Gå til innhold

Når man er ufør og dagene går til ingenting

Anbefalte innlegg

Gjest Maggie55
Skrevet

Det er en veldig rar situasjon da det jo virker som det mangler kapasitet på så mye for oss som ikke vet bedre.Men det er heldigvis så mange samvittighetsfulle og flinke mennesker som står på for å gjøre ting bedre hver dag😊

Skrevet
4 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg vil finne på noe utenfor hjemmet. Kanskje sammen med andre folk. Jeg har prøvd aktiv på dagtid, men det er vanskelig å dra dit alene når jeg 9har sosail angst.

Finnes det noe tilbud i oslo?

Anonymkode: 7658f...451

Har du prøvd MAS?

Gjest Maggie55
Skrevet

For de som noe på institusjoner er det nok ekstra ille. Institusjoner blir alltid bare institusjoner etter mitt syn.

Skrevet
På 3.11.2017 den 8.36, AnonymBruker skrev:

Når dagene går til ingenting, er det noe en har valgt selv. Vil en ha forandring, må en ta nye valg.

Anonymkode: bd6c4...447

Sier du det til de med ME også eller?

Skrevet
På 3.11.2017 den 1.56, BamseLiten skrev:

Man må jo ville noe selv da. Uten en egen indre drivkraft blir det limbo 

Hva er limbo? Link hjelper ikke, jeg har forsøkt å google. Må ha det enklere forklart en wikipedia klarte. Falt ut allerede på første linje. Hvis du gidder da, å forklare? :) 

Skrevet
På 2.11.2017 den 23.52, AnonymBruker skrev:

Hvordan orker dere det?

Jeg sitter jo bare hjemme alene. Gjør ingenting. Hva er vitsen med å fortsette å leve da? 

Det er ikke noen vits, men du har sikkert familie som syns det er vits i at du fortsetter å leve. Hvilke begrensinger har du for å kunne være aktiv da? Sosial angst, leste jeg. Får du noe hjelp med den angsten? Har du flere diagnoser som hindrer deg i å gjøre ting?

Skrevet
1 time siden, Trine skrev:

Hva er limbo? 

At man står fast, føler seg lammet. Evt. dratt i alle retninger, slik at man ikke kommer noen vei. Tror jeg.

Gjest Kanuttius
Skrevet
13 timer siden, laban skrev:

At man står fast, føler seg lammet. Evt. dratt i alle retninger, slik at man ikke kommer noen vei. Tror jeg.

Ett tomrom hvor man er lammet og ikke kommer seg ut. Jeg ser for meg en slags boble som man sitter inni.

Skrevet
På 2.11.2017 den 23.52, AnonymBruker skrev:

Hvordan orker dere det?

Jeg sitter jo bare hjemme alene. Gjør ingenting. Hva er vitsen med å fortsette å leve da? 

Jeg er mye alene hjemme. Har mistet alt av nettverk når det kommer til venner. Jeg gjør allikevel ting, alene. Jeg har samboer da, så helt ensom er jeg ikke alltid. Men jeg må fylle egne dager da han er i arbeid. Så da gjør jeg det.

Anonymkode: 150a9...a55

Gjest franklyscarlet
Skrevet

Hei.

Dette passer selvfølgelig ikke for alle, men da jeg var 100% sykemeldt i et år kjøpte jeg meg en fin almanakk, og skrev opp noen mål/gjøremål for hver dag. Pleide å "checke" av når jeg hadde gjort det. Kunne være helt enkle ting.

Feks:

Mandag 1.12

Støvsuge stua ✔

Gå en tur ✔

Lese et kapittel i "den boka" 

Dette hjalp i alle fall meg til å få litt oversikt, og det ga hverdagen litt struktur og mening. :)

Gjest Kanuttius
Skrevet
16 timer siden, franklyscarlet skrev:

Hei.

Dette passer selvfølgelig ikke for alle, men da jeg var 100% sykemeldt i et år kjøpte jeg meg en fin almanakk, og skrev opp noen mål/gjøremål for hver dag. Pleide å "checke" av når jeg hadde gjort det. Kunne være helt enkle ting.

Feks:

Mandag 1.12

Støvsuge stua ✔

Gå en tur ✔

Lese et kapittel i "den boka" 

Dette hjalp i alle fall meg til å få litt oversikt, og det ga hverdagen litt struktur og mening. :)

Det gjør jeg og. Det hjelper å vite hva jeg skal gjøre når jeg står opp f.ks skifte på senga, lufte hundene, lage middag osv helt enkle ting og når jeg har det på en lapp så går det mere mening enn om jeg bare gjør det av meg selv.

Skrevet
På ‎03‎.‎11‎.‎2017 den 14.35, AnonymBruker skrev:

For min del er det ikke selvvalgt. Det er mine diagnoser som hindrer meg å gjøre ting jeg ønsker

Det er en farlig tanke , den du gir utrykk for her. Problemer er ikke knyttet til diagnoser, for du får ikke en diagnose  med påmontert ferdige problemer. Problemene kan komme hvis du har en gal tanke om din diagnose. Du kan riktignok ikke  forandre en diagnose, men du kan forandre mye med deg selv som person. Du har fri vilje, du har hender og armer som sikkert fungerer, og du har tydeligvis et godt hode også . Problemet er at du tror, eller er kanskje nesten overbevist at det som hindrer deg å gjøre det du kunne ønske er diagnosen. Fagfolk, andre mennesker, og miljøet kan selvfølgelig påvirke deg negativt, men det står på deg, og bare på deg,( men selvfølgelig litt støtte i begynnelsen )med hva du ønsker å få ut av livet ditt. Hvis du kan komme frem til en slik konkusjon så har du kommet over den først og verste sperringen. 

yellow ledbetter
Skrevet

Sikkert en veldig upassende kommentar, men jeg savner å ikke gjøre noe hele tida. Eller det gjør jeg jo alltid, men å kunne velge liksom. For mye og for lite er feil begge deler. 

