Gå til innhold

Krav om å si opp jobb for å få innvilget AAP?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Er det noen som har hørt om at det er noe krav at man enten må si opp jobben eller søke permisjon for å få innvilget arbeidsavklaringspenger?

Det gjelder etter man har vært sykemeldt etter 12 måneder og sykepengerettighetene har gått ut.

(mulig jeg har misforstått nav her)

Anonymkode: 8808a...c01

Fortsetter under...

Skrevet

Det stemmer ikke. 

Ikke si opp jobben. 

Anonymkode: 9be48...28f

Skrevet
3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Er det noen som har hørt om at det er noe krav at man enten må si opp jobben eller søke permisjon for å få innvilget arbeidsavklaringspenger?

Det gjelder etter man har vært sykemeldt etter 12 måneder og sykepengerettighetene har gått ut.

(mulig jeg har misforstått nav her)

Det er absolutt ikke noe krav, mange på AAP som har en jobb å gå tilbake til. Hva har de sagt som har fått deg på de tankene?

Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Det stemmer ikke. 

Ikke si opp jobben. 

Anonymkode: 9be48...28f

Nav sier de trenger dokumentasjon på at arbeidsforholdet er avklart, altså sagt opp (har ikke tenkt å søke permisjon og skal ikke tilbake på arbeidsplassen og er fremdeles syk). Lurer bare på når jeg skal si opp slik at overgangen til aap blir smertefri med hensyn til at ikke utbetalingene stopper opp. Maksdatoen min er denne måneden og har en måneds oppsigelse (men nav har ikke klart å regne ut noe maksdato ennå).

Skrevet

«Halve» poenget med AAP er vel å komme tilbake til arbeidet man har? Ikke si opp før du har avklart ALT med NAV.

Skrevet
Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Nav sier de trenger dokumentasjon på at arbeidsforholdet er avklart, altså sagt opp (har ikke tenkt å søke permisjon og skal ikke tilbake på arbeidsplassen og er fremdeles syk). Lurer bare på når jeg skal si opp slik at overgangen til aap blir smertefri med hensyn til at ikke utbetalingene stopper opp. Maksdatoen min er denne måneden og har en måneds oppsigelse (men nav har ikke klart å regne ut noe maksdato ennå).

Avklart i forhold til hvordan fremtidsutsikktene ser ut kanskje? Er absolutt ikke noe krav om å si opp for å motta AAP :) 

Annonse

Skrevet
1 minutt siden, Caprioli skrev:

Det er absolutt ikke noe krav, mange på AAP som har en jobb å gå tilbake til. Hva har de sagt som har fått deg på de tankene?

Nav sier jeg må avklare arbeidsforholdet og gi dem dokumentasjon på det. Enten permisjon eller at jeg har sagt opp. Jeg har vært sykemeldt i 12 måneder i løpet av november, men i to runder så vet ikke nøyaktig når maksdatoen er og nav klarer heller ikke å finne ut av det da de mangler noen papirer som visst er vanskelig å få tak i.

Bare lurer på om det er et delkrav for at søknaden om AAP blir innvilget.

Skrevet
2 minutter siden, Andreaswell skrev:

«Halve» poenget med AAP er vel å komme tilbake til arbeidet man har? Ikke si opp før du har avklart ALT med NAV.

Ja. Jeg skal ikke tilbake i nåværende jobb. For øyeblikket har jeg heller ingen saksbehandler, men forrige saksbehandler skrev melding om at jeg måtte avklare arbeidsforholdet, og at jeg måtte dokumentere at det var avsluttet evt søkt permisjon. De måtte ha papirer på det. Men kanskje var det i forbindelse med at jeg kan få mulighet til videre/andre tiltak via nav for å finne nytt arbeid (?)

Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Ja. Jeg skal ikke tilbake i nåværende jobb. For øyeblikket har jeg heller ingen saksbehandler, men forrige saksbehandler skrev melding om at jeg måtte avklare arbeidsforholdet, og at jeg måtte dokumentere at det var avsluttet evt søkt permisjon. De måtte ha papirer på det. Men kanskje var det i forbindelse med at jeg kan få mulighet til videre/andre tiltak via nav for å finne nytt arbeid (?)

Tror mer på der siste - men det handler uansett om detaljer i aktivitetsplanen. Er vel ingen andre krav for å få innvilget AAP enn at du har redusert arbeidsevne med 50% eller mer, og er villig å inngå og følge opp en aktivitetsplan?

