Gå til innhold

Borderline?

Anbefalte innlegg

I alle år har jeg visst at jeg ikke er helt «normal» til tider. Jeg vet jeg har slitt med angst og depresjon, men det har vært noe annet også. Lenge har jeg trodd det kunne være ADHD/ADD, bipolar har ikke stemt helt ift symptomene på det. Når jeg har vært «tilnærmet» normal, kun slitt med angst så fikser jeg ikke noe prat om eller noe som helt hva angår psykiske plager. Fixer ikke å lese om det, snakke om det, skrive osv, det interesserer meg nada. Bortsett fra hvis venner har slitt, da gjør jeg hva jeg kan for å støtte og hjelpe.

Den siste tiden (1-2 år) har jeg gått virkelig downhill. Pga i overkant mange veldig vonde hendelser som har skjedd så mistet jeg helt guarden min. Det er som det sterke «skjoldet» mitt rustnet og falt av og det er ingenting igjen der til å beskytte meg. Plutselig er det som om jeg går «naken» overalt. Jeg føler jeg har mistet megselv helt. Jeg prater uten å stoppe opp, det er akkurat som om tankene svever i hodet uten vegger, og enten så snakker jeg uten å tenke meg om, eller så vet jeg ikke hva jeg skal si for alt er bare kaos. Det er ikke slik konstant, men et problem når det passer minst. Noen ganger prater jeg som en foss, veldig ivrig og litt høyere enn normalt. Veldig impulsiv også ift sinne, veldig irritabel til tider og mistenksom, noe som gjør at jeg la vær å si noe så ofte jeg kan for jeg stoler ikke på megselv ift hvordan jeg utrykker meg, det kan bli barnslig/latterlig/overdrevet e.l jeg har komt i noen konflikter ift det. Føler meg helt gærn 😢 Jeg sier også ting, er mer åpen enn hva den «normale» meg hadde gjort, helt uaktuelt. Jeg lurer på hva som skjer med meg..føler jeg har mistet megselv helt. Har så mye vonde følelser st det er nesten ikke til å holde ut, ødlegger relasjoner, risikerer å miste jobben (har mistet en tidligere) Har kraftige selvmordstanker, men kommer aldri til å gjøre det for jeg har barn. Jeg har fått svar på henvisning og skal få hjelp, men lurer på no om dette kan være borderline..

Er det noen her som kjenner seg igjen og har erfaring med hvordan man ev. takler dette? Om det er borderline eller om det kan være noe annet? 

Ble langt dette, men takk for at du leste

Anonymkode: f2f81...8ad

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/423577-borderline/
Del på andre sider

Fortsetter under...

42 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Kunne du forenkla problemene dine litt?

Var det sinne og humørsvingninger du sa du hadde?

Anonymkode: dee19...ba2

Er vel sjokk, sinne, sorg, redsel, stress, skuffelser, håpløshet, svik  som ligger i bunnen hvertfall som det ble i overkant av og som førte med seg angst, depresjon og den biten jeg prøver å finne ut av, som jeg ikke vet hva er (som jeg spørr om i HI) vet ikke hvordan jeg skal forenkle det, er ikke helt med deg? T.s

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/423577-borderline/#findComment-3801156
Del på andre sider

6 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Dette hørtes ikke ut som borderline. I tillegg kan dette umulig være borderline hvis det har vart i 1-2 år. Borderline er en personlighetsforstyrrelse som begynner sent i barneårene eller tidlig i tenårene.

Anonymkode: e6d63...9ff

Ja, litt dårlig forklart fra meg..Jeg har hatt det slik før, ikke like ekstremt som nå, men er usikker når det kan ha begynt. Jeg husker at jeg allerede fra barnehagen av innbilte at jeg var stygg ( jeg hadde ikke noe spesiell grunn til å tro det, men likevell så innbilte jeg med det) jeg kunne være voldelig som barn, ikke mye men var noen episoder der jeg tørnet. Og at jeg begynte å føle meg annerledes fra 4 klasse, med sinne, ble fort lei meg/trist/sjalu/ sint/ hadde uutholdelig vonde følelser til tider inni meg hvor jeg kunne gråte endel, men var barnevernsbarn  da og ble sendt rundt alle veier så ble litt preget av det. Jeg flyttet tidlig for megselv, hadde spiseforstyrrelser, angst og depresjon, men var ikke før jeg kom i mitt første seriøse forhold helt i beg. av 20 årene at jeg virkelig skjønte at jeg hadde problemer, men så ble jeg jo sammen med en ikke så bra fyr heller. Men det var da mye av «borderline» tendensene dukket opp. 

Har ikke tenkt over når det egentlig kan ha begynt, så derfor det ble ett litt langt svar..

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/423577-borderline/#findComment-3801198
Del på andre sider

Annonse

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Er vel sjokk, sinne, sorg, redsel, stress, skuffelser, håpløshet, svik  som ligger i bunnen hvertfall som det ble i overkant av og som førte med seg angst, depresjon og den biten jeg prøver å finne ut av, som jeg ikke vet hva er (som jeg spørr om i HI) vet ikke hvordan jeg skal forenkle det, er ikke helt med deg? T.s

Ok. Vel, velkommen til doktor Godtil Åsettediagnoser

- Værsegod å sitt

- skal vi se her.. 

- du nevner svik, skuffelser og sjokk. Du har opplevd et traume

- du sier du blir irritabel og prater som en foss (og at du noen ganger er deprimert?) (Litt glemsk doktor her idag se..). Du har bipolar og er hypomanisk

*klø i hue*, *skrive skrive*

- du nevner svik, sinne, håpløshet og traumer ja. Og dette begynte altså da du var i tidlig voksenalder ja da har vi borderline her også ja

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/423577-borderline/#findComment-3801241
Del på andre sider

9 minutter siden, AnonymBruker skrev:

- Værsegod å sitt

- skal vi se her.. 

- du sier du blir irritabel og prater som en foss (og at du noen ganger er deprimert?) (Litt glemsk doktor her idag se..). Du har bipolar og er hypomanisk

- du nevner svik, sinne, håpløshet og traumer ja. Og dette begynte altså da du var i tidlig voksenalder ja da har vi borderline her også ja

;)

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/423577-borderline/#findComment-3801246
Del på andre sider

1 time siden, AnonymBruker skrev:

- Værsegod å sitt

- skal vi se her.. 

Sikter sef til dette innlegget av «doktor» Ts 

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/423577-borderline/#findComment-3801258
Del på andre sider

Så fint at prossessen med henvisning er i gang. Prøv å ikke finne ut for mye om ulike  diagnoser. Det kan faktisk påvirke hva du svarer terapauten. ( opplevde jeg). Prøv å sette ord på hvordan akkurat du tenker , føler og opplever ting. Håper at du får en god psykolog som klarer å se hva problemet er og gi deg god behandling. Du har nok hatt en psykisk sårbarhet fra helt tidlig i livet og så har du absolutt ikke fått den stabiliteten og omsorgen du trengte for å takle livet på en god måte. Tenker det er flere ting du må gå igjennom sammen en terapeut. Du er viktig . Ikke bare for din egen del men også for barna dine. 

Anonymkode: abd79...55d

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/423577-borderline/#findComment-3801284
Del på andre sider

12 timer siden, AnonymBruker skrev:

Glemte å spørre, og bare av rein nysgjerrighet, hvorfor latterliggjør du det? 

Du spurte på et nettforum om du hadde borderline. Hva hadde du forventa? Jeg bare svarte på spørsmåøet

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/423577-borderline/#findComment-3801428
Del på andre sider

Annonse

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...