Gå til innhold

Negative tanker kan bli til positive tanker

Anbefalte innlegg

Skrevet

Det er ikke alltid lett i alle situasjoner. Men grunnet en annen tråd som jeg hadde på forumet kom jeg frem til  litt nye tanker. 

Foreks blir man avvist og får virkelig negativ tro og tanker om seg selv så er det viktig å snu det til det positive. Og tenke : jeg er faktisk glad jeg ble avvist fordi da var det ikke noe for meg osv. Slik er det med alt annet. Har dere noen tanker som dere kan snu til det positive, men du sliter med å få det til? 

Skrevet
8 timer siden, Mina1 skrev:

Og tenke : jeg er faktisk glad jeg ble avvist fordi da var det ikke noe for meg 

Er ikke dette en sånn typisk «jeg føler meg krenket - tanke»? Jeg kjenner meg i hvertfall igjen i det, og jeg sliter med slike tanker og følelser (er lett krenkbar). 

Gjest Gargamel
Skrevet
1 minutt siden, MxxM skrev:

Er ikke dette en sånn typisk «jeg føler meg krenket - tanke»? Jeg kjenner meg i hvertfall igjen i det, og jeg sliter med slike tanker og følelser (er lett krenkbar). 

Det høres mer ut som et råd jeg og andre har gitt i en annen tråd. Hvis man blir avvist pga en bagatell er det kanskje ikke så stort tap.

Skrevet (endret)
19 minutter siden, MxxM skrev:

Har det på samme måte. 

Jeg har fått slappet av godt de siste dagene, og det kjenner jeg er bra for meg med tanke på at når jeg er stresset så føler jeg så ekstremt mye.

Jeg har veldig lett for å feste meg på negative tanker som : Jeg kommer aldri til å klare det. Jeg er ikke bra nok. Jeg er ikke fin nok. Alle andre er så mye mer fornuftige, intligente og reflekterte enn meg. Alle andre klarer alt jeg ikke klarer. Jeg føler meg så krenket, eller så dårlig behandlet osv. Slike tanker kan jeg lett feste meg til. Men det viktig er faktisk å forsøke å koble disse tankene til noe positivt. Forsøke å snu situasjonen. Snu alle de negative ting som ligger i hodet .. gjerne fra fortiden også om noe henger fast i systemet, og bare snu det.: snu det til positivt istedet :) .

En i familien min har jobbet innen psykriatrien, og ga meg noen gode råd om å snu alle dårlige tanker til det positiive, og det var jo en genial ide!. Jeg rådførte meg litt om dagen. Vedkommende var ikke klar over at jeg kunne gå rundt å gruble og dvele sånn, og slite sånn, men ga meg noen gode råd om hvordan man bør styre tankene over på det positive. 

Foreks: Jeg er glad for at jeg ble dumpet i fortiden fordi han var ikke noe for meg når han ikke kunne elske meg som den jeg er. Jeg er glad når jeg blir avvist fordi da viser de at de ikke er noe jeg behøver å ha i livet mitt. Jeg er glad når noen har såret meg fordi jeg bryr meg ikke om urimeligheter og hever hodet mitt for dette er jeg for bra til. Jeg er glad for den jeg er i dag. Og jeg klarer alt jeg bare vil. Jeg er like vellykket som alle andre. Jeg er flink! Jeg er god! Jeg er bra nok!.  Snu alt til det positive. 

Endret av Mina1
Skrevet
12 timer siden, Mina1 skrev:

Det er ikke alltid lett i alle situasjoner. Men grunnet en annen tråd som jeg hadde på forumet kom jeg frem til  litt nye tanker. 

Foreks blir man avvist og får virkelig negativ tro og tanker om seg selv så er det viktig å snu det til det positive. Og tenke : jeg er faktisk glad jeg ble avvist fordi da var det ikke noe for meg osv. Slik er det med alt annet. Har dere noen tanker som dere kan snu til det positive, men du sliter med å få det til? 

Negativ tanke: jeg er verdiløs. Positiv tanke: Jeg har stor verdi i kraft av å være den jeg er.

