Gå til innhold

Når man er ufør og dagene går til ingenting

Anbefalte innlegg

Skrevet
På 8.11.2017 den 18.28, FGT skrev:

Det er en farlig tanke , den du gir utrykk for her. Problemer er ikke knyttet til diagnoser, for du får ikke en diagnose  med påmontert ferdige problemer. Problemene kan komme hvis du har en gal tanke om din diagnose. Du kan riktignok ikke  forandre en diagnose, men du kan forandre mye med deg selv som person. Du har fri vilje, du har hender og armer som sikkert fungerer, og du har tydeligvis et godt hode også . Problemet er at du tror, eller er kanskje nesten overbevist at det som hindrer deg å gjøre det du kunne ønske er diagnosen. Fagfolk, andre mennesker, og miljøet kan selvfølgelig påvirke deg negativt, men det står på deg, og bare på deg,( men selvfølgelig litt støtte i begynnelsen )med hva du ønsker å få ut av livet ditt. Hvis du kan komme frem til en slik konkusjon så har du kommet over den først og verste sperringen. 

Nå må du gi deg. Hva skal vi med diagnoser og behandling hvis det er så enkelt.

Anonymkode: 095b2...d8b

Skrevet
15 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hvorfor fungere du ikkje i jobb?

Det er hovedsakelig pga fysiske problemer som rygg og hyppige senebetennelser. Ble operert ifjor sommer. Er også mye usikker og engstelig noe som ikke henger sammen med diagnosen. Er nå mistanke til at den er feil. 

Skrevet (endret)
10 timer siden, AnonymBruker skrev:

Viss jeg bare kunne gått rundt i byen fritt, f.eks dratt på kino eller dratt på treningsenter. Da hadde jeg da for f kke fått sosial angst diagnose! Det er derfor man får diagnosen!

Du har tydeligvis mangel på kunnskap om diagnoser.

Anonymkode: 7658f...451

Jeg snakker først og fremsr om asperger diagnosen , men også depresjon. Asperger kjenner jeg godt til, for den fikk jeg selv som 59 åring, samt dystymi, og har etter den tid drevet med omfattende forsking på den . Angst kjenner jeg ikke så godt til , men kjenner den godt nok ut fra nærmeste familie.Angst kan hindre deg i mange ting. Men en kan gjøre noe med den også. Det som jeg er opptatt av, er ikke å ignorere vansklighetene , men å kunne skille AS diagnosen fra personligheten og andre psykiske problemer og lidelser. 

Endret av FGT
Skrevet
9 timer siden, AnonymBruker skrev:

Nå må du gi deg. Hva skal vi med diagnoser og behandling hvis det er så enkelt.

Jeg var uførtrygded fra 96 , da jeg først fikk diagnosen depressiv nevrose. En diagnose som de har gått bort fra nå, men er erstatted med Dystymi.  Jeg kikk over som pensjonist i år.Det var den som dominerte i livet mitt. Siden gikk den over i mer kronisk form, og fikk diagnosen Dysymi i 2009.

Skrevet
Akkurat nå, FGT skrev:

Jeg snakker først og fremsr om asperger diagnosen , men også depresjon. Asperger kjenner jeg godt til, for den fikk jeg selv som 59 åring, samt dystymi, og har etter den tid drevet med omfattende forsking på den . Angst kjenner jeg ikke så godt til , men kjenner den godt nok ut fra nærmeste familie.Angst kan hindre deg i mange ting. Men en kan gjøre noe med den også. Det som jeg er opptatt av, er ikke å ignorere vansklighetene , men å kunne skille AS diagnosen fra personligheten og andre psykiske problemer og lidelser. 

Ok viss du snakler om asperger diagnoser så skjønner jeg det god5. En asperger diagnose i seg selv er ikke noe som hindrer en person i å dra ut på treningsenter, arrangementer eller kino, det er da åpenbart. Men en angstlidelse er derimot noe som kan gjøre det. Jeg tviler på at du har hatt en angst diagnose før og da har du ingen rett til å fortelle meg at det bare er å skjerpe seg og at det er viljen det står på!

