Gå til innhold

Når utseende forandrer seg

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg syns det er så vanskelig å akseptere at utseende forandrer seg. Har blitt veldig selvbevisst og skamfull over meg selv etter å ha fyllt 50 år. Er blitt større på tross av at jeg spiser sunnt og er aktiv. Blitt mer dradd og preget i ansikter osv. Prøver å pynte på ting så godt jeg kan. Har begynt å isolere meg og unngå selskap ol. Dette problemet har vokst og vokst og blitt mer psykisk. Er det andre som opplever dette?. Syns spesiellt at folk legger merke til om man øker i vekt. Spesiellt vi damer er god på å se dette og sammenligne. Jeg orker ikke de blikkene. Skulle ønske det ikke var slik. 

Anonymkode: 63fd8...f15

Skrevet
5 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg syns det er så vanskelig å akseptere at utseende forandrer seg. Har blitt veldig selvbevisst og skamfull over meg selv etter å ha fyllt 50 år. Er blitt større på tross av at jeg spiser sunnt og er aktiv. Blitt mer dradd og preget i ansikter osv. Prøver å pynte på ting så godt jeg kan. Har begynt å isolere meg og unngå selskap ol. Dette problemet har vokst og vokst og blitt mer psykisk. Er det andre som opplever dette?. Syns spesiellt at folk legger merke til om man øker i vekt. Spesiellt vi damer er god på å se dette og sammenligne. Jeg orker ikke de blikkene. Skulle ønske det ikke var slik. 

Jeg liker heller ikke synlige tegn på at jeg blir eldre, i mellom kan jeg bli litt oppgitt når jeg f.eks. sminker meg, og som deg har jeg også blitt litt større de senere årene, til tross for relativt sunn livsstil. Jeg opplever imidlertid heldigvis ikke at dette er noe stort problem eller påvirker meg psykisk i særlig grad. Kanskje har det sammenheng med at jeg aldri har følt at min identitet først og fremst er knyttet til utseendet. I den grad jeg misliker å bli eldre har det mer med andre ting å gjøre enn utseendet.

Skrevet

Uff, kjenner til de tankene. Jeg har fortsatt 3-tallet først i alderen min, men har lagt på meg mye, og det hater jeg... Tør ikke å tenke på hvor høye vedlikeholdskostnader jeg etter hvert vil få. Samtidig som jeg skammer meg over at det ikke bare er naturlig å se eldre ut. Det er jo uunngåelig. Men ned i vekt må jeg! 

Skrevet
13 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg har generelle innvendinger mot ting som alderen følger med seg, fra ledd som knirker til mer utseendemessige forandringer. Men selv om jeg noen ganger skvetter til om jeg går forbi et speil på et sted jeg ikke visste det ville være et speil og lurer på hvem i helsike den gamle dama inni der er, så blir jeg ikke psykisk hemmet og nedtrykt av tranken om kroppens endringer. Iallfall ikke over tid. Man prøver jo å gjøre det beste ut av tingene, og jeg er fornøyd med livet i det stor og hele.

Det er helt naturlig at man innimellom kan tenke "huff" om det som skjer med kroppen, men for meg høres det ut som om du blir påvirket av disse tankene i alt for stor grad. Mye av det er psykisk. Folk flest har ofte mer enn nok med seg selv og bryr seg ikke så mye om oss andre, og sjelden like mye som vi fryker (og ønsker?;-))

Mht de blikkene du får og som du ikke orker: Det KAN selvsagt være kritiske blikk rettet mot ditt utseende – noen folk er jo veldig kritiske. Men dem kan man nesten ikke bry seg med, og jeg tror også det gjelder ytterst få personer man omgås med. Jeg tror det er mye mer sannsynlig at blikkene feiltokes fra deg pga din synkende selvtillitt. Og til en viss grad kan du også få reaksjoner på din væremåte/utstråling nettopp pga den manglende selvtillitten.

Det er fint om du klarer å jobbe med deg selv for å endre tankesettet og bli mer positiv innstilt til deg selv. Rett og slett bli mer glad i deg selv? Kanskje kan du få litt hjelp utenfra også, om ikke annet hjelp til å velge klær som man føler seg mer vel i, eller google etter selvhjelpstips på internett.

Jeg har fulgt mange ulike program-konsepter opp igjennom årene med Trinny & Susannah, og hvor mange damer har fått mye mer selvtillitt og tro på seg selv etter å ha fått hjelp til å finne klær som passer deres figur. De skjønner at de ikke var så 'fæle' som de trodde, og at ved å velge snitt etc som passet bedre ville de fremheve de fine sidene ved kroppen sin fremfor å "skjule" dem bak f eks store, bomsete, svarte klær.