Negativ tanke: jeg er familiens mislykkethet. Positiv tanke: Jeg er like vellykket som alle de andre.

Hmm.. Det vrir og vender seg i meg, men bare jeg hadde klart å holde fast ved disse to tankene hadde mye vært gjort.

Skrevet (endret)
20 minutter siden, Gondor skrev:

Negativ tanke: jeg er verdiløs. Positiv tanke: Jeg har stor verdi i kraft av å være den jeg er.

Negativ tanke: jeg er familiens mislykkethet. Positiv tanke: Jeg er like vellykket som alle de andre.

Hmm.. Det vrir og vender seg i meg, men bare jeg hadde klart å holde fast ved disse to tankene hadde mye vært gjort.

Det er sant det. Jeg klarer litt innimellom å holde fast i tanken. Jeg klarte faktisk å være ganske frisk i to dager nå. Og det er helt uvanlig. Men nå begynte jeg å kjenne det igjen... , men det er mulig pga at nå sitter jeg her alene. Kanskje det hjelper meg å være sosial.. ? eller vent.. Nei ikke alltid , for jeg er jo sosial på jobb, og i noen situasjoner der jeg får opp de samme negative tankene, og de negative tankene bare blir sterkere og sterkere, også får jeg angst osv. Det er nok en kobling mellom angst og negativ tankegang, tror jeg. 

I kveld så begynte jeg slik: 

---. Jeg er ikke så bra som alle andre. Jeg er stygg. Jeg er misslykket. Jeg er blitt dumpet i kjærlighetslivet av forrige kjæreste på en stygg måte fordi jeg er stygg. Jeg ble avvist da jeg endelig hadde funnet en date som jeg følte meg tiltrukket fysisk av for første gang siden bruddet fordi jeg er stygg å se på, misslykket i inntrykket man får av meg, osv osv. Og så er rullen i gang igjen.... Jeg som var bedre, og så kommer de negative tanken tilbake..... Men nå er det om å gjøre å tenke sånn: 

- Jeg er bra som den jeg er. Jeg er verdifull. Jeg er et tap for den som ikke ser hvor bra jeg er. Jeg er en bra personlighet og bra nok som jeg er ellers også. Den som ikke ser at jeg er fortjent til å være glad i eller å elske får bare gå, for den mister en god person, og jeg mister ingenting i en som velger å enten dumpe meg eller avvise meg. På med smilet og fortsett å tenk på det. :) . Men så tenker jeg : jeg vil tilbake å tenke negativt, for det er jo negative ting ute å kjøre.... Så tenker jeg: Nei du skal ikke tilbake dit . Du er bra nok :) ! 

Ja, og holde de tankene kan bli vanskelig. Men det er viktig å forsøke. Men det kan iblant bli litt fight i å holde de positive tankene oppe. Jeg går tilbake å dveler innimellom og tenker negativt. Men samtidig har jeg gått fremover og. :) 

Endret av Mina1
Skrevet
2 minutter siden, Mina1 skrev:

Det er sant det. Jeg klarer litt innimellom å holde fast i tanken. Jeg klarte faktisk å være ganske frisk i to dager nå. Og det er helt uvanlig. Men nå begynte jeg å kjenne det igjen... , men det er mulig pga at nå sitter jeg her alene. Kanskje det hjelper meg å være sosial.. ? eller vent.. Nei ikke alltid , for jeg er jo sosial på jobb, og i noen situasjoner der jeg får opp de samme negative tankene, og de negative tankene bare blir sterkere og sterkere, også får jeg angst osv. Det er nok en kobling mellom angst og negativ tankegang, tror jeg. 