Skrevet
3 timer siden, FGT skrev:

Du kan ikke endre personlighet. Og aspergers er et helvte.

Skrevet
4 timer siden, AnonymBruker skrev:

Ok viss du snakler om asperger diagnoser så skjønner jeg det god5. En asperger diagnose i seg selv er ikke noe som hindrer en person i å dra ut på treningsenter, arrangementer eller kino, det er da åpenbart. Men en angstlidelse er derimot noe som kan gjøre det. Jeg tviler på at du har hatt en angst diagnose før og da har du ingen rett til å fortelle meg at det bare er å skjerpe seg og at det er viljen det står på!

En aspergerdiagnose kan godt hindre noen i å dra på treningsenter, kino eller arrangementer. Jeg kjenner ei med sosial angst og hun fikser langt flere sosiale settinger enn det jeg med asperger gjør. Hverken når det gjelder angst eller asperger er det viljen det står på.

Skrevet
3 timer siden, AnonymBruker skrev:

Du kan ikke endre personlighet. Og aspergers er et helvte.

jo du kan faktisk det.

Skrevet (endret)
6 timer siden, AnonymBruker skrev:

Det mener jeg ikke heller, jeg syns det er helt feil å presse noen med angst , eller forvente at de skal gjøre noe som strider i mot. Jeg snakker kun om Asperger .

Endret av FGT
Skrevet
4 minutter siden, FGT skrev:

jo du kan faktisk det.

Nei, du kan ikke endre personlighet. Ei heller gjøre noe med alle probhleme som følger med aspteger.

Skrevet
2 minutter siden, FGT skrev:

Det mener jeg ikke heller, jeg syns det er helt feil å presse noen med angst , eller forvente at de skal gjøre noe som strider i mot. Jeg snakker kun om Asperger .

I følge deg gir asperger ingen problemer. Så hva er poenget med den diagonosen da. Det kan man lure på.

Skrevet
Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Nei, du kan ikke endre personlighet. Ei heller gjøre noe med alle probhleme som følger med aspteger.

Vel nå snakke jeg ikke  på vegne av en gruppe som mange gjør, men som enkelt personer. 

Skrevet
Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

I følge deg gir asperger ingen problemer. Så hva er poenget med den diagonosen da. Det kan man lure på.

Det har jeg ikke sagt hvis du har fulgt med tidligere.  Hva poenget er med en diagnose ? Det er vel først og fremst at en må ta hensyn til visse begrensinger , og tilpasse livet sitt deretter. Mange diabetikere  for eksempel  må ta hensyn til hvordan de lever, spesielt hva de putter i seg, men de kan fortsatt leve et sundt liv. Hvis de ikke tar hensyn til det, med andre ord gir blaffen, så får de problemer. En med AS må også lære å tilpasse seg, men i tillegg er det viktig å ta utfordringer. Med andre ord, er det viktig for å utvikle seg. Men som ung, så er dette vanskeligere, for det kreves modenhet. 

Skrevet
8 timer siden, FGT skrev:

Når asperger gjør at en har problemer med det sosiale, problemer med å kommunisere med andre, dårlig takler støy, stress og mas, takler dårlig mange inntrykk samtidig, har behov for veldig mye alenetid, er det veldig vanskelig å gjøre noe med dette.

Skrevet
37 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Når asperger gjør at en har problemer med det sosiale, problemer med å kommunisere med andre, dårlig takler støy, stress og mas, takler dårlig mange inntrykk samtidig, har behov for veldig mye alenetid, er det veldig vanskelig å gjøre noe med dette.

Ok,

yellow ledbetter
Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Men med diagnose kan du faktisk ta hensyn til deg selv med god samvittighet. Det gjør i hvert fall jeg. Det var ikke så enkelt før når jeg ikke skjønte hvorfor jeg ikke fiksa sånne ting og lot meg presse til å være med på ting jeg verken likte eller hadde lyst til. 

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...