Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Min datter ( 19 år) som er lett psykisk utviklingshemmet hadde sin første gynekologiske undersøkelse på voldtektsmottaket.( pga overgrep ) Hun har fått fullstendig « skrekken « for alt som har med slike us å gjøre. Hvordan skal jeg gjøre dette fremover?. Hvor ofte bør en ung jente gå til Gu?. Er ikke seksuelt aktiv. Kan hun få dette i narkose ?.

Anonymkode: 2b672...034

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/423598-hvor-ofte-g%C3%A5-til-gu/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Mette Moen, Gynekolog

For kvinner mellom 25 og 70 år anbefales celleprøve hvert 3.år. Det er utelukkende for å fange opp forandringer på livmorhalsen som kan føre til livmorhalskreft. Ikke for noe annet hos kvinner uten plager.

Du må vel regne med at din datter vil være seksuelt aktiv. Kanskje ukritisk med valg av partner? Uansett, så vil jeg anbefale vaksinasjon for HPV. Da er hun nærmest beskyttet for ‘celleforandringer’. Jeg har snakket med en HPV ekspert som mener at man i stedet for full gynekologisk undersøkelse hvert 3. år, kan ta en prøve fra skjeden til undersøkelse for HPV. Da behøver man ikke alt styr med å ligge i undersøkelsesbenk osv. Vent til hun er 25 år og få en gynekolog til å vurdere undersøkelsesbehovet. Ting kan endre seg.

Vennlig hilsen Mette

Jeg tok min første GU da jeg var 34 fordi jeg ikke orket tanken på å ligge i en GU-stol.  Siden min mor hadde hatt livmorhalskreft og blitt operert for dette som 23-åring, mente legen min det var viktig at jeg fikk tatt denne undersøkelsen. Jeg gikk gjennom fastlegen og fikk godkjent undersøkelse i narkose pga. overgrepserfaringer i oppveksten. Jeg opplevde å bli godt ivaretatt både på gyn.avd., og før narkosen. Da jeg våknet på oppvåkningen, fikk jeg et sammenbrudd og gråt i en time, men ble også godt tatt vare på der og fikk være på oppvåkningen til jeg hadde roet meg.

Annonse

Da jeg skulle ta min første GU så skrev psykiater et brev til gynekologen. Da jeg kom til gynekologen så viste det seg at han hadde satt av meget god tid. Vi satt å pratet lenge på et kontor før vi begynte med selve undersøkelsen, og vi satt også å pratet en stund etterpå. Dette gjorde til at jeg greide å ta GU både da og i etterkant. (Jeg har også opplevd overgrep)

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...