I kveld så begynte jeg slik: 

1. Jeg er ikke så bra som alle andre. Jeg er stygg. Jeg er misslykket. Jeg er blitt dumpet i kjærlighetslivet av forrige kjæreste på en stygg måte fordi jeg er stygg. Jeg ble avvist da jeg endelig hadde funnet en date som jeg følte meg tiltrukket fysisk av for første gang siden bruddet fordi jeg er stygg å se på, misslykket i inntrykket man får av meg, osv osv. Og så er rullen i gang igjen.... Jeg som var bedre, og så kommer de negative tanken tilbake..... Men nå er det om å gjøre å tenke sånn: 

- Jeg er bra som den jeg er. Jeg er verdifull. Jeg er et tap for den som ikke ser hvor bra jeg er. Jeg er en bra personlighet og bra nok som jeg er ellers også. Den som ikke ser at jeg er fortjent til å være glad i eller å elske får bare gå, for den mister en god person, og jeg mister ingenting i en som velger å enten dumpe meg eller avvise meg. På med smilet og fortsett å tenk på det. :) . Men så tenker jeg : jeg vil tilbake å tenke negativt, for det er jo negative ting ute å kjøre.... Så tenker jeg: Nei du skal ikke tilbake dit . Du er bra nok :) ! 

Ja, og holde de tankene kan bli vanskelig. Men det er viktig å forsøke. Men det kan iblant bli litt fight i å holde de positive tankene oppe. Jeg går tilbake å dveler innimellom og tenker negativt. Men samtidig har jeg gått fremover og. :) 

Et tips jeg har lest om er å si de nye tankene høyt for seg selv. Det er mer kraftfullt enn å bare tenke. Kanskje det har noe for seg?

Skrevet
22 minutter siden, Gondor skrev:

Ja det gjelder å forsøke å holde fast i de positive tankene. Men er det så lett alltid? Jeg synes de er veldig flink de som klarer det. Men det er gjerne pga livssituasjoner som gjør at man blir negativ også. Jeg tenker at hvis jeg ikke hadde blitt avvist på forrige date, og den personen og jeg funket bra sammen, så tror jeg at jeg hadde vært i en "forelskelsesrus" igjen, og høyt oppe. Og da hadde jeg ikke vært så negativ. Og da hadde jeg ikke gått tilbake for å tenke på eksen min. Han var helt ute av tankene på den daten. Så ja... jeg må bare tenke at jeg skal fortsette å jobbe med tankene mine på en bra måte uansett, og gjøre det beste ut av situasjonene jeg befinner meg i hele tiden . 

Men dette er ikke lett. 

Skrevet (endret)
5 minutter siden, Gondor skrev:

Et tips jeg har lest om er å si de nye tankene høyt for seg selv. Det er mer kraftfullt enn å bare tenke. Kanskje det har noe for seg?

Takk for tipset. Jeg har gjort det litt i dag, men jeg skal snakke mer til meg selv om de nye tankene. Det er faktisk en genial ide :) . Si høyt tankene til seg selv - de negative - og rette de til postivt , og finne gleden i sine nye tanker ;) .

Hadde tenkt å ta litt alkohol innabords i dag for det gjør meg ofte gladere, men jeg valgte å la vær. For jeg har drukket alkohol to ganger denne uken, og jeg skal ikke måtte drikke alkohol for å bli gladere! 

Endret av Mina1
Skrevet
2 minutter siden, Mina1 skrev:

Takk for tipset. Jeg har gjort det litt i dag, men jeg skal snakke mer til meg selv om de nye tankene. Det er faktisk en genial ide :) . Si høyt tankene til seg selv - de negative - og rette de til postivt , og finne gleden i sine nye tanker ;) 

Kanskje øvelse gjør mester? Innleggende dine inspirerer meg så etterpå skal jeg skrive ned alt det negative jeg tror om meg selv og gjøre det om til noe positivt. Det kan bli en interessant øvelse. Lykke til!:)

Skrevet (endret)
17 minutter siden, Gondor skrev:

Kanskje øvelse gjør mester? Innleggende dine inspirerer meg så etterpå skal jeg skrive ned alt det negative jeg tror om meg selv og gjøre det om til noe positivt. Det kan bli en interessant øvelse. Lykke til!:)

En god ide Takk for det,  og takk for at innleggene mine inspirerer deg :) . Jeg fikk disse tipsene fra en i familien min som har vært mye borti dette via jobben sin. Og jeg var veldig glad for å få litt "koder" for hvordan vi kan forsøke å jobbe pluss mestre tankegangen vår. 

