Gå til innhold

Noen som vet?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Det er jo sykehus i Norge nå som har medisinfrie avdelinger, noen som vet hvor det er? Er det i Nord Norge en plass? Kunne jo reist dit hvis jeg blir dårlig? Men det er jo langt da. 

Videoannonse
Annonse
Skrevet
4 minutter siden, stjernestøv skrev:

Det er jo sykehus i Norge nå som har medisinfrie avdelinger, noen som vet hvor det er? Er det i Nord Norge en plass? Kunne jo reist dit hvis jeg blir dårlig? Men det er jo langt da. 

Har ikke peiling på temaet, men dette kom opp i et raskt søk: https://frifagbevegelse.no/nyheter/pa-dette-norske-sykehuset-behandler-de-alvorlige-psykiske-lidelser-uten-medikamenter-6.158.479534.82d48196d2

Skrevet

Jeg leste en artikkel om en slik avdeling, tror det var i nord, og der var det åpent og fritt, men ironisk nok hadde de medisinrom der ;)

Jeg tror de har en slik avdeling i Vest-Agder også, uten at jeg skal si det med sikkerhet.

Skrevet
Akkurat nå, Eva Sofie skrev:

Jeg leste en artikkel om en slik avdeling, tror det var i nord, og der var det åpent og fritt, men ironisk nok hadde de medisinrom der ;)

Jeg tror de har en slik avdeling i Vest-Agder også, uten at jeg skal si det med sikkerhet.

Ja stod i artikkelen her at det var i Tromsø, hadde vært interessant å være innlagt der. Men det blir litt langt å reise, men det er jo fritt sykehusvalg. Å har de der også? 

Skrevet
4 minutter siden, stjernestøv skrev:

Ja stod i artikkelen her at det var i Tromsø, hadde vært interessant å være innlagt der. Men det blir litt langt å reise, men det er jo fritt sykehusvalg. Å har de der også? 

Her finner du en liste som ser ut til å være oppdatert tidligere i år:

http://www.erfaringskompetanse.no/ressurs/medisinfrie-behandlingstilbud-oversikt-medisinfrie-behandlingstilbud-helseforetakene-pr-01-04-17/

Skrevet

Det ser kanskje ut som at Kongsberg er det riktigste stedet for deg ved første øyekast. Jeg ser at det ikke er mange døgnplasser pr. behandlingsenhet, så det er trolig noe ventetid:

Kongsberg DPS – 1 plass ved seksjon døgn med poliklinikk. Målgruppe: Pasienter med et psykoselignende sykdomsbilde som har blitt behandlet over tid med medisiner uten opplevd symptomlette og/eller bedring av funksjonsnivå.

Skrevet
1 minutt siden, Eva Sofie skrev:

Det ser kanskje ut som at Kongsberg er det riktigste stedet for deg ved første øyekast. Jeg ser at det ikke er mange døgnplasser pr. behandlingsenhet, så det er trolig noe ventetid:

Kongsberg DPS – 1 plass ved seksjon døgn med poliklinikk. Målgruppe: Pasienter med et psykoselignende sykdomsbilde som har blitt behandlet over tid med medisiner uten opplevd symptomlette og/eller bedring av funksjonsnivå.

Ok. Bare 1 plass? Må jo være dere alene da? Det ville føltes veldig rart :o Ja det er vel ventetid. 

Skrevet
Akkurat nå, stjernestøv skrev:

Ok. Bare 1 plass? Må jo være dere alene da? Det ville føltes veldig rart :o Ja det er vel ventetid. 

Nei, det er på en vanlig DPS-avdeling med andre pasienter, men de har én plass som er tilbudt medisinfritt. Det har vært litt omstridt, for mange mener da at man påvirkes av både pasienter og personalet til å skulle ta imot medisiner. Det er vel det som er unikt i Tromsø - de har en egen avdeling hvor det kun behandles pasienter medisinfritt.

Skrevet

Nei, det er på en vanlig DPS-avdeling med andre pasienter, men de har én plass som er tilbudt medisinfritt. Det har vært litt omstridt, for mange mener da at man påvirkes av både pasienter og personalet til å skulle ta imot medisiner. Det er vel det som er unikt i Tromsø - de har en egen avdeling hvor det kun behandles pasienter medisinfritt.

Ok. Ja det hadde vært best i Tromsø da. Så de hadde noe på helse vest også? Men forstod ikke så mye av det! 

Skrevet
5 minutter siden, stjernestøv skrev:

Ok. Ja det hadde vært best i Tromsø da. Så de hadde noe på helse vest også? Men forstod ikke så mye av det! 

Jeg tror at det menes at man tilbyr medisinfrie tilbud ved alle enheter til pasienter som ønsker dette, men jeg synes det var merkelig at det ikke var noen begrensning der.

Men det er jo valgfritt sykehus i Norge og om du går for det i Tromsø, vil ikke det koste deg noe økonomisk, men du er jo langt hjemmefra selvfølgelig. Jeg synes å huske at jeg har lest at behandlingsvarigheten ved den avdelingen var mellom 4-8 uker, men det er lenge siden jeg leste den artikkelen.

Og med forbhold: Jeg har ikke lest artikkelen Xtra lenket til tidligere her.

Skrevet

Jeg tror at det menes at man tilbyr medisinfrie tilbud ved alle enheter til pasienter som ønsker dette, men jeg synes det var merkelig at det ikke var noen begrensning der.

Men det er jo valgfritt sykehus i Norge og om du går for det i Tromsø, vil ikke det koste deg noe økonomisk, men du er jo langt hjemmefra selvfølgelig. Jeg synes å huske at jeg har lest at behandlingsvarigheten ved den avdelingen var mellom 4-8 uker, men det er lenge siden jeg leste den artikkelen.

Og med forbhold: Jeg har ikke lest artikkelen Xtra lenket til tidligere her.

Ok. Da burde jeg få medisinfri tilbud her jeg bor da ifølge helse vest? Det er jo bra :) 

Ok, får tenke på dette. Vet jo at jeg sliter men vil ikke ta medisiner for det, det må finnes andre måter. Og det gjør det jo tydeligvis. 

Skrevet
1 minutt siden, stjernestøv skrev:

Vet jo at jeg sliter men vil ikke ta medisiner for det, det må finnes andre måter. Og det gjør det jo tydeligvis. 

Tilbudene finnes. Men du har jo ingen garanti for at du blir bedre. Heller ingen garanti for at du ikke blir langt verre.

Anonymkode: b1b09...695

Skrevet
Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Tilbudene finnes. Men du har jo ingen garanti for at du blir bedre. Heller ingen garanti for at du ikke blir langt verre.

Anonymkode: b1b09...695

Nei, men jeg har jo ikke prøvd før...å få hjelp til å klare meg uten medisiner. De må alltid gi meg medisiner når jeg blir dårlig, det er det eneste som hjelper virker det som. Men det er jo ikke sånn, det finnes medisinfrie tilbud. 

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...