Gå til innhold

Offentlig sykehus vs Privat sykehus

Anbefalte innlegg

Skrevet

Har du noen gang ikke følt og blitt hørt av legen din, at det ikke fører fram til noen videre henvisning eller undersøkelse?                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                         At det blir forveklset med andre ting, selv om du beskriver at det er eks sterke smerter spytter blod, brekninger osv...

Eller offentlig sykehus ikke finner ut av det og måttet ty til private sykehus?

Jeg føler det er litt sånn nå, har noen plager uten og konkretisere dette mer, vurderer Privat, har aldri brukt det før.

Noen som har noen formeninger om dette?

Anonymkode: 76966...3e3

Videoannonse
Annonse
Gjest Maggie55
Skrevet

Jeg tror vel ikke at det private er mere til å stole på enn det offentlige akkurat men det er stor mangel på ressurser i kommunene så det er godt å kunne oppsøke det private hvis man har økonomisk mulighet. Mange jobber vel tidvis det ene og det annet sted. 

Det værste som rammer helsesektor nå tror jeg er at så mange står oppe i så mye at de rekker ikke følge med i alt det nye. Dette rammer jo i så mange fag så det er enkelt å kjenne seg igjen i. Jeg synes man også er lite flinke til å informere om de muligheter som faktis finnes for oss alle og alle de tingene det tydeligvis ikke finnes noe svar på. 

Det blir litt som jeg leste at Himalaya var fri for is i 2325. Aha tenkte jeg. Hvor trist istiden er kanskje slutt slutt men ingen gleder seg. Det er jo heller ikke vanskelig å forstå fordi så mye blir bare vann. Kanskje ser vi ting for lite eller for mye utenifra og ovenfra. Men når vil osonhullet  gro bare igjen av seg selv.Dette er jo dumme spørsmål men det skyldes at jeg vet for lite på samme måte.

Nei jeg vil ikke spøke. Til det er økonomi for avgjørende for alt. Jeg synes iallefall ikke man skal ha dårlig samvittighet for å velge privat hvis man kan både i helse og skole. Politikerne gjør jo selv det samme uansett syn. 

Men jeg tror vi som avislesere ofte føres bak lyset og ikke får info om hvordan tingene fungerer i praksis.Og sjelden er det noe meningsmåling om hvordan folk vil ha det. Hvorfor egentlig.

Skrevet
8 timer siden, Maggie55 skrev:

Men jeg tror vi som avislesere ofte føres bak lyset og ikke får info om hvordan tingene fungerer i praksis.Og sjelden er det noe meningsmåling om hvordan folk vil ha det.

Det avgjør vi ved valget.

Anonymkode: a7d7e...1e4

Skrevet
14 timer siden, AnonymBruker skrev:

Har du noen gang ikke følt og blitt hørt av legen din, at det ikke fører fram til noen videre henvisning eller undersøkelse?                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                         At det blir forveklset med andre ting, selv om du beskriver at det er eks sterke smerter spytter blod, brekninger osv...

Eller offentlig sykehus ikke finner ut av det og måttet ty til private sykehus?

Jeg føler det er litt sånn nå, har noen plager uten og konkretisere dette mer, vurderer Privat, har aldri brukt det før.

Noen som har noen formeninger om dette?

Anonymkode: 76966...3e3

Har ikke hørt om at offentlige sykehus henviser til private sykehus fordi de ikke finner ut av ting selv.

Ellers er det jo fritt sykehusvalg og du kan be om å bli vurdert et annet sted.

Gjest Maggie55
Skrevet

Man må jo bare håpe og tro at utviklinga går stadig videre og framover og krysse fingrene eller tommene for det for oss alle.

Vi skal til privat klinikk etter planen en tur imorgen for å få en second opinion i vår sak. Å Vi har vel aldri i vårt livgjort lingnende og det vil koste og vi håper det går "bra "og vi får vite litter om hennes tilstand og kanskje får noen undersøkelser kommunen ikke er i stand til å koste på henne. Og kanskje blir det en ny tur til tilbake til rett spesialist om noen dager. Om ikke vi har råd til å gjøre noe med dette som forårsaker uro og stadige smertehelvete så har vi forsøkt så langt vi kan.  Skulle bare ønsket jeg hadde visst om denne muligheten den gang det gjaldt min gamle far. Mye vondt kunne kanskje vært unngått. Som far ofte sa "Kunnskap er lett å bære." Men tror de først begynte å avertere i fjor høst rett før valget. 

Men tror det er en av disse store ideelle organisasjonene som " står bak" Vi vet ikke helt men føler det ikke er noe reelt valg for oss slik vi tolker signalene fra de i kommunen vi har vært i kontakt med så langt. 

Håper hun vil dra når vi kommer så langt. Hvis ikke får vi bare betale drosje og avbestilling av time. Vi får se. Ingen vet jo egentlig hva morgendagen bringer.

Men jeg tenker å bruke denne klinikken hvis jeg skulle få behov selv og har økonomi somauplement da det ikke er bare " å stå på krava". Det kan koste en hjerneslag lett tror jeg og personlig tragedie og økonomisk ruin. Man blir lett dyttet framover lenger enn man har tenkt og " brukt" for å bevise andres dilemmaer. Men menneskeliv er menneskeliv uansett hvem det gjelder uten tvil. Få tenker på en pasient som er mere hjelpeløs i systemet enn man ofte  aner. Mange har ingen talspersoner og huskes knapt. Og hvordan det er i mange andre land det vet vi bare så dessverre.

Husker en person jeg kjente og var i kontakt med den gang jeg jobbet Vedkommende ble rammet av tarmkreft flere ganger og det var helt forferdelig. Hun hadde ikke fått diagnosen engang før e-posten hennes var full av tilbud om alternativ behandling og tilbud fortalte hun.Vi forstod ikke dengang da hun hanglet seg på jobb til tross for alle dårlige utsikter. Hun brukte den private delen tror jeg. Men heller ikke de tar alt tror jeg.

Akkurat kosmetiske greier ville ikke vi prioritert vi personlig men livet og best mulig livskvalitet ønsker jo alle å bevare.

Ser bare hvordan anbefalt  praksis med smertetabletter har forandret seg nærmest fra dag til dag.

Bekymrinsfullt er det at økonomien er så dårlig i kommunen iallefall for noen utvalgte grupper mennesker som handikappede og syke.

Vi har et hus vi kan spise av om det store krakket kommer som så mange frykter.

Værst er det når det går ut over små barn. Uten noe tvil.

Godt mange i rettsvesenet står utrettelig på. 

Men det kan komme nye valg også for oss og sola varmer i dag.

Det er ofte så mange syn på ting og godt vi har et demokrati som skal håndtere divergerende syn når de oppstår.

Jo vi bruker det private til dels men er spent på utviklingen i samfunnet videre som så mange.

Man er bare glad om man får hjelp mot sin plage og føler ikke personlig ansvar for hele verden.Sånn er det bare blitt.

Vi håper bare været blir bra og ikke så glatt føre for vi skal kjøre bil heldigvis ikke selv.

Gjest Maggie55
Skrevet

I møte med helsevesen har jeg ofte spurt meg om jeg er for lite " rund i kantene" Jeg vet ikke. Føler bare på mange måter en trist utvikling, men alle har sitt tror jeg og mange gjør masse i det stille tror jeg i frivillighetsnorge.

Men som legen jeg gikk hos i mange år for det psykiske ofte sa. Hver dag har ofte nok med sin plage og alle har sitt.

Man må bare prøve å stå på krava så godt man kan. Kanskje er det en og annen som kommer etter i løypa som kan ha litt nytte av det. Hvem vet.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...