Innlegget mitt er naturlig nok kun basert på hovedinnlegget og de tolkningene som jeg legger i det, så jeg må ta forbehold om at jeg har forstått situasjonen din rett.

Skrevet

Aldring kan absolutt være skremmende. Men det er noe man bare er nødt til å akseptere, for det er en av få ting som er sikkert i livet.

(Sier gutten som gråt hele dagen han ble 30) :lol:

Skrevet

Jeg har forandret meg veldig og det har med vekten å gjøre, er to forskjellige personen som overvektig og tynn. Det er veldig irriterende og går utover psyken, må nok prøve å gå ned i vekt for å føle meg vel. 

Nicklusheletida
Skrevet
6 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg synes 50 + er en deilig alder og føler meg nesten yngre nå enn da ungene var små og jeg var midt i tidsklemma. 

Vekta sliter jeg ikke med, men jeg ble litt irritert på kjæresten da han byttet ut lyset på badet . Velkommen til virkeligheten liksom ;)

Jeg vil heller bli lurt , slik at jeg kan møte verden med god selvtillit :)

Skrevet

Takk for gode tilbakemeldinger. Jeg har alltid fått komplementere for utseende og min positive personlighet. Tror jeg la min verdi i folk sine tilbakemeldinger og at det ble min identitet.» Hun søte og smilende «, . Men ser jo nå da jeg er overvektig og deprimert at jeg må stole på at folk likevel vil være med meg. Har en idiotisk tanke om at så lenge de ikke ser meg slik jeg er nå har de fremdeles et bilde av meg som den jeg var. Jo lengre tid det tar jo verre blir det. Må vel bare hoppe i det. Kjøpe noen nye klær og gjøre det beste ut av det jeg har . Kanskje møte en venn om gangen og ikke la angsten styre. Har tross alt vært alvorlig psykisk syk i fem  år nå. De forstår sikkert ? 

Skrevet
16 timer siden, AnonymBruker skrev:

Takk for gode tilbakemeldinger. Jeg har alltid fått komplementere for utseende og min positive personlighet. Tror jeg la min verdi i folk sine tilbakemeldinger og at det ble min identitet.» Hun søte og smilende «, . Men ser jo nå da jeg er overvektig og deprimert at jeg må stole på at folk likevel vil være med meg. Har en idiotisk tanke om at så lenge de ikke ser meg slik jeg er nå har de fremdeles et bilde av meg som den jeg var. Jo lengre tid det tar jo verre blir det. Må vel bare hoppe i det. Kjøpe noen nye klær og gjøre det beste ut av det jeg har . Kanskje møte en venn om gangen og ikke la angsten styre. Har tross alt vært alvorlig psykisk syk i fem  år nå. De forstår sikkert ? 

Hva med å begynne å trene?  Ikke fordi jeg mener det er så innmari viktig å være tynnest mulig, men man føler seg ofte mye bedre når en er i god fysisk form og er sterk i kroppen. Og kanskje et par kilo sniker seg av så du nærmer deg trivselsvekten din også. Det er jo og et lite pluss.

Synes planen om å begynne å leve her og nå er super. Ikke la et par kilo hemme deg. Det er bare du som tenker på dem likevel. Folk bryr seg ikke om slikt. Kom deg ut og treff venner. Lykke til!

Skrevet (endret)

Jeg liker heller ikke å se utseendeforandringer hos meg alltid. Liker det kun hvis det er til det positive :D

Men jeg er veldig usikker på mitt eget utseende pga kjærlighetslivet mitt og menn. Men har kommet frem til at hvis noen ikke liker meg for den jeg er så får jeg se positivt på det og la de gå.

Jeg hadde en opplevelse i går der jeg satt på et annet forum, og diskuterte trening med flere på et forum, og fikk høre en person fortelle at han visste hvem jeg var i virkeligheten. Han skrev til meg at du er ikke fin. Og jeg ville hatt hva som helst fremfor deg. Dessuten så ser ikke tennene dine pene ut. Jeg spurte : hvem er du? Han ville ikke svare på hvem han var. Det var han for feig til. Jeg sa: er du sikker på at du vet hvem jeg er? Ja skrev vedkommende. Jeg begynte å føle meg uvel, men tenkte at dersom noen kan være så frekke å skrive noe slik så har de alvorlig problemer med adferden sin, eller seg selv, så da er det ikke noe mer å tenke på. Og punktum. Normale mennesker sier ikke rett ut til et menneske at de ikke er fin å se på. 

