Gå til innhold

Angst for å få hjertestans. Setter veldig pris på svar!

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei. Jeg får VES når jeg er redd, får angst, i blant hvis jeg ikke har sovet eller spist nok, og i blant ellers.I perioder har jeg lite, i perioder litt mer.

Leste en sak om en dame med lang QT-tid-syndom på NRK, der det sto noe om at hun hadde hjerterytmeforstyrrelser 
når hun ble stressa. Og da ble jeg veldig redd. 

Jeg har vært til utredning for disse VESene. Legen sa at det var VES, og ingen grunn til bekymring. Jeg tok 24t EKG, og fikk ingen tilbakemelding, hvilket jeg har tolket som om alt var OK. Tok sykkelfest. Hadde VES før testen pga. angst, men ingen under testen. 
Tok ultralyd, og fikk beskjed om at hjertet så helt normalt ut. Moloklinikken.

HVIS jeg hadde hatt lang-QT-tid-syndrom, hadde det garantert blitt oppdaget under denne utredningen? Er det lett å se, og er det noe de alltid ser etter eller utelukker ved en slik test for å utrede <3rytmeforstyrrelser? 

Jeg har nemlig angst for å ha langt QT-tid, og at jeg plutselig skal dø. Angst for å miste kontrollen.

Anonymkode: 6da6c...e6e

Skrevet

Synes lang QT-tid alltid på et EKG? Har man det hele tiden, eller kun i blant? Kan det overses?
Huff, jeg er håpløs. Har skikkelig intens angst for dette. 

Skrevet
32 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Synes lang QT-tid alltid på et EKG? Har man det hele tiden, eller kun i blant? Kan det overses?
Huff, jeg er håpløs. Har skikkelig intens angst for dette. 

Jeg har lest samme artikkelen som deg. Husk at det var flere ting med henne en bare lang QT tid. Hun hadde også feil på hjerteklaff og arytmi. 

Ekstraslag på hjertet er noe helt annet, så jeg forstår ikke helt hvorfor du tror du skulle ha samme problemer som henne? Ekstraslag på hjertet er veldig vanlig hos folk som har angst. Vanligvis gidder de ikke utrede det engang om de vet pasienten har angst fordi det er forventet. Hva om du kontakter de som tok 24 timers ekg på deg og forsikrer deg om at svaret var ok? Lang QT tid registreres som regel på et enkelt øyebliksekg, de hadde sett det på 24 timers. 

Anonymkode: d1a9f...c64

Gjest franklyscarlet
Skrevet (endret)

Hun sier at hun har skikkelig angst, og angst er jo gjerne ikke så rasjonelt. Kan heller ikke se at hun skriver at hun er redd for å feile akkurat det samme som kvinnen i artikkelen, men bare det med lang QT-tid. Det høres jo skummelt nok ut i seg selv. Jeg kan ikke nok om det til å svare på spørsmålene, dessverre, men jeg har også VES i blant. Noen ganger blir jeg veldig redd, andre ganger kan jeg fint ignorere det. Det er gjerne slik at jeg blir redd VESene når angsten er høy fra før av. 

Endret av franklyscarlet
Skrevet

Vurdering av QT-tid gjøres alltid når det tas EKG.

Må få spørre om noe som jeg undrer på: Om en får høre at en har normal, nedsatt eller forhøyet risiko for å få hjertestans, hva gjør en med det? Må vi ikke uansett bare leve videre under mottoet "Det som skjer, det skjer"?

https://www.youtube.com/watch?v=xZbKHDPPrrc

Anonymkode: b24c7...d9a

Skrevet
Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Må få spørre om noe som jeg undrer på: Om en får høre at en har normal, nedsatt eller forhøyet risiko for å få hjertestans, hva gjør en med det? Må vi ikke uansett bare leve videre under mottoet "Det som skjer, det skjer"?

Nå er det ikke meg du spør, men jeg tar sjansen på å svare allikevel.

Jeg har forhøyet sjanse for å få hjertestans/infarkt på grunn av mange år med diabetes. Tenker ikke spesielt på det i hverdagen, men prøver så godt jeg kan å leve slik at sjansen blir litt mindre. Greier det ikke på alle fronter. Tenker litt som deg, det som skjer, det skjer. Det gjør faktisk at angsten min for å dø blir litt mindre.

Skrevet
38 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Men har de med lang QT-tid-syndrom langt QT-tid hvert eneste hjerteslag? Eller de fleste? Eller kun i blant? Varierer det? Kan det hende at man har det, men så ble det ikke fanget opp fordi man ikke hadde lang QT-tid akkurat når EKGet ble tatt? 

Skrevet

De har det hele tiden. Du er nødt til å finne en annen bekymring.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...