Skrevet
På Wednesday, November 08, 2017 den 20.28, FGT skrev:

Det er en farlig tanke , den du gir utrykk for her. Problemer er ikke knyttet til diagnoser, for du får ikke en diagnose  med påmontert ferdige problemer. Problemene kan komme hvis du har en gal tanke om din diagnose. Du kan riktignok ikke  forandre en diagnose, men du kan forandre mye med deg selv som person. Du har fri vilje, du har hender og armer som sikkert fungerer, og du har tydeligvis et godt hode også . Problemet er at du tror, eller er kanskje nesten overbevist at det som hindrer deg å gjøre det du kunne ønske er diagnosen. Fagfolk, andre mennesker, og miljøet kan selvfølgelig påvirke deg negativt, men det står på deg, og bare på deg,( men selvfølgelig litt støtte i begynnelsen )med hva du ønsker å få ut av livet ditt. Hvis du kan komme frem til en slik konkusjon så har du kommet over den først og verste sperringen. 

Viss jeg bare kunne gått rundt i byen fritt, f.eks dratt på kino eller dratt på treningsenter. Da hadde jeg da for f kke fått sosial angst diagnose! Det er derfor man får diagnosen!

Du har tydeligvis mangel på kunnskap om diagnoser.

Skrevet

Jeg er ufør selv og skulle ønske døgnet hadde fler timer, har mye jeg må gjøre om dagene og mye jeg vil gjøre. Må jo gjøre husarbeid(klesvask, innkjøp, lage middag, bake brød, rydde, støvsuge vaske gulv, tørke støv, re og skifte på senger, holde bad toalett pg kjøkken rent, gå tur med hunden++ På vinteren må snø måkes, veien må strøs. På sommeren er det hagearbeid og fiksing av feks sykler, rydding i boder/garasje😊Så blir det og endel kontorarbeid i et hjem med regninger, forhandle på forsikring og strøm/tlf og gå over budsjett. Når ungene kommer hjem skal de ha hjelp med lekser. Dette er bare noen få eksempler...Fatter ikke at folk makter å jobbe i tillegg, tar av meg hatten for dem😊 Jeg tar meg tid til å øve piano noen dager i uka, og lærer meg div språk (har lært begge deler via YouTube, utrolig mye man finner der) Viktig å gjøre noen ting fordi man liker det, ikke bare fordi man må😊

Anonymkode: 4e030...4f4

Skrevet
Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Jeg er ufør selv og skulle ønske døgnet hadde fler timer, har mye jeg må gjøre om dagene og mye jeg vil gjøre. Må jo gjøre husarbeid(klesvask, innkjøp, lage middag, bake brød, rydde, støvsuge vaske gulv, tørke støv, re og skifte på senger, holde bad toalett pg kjøkken rent, gå tur med hunden++ På vinteren må snø måkes, veien må strøs. På sommeren er det hagearbeid og fiksing av feks sykler, rydding i boder/garasje😊Så blir det og endel kontorarbeid i et hjem med regninger, forhandle på forsikring og strøm/tlf og gå over budsjett. Når ungene kommer hjem skal de ha hjelp med lekser. Dette er bare noen få eksempler...Fatter ikke at folk makter å jobbe i tillegg, tar av meg hatten for dem😊 Jeg tar meg tid til å øve piano noen dager i uka, og lærer meg div språk (har lært begge deler via YouTube, utrolig mye man finner der) Viktig å gjøre noen ting fordi man liker det, ikke bare fordi man må😊

Å herlighet, gjør du alt det der daglig? Da hadde jeg dødd.

Vaske kunne du da gjort ukentlig, da hadde du hatt ork til å jobbe..

Skrevet

Vet ikke om jeg formulerte meg klønete😏nei jeg gjør ikke alt dette hver dag, dette var noen eksempler for å illustrere. Gjør mye annet og men selvfølgelig ikke alt vær dag det ville jo vært ganske unødvendig😂😂

Skrevet
15 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det er noen som orker, ja.

Anonymkode: 095b2...d8b

Skrevet

Jeg er også mye alene, men det er selvvalgt og kan være sosial om jeg føler behov for det. Diagnosen hindrer ikke meg i å være sosial eller gjøre andre ting. Er ufør, men ikke pga diagnosen. Fungerer bare ikke i jobb. Jeg gjør husarbeid, leser informasjon om diverse ting på nett, sykler, er sosial ved behov og besøker familie som bor et par timers kjøring unna regelmessig. Jeg har lite nettverk, men er egentlig rimelig fornøyd med det. Få nære venner er bedre en mange som ikke er nære venner. 

Skrevet
5 minutter siden, aa-k-j skrev:

Jeg er også mye alene, men det er selvvalgt og kan være sosial om jeg føler behov for det. Diagnosen hindrer ikke meg i å være sosial eller gjøre andre ting. Er ufør, men ikke pga diagnosen. Fungerer bare ikke i jobb. Jeg gjør husarbeid, leser informasjon om diverse ting på nett, sykler, er sosial ved behov og besøker familie som bor et par timers kjøring unna regelmessig. Jeg har lite nettverk, men er egentlig rimelig fornøyd med det. Få nære venner er bedre en mange som ikke er nære venner. 

Hvorfor fungere du ikkje i jobb?

Anonymkode: 095b2...d8b

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...