Man skal være glad i seg selv som man er. Det som er lurt er å trene, og ta vare på seg selv. Akseptere både aldersmessige forandringer og seg selv som den man er. Alle tider har sin sjarm. Og husk: skjønnheten kommer innenfra :) 

Endret av Mina1
yellow ledbetter
Skrevet

Jeg har aldri vært pen, men ikke så stygg at jeg skremmer folk heller. Som folk flest altså. Alderen tar jeg med fatning. Det skjer med oss alle. Jeg var mest misfornøyd da jeg var overvektig, for det var faktisk min egen feil. Det en er født med kan en jo ikke noe for. Ikke at vi blir eldre heller. 

Gjest Gargamel
Skrevet
1 time siden, Mina1 skrev:

Jeg hadde en opplevelse i går der jeg satt på et annet forum, og diskuterte trening med flere på et forum, og fikk høre en person fortelle at han visste hvem jeg var i virkeligheten. Han skrev til meg at du er ikke fin. Og jeg ville hatt hva som helst fremfor deg. Dessuten så ser ikke tennene dine pene ut. Jeg spurte : hvem er du? Han ville ikke svare på hvem han var. Det var han for feig til. Jeg sa: er du sikker på at du vet hvem jeg er? Ja skrev vedkommende. Jeg begynte å føle meg uvel, men tenkte at dersom noen kan være så frekke å skrive noe slik så har de alvorlig problemer med adferden sin, eller seg selv, så da er det ikke noe mer å tenke på. Og punktum. Normale mennesker sier ikke rett ut til et menneske at de ikke er fin å se på. 

Jeg mistenker at dette er noen som også følger med på dol, siden han tar opp det med tennene akkurat nå.

Ellers er jeg enig i vurderingen din. En normal, voksen person skriver ikke sånt. Det er interessant at personen også tar seg bryet med å stalke deg. 

Skrevet (endret)
2 timer siden, Gargamel skrev:

Jeg mistenker at dette er noen som også følger med på dol, siden han tar opp det med tennene akkurat nå.

Ellers er jeg enig i vurderingen din. En normal, voksen person skriver ikke sånt. Det er interessant at personen også tar seg bryet med å stalke deg. 

Det er sant. Det kan være en som følger med på DOL, siden han nevner det om tennene mine. Jeg har hørt at kunder og andre sier at jeg har et veldig fint smil, så jeg skal ikke ta meg nær av det. Men uansett: det kan være en som har fulgt med meg her på DOL. Jeg fikk jo en link tilsendt tidligere om noe jeg hadde skrevet. Den personen er isåfall ikke en vennlig person som kan oppføre seg sånn. Og det er jo utrolig at vedkommende tar seg bryet om å følge med på meg, og måtte skrive slike kommentarer. Kommentaren kom etter at jeg pratet med andre om trening på et annet forum. Noen synes at det var imponerende hvor rask jeg er på sykkel. Og sa at jeg måtte jo ha en veldig trent kropp. Da kom kommentaren fra den fyren: Hun er slett ikke fin. Jeg vet hvem hun. Hun har heller ikke fine tenner. Og hun er den siste jeg ville hatt skrev han. . Jeg skrev: hvordan vet du hvem jeg er? Hvem er du da? Han skrev: jeg vet hvem du er, mer sier jeg ikke. Så fyren var tydeligvis for feig til å skrive annet enn dritt og måtte i tillegg gjemme seg bak pcen ;)

Men fornuften min sier: dette sier jo alt om han, og ikke om meg :) . 

Endret av Mina1
Skrevet

Jeg tenker ikke på utseendet når det gjelder alderen, men det at helsa kanskje vil skrante mer enn jeg liker. Jeg er sånn midt i laget hva utseende angår og har bestemt meg for å bli gråhåret med stil. :D 

Hvis noen hadde sagt på nettet at de visste hvem jeg var og sagt at "du er ikke pen og du har stygge tenner" så hadde jeg virkelig lurt på hvor gammel vedkommende var og hvor høy sosial iq vedkommende har. Har man en iq som er høyere enn skonummeret sitt og ørlite mellom ørene så sier man jo ikke slikt.