Ikke si opp jobben!

Har du fått tilsendt forslag på aktivitetsplan?

Skrevet
11 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg er relativt sikker på at det her ikke siktes til AAP, men til muligheten for ulike former for arbeidsrettede tiltak. Det er logisk at du enten må ha permisjon eller være uten jobb for at NAV skal sette i gang med ulike tiltak for å få deg tilbake til noe annet enn nåværende jobb. 

Skrevet
3 minutter siden, Caprioli skrev:

Tror mer på der siste - men det handler uansett om detaljer i aktivitetsplanen. Er vel ingen andre krav for å få innvilget AAP enn at du har redusert arbeidsevne med 50% eller mer, og er villig å inngå og følge opp en aktivitetsplan?

Ikke si opp jobben!

Har du fått tilsendt forslag på aktivitetsplan?

Håper du har rett for da slipper jeg å stresse med dette nå.

Nei, er bare stressa pga at maksdatoen er nå snart, nav har ikke oversikt og er redd for at det blir rot med utbetalinger og søknader når de ikke klarer å finne ut når den er.

Har ikke saksbehandler så har ikke noe aktivitetsplan, men det skal være det minste problemet å lage hvis jeg først får innvilget aap.

Skrevet

Kan si det på denne måten - Var på infomøte om AAP hos NAV i Trondheim, og kursholderen gjentok stadig vekk fraser som "og det gjelder både de som har en jobb de skal tilbake i, og de som må finne seg en jobb".

Skrevet

Jeg mener jeg hadde permisjon fra jobben min det første året jeg gikk på AAP. Ble enig med min arbeidsgiver om å si opp da jeg visste at jeg ikke ville komme tilbake og da de ikke ville gi lengre permisjon. Tror ikke NAV avgjorde det. Jeg opplevde tiden i NAV med søknadsskjema , tiltak og møter som veldig belastende. Ringte ofte til NAV for å spørre om ting. Hadde mye angst og tvangstanker rundt disse tingene og skulle ønske det var bedre kommunikasjon . 

Anonymkode: c3198...a30

Annonse

Skrevet

Hvis du vil ha svar fra kilden så ringer du NAV sin hjelpetelefon på 55 55 33 33 mellom 0800 og 1530 på hverdager, så får du bistand.

Skrevet

Har ikke lest svarene i tråden her, bare svarer kjapt ut i fra det jeg selv vet.

Jeg er i en litt annen situasjon, jeg skal tilbake til min arbeidsplass. Det som imidlertid er tingen, er at etter de 12 månedene med sykemelding, så er den retten gått ut. Ikke bare mtp penger, men også mtp gyldig fravær. Derfor har jeg måttet søke sykepermisjon fra arbeidsplassen. Dette for fortsatt å ha gyldig fravær fra stillingen min. Dersom jeg ikke hadde hatt sykepermisjon hadde jeg måttet stille på jobb, ettersom jeg ikke lenger er sykemeldt. Sykepermisjon kan søkes for valgfrie perioder av gangen. Jeg har blitt enig med sjefen min om perioden jeg søker for, men den har blitt forlenget flere ganger. Den kan også endres/avbrytes underveis.

Dersom det i søknadsprosessen om AAP kommer frem at du ikke skal tilbake til arbeidsplassen så vil jeg tro at de krever av deg at du sier opp jobben. Dette blir jo en del av fremdriftsplanen din. AAP er jo en støtteordning mens det blir avklart hvordan du skal komme deg tilbake i (annen) jobb. Og da må du iallfall "kvitte deg med" den jobben du ikke skal ha.

Skrevet
På 30.10.2017 den 19.55, AnonymBruker skrev:

Håper du har rett for da slipper jeg å stresse med dette nå.

Nei, er bare stressa pga at maksdatoen er nå snart, nav har ikke oversikt og er redd for at det blir rot med utbetalinger og søknader når de ikke klarer å finne ut når den er.

Har ikke saksbehandler så har ikke noe aktivitetsplan, men det skal være det minste problemet å lage hvis jeg først får innvilget aap.

Aktivitetsplanen er det NAV som lager. Det tok flere måneder før de ga meg min. Det var ikke noe innhold i den som var noe annet enn det jeg allerede holdt på med, så for min del ble det mest en formalitet.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...