Gå til innhold

Tannbehandling I narkose ved sykehus dekket?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei

pga langvarig psykisk sykdom har jeg ikke klart å komme til tannlege.

har nå alvorlig smerter og skader

klarer ikke sitte våken i en tannlege stol, ønsker narkose.

det er nå veldig akutt.

gått m det i et halvt år.

spm: 

kan psykiater henvise til tannbehandling i narkose ved sykehus? 

Anonymkode: 4a1eb...e9e

Skrevet
14 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hei

pga langvarig psykisk sykdom har jeg ikke klart å komme til tannlege.

har nå alvorlig smerter og skader

klarer ikke sitte våken i en tannlege stol, ønsker narkose.

det er nå veldig akutt.

gått m det i et halvt år.

spm: 

kan psykiater henvise til tannbehandling i narkose ved sykehus? 

Anonymkode: 4a1eb...e9e

Du kan ringe de som har ansvar for tilrettelagt tannbehandling i ditt fylke og høre hvilke muligheter som finnes: https://helsedirektoratet.no/tannhelse/tilrettelagt-tannhelsetilbud-too

Skrevet

Jeg hadde syntes det var MYE skummlere med narkose...

Anonymkode: 8e242...6cf

Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Jeg hadde syntes det var MYE skummlere med narkose...

Anonymkode: 8e242...6cf

Spørs hva ts skal..

Skal han ta bedøvelsesprøyte, så er det klart at det er jo mye skumlere med en sprøyte enn en maske..

Men om en bare skal sitte i en stol og få kjeften undersøkt, så skjønner jeg ikke at narkose er verdt det..

Anonymkode: c9ad7...0b9

Skrevet

Ingen inngrep som gjøres i narkose med mindre det er medisinsk grunnlag for det, eller?

Innebærer jo både risiko og store kostnader.

Skrevet

jeg fikk det i narkose, da jeg ikke hadde pusset tenner på 7 år, og hadde masse som måtte gjøres. Jeg var livredd. Dette var noen år siden, men jeg fikk det gratis. Jeg fikk gå i til offentlig tannlege, da jeg gikk på sosialstønad. Jeg lå i narkose ca 2,5 timer, og alt ble gjort da, inkludert fjerning av 4 visdomstenner. 

Etter det fikk jeg oppfølging hos tannlege med spesialudannelse i odontofobi (tannlege skrekk). Nå mange år etter går jeg til vanlig tannlege.

1. Skulle jeg gjort det på ny, tror jeg jeg ville gått til en med odontofobi kompetanse i stedet for å få det i narkose. En slik en hjelper deg med riktig angsmedisin og evnt lystgass ,og er veldig forsiktig.

Håper noe av dette er svar på ditt spørsmål.

Anonymkode: a3f7e...b29

Skrevet

Glemte å si at hos meg så var det tannlegen som henviste til narkosebehandling og ikke psykiater.

Skrevet

Jeg tok narkose da jeg skulle trekke 4 tenner pga jeg skulle ha reggis:lol:

Anonymkode: c9ad7...0b9

Skrevet

Hva er det de bruker i USA?, der får jo nesten alle "gass" slik at de sovner, finnes det ikke noe lignende her i Norge?.

Anonymkode: ea91b...aa3

Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Hva er det de bruker i USA?, der får jo nesten alle "gass" slik at de sovner, finnes det ikke noe lignende her i Norge?.

Jeg har også lurt på hva i all verden det er de dopes ned på der borte - har jo sett drøssevis av filmer der de tydeligvis er helt koko etterpå og tror de har mista tunga, har flere sett lepper og alt mulig rart!

Gjest Kanuttius
Skrevet
På 1.11.2017 den 20.31, Lillemus skrev:

Jeg har også lurt på hva i all verden det er de dopes ned på der borte - har jo sett drøssevis av filmer der de tydeligvis er helt koko etterpå og tror de har mista tunga, har flere sett lepper og alt mulig rart!

De med gode helseforsikringer får den bedøvelsen de vil ha. Middelklassen har ikke råd til det. De uten helseforsikring får knapt smertestillende under fødsel. Det er store forskjeller der borte og i filmer/serier er det ofte solsiden av helsesystemet som vises. 

Skrevet
På 1.11.2017 den 19.25, AnonymBruker skrev:

Tror det er bare lystgass. Det får man her også, hos noen tannleger.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...