Det siste året har jeg faktisk blitt sjekket opp to ganger av menn som har sett meg på jobben og en av dem har tittet på meg i minst to år. Koselig forsåvidt, men det ble litt kleint da han ikke tok poenget da jeg understreket at jeg har kjæreste og ikke var interessert. I min alder må man ta med seg det man kan, tenker jeg. ;) 

Skrevet
21 timer siden, Mina1 skrev:

Det er sant. Det kan være en som følger med på DOL, siden han nevner det om tennene mine. Jeg har hørt at kunder og andre sier at jeg har et veldig fint smil, så jeg skal ikke ta meg nær av det. Men uansett: det kan være en som har fulgt med meg her på DOL. Jeg fikk jo en link tilsendt tidligere om noe jeg hadde skrevet. Den personen er isåfall ikke en vennlig person som kan oppføre seg sånn. Og det er jo utrolig at vedkommende tar seg bryet om å følge med på meg, og måtte skrive slike kommentarer. Kommentaren kom etter at jeg pratet med andre om trening på et annet forum. Noen synes at det var imponerende hvor rask jeg er på sykkel. Og sa at jeg måtte jo ha en veldig trent kropp. Da kom kommentaren fra den fyren: Hun er slett ikke fin. Jeg vet hvem hun. Hun har heller ikke fine tenner. Og hun er den siste jeg ville hatt skrev han. . Jeg skrev: hvordan vet du hvem jeg er? Hvem er du da? Han skrev: jeg vet hvem du er, mer sier jeg ikke. Så fyren var tydeligvis for feig til å skrive annet enn dritt og måtte i tillegg gjemme seg bak pcen ;)

Men fornuften min sier: dette sier jo alt om han, og ikke om meg :) . 

Jeg tenker at sannsynligheten for at han ikke vet hvem du er IRL og ikke vet hvordan du egentlig ser ut er stor. Han er et ynkelig kryp som finner en rar glede i å ramme en ukjent person på nettet. Det er ikke usannsynlig at han «vet» om deg fra DOL og derfor vet at du er en person som føler deg usikker slik at du er et enkelt mål for anonyme angrep på nettet. 

Skrevet
1 minutt siden, morsan skrev:

Jeg tenker at sannsynligheten for at han ikke vet hvem du er IRL og ikke vet hvordan du egentlig ser ut er stor. Han er et ynkelig kryp som finner en rar glede i å ramme en ukjent person på nettet. Det er ikke usannsynlig at han «vet» om deg fra DOL og derfor vet at du er en person som føler deg usikker slik at du er et enkelt mål for anonyme angrep på nettet. 

Jeg vet ikke hvem som gjør det. Selv om jeg kan mistenke en viss person for å gå til angrep på denne måten, så kan det uansett være en helt anonym som gjør det. Det er sant. 

Skrevet
På 3.11.2017 den 11.01, AnonymBruker skrev:

Jeg føler at jeg ikke har noe valg når det kommer til aksept 😀 Jeg føler meg best når jeg ikke har satt inn linsene på morgenen haha. På den andre siden er jeg da "halvblind" og det å snuble rundt slik gjennom dagen er ikke noe alternativ. For alt jeg vet kan jeg jo være skjør i skjellettet blitt og et fall kan bli fatalt. Linsene må altså inn og jeg møte realiteten. Og den er helt klart ikke like vakker som for 20 år siden, au. 

Av og til blir jeg lei meg når jeg ser det jeg ser om jeg skal være helt ærlig. Noen ganger (i noen belysninger) rent ut sagt helt oppgitt. Men jeg sliter mer med frykten for sykdom, tap av funksjonalitet o.l enn utseende. Jeg håper virkelig at jeg, med evnt rynker overalt, får være frisk/klar lenge. Jeg håper jeg får beholde min optimisme, min barnslighet og mitt flotte smil fordi jeg ikke har andre "bekymringer" enn rynker og saggehud her og der. 

Jeg har noen tiår igjen om jeg er heldig. De skal ikke brukes på å være lei meg over noe som jeg ikke kan påvirke. Tankene får ramle innom og jeg skal jage de på flukt når de gjør det. Sånn får det bli! 

Jeg håper du kan finne din vei i dette. Innse at dette med forfengelighet dreper din livsglede. Om du ikke klarer det selv, Finn noen å snakke ut om det med. Ikke la dine siste gode år brukes på å ha negativt fokus på det uungåelige.

Anonymkode: e3bce...ce1

Skrevet
4 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg har noen tiår igjen om jeg er heldig. De skal ikke brukes på å være lei meg over noe som jeg ikke kan påvirke.

Tiltredes!

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...