Vedkommende sa at det var veldig viktig å ikke sykeliggjøre seg selv, tiltross for at man føler seg misslykket, negativ, deprimert, og engstelig. Var viktig å trene seg opp til å takle situasjoner, uansett hva det var, om det er noe negativt så lever vi kun en gang, og da er det veldig viktig å tenke : Ja, jeg lever kun en gang, og jeg skal ikke gå rundt å tenke at jeg er syk fordi jeg har negative tanker, men jeg skal jobbe med meg selv, bryte sperrer jeg har tiltross for at jeg ikke føler meg vel i alle situasjoner, Jeg skal gjøre det jeg liker men bryte angst-sperrer for ting jeg føler jeg skulle kunne gjort.  Men jeg skal bryte sperrene mine om jeg føler meg stygg og ikke vil ut å vise meg pga det... da går jeg ut å viser meg istedet. 

Ja det er å jobbe med seg selv. Vi har noe som vi kan øve på :) . Jeg tror de fleste mennesker trenger å øve seg på dette iblant: altså snu det negative om til det posiitve. Kanskje vi kan snu det negative over til humor også. Så har man noe å le av. Samtidig prate med seg selv, og si til seg selv ting når man får negative tanker... foreks: "jaja nå har du virkelig negative tanker du kjære mor... men hva gjør du med det? jo jeg snur dette her til noe positivt... ... på med noe glad-musikk kanskje? :D . Eller blir vi surere da? :D  hahaha... Ja vi kan jo forsøke å prate til oss selv på en måte slik vi blir positive også når vi har skikkelig bad feelings. 

Jeg skal også skrive ned følelsene mine og gjøre de om til noe positivt - godt forslag av deg. 

Endret av Mina1
Skrevet

En god regel, og gode råd for å få frem de positive tanker når de negative dukker opp: 

1. Utsett bekymringene dine til et bestemt tidspunkt senere på dagen, slik at du ikke bekymrer deg hele tiden.

2. Minn deg selv på at følelser og tanker ikke er fakta.

3. La tanken/følelsen få være i fred. Husk at hjernen foretrekker å ordne opp selv.  Hvis du får et sår, river du ikke av skorpen om og om igjen. Du ser at såret er der, og lar det være i fred. Da gror det av seg selv. På samme måte bør de negative tankene og følelsene også få «være for seg selv». Da regulerer de seg selv. I stedet for å jobbe med innholdet i negative tanker, jobbes det med å bruke mindre tid på dem. Vi kan bli tryggere ved å tenke mindre. Men det vi har en tendens til å gjøre, er det stikk motsatte. 

4. I stedet for å jobbe iherdig med tanken/følelsen, flytt oppmerksomheten til en annen aktivitet. Gjenta dette i en periode, og se hva som skjer.

Skrevet

Jeg har tidligere vært en overtenker, jeg valgte for en god stund siden å bli en gjører. Det gir minimalt med tid til å tenke 😀👍🏻

Anonymkode: 25415...064

Skrevet (endret)
9 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg har tidligere vært en overtenker, jeg valgte for en god stund siden å bli en gjører. Det gir minimalt med tid til å tenke 😀👍🏻

Anonymkode: 25415...064

Det er det jeg forsøker litt på nå. Istedet for å bare sitte å tenke så forsøker jeg å gjøre ting for å fokusere bort all tenkingen ;) . En smart ide!. Jeg tenker for mye også. Jeg tenker også på alt jeg ikke kan gjøre noe med... ting som er trist og leit, som jeg ikke lar seg fikse ... og da går jeg jo bare i en sirkel. Jeg må bare innse at noe kan ikke fikses. Altså fortiden min.... . Men jeg kan bare løse det som kan fikses :) . Jeg kan bare gjøre mitt beste her og nå. Nå tar jeg foreks tak i leiligheten jeg bor i , og rydder... og det gjør at jeg flytter fokus litt bort fra både angst, og andre tanker. 

Endret av Mina1

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...