar blodprøver hver 3. Mnd. Men tar aldri urinprøve. Lithium og stoffskiftet blir sjekket, men jeg vet ikke hvor ofte det blir tatt andre prøver. Anonymkode: 2c708...a53 Sannsynligvis sjekkes også kreatinin, som måler nyrefunksjon, når du først tar blodprøver. Anonymkode: ddb3a...ceb 0 Siter
AnonymBruker Skrevet 31. oktober 2017 Skrevet 31. oktober 2017 På 30. oktober 2017 den 0.51, AnonymBruker skrev: Ja. Anonymkode: abb22...571 Hvilke bivirkninger? Anonymkode: 2c708...a53 0 Siter
Tandorini Skrevet 2. november 2017 Skrevet 2. november 2017 På 30.10.2017 den 19.18, AnonymBruker skrev: Tar blodprøver hver 3. Mnd. Men tar aldri urinprøve. Lithium og stoffskiftet blir sjekket, men jeg vet ikke hvor ofte det blir tatt andre prøver. Anonymkode: 2c708...a53 Det vanlige er at de sjekker natrium, kalium, kreatinin, TSH og fritt tyroksin. Dvs. elektrolytter, nyre og stoffskifte, i tillegg til serumkonsentrasjonen av lithium. Det er ikke nødvendig med urinprøve. Både nyreprøver og stoffskifteprøver kan vise skadelige påvirkninger enten tidlig eller senere, etter mange års behandling. Nettopp derfor følger de nøye med. En slik utvikling vil neppe skje plutselig, og blir derfor fanget opp tidsnok ved regelmessige prøver. Hyppige prøver i starten, og sjeldnere etter hvert når en ser at en tåler det greit. Pga stigning i kreatinin (nyreprøver) valgte legen å avslutte behandlingen min med Lithionit. Jeg hadde bare gått et par-tre mnd på medisinen. Prøvene normaliserte seg svært raskt. 0 